Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 52
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SunRayes Bekijk Berichten
    Laat je niet van de wijs brengen Bazzz. Een schaaf is wel het gereedschap wat je eigenlijk nodig hebt, maar uiteindelijk moet je het toch doen met de riemen die je hebt!
    Natuurlijk is het startpunt om dingen te doen met de spullen die je hebt.... maar om mensen aan te moedigen om met de verkeerde spullen aan de slag te gaan is nou niet echt productief. Het is ook zonde van het hout.

En met wat golving in zo’n lang blad valt waarschijnlijk nog wel te leven, het gaat vast de komende tijd ook nog werken. Maar waar je dit soort compromissen niet wilt hebben is op de lijmnaden, die moeten gewoon goed sluiten. En hoe je het ook noemt, dat gaat door grof te zagen vanaf een niet vlak referentievlak natuurlijk nooit fatsoenlijk lukken. Wellicht frustrerend maar niet minder waar. Anders is het wachten op het volgende topic waar het blad gaat scheuren.....

Ik zelf ben zo'n persoon die er dan ook absoluut niet aan zou beginnen. Voor elk project ga ik wel tientallen keren na wat ik nodig heb en of het qua gereedschappen en dergelijke wel binnen mijn macht ligt. Maar dat terzijde, Brazz zou eventueel wel goed sluitende lijmnaden kunnen hebben met een zaagtafel, mocht hij deze tot zijn beschikking hebben, dan zou dit de oplossing kunnen zijn. Ik heb laatst een "jointer jig" nagemaakt van Steve Ramsey. En ik moet zeggen dit werkt perfect. Nogal een troep in mijn kleine schuurtje dus geen foto.
    Ik heb die witte meubel/spaanplaat panelen 18 mm gebruikt als "fence" en een 9 mm mdf base. Die toggle clamps op ali besteld voor euro p stuk. Zo heb je in ieder geval goed sluitende lijmnaden, mocht je een behoorlijke zaagtafel hebben.

Hierbij het linkje: https://youtu.be/vrYjc3G1vgo

Maar ook een zaagtafel vereist een vlakke plank als uitgangssituatie.... daar zit het probleem. Enige goede alternatief is 2 zijden tegelijk schaven, dan is precies 90 graden niet noodzakelijk.

Niets mis met proberen, alleen zonde als het eindresultaat minder wordt.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Ik vind de methode van Bazzz ook twijfelachtig. Lijmen zonder goeie sluitende naad, vlakken met bandschuurmachine en dan lijmnaad terug open zagen? Simpelste methode is zoals GH1 voorstelt: zet planken op hun kant en schaaf beide kanten tegelijk met handschaaf (nr. 5 en 6 is goeie lengte). Zorg wel voor scherpe schaafbeitel. Lichtjes hol schaven is aangewezen (zeker niet bol). Nadat lijm droog is kun je diezelfde handschaaf gebruiken om het oppervlak te vlakken. Zijn je planken heel krom, zaag dan eerst dunnere stroken voor je verlijmt, zodat je niet veel dikte verliest.

https://www.youtube.com/watch?v=ISmPPPoe_kk&t=349s

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015

Groet Pel.

Deze is ook tof:

Een handschaaf kopen kost je de kop niet (en ik ben zuunnig hoor!), en daar ga je vaak lol van hebben. Wel gaaf dat je het project gewoon begonnen bent, die eerste stap maken is het belangrijkste ��

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ik weet niet waar Bazzz woont, maar als er een forumlid bij hem in de buurt woont, zal die echt niet te beroerd zijn om het hout even schaven. Het vakmanschap leer je immers met vallen en opstaan, maar in dit geval weet je van te voren dat het vallen is, en dat is jammer voor al de energie die hij er in gaat steken. Ik ben er voor om het vak goed aan te leren, dan heb je daar de rest van je leven profijt van. Iedereen kent ze wel de zogenaamde klussers, er zitten ook heel veel goede tussen dat staat buiten kijf, maar ook veel die totaal geen opleiding hebben genoten, en maar wat aan rommelen, met hun motto, voor service en garantie is deze klusser op vakantie.

Groet Pel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GH1 Bekijk Berichten
    Natuurlijk is het startpunt om dingen te doen met de spullen die je hebt.... maar om mensen aan te moedigen om met de verkeerde spullen aan de slag te gaan is nou niet echt productief. Het is ook zonde van het hout.
    Klopt.
    Maar toch denk ik dat hij er best wel wat van kan maken. Ook omdat hij al een werkbank heeft gemaakt, en die ziet er netjes uit.
    Maar ik adviseer ook een schaaf (handschaaf, machine, vlakbank enz). Is absoluut het beste gereedschap om en blad te maken.
    Groeten, Raymond

bedankt voor alle youtube links!

Ik heb 2 updates:

Als eerst heb ik een test gedaan voor de hoeveelheid vocht in het hout. Ik heb een reststukje op 100 graden in de oven gedaan.
    Gewicht bij aanvang:
    IMG_20180331_182342.jpg

0 uur oven 147gram
    1 uur oven 142gram
    2 uur oven 139gram
    3 uur oven 137gram
    4 uur oven 136gram

Kortom ik heb 11/147 gram aan water verstookt dat komt overeen met 8% wat het gewicht. Nu was dit een eindstuk en heb ik ook niet overdreven qua uitbak duur maar het geeft wel een mooie indicatie dat het vochtgehalte tussen de 10% en 12% zal liggen.

Tweede update is de veel bediscussieerde schaaf:
    IMG_20180401_133747.jpg

Het is een simpel model van de gamma aangezien ik nog nooit met een schaaf gewerkt heb wou ik beginnen met een goedkope(en veel winkels waren ook niet open vandaag):
    https://www.gamma.nl/assortiment/gam...5-mm/p/B401104
    Vanwege Pasen kreeg ik nog 20% korting dus dat scheelt.

Zoals te zien is op de foto heb ik de planken al behoorlijk vlak gekregen. Qua kwaliteit merk je het wel dat het een schaaf van de gamma is. Uit de doos is het ding voor geen meter scherp.
    Nu zie ik online dit setje "STANLEY Klem voor schaaf-/steekbeitels 0-16-050 met hoekmeter"
    https://www.hornbach.nl/shop/STANLEY...4aAlDrEALw_wcB

Dat lijkt mij wel handig of zijn er betere instap-setjes? De schaaf werkt wel op dit moment met hoe ik ook bezig ben met de instelling ik kan niet mooiere krullen produceren dan dit....

Het voordeel van de 2 aan elkaar gelijmde balken is wel dat het geheel nu relatief vlak is en 1 zijkant heb ik ook haaks gemaakt. Voor morgen heb ik dus een mooi recht vlak waar ik met de cirkelzaag door kan.
    Deze beunhaas methode werkt dus aardig al snap ik dat je op deze manier wel iets risico loopt omdat alles nog niet definitief verlijmd is. De nette manier is dus balk voor balk recht maken en dan alles verbinden.
    Gelukkig waren dit reststukjes en het schaven vergt ook nog wel wat oefening merk ik dus de test was de moeite waard

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    @Bazzz Had ik natuurlijk eerder kunnen bedenken — je had het over het Fablab in Enschede… En ik woon daar een paar honderd meter vandaan & heb een vlak/vandikte. Dus… als je wilt schaven, neem dan contact met me op. (PB of mail[at]bertvanderveen[punt]nl)

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten