Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 6 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 60
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Bedankt voor de toelichting.
    Dit plaatje had ik ook gevonden,lintzaag-01.jpg maar ik begrijp dus dat de links- rechts positie tov het achterste lager minder van belang is. De levensduur van het lager zal wel korter zijn.
    Er zitten vlakke wielen op, dus het lint op de rand met de tanden vrij.
    De geleide blokjes moet ik nog nakijken of deze nog vlak zijn. Zijn deze gemaakt van gewoon staal, of iets speciaals?
    En dan uitzoeken of ik de insert 3D kan laten tekenen, en dan laten printen.
    Lint wat erbij zat zaagt in vuren nog redelijk, in merbau niet. Ontspannen werd de zaag nooit bij de vorige eigenaar, een nieuw lint kan geen kwaad.
    sometimes you just need a bigger hammer

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronald L. Bekijk Berichten
    Bedankt voor de toelichting.
    Dit plaatje had ik ook gevonden, maar ik begrijp dus dat de links- rechts positie tov het achterste lager minder van belang is. De levensduur van het lager zal wel korter zijn.
    Er zitten vlakke wielen op, dus het lint op de rand met de tanden vrij.
    De geleide blokjes moet ik nog nakijken of deze nog vlak zijn. Zijn deze gemaakt van gewoon staal, of iets speciaals?
    En dan uitzoeken of ik de insert 3D kan laten tekenen, en dan laten printen.
    Lint wat erbij zat zaagt in vuren nog redelijk, in merbau niet. Ontspannen werd de zaag nooit bij de vorige eigenaar, een nieuw lint kan geen kwaad.
    Ik ben ook wel geïnteresseerd in een 3D insert tekening.
    Zou teflon geen alternatief zijn voor de geleider steunen:
    Lange leve aliexpress: zoek op : "diameter 10mm length 200mm Teflon stick" Dan kan je wel even vooruit.

Als geleideblokjes kan je ook messing gebruiken, worden meestal vervaardigd uit platte latten van 3 à 5mm dik, en zo een paar naast elkaar tot de juiste dikte bereikt is.
    Voordeel van deze manier van opbouwen, bij smalle linten trek je één of meer "lamellen wat achteruit zodat de tandzetting niet geraakt word. Alle "lamellen" zitten verticaal gepositioneerd in de behuizing.

Kunststof gaat niet werken, dat kan niet tegen warmte. Dan zijn bijvoorbeeld pokhout blokjes een stuk beter, maar (haag)beuk verzadigd met (lijn)olie werkt ook prima.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ArjenH Bekijk Berichten
    Toch gehad met een splinternieuw zaaglint. Dat kwam door de bolling van het wiel wat de richting van het blad dus aangeeft. Mischien hebben we allebij een andere defenitie van drift.. Maar inderdaad, met een vlak wiel zou dit niet uit moeten maken.

PS, wat blokjes betreft. Het is belangrijk dat deze super recht zijn. Als ze iets bol zijn afgesleten hebben ze totaal geen nut en zal het zaaglint z'n eigen weg gaan. Met een fijne vijl is hij evt mooi recht te maken.
    Een nieuw zaaglint is niet echt een referentie om op verder te bouwen, er is hier eens een topic over geweest waar diverse merken zaaglinten recht uit de doos een kl*** zetting bleken te hebben.
    De meeste bedrijven hebben gewoon de kennis niet meer om een fatsoenlijk getrokken lint af te leveren. Eén van de weinige leveranciers waar ik nog nooit problemen over gelezen heb is Tuffsaws.
    Gebruik die linten al een paar jaar redelijk intensief en die dingen werken wel recht uit de doos.

Bij bolle loopvlakken loopt het lint ALTIJD naar het hoogste punt, daar hoef je zelf niks voor te doen, dat gebeurt automatisch
    Een bijkomend voordeel wanneer brede(ere) linten op bolle loopvlakken lopen is dat deze meer zijdelingse stijfheid meekrijgen, ze krijgen als het ware een zekere voorspanning op deze manier.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Het is gelukt, beantwoorders bedankt.
    In vuren zaagt het vrij goed, in hardere houtsoorten niet, oftewel bot lint.
    Nu eens kijken of er nog op een of andere manier een stofafzuiging op aangesloten kan worden.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Afzuiging 01.jpgAfzuiging 02.jpg
    Wat in elkaar geknutseld van een stadsuitloop van 100 mm.
    Werkt prima, tafel kan nog steeds kantelen. Als de kap eraf moet, dan moet hij los, 1 boutje losdraaien.

Hoe gebruiken jullie deze 2 stelbouten om het bovenste wiel af te stellen?
    D3EA93BC-EFA7-4233-A523-4C65A2469CB5.jpg
    Als ik de 1 net iets vaster draai dan de ander, reageert het zaaglint daar direct op. Het lukt me niet om het zaaglint (6mm) in het midden van het wiel te laten lopen. Wat ik ook probeer, het lint loopt er steeds af. Wat ik doe:
    - geleiders weg van het lint
    - lint onder en boven midden op de wielen leggen
    - lint op spanning brengen
    - draaien aan bovenste stelknop zodat lint in het midden blijft lopen terwijl ik met de hand het wiel rond draai.
    - als laatste de 2 stelbouten ligt vastdraaien.

Resultaat: het lint loopt er toch af.
    Wie geeft mij raad?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Die onderste 2 zitten er niet op mijn inca.
    Waar zitten die aan vast?
    Laatst gewijzigd door Ronald L.; 25-02-20 om 18:11.

Die gaan door de behuizing heen en duwen tegen de binnenkant van dat aluminium glijblok aan. Ter hoogte van de 2 rode stippen.
    Vraag me eigenlijk ook af of die 2 bouten wel origineel zijn. Heb jij die 2 kleine inbus boutjes er wel opzitten? (zie blauw). Die houden aan de binnenkant van de zaag een dikke metalen plaat op zijn plek, waar schroefdraad in is getapt voor die 2 grotere bouten.
    AB7CDB1D-D95F-41A4-B36E-883423992FC6.jpg FCC2FB81-16D7-451D-85C1-29BED4CB8AE0.jpg F577E5B9-25D5-4878-9408-0199F05FC51E.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Nee, er zal wel teveel speling op het geleide blok gezeten hebben vermoed ik.

Even wachten tot bijvoorbeeld O Peatey of L.N. reageert, die hebben in het verleden verschillende inca' s gereviseerd. Er zijn er nog meer, maar ik kan even niet op hun naam komen

Forum Rechten