Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 23 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 221

Animo Check: Zwaluwstaart mal (technische discussie)

Hoi Allen,

Topic voor technische discussie
    Voor "commerciele zaken" zie http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=3&t=2690

Ik ben al een tijdje opzoek naar een eenvoudige maar slimme zwaluwstaartmal voor de bovenfrees. Ik kwam onderstaand filmpje tegen en deze voldoet volgens mij aan mijn verwachtingen. Ik zal hem opnieuw engineeren en laten snijden zodat het voor mijn bovenfrees geschikt is.

Ik vraag me af of deze voor "alle" diktes hout geschikt is. Als je hem instelt voor bijvoorbeeld 15mm, werk hij dan ook voor 10 mm? En tot hoe dik maak je doorgaan zwaluwstaarten? Is 20mm dikte bereik genoeg?

Filmpje: http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>

Alvast bedankt,

Re: Vraag: Zwaluwstaart mal (bovenfrees)

Voor het gemak ook even een plaatje van de mal:

Attached files

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

lijkt me wel een grappig systeem. heb je de mogelijkheden om dergelijke maillen te laten frezen?

Een goede kennis van mij werkt als laser snijder programeur / operator en maakt soms wat voor mij. Ik maak dan zelf de tekeningen en hij snijdt ze uit in het gewenste materiaal!

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

ben wel benieuwd naar de mogelijkheden hiervan, laat je het weten wanneer je deze laat snijden?

Ik zal het je zeker laten weten!

In de bijlage een tekening van hoe ik denk dat het worden moet. Ik vraag me alleen af of ik de zwaluwstaart goed geconstueerd heb. Ook zou ik moeten kijken of de geleidering van mijn frees werkelijk 16mm in dia is en 3mm hoog.

Attached files Zwaluwstaart freesmal V1.pdf (7.8 KB)

Ik heb er in principe ook belangstelling voor.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Als je frezen wilt gebruiken, die gewoonlijk in de handel voorkomen, zal je de mal er op moeten aanpassen. De schuinte van de zwaluwstaartfrees bepaald de schuinte van de tanden. Er bestaan enkele verschillende hoeken die afhangen van de hardheid van het hout.
    Bij veel zwaluwstaartmallen wordt daarom ook een zwaluwstaartfrees meegeleverd naast de rechte frees.

Het zou met name interessant kunnen zijn om hiervan een langere lengte te laten maken bijvoorbeeld 1 meter zodat je echt lange verbindingen kunt dovetailen? De regulier verkrijgbare jigs zijn allemaal max een centimeter of 50.

Als je iemand dit kunt laten snijden dan denk ik dat er best wel wat animo op dit forum is om een leuke serie te maken. De reguliere jigs zijn schrikbarend duur en dit systeem moet goed kunnen werken voor een leuke prijs.

Ha,

Om het universeel te maken moet wel iedereen de zelfde zwaluwstart frees, rechte frees en geleiderring gebruiken.

Een lange versie maken is natuurlijk mogelijk maar niet helemaal noodzakelijk omdat je de mal gewoon kunt doorschuiven in principe.

Om een universeel design te maken moet ik eigenlijk weten:
    -Wat de meest gebruikelijke frees is
    -Welke geleidingsringen er gebruikt worden.
    -Wat een gangbare maatvoering is voor zwaluwstaart verbiningen.

Forum Rechten