MDF met lakdraagfolie verlijmen?

Zjeng

Nieuw lid
27 nov 2016
4
0
Beste woodworkers,

Ik ga een meubel maken van mdf. Nu heb ik toevallig nog een aantal platen staan met lakdraagfolie.

Is het mogelijk om vlakken waar deze folie op zit te verlijmen met witte houtlijm?
 

Zjeng

Nieuw lid
27 nov 2016
4
0
Dankje, goede tip! Het zou in principe dus mogelijk moeten zijn, ik zal nog een proefstukje doen voor de zekerheid.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Laat maar weten hoe het testje is verlopen. Bij mij was de test negatief met een gewone witte houtlijm...
 

Zjeng

Nieuw lid
27 nov 2016
4
0
Update: lakdraagfolie + witte houtlijm = no go.

Gisteren twee strookjes op elkaar verlijmd, geklemd en een 24 uur laten drogen. Je breekt het zonder enige moeite met de hand los.

Meteen maar twee nieuwe testen ingezet:
- lakdraagfolie + high tack
- lakdraagfolie + PU constructielijm (bruislijm)

Wordt vervolgd...
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Misschien uitleggen wat u precies wilt gaan doen.
De delen lakdraagfolie tegen elkaar lijmen werkt niet met houtlijm. 1 kant moet hout zijn. Anders contactlijm.
Zonder, deuvels, lamello's of domino's lijmen met een product als Bison Wood max. Of schroeven. Of pocket hole systeem. Etc.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Ik heb hier destijds ook een onderwerp gestart i.v.m. verlijmen van spaanplaat op melamine.
Reacties gekregen dat dit werkt met een gewone witte houtlijm. Ik kon dit moeilijk geloven. De test heeft dan ook uitgewezen dat dit inderdaad helemaal niet werkt.
Met een pvac lijm zou het wel gaan werd mij verteld. Ik heb deze lijm onlangs gekocht en de test van gisteren heeft ook uitgewezen dat dit helemaal niet gaat. Ergens ook logisch vind ik.
Begrijp niet goed dat sommige mensen zeggen dat dit wel werkt?! :)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
lijm1.jpg

Ikea kastdeurtje met folie.

lijm2.jpg

Vrij ruw stukje vurenhout.

lijm3.jpg

Deze lijm heb ik toevallig thuis.

lijm4.jpg

Beetje lijm erop,

lijm5.jpg

Beetje vast klemmen en zien dat er houtlijm achter zit,

lijm6.jpg

Kwartiertje klemmen,

lijm7.jpg

En los.

lijm8.jpg

Er zit nog een naadje boven omdat het geen vlak houtje is.
En hij valt er niet af!
Wat doe ik verkeerd dan?
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Spaanplaat (onder persing) verlijmen op melamine met pvac lijm of gewone witte houtlijm gaat NIET...
Ben je zeker dat je stukje hout goed is verbonden met de folie? Sla eens met een hamer op het blokje. Als er stukjes hout blijven kleven op de folie, is de KM45 een goede lijm voor die toepassing... (de structuur van spaanplaat is anders dan de structuur van massief hout natuurlijk)
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@Kemo

Ik vind het vreemd dat u het niet in uw eigen topic vermeld.
Eerst zegt u dat klemmen werkt en nu werkt het opeens niet meer?
IK heb ook een tekening laten zien hoe u het beste de lade kan construeren.
Hier laat ik met foto's zien dat ik hout gewoon kan lijmen tegen folie.

Laat u eens wat foto's zien van uw werkwijze, dan zoeken we samen naar een oplossing.

Om met een hamer te slaan is geen werkwijze.
U gaat schokbelasting toepassen op een constructie die naar niet voor bedoeld is.

En dat spaanplaat is niet anders dan met mijn poreuze vuren ongelijke latje.

lijm9.jpg

En het latje zit nog steeds vast. En alle blikken zijn vol.
 
Laatst bewerkt:

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Waar zeg ik dat klemmen werkt?
Ik weet hoe ik een lade moet maken, maar dat heeft weinig te maken met het lijmen?
Wat ik wil zeggen is, dat gewone houtlijm noch pvac lijm, geen melamine op spaanplaat verlijmt, ook al werd dit wel zo beweerd.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Ik ben ook voorstander van klemmen, inderdaad. Maar daarmee zeg ik niet dat lijmen, met een gewone houtlijm of pvac lijm, tussen spaanplaat en melamine werkt.
Ik lijm op de lamello's, en dat werkt uiteraard wel... Hier houd ik het ook bij, stevig genoeg! Belangrijker is een snelle droogtijd/fabricatie, wat niet wil zeggen dat het minder stevig mag zijn, maar voldoende stevig volstaat wel.
Ik gebruik dus niet speciaal een duurdere laklijm, omdat alleen op de lamello's lijmen volstaat.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.048
391
hout op hout is sterker
maar je kan best lijmen met witte lijm

Wat wel erg belangrijk is dat je met zijde met folie even schoonmaakt (vetvrij) bijvoorbeeld met universol
of eerst even schuurt met een fijne korrel (op vet hecht alleen een lijm met veel oplosmiddel goed.)

je hebt minder lijm nodig dan bij hout op hout en het duurt langer voor de lijm droog is vooral in deze tijd van het jaar aangezien het vocht er minder snel uit kan.
even in elkaar drukken weer open trekken en na 2 minuten weer op elkaar versneld de droging en je kan ook even controleren of er overal lijm zit.
verdeel de lijm gelijkmatig (gebruik een lijmkam of kwast)
 
Laatst bewerkt:

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Kan best zijn, maar nogmaals, ik wil anderen meedelen dat mijn test niet is geslaagd wat betreft gewone witte houtlijm/pvac lijm tussen spaanplaat/melamine.
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Wat een onzin is dit zeg witte houtlijm verlijmt niet op melamine punt dat het blijft plakken is een ander verhaal, smeer er maar eens lijm op en op een stuk vuren hout laten drogen dan zal je zien dat bijden blijven plakken maar dat die op het melamine er zo af te halen is en de lijm op het vuren niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.