Restauratie van mijn Triton junior (Högbo 75) draaibankje

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.863
2.519
Ja, kan met een gewone machine waterpas. Maar als je er nog een moet kopen, zou ik voor een raamwaterpas gaan. Daar heb je ook wat aan, als je je freessupport wil afstellen. Omdat je vlakke bedbanen hebt, is afschot niet zo belangrijk. Bij een bank met prismabed geef je een paar honderdste afschot naar de losse kop toe, zodat de koelvloeistof er daar afloopt. Op die manier wordt het niet meegenomen door je snijkrul. Scheelt een nat pak. Ik weet niet of je van plan bent echt draaiwerk op je bankje te gaan maken, of dat het meer is om eens een busje of zo te maken. Maar als je grotere werkstukken wil gaan maken, zou ik je bankje voorzien van een koelsysteem. Als je met hardmetaal beitels wil werken, moet je je lagers vrij los zetten om te voorkomen dat ze vastlopen door warmteontwikkeling. Dan is het nog steeds moeilijk om zonder druksmering de oliefilm in je lager in takt te houden. Daarom kun je beter voor snelstalen beitels kiezen. Dan kan je doordat je met een lager toerental werkt, met een grotere aanzet, dan wel snedediepte werken. Omdat een snelstalen beitel echt snijdt, zeg maar zoals een houtschaaf, is het belangrijk om de scherpte zo lang mogelijk in stand te houden. Daarom koelvloeistof. Dit koelt niet alleen, maar heeft ook smerende eigenschappen. Als een snelstalen beitel bot wordt, ga je het metaal meer er af wrijven, hetgeen lijdt tot warmte ontwikkeling, wat ten koste gaat van je maatvastheid.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
Voorlopig heb ik niet meer pretenties dan kleine eenvoudige dingetjes.
Mijn eerste geluksmoment komt als mijn Triton het enigszins doet ( = lekker loopt zonder bijgeluiden en "busjes-zonder eisen" kan draaien). Het tweede komt als ik na afregelen en correcties ook precies kan draaien. Zal ik zelf nog wel wat aan mijn scholing moeten doen :))

mvg
klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.863
2.519
Die oude dingen maken door de open recht vertande tandwielen altijd lawaai. Maar dat heeft ook zo zijn charme.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ah, goed dat je dat zegt. Ik had een gerestaureerde oude machine bij een kennis gezien die een wat akelig geluidmaakte (de machine dus). Ik gaf stilletjes de schuld aan een onzorgvuldige sleutelvaardigheid. Zullen de tanden zijn geweest.
Ik leer hier veel bij :).

mvg
Klaas
 

Buis

Nieuw lid
9 aug 2019
1
0
Leuk draaibankje, heb er ook één staan. Mis helaas wat onderdelen in de aandrijving....
 

jurjenz

Nieuw lid
31 jan 2020
2
0
Hai Klaas,

Is er een update over de Triton? Ik ben erg nieuwsgierig naar de voortgang. :)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het ligt al een jaar stil. Voor dit werk zijn mijn ogen te slecht. Aanvankelijke verwachting van de dokter was dat het probleem snel opgelost zou kunnen worden met een operatietje maar dat is om allerlei medische redenen paar keer uitgesteld en nu fietst Corona (waar ik overigens nog vrij van ben) er doorheen.

Maar ik pak het weer op zodra het kan (gaat nog maanden duren vrees ik).

met vr. gr.
Klaas
 

jurjenz

Nieuw lid
31 jan 2020
2
0
Argh, dat is wel frustrerend. Ik hoop dan dat je er snel weer aan kunt werken. Ik ben ook een Triton aan het opknappen, bijna klaar! Ik zie dat je in Winsum woont, als je nog informatie nodig hebt, of onderdelen gestraald wil hebben (ik heb straalkast) stuur maar een pm (ik woon in de stad). Groetjes en succes met je herstel. Gr, Jurjen
IMG_20200124_185808 (1).jpg
IMG_20200221_132616.jpg
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
Potverdorie, een Triton Junior vlak bij. Ziet er nog (of beter: weer) heel mooi uit!

Dank voor het aanbod. Ja ik hoop (en verwacht) dat ik na de medische ingreep weer verder kan. Voorlopig vermaak ik me prima met de qua precisie wat vergevingsgezindere houthobby.

mvg
Klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
Leuk draaibankje, heb er ook één staan. Mis helaas wat onderdelen in de aandrijving....

Buis, Ik had je bericht gemist . Er lijken nog veel van deze bankjes in gebruik te zijn of achter in schuren te staan. Toch is het moeilijk de geschiedeis te achterhalen, ondsnks mijn contacten in Zweden.

In welke regio woon je ?

mvg
Klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.