Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Plug it festool stekker openen

Hallo,

Weet iemand ook of je een gebruikte plug it stekker van festool kunt openen?

Op afbeeldingen van nieuwe festool stekkers heb ik wel gezien dat op het groene
    gedeelte schroefdraad zit alleen lukt het losdraaien van de huidige stekker niet.
    Het blijft doordraaien,zowel linksom als rechtsom :|

Re: Plug it festool stekker openen

Van bij machine geleverde snoeren is de stekker vreemd genoeg niet te openen, terwijl ze wel los te koop zijn.
    Meestal slijten plug-it nokjes bij veelvuldig gebruik en kan er bij dit systeem ook interne draadbreuk optreden.
    Zoals bij veel fabrikanten willen ze gewoon dat je nieuwe stekkers koopt à €14,64 (489685).

Bedankt voor je antwoord,ik heb draadbreuk net na het stekkertje.

Zal even een nieuwe stekker gaan halen.

kan je toch ook het snoer van een andere machine pakken

ik heb op een stofzuigerslang ook zon rep. stekker zitten en die al twee keer moeten vervangen doordat de nokjes waren versleten zijn blijkbaar van een ander materiaal

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Timmerhans
    kan je toch ook het snoer van een andere machine pakken
    Daar zijn de anderen die er mee werken niet zo blij mee,moeten ze alles met de hand verder schuren :mrgreen:

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door neel
    Van bij machine geleverde snoeren is de stekker vreemd genoeg niet te openen, terwijl ze wel los te koop zijn.
    Meestal slijten plug-it nokjes bij veelvuldig gebruik en kan er bij dit systeem ook interne draadbreuk optreden.
    Zoals bij veel fabrikanten willen ze gewoon dat je nieuwe stekkers koopt à €14,64 (489685).
    Volgens mij heeft dit meer met de regelgeving in Nederland te maken, deze schrijft een aangegoten steker voor bij dubbel geïsoleerd handgereedschap.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Ik vermoed dat het zowel met Europese regelgeving als met het kwaliteitsbesef van Festool te meken heeft. Met een dergelijke stekker moet je niet gaan rommelen. Mankeert er wat aan dan gewoon vervangen. Je betaalt dan misschien wat meer maar veilig werken mag best wat kosten. Een binnenbrandje of een ontploffing lijkt me duurder.

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    Ik vermoed dat het zowel met Europese regelgeving als met het kwaliteitsbesef van Festool te meken heeft. Met een dergelijke stekker moet je niet gaan rommelen. Mankeert er wat aan dan gewoon vervangen. Je betaalt dan misschien wat meer maar veilig werken mag best wat kosten. Een binnenbrandje of een ontploffing lijkt me duurder.
    eigenlijk niet akkoord.

Zit ook met hetzelfde probleem. al 20 minuten aan het klooien om de kabel open te krijgen, dan maar eens snel hier gezocht
    Als je het kan openen, de draad een stukje inkorten en opnieuw vastzetten lijkt me het geen probleem? (al ben ik eerlijkheidshalve zeker een alectronica-krak, maar lijkt me krak hetzelde als elde andere stekker vervangen/installeren )
    Denk ook dat het inderdaad een vuil trucje is om je een nieuwe kabel te laten kopen.
    Jammer, de wegwerpcultuur...

Ik ga er vanuit dat die apparaten dubbel geïsoleerd zijn. Dan mag je dus niet rommelen gaan met losse stekkers. Zet je daar een losse stekker op ben je de dubbele isolatie kwijt en is de veiligheid ook niet compleet meer gewaarborgd. Nieuw snoer met aangegoten stekker kopen en die er op zetten is dan op de officiële wijze de enige optie.

Volgens mij is dubbele isolatie dat de buitenkant van de machine nooit onder stroom kan staan en heeft dit niets met de stekker te maken. Bij keuringen volgens hen 3140 mag er kort door de bocht gezegd alleen een aangegoten stekker aan zitten. In principe mag de losse plugin stekker dus niet. Deze vraag heb ik toen deze stekker op de markt kwam bij festool neergelegd maar nooit een antwoord op gehad. Tijdens de keuring konden wij het verschil niet zíen voor ons was het een aangegoten sterker. Ik vind dit onderdeel van de keuring discutabel. Als je de stekker goed monteert is er niets mis mee.

Forum Rechten