Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 25 van de 27 EersteEerste ... 152324252627 LaatsteLaatste
Resultaten 241 tot 250 van de 263
    De overige 4 mallen zijn gisteren verstuurd naar:

- Guido76
    - Zky
    - Matpin
    - rijsdijk

Succes ermee allemaal! Op- en aanmerkingen zijn welkom, zodat de volgende mallen eventueel verbeterd kunnen worden.
    Ik heb al wat materiaal klaar staan voor 5 stuks, dus zodra er tijd voor is worden die meteen gemaakt.

Heel erg bedankt!!

Zojuist de MFT mal ontvangen. Dat gaat snel zeg. Nu eerst even mijn zelfgemaakte bench dogs nog zoeken die ik ooit eens gemaakt had op maat van een 20mm ecotools freesje.

Aangezien heel wat mensen zo gul zijn geweest om bovenop de verzendkosten nog wat extra's over te maken, heb ik een kleine investering gedaan in de vorm van twee bench dogs. Zodat ik zelf ook even kan testen hoe het frezen functioneert mbv de mal. En natuurlijk de passing in de mal controleren.
    Ik dacht dat mensen al snel zouden kiezen voor de goedkoopste optie qua freesjes, dus een 20mm frees met ondersnijder van Ecotools. Deze had ik toevallig al en heb ik vergeleken met een freesje van Leitz (zo'n beetje het andere eind van het spectrum...).

Allereerst de bench dogs. Werden snel geleverd en zien er netjes uit, dus complimenten aan 247Wood.
    Ze zijn een mooie 19,9mm en passen strak (echt strak) in de gaten van de mal.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      20190921_130940.jpg
Bekeken:   310
Grootte:   46,4 KB
ID:        90706

De frees van Ecotools is precies 20,00mm maar maakte een gat van 20,31mm...

Naam:      20190921_131711.jpg
Bekeken:   313
Grootte:   78,8 KB
ID:        90707

Naam:      20190921_131844.jpg
Bekeken:   321
Grootte:   95,7 KB
ID:        90708

De Leitz frees is 19,87mm en maakt een gat van 20,06mm.

Naam:      20190921_131732.jpg
Bekeken:   317
Grootte:   81,8 KB
ID:        90709

Naam:      20190921_131815.jpg
Bekeken:   315
Grootte:   97,2 KB
ID:        90710

Het resultaat is een dog die te veel speling heeft en daardoor los in het gat valt (Ecotools, links) en een dog die mooi strak, maar niet te strak in het gat past (Leitz, rechts).

Naam:      20190921_131932.jpg
Bekeken:   318
Grootte:   70,0 KB
ID:        90711

Bij het frezen voelde ik ook duidelijk verschil tussen de twee. Met de Leitz frees kon ik in één keer door de 18mm plaat frezen (eigenlijk boren). Met de Ecotools frees moest dit in een aantal stapjes, maar het bleef moeizaam.
    Je ziet ook duidelijk aan het gele freesje dat 'ie het zwaar heeft gehad (waren maar drie gaten). De Leitz frees was al flink gebruikt trouwens, de Ecotools frees was nog nieuw.

Naam:      20190921_131632.jpg
Bekeken:   312
Grootte:   81,2 KB
ID:        90712

Mijn conclusie is dus: beter wat meer geld uitgeven voor een kwalitatief betere frees. Maar ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere mensen..!

Ps. De gebruikte bovenfrees is een Festool OF 1400.
    Laatst gewijzigd door FonSmkb; 21-09-19 om 20:35.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Die aanpak mag ik wel. Niet alleen gratis mallen leveren maar ook nog de kwaliteitscontrole doen en aanwijzingen voor een goed resultaat.

Ik heb ook zo'n ecotools 20mm freesje met ondersnijder en 2 zelf gedraaide benchdogs van messing. Die benchdogs zijn niet heel zuiver. 1tje is 19.96mm en de ander 20.06mm.

De dog van 19.95 valt zo in het gat en kun je er zo uit tillen. Die van 20.06 moet je in het gat drukken en aan de dog kan ik het hele plankje optillen.

Dus de ecotools frees lijkt best zuiver te zijn maar het zijn spotgoedkope dingen dus zullen niet allemaal even zuiver zijn.

Morgen ga ik een plaatje maken met alle gaten, kijken hoe dat gaat. De kopier ring past er echt superstrak in.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Danny1984 Bekijk Berichten
    Zou iemand aub een foto willen maken, wat een kopieerring en frees betekenen?

Ik heb een kanten frees van katsu, kan het hier ook mee?

Hij heeft een schacht van 6,8 en 10 mm

Alvast bedankt.

Gr Danny1984

https://www.aimtools.co.uk/collectio...roducts/101750
    Danny,

Ik kreeg van jou een privé bericht over welke freesbit ik gekocht had maar kan geen bericht terug verzenden, uw inbox zit namenlijk vol
    Ik zet het antwoord gewoon hier, misschien hebben andere mensen er ook iets aan!

Ik heb deze bij de lokale dealer van CMT gehaald, maar hij is ook online te verkrijgen (wel soms duurder als bij een dealer in een verkooppunt, ik heb de mijne +- 7 euro minder betaald)

https://www.fixami.be/cmt-174-200-11...-20-x-8mm.html

Zo eentje is het, vooral kijken dat in het midden van de frees ook een snijvlak zit, dan kan je er ook mee boren.

Hier is de datasheet:

https://www.garnotec.be/upload/pdf/g...c_2013_111.pdf

Mvg,

Christophe
    Laatst gewijzigd door Beickybeer; 23-09-19 om 08:25.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Danny1984 Bekijk Berichten
    Zou iemand aub een foto willen maken, wat een kopieerring en frees betekenen?

Ik heb een kanten frees van katsu, kan het hier ook mee?

Hij heeft een schacht van 6,8 en 10 mm

Alvast bedankt.

Gr Danny1984

https://www.aimtools.co.uk/collectio...roducts/101750
    Allereerst voor de duidelijkheid, je bedoelt spantang 6 en 8 en 10 mm denk ik.
    Voor gebruik van frezen met een schacht van 6 en 8 of 10 mm.

Voor zover ik het kan zien kan er geen kopieerring op deze kantenfrees gemonteerd worden?
    En kan je met deze kantenfrees tijdens het frezen op en neer?

Zo niet, dan word het wel heel erg moeilijk om deze mal te gebruiken en zuivere gaten te frezen.

Mvg,.
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Dag Christophe, bedankt voor je bericht.

Ik ga hem bestellen.

En spaander, ook jij bedankt voor je bericht, ik heb contact gehad met gereedschappro een zij kunnen een base leveren wat een kopieerring in past.

Probleem opgelost
    Bedankt voor jullie berichten vrienden.

Gr Danny1984

Dan moet je je frees wel consequent op de zelfde manier over het bord bewegen, daar je frees waarschijnlijk niet exact gecentreerd zal zijn. Heb ik ook met mijn Metabo. Geen probleem, mits je goed oplet.

Forum Rechten