Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 52

mijn eerste eikenhouten tafel van schaaldelen

Na een tijd van alleen meelezen mijn eerste noemenswaardige project voor dit forum. Namelijk een eiken schaaldelen eettafel!

Ik heb bij voordeelhout.nl (Goor, overijssel) een partij schaaldelen gehaald. Meer dan 3 foto' s en het gewicht zie je niet op de website dus het is een beetje een gok maar voor 100 euro wou ik het wel proberen.

Het eikenhout heeft een veel diepere rode kleur dan ik verwacht had(iemand een idee wat voor soort eiken dit dan is?).
    In totaal heb ik nu dus 4 planken van 260cm lang en grofweg 50cm breed en ongeveer 4cm dik.
    De planken zijn lucht gedroogd voor 3 tot 5 jaar en bleken iets meer getordeerd dan ik verwacht had (scheluw heet dat geloof ik?).
    Kortom in plaats van een simpel projectje is nu een slim zaagplan vereist om tot een acceptabel platte tafel te komen met een acceptabele hoeveelheid scheuren er in.

Einddoel wordt een tafel van 240x100.
    Qua zagen heb ik 2 van de 4 planken al geselecteerd voor de zijkanten. Waarschijnlijk houdt ik die beide 30 cm breed. Op die manier heb ik nog een plank van 40cm in het midden nodig.
    De plank die op de werkbank ligt ga ik waarschijnlijk in stukken van 10cm breed zagen en dan weer verlijmen om het vlak genoeg te krijgen.
    De laatste plank heb ik reserve mocht alles gelijk goed gaan.

Qua verzagen van het hout heb ik inmiddels wel een redelijk plan maar qua afwerking twijfel ik nog.
    De tafel komt binnen te staan dus ook vlekken van pastasaus en rode wijn moeten gewoon weg te vegen zijn.
    Beits of lijnzaadolie lijken mij dus niet echt geschikt. Qua kleur wil ik meer naar de normale gele kleur van eiken gaan dan dat ik het rode meer uit wil laten komen.
    Heeft iemand nog goed advies?

En is er behoefte aan meer foto' s van het bouwproces of heeft iedereen al genoeg tafels van amateurs voorbij zien komen?

Het vochtgehalte van het hout is ook nog onduidelijk behalve dat ik zeker weet dat het minstens 3 jaar in een loods heeft gelegen.
    uit China verwacht ik nog een simpele houtvochtmeter:
    https://www.aliexpress.com/item/Wood...311.0.0.RR2K5t

Deze zal vast niet erg nauwkeurig zijn maar gaat wel bepalen of het tafelblad gelijk de woonkamer in mag.

- - - Updated - - -

Voor iedereen die het zich trouwens afvraagt. De werkbank en kast zijn zelf gemaakt
    Kast is hier gedocumenteerd:
    https://www.thingiverse.com/thing:2781715
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Oei, gevaarlijk hoor om hier een vochtmeter van alie hier te noemen. Krijg je gelijk een discussie over de onnauwkeurigheid en dater niet mee te werken valt. Maar ik gebruik hem ook. Niet om exact vochtgehalte te meten,maar om de afname te zien als ik het hout binnen leg om te drogen. Want dat zal je wel moeten doen. Jouw hout zal een rv hebben van een procent of 17. En dat moet behoorlijk naar beneden. Zijn ook wel vuistregels voor hoeveel dagen per cm dikte. Maar met die vochtmeter kan je dus ook een gegeven moment wel zien dat rv stabiel is. En dan weet je dat het voldoende droog is om te bewerken.

Voor afwerking zou ik eens wat op skylt zoeken op dit forum.

Suc6, Roelof

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Als het roder is dan je verwacht van eik, dan is het waarschijnlijk Amerikaans — Red Oak. Is qua eigenschappen heel anders dan Europees, daar moet je wel rekening mee houden. Ik denk trouwens dat het moeilijk wordt om het 'geler' te maken.

Leuk project, ik ben benieuwd Wat voor poten ben je van plan om er onder te zetten?

Voor de afwerking en behoud van kleur van het hout kun je inderdaad skylt gebruiken. Lichter word het er niet van, maar ook niet donkerder. Dit lijkt me trouwens amerikaans eiken. Dat is roder dan inlands/frans eiken. Ook zijn de poriën van amerikaans eiken vrij open. Dus een goed behandelen met een lak lijkt me wel verstandig om vlekken te vermijden.

Bedankt voor de tip skylt! Amerikaans eiken zou inderdaad goed de rode kleur verklaren als ik andere plaatjes zie op internet.

Ik wil 2 metalen U-poten monteren. Waarschijnlijk 100x100mm en gewoon zwart. Ik denk er nog over na om die zelf te maken maar het materiaal kost al snel 100 euro terwijl ik kant en klare poten kan krijgen voor rond de 160 euro.

Nog even een leuk plaatje van het hout in de loods(hier lijkt het hout niet enorm krom):

thumbnail_20180327_132957.jpg

Leuk project om te volgen!
    Als je rekening houdt met krimp, maakt de RV niet zoveel uit.
    Groeten, Raymond

Super leuk project, dat wordt een hele mooie tafel.
    Ik zou gaan voor een stalen onderstel met een dikte van 120x120 mm. Zeker gezien je blad van 240x100. Geeft net dat extras!

Overigens moeten die kant en klare poten wel goedkoper kunnen. In Giessenburg bij van gelder vof werden deze poten ook aangeboden dacht voor €60 p stuk, onbehandeld dat dan weer wel.

Succes!

Zo vandaag verder gegaan. Ik heb helaas geen lange geleider (alleen 2 van 700mm) dus daarom maar even aluminium profielen gebruikt. Je kan goed zien hoe scheef de plank is.

IMG_20180331_140947.jpg

Omdat het hout krom is moet het goed ondersteund worden bij het zagen anders dan ga je de zaag inklemmen.
    IMG_20180331_141142.jpg
    Ik ga de minst kromme stukken gebruiken voor de tafel. Echter na het zagen viel het mij toch nog tegen. Daarom heb ik een plank van 20cm breed doormidden gezaagd.
    Deze 2 stroken van 10cm breed heb ik daarna plat neergelegd en weer aan elkaar gelijmd.
    IMG_20180331_170652.jpg
    Zodra de lijm droog is schuur ik de gecombineerde plank vlak met de bandschuurmachine en daarna zaag ik de naad weer open(de naad is nu niet strak omdat beide planken net een paar graden gedraaid zijn).
    Waarschijnlijk ga ik van MDF nog even een lange lineaal maken want mijn huidige methode is niet zo prettig.
    Ook heb ik moeite met echt haaks zagen. Waarschijnlijk komt dit voornamelijk door de kromming van het hout.

Met mijn scheppach cirkelzaag had ik nog nooit zo dik hout gezaagd maar hij houdt zich behoorlijk. Je hebt absoluut geen vermogen over maar echt problemen heeft hij er niet mee.
    Zou het met een blad met meer tanden misschien soepeler gaan? Ik heb nu een 24 tands blad gebruikt.

De 10cm plankjes wil ik als die gevlakt en opnieuw gezaagd zijn onderling verbinden met 8mm deuvels. Ik zie iedereen domino' s gebruiken maar omdat ik iedere plank afzonderlijk aan de poot wil verbinden denk ik dat deuvels ook wel stevig genoeg moeten zijn. De eventuele krimp gaat in de breedterichting en niet de lengte dus dat levert ook geen problemen op lijkt mij?

Qua poten moet ik nog eens goed kijken wat de meest mooie/voordelige optie is. Geanodiseerd lijkt mij wel praktisch maar is bij sommige webshops behoorlijk duur.
    Laatst gewijzigd door Bazzz; 31-03-18 om 17:12. Reden: typo' s verbeterd

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Op hout wat niet vlak is kun je met een cirkelzaag niet recht en haaks zagen, het blad 24 T wat je op de zaag hebt zitten is goed, zeker geen blad met meer tanden erop zetten.Als je er een blad met meer tanden op gaat zetten, dan kom je er niet meer door heen, omdat alles vol met zaagmeel gaat zitten en het gaat verbranden, zodat de rook er van af komt. Dat je 10 cm hebt aan gehouden heb je goed gedaan, zo heb je veel minder kans op scheuren en werking van het hout. Wacht met het verlijmen en laat het hout eerst een tijdje acclimatiseren, in een ruimte met de temperatuur waar de tafel komt te staan.

Groet Pel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luinge Bekijk Berichten
    Oei, gevaarlijk hoor om hier een vochtmeter van alie hier te noemen. Krijg je gelijk een discussie over de onnauwkeurigheid en dater niet mee te werken valt. ...
    Sommige zaken die bv bij Baptist of andere webshops worden aangeboden, staan voor veel minder op AliExpress. Soms helpt het om een foto door Google Image Search te halen en je komt op precies dezelfde foto maar dan bij Ali, Dx of een andere Chineese webshop ;-) Let wel: niet alles van Ali is goed, maar soms zijn het dezelfde producten. Even zoeken en je hebt t gevonden.

Voordeel is de prijs, nadeel de lange levertijd en vergeet je aftersales maar.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bazzz Bekijk Berichten

- - - Updated - - -

Voor iedereen die het zich trouwens afvraagt. De werkbank en kast zijn zelf gemaakt
    Kast is hier gedocumenteerd:
    https://www.thingiverse.com/thing:2781715
    Op Thingiverse zie ik dat je een houtlaser-apparaat hebt of bijkunt?
    Werkt dat een beetje? Heb je daar meer info over?

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten