Tahoe 20'

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Na enige tijd van vertraging dan toch eindelijk de boot kunnen draaien. Het ging niet zonder slag of maar voornamelijk stoot. Het boothuis was eigenlijk niet hoog genoeg om de boot in stroppen te draaien maar toch geprobeerd. Na wat miscommunicatie belande de boot op zijn zij op de grond (touw laten vieren ipv gecontroleerd laten glijden) gelukkig geen schade of nou ja 1 stukje was beschadigd maar dat moest er toch nog af. Tijdens het draaien geen foto's gemaakt het was al hectisch genoeg zo maar hierbij wel de foto's van de omgedraaide boot.
20190926_183655.jpg
20190926_183722.jpg
20190926_183737.jpg
20190926_183801.jpg
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Het draaien van de boot zelf was zenuwslopend zeker toen de boot doorschoot en op de zij op de vloer terecht kwam. Maar toen hij eenmaal rechtop lag gaf dat inderdaad veel voldoening zeker na de schade inspectie.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53

Ziet er goed uit “Rimkat” het draaien kan riskant zijn, toen ik mijn boot draaide
heb ik oude bankstel kussens gebruikt. Gisteren heb ik patrijs poort gaten geboord
met een boor van 15 cm diameter de boor werd erg heet er kwam al rook uit het boormachine.
de wanddikte van mijn boot is 3 cm,ik moet dus de rand opvullen, en laat bij taartring.nl
roestvrij stalen ringen maken van 15cm x 2,5 cm .

gr placebo.


 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
weer even een update... De laatste dagen bezig geweest om in alle spanten een "fillet" te leggen voor extra sterkte en tegen evt blijven liggen van water om de langslatten. Na veel onmogelijk schuurwerk bijna toe aan het verven van de binnenkant (epoxy bilgeverf) in de tussentijd 2 rvs spant verstevigers gemaakt omdat door 1 spant de bodemplaat met zwevend binnenlager loopt en 1 voor een spant waar de "gusset" af gezaagd is om ruimte voor de motor te maken. Ook nog via marktplaats een 42l tank compleet en vulslang+ nieuwe tankvuldop op de kop kunnen tikken voor en leuk bedrag en een nieuwe lading mahonie opgehaald (schaaldeel van 5m bij 1m bij 5cm dik) vast in stukken laten zagen aangezien ook dit weer 100m op de schouder vervoert moest worden en er toch wat scheuren door liepen (prijs was gunstig heb 25cm breedte gratis gekregen).
20191016_134618.jpg
20191016_135251.jpg
20191016_135340.jpg
20191016_135521.jpg
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Tijd voor een update...

De laatste tijd gewerkt aan het uitlijnen van de schroefas en het schilderen van de binnenkant ter voorbereiding van het plaatsten van de motor. Ik ben blij dat ik het schilderen van de binnenkant (voor nu) achter de rug heb al die hoekjes schuren was nou niet echt een leuke klus maar het is klaar. De binnenkant is afgewerkt met een injecteer epoxy en afgewerkt met een bilge epoxy. Aan de ene kant wel jammer dat je het mooie hout niet meer zien maar aan de andere kant, het werd toch al afgetimmerd... Ook is de schroefas uitgelijnd was ook nog even puzzelen hoe dit nou het beste ging maar het is klaar. Uiteindelijk toch maar gekozen voor een zwevend binnenlager met montageplaat ipv een stukje schroefaskoker aangezien dit makkelijker uit te lijnen is. Tussendoor nog even het internet afgestruind naar onderdelen en heb ik gashendel kunnen vinden via marktplaats en een boeglicht via ebay (US) het enige wat ik nog niet heb gevonden is een stuurinrichting dus die zal nieuw moeten ben ik bang.

En dan nog wat plaatjes.
20191018_175929.jpg
20191018_175947.jpg
20191101_153915.jpg
20191101_153905.jpg
 

remko

Actieve deelnemer
3 mei 2010
31
15
Kop van Noord-Holland
Hoi Marthijn,

Tot nu toe was ik slechts aan het meelezen maar wat een vette klus ben je aan het doen! Dit ziet er zo mooi uit, bijna jammer dat je uiteindelijk de constructie af gaat dekken.. Wat een mooi schip zal dit worden, zeg!
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Hoi Marthijn,

Tot nu toe was ik slechts aan het meelezen maar wat een vette klus ben je aan het doen! Dit ziet er zo mooi uit, bijna jammer dat je uiteindelijk de constructie af gaat dekken.. Wat een mooi schip zal dit worden, zeg!

Dankje, ik heb er over gedacht om de spanten en huid aan de binnenkant blank te houden maar uiteindelijk toch geschilderd omdat het toch nergens in het zicht komt buiten de motorruimte maar het is eigenlijk wel een beetje zonde van al dat mooie houtwerk...

In mijn laatste post schreef ik dat ik nog een stuurinrichting zocht, de zelfde avond kwam er nog een op marktplaats voorbij voor leuk geld bleek wel een iets groter (hydraulisch) systeem te zijn dan nodig maar beter overbemeten dan onderbemeten toch?
Ook heb ik een begin gemaakt aan het plaatsen van de rand tussen de romp en het dek deze rand is om een overgang van dek naar huid te kunnen afronden alleen was deze een beetje ongelukkig bedacht (of ik heb hem ongelukkig begrepen) aangezien aan de voorkant de rand een dubbele kromming heeft en getordeerd is.... de ene kant zit er half in de andere helft wordt gezaagd, zelfde voor de andere kant. als deze randen erin zitten kan ik dekspanten gaan zagen om ruimte te krijgen voor de motor.

20191105_164012.jpg
20191105_164026.jpg
20191105_164032.jpg
20191112_144525.jpg
20191115_153846.jpg

- - - Updated - - -

och plaatjes zijn weer dwars... volgende keer toch maar weer via paint opslaan.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Dankje, inderdaad een klassiek kleurtje heb nog getwijfeld over wit maar dan blijf je schoonmaken natuurlijk...

afgelopen week de rest van de rand gelijmd het zit erin maar erg makkelijk wou het niet. de laatste balk moest massief wezen zodat deze deels rond geschaafd kan worden, echter betekende dat wel dat een balk van 40x30mm eren dubbele ronding moest nemen. En aangezien ik geen stoom apparatuur heb staan (noch de moeite erin wou steken voor deze paar balkjes) moest het met grof geweld. Uiteindelijk een acceptabel resultaat gekregen niet helemaal zoals ik het graag wou maar het zit degelijk vast en de naden die er zijn kunnen verstopt worden achter een rvs stootlijst (beetje sjoemelen moet kunnen toch?) Nog wel 1 groter probleem gehad tijdens het drogen is er wat gaan schuiven en kwam de rand los dus dit moest opgelost worden.

20191121_114655.jpg
Dit was het resultaat... uiteindelijk besloten om er 10cm af te zagen en de rest op te vullen aangezien de balk verder wel goed verlijmd was (uiteraard getest op het stukje wat eraf moest) Daarna een wigje geschaafd en met een multitool de te verlijmen oppervlakken geschuurd voor de hechting. Het resultaat:
20191121_130636.jpg
uiteindelijk zie je er niks meer van de bovenkant wordt afgedekt met de dekplanken.

Tussen het verlijmen door vast begonnen met het schaven van de randen.
20191121_130714.jpg
Nog niet helemaal goed maar het begin is er. Ook is de voorste rand verlijmd deze waren lastig aangezien ik niks aan de boot kon klemmen, uiteindelijk via de dakconstructie en 2 wiggen druk kunnen zetten voor het lijmen.
20191122_142456.jpg
20191124_153405.jpg
Blij dat het erin zit.... De voorste rand is uit 2 stukken gezaagd die 1 voor 1 verlijmd zijn. Op de lintzaag vast de rand op 45 graden gezaagd scheelt weer wat schaafwerk..
Tot zover de vorderingen deze week.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Even een vraagje tussendoor... Voor het dek wil ik graag een gele houtsoort gebruiken met een bies van am esdoorn om een beetje contrast te krijgen. Welke houtsoort zou daar geschikt voor zijn? het dek wordt in +/-6mm verlijmd op multiplex.
Plaatje van internet om het idee duidelijk te krijgenriva-boot-1555077873.jpg
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest


Hmmm, dat wordt op den duur donkerbruin.
Ik denk meer aan yellow pine, oregon clear&better of sitka spruce. Allemaal wat zachter hout, maar er wordt weinig over gelopen, neem ik aan?
Essenhout is ook mooi, maar dat vereist wel een zorgvuldige verlijming.
Wim.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Bedankt voor het meedenken, ik ga ervan uit dat het alleen belopen wordt tijdens het afmeren en om het water in en uit te komen.
 
Laatst bewerkt:

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik heb even de houtsoorten bekeken/opgezocht iroko heeft de kleur die ik zoek maar hoe ver verkleurt het? google laat bijna chocolade bruin zien als donkerste... oregon pine zou de andere kanshebber zijn is dit hard genoeg voor een dek? het dek wordt afgelakt met een 2k blanke lak.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.709
695
Enschede, Twente
Oregon Pine wordt oiv licht wat meer oranje. Met een goede UV-blocker in je lak kun je dat effect vertragen. De hardheid variëert naar gelang oorsprong (noordelijker danwel hoger) en deel van de boom. Zoek delen uit met smalle jaarringen die dicht op elkaar zitten — dan heb je een hardere plank.
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Iroko wordt inderdaad chocoladebruin.
Ik had het er al over dat Oregon Cl&B niet zo heel hard is, maar voor jouw toepassing (weinig verkeer, gelakt) is het zonder meer goed bruikbaar, qua hardheid, duurzaamheid en kleur.
Wim.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.