Restauratie Oliver draaibank

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als het afgedichte lagers zijn, dan 'zou' je het vervangen kunnen laten zitten. Als het open lagers zijn, en je kunt tegenwoordig afgedichte kopen van dat type, zou ik ze altijd vevangen. Afgedichte lagers zijn niet alleen handig tegen stof, maar je hoeft ze ook niet te smeren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Kijk daar hem ik wat aan, ik dacht dat remweerstand en netfilter (niet noodzakelijk) maar aan te raden waren.
Ik was niet vanplan om werkstukken snel te laten remmen, doe ik nu ook namelijk niet. En het loskomen van mijn chunk en werkstuk zit ik ook niet op te wachten ��

Had gelezen over evt storen en dus en netfilter, heb wel een radio aanstaan maar dat kan ik altijd later bekijken. En de werkplaats heeft een eigen stroom voorziening dus probleem buren zal ook wel meevallen.

Aardlek verhaal ken ik, maar dat is op te lossen met een digitale aardlek of geen ��
Remmen doet de frquentieomvormer door het toerental af te bouwen naar nul. Het draaiveld van de motor blijft dan hangen in het draaiveld van de wikkeling. Is eigenlijk geen echte rem, maar werkt. Remweerstanden heb ik trouwens nooit gezien bij asynchrone motoren.
Zonder aardlek werken lijkt me echt geen goed idee. Heb vandaag nog het nut mogen ondervinden. Voedingskabel van transportband was op poelie terecht gekomen. Op een gegeven ogenblik kwam een spanningsvoerende geleider tegen het metaal. Zonder aardlek had dit een gevaarlijke situatie opgeleverd.
Als jij storingen opwekt op het net zullen die ook bij de buren terecht komen, of je een aparte voedingslijn hebt of niet (tenzij je je eigen hoogspanningstrafo hebt). Maar een goede frequentieregelaar heeft dit allemaal ingebouwd.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zie nu dat mijn eerste plaatje niet scherp is. Hier een waar je het beter op ziet:

IMG_0374.jpg

Het belangrijkste is de passing van het cilindrische deel. Die bepaald met hoeveel speling de klauwplaat op de spil wordt geschroefd. Het aanlegvlak is ook belangrijk, hier draait de klauwplaat tegenaan. Er mag geen slingering in zitten.

De machinefabriek MOET de schroefdraad, het cilindrische deel en het aanlegvlak in 1 opspanning bewerken, om een zuiver resultaat te bereiken.

Ik ga er van uit dat ze geen centerloze rondslijpmachine hebben staan, daar kan de nabewerking ook op, maar daar hangt een prijskaartje aan. Dit kan op de draaibank prima uitgevoerd worden.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Bedankt voor de tips en info mannen. Heb de gegevens doorgestuurd naar de machinefabriek denk dat het wel goed komt.
Op het moment moet ik helaas even mijn aandacht naar iets anders schuiven, kamer van onze dochter afmaken. Die gaat naar zolder en over 3/4 weken komt nummer 2 eraan 😍

Ik hoop in de avonduren nog wat te kunnen werken aan de draaibank en dan hou ik jullie natuurlijk op de hoogte.

Iedereen een fijne avond / nacht.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Remmen doet de frquentieomvormer door het toerental af te bouwen naar nul.

Mag ik daar aan toevoegen dat bijna alle frequentieregelaars die ik ken ook afremmen door een gelijkstroom over de motor aan te brengen? Een remweerstand kan prima bij een asynchrone motor, trouwens - als je last bij het remmen zoveel energie opwekt dat de frequentieregelaar het niet kwijt kan. Bij het afremmen stijgt het voltage in de frequentieregelaar, die daar op een gegeven moment een foutmelding over geeft en dan stopt met afremmen. Bij productiewerk plaatst men dan een frequentieregelaar, bij houtdraaien adviseer ik om de afremsnelheid zo in te stellen, dat dit zich niet voordoet. Nog mooier is om de mogelijkheden van veel frequentieregelaars om twee profielen voor op toeren komen/afremmen te programmeren te gebruiken en daar met een schakelaar uit te kunnen kiezen. Zo kun je voor klein werk snel afremmen en voor hele grote blokken langzamer.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Kleine update (sneak preview)
IMG_3895.jpg
De draaibank moest even aan de kant want kon niet meer rond lopen. Ketting takel aan het plafond en gaan met die benaan. Wat losse delen erop voor het plaatje want was zelf namelijk ook wel benieuwd hoe die op ze poten eruit ziet. �� En ter vergelijking een blikje fris erop��
 

WR1944

Oud hout
Ik heb net voor het eerst dit artikel gelezen. Dat is een mooi project. En het is ook een dankbaar project omdat het een ouderwets degelijke machine was. Tijdens het lezen begonnen m'n vingers al te jeuken. ;)
Dat de losse kop zijdelings verstelbaar is komt ook bij metaaldraaibanken voor. Door die zijdelingse verstelling kun je conisch draaien. Voor een houtdraaibank lijkt me dat wat overbodig omdat je meestal uit de hand draait. Maar met een beitel op een slede zit die mogelijkheid er wel in.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Jaja ik ben er nog hoor, al moet ik er wel bij zeggen dat het project even wat minder aandacht krijgt. voorgaande jaren probeerde ik mijzelf altijd uit te plannen kwa werk in december, wat achterstallige zaken regelen en wat tijd aan de familie besteden. Helaas (of niet) is het dit jaar zo druk dat ik deze maand ook moet/wil/ga werken. Daarbij opgeteld 3 Nov. onze 2de dochter gekregen (alles gaat super) andere auto, thuis een hoop gedaan en druk met werken is er wat minder tijd voor de hobby's.

maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik niks gedaan heb, bijna alles staat in de reactie primer en ben ondertussen ook al wat dingen in elkaar aan het zetten. Frequentie regelaar is al in huis, aflak ook al in huis (machine grijs met een gloed blauw)
Ik wil nu eerst alles monteren en de laatste dingen gronden zodat ik precies weet wat er gelakt moet worden.
deze week zal er ook niet veel gebeuren, maar met een beetje geluk ben ik thuis kerst en oud en nieuw thuis.

Ondertussen al iets verder, zal snel meer foto's maken.
IMG_3972.jpg
@Brem, Dankje wel.
@WR1944, het is idd een leuk project en hoop er ook veel plezier van te hebben.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Ik heb alles met de kwast gedaan, dit omdat ik geen super strak uiterlijk wil. Het grove van het gietijzer vindt ik juist aantrekkelijk en met spuiten denk ik dat het te strak wordt.

Zo staat alles er nu bij.
IMG_4107.jpg
IMG_4108.jpg
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Zo gisteren even bezig geweest met het maken van..... (hoe noem je die dingen) zwengel dingen die op de draaiwielen zitten dan.
M27x130 op de oude draaibank en een slijptol, moet lukken toch....
IMG_4125.jpg
En na een klein uurtje krijg je zoiets:
IMG_4126.jpg
niet super glad ofzo. Moest wel een beetje in de stijl van de rest blijven.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
@ jur, bij deze machine is het eigenlijk een vaste geklonken pen. (In een sierlijke vorm) Kijk anders even een paar foto's naar boven en dan inzoomen op het wiel van de functie links rechts. Op andere foto's op het grote net kom ik ze ook zo tegen als de enige die er bij mij opzit.

het enige verschil is dat ik de pen draaiend heb en niet vast zoals de orginele.
 
Laatst bewerkt:

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Jep, Orginele zitten ze blijkbaar vast maar dat vindt ik niet zo fijn. Dus de nieuwe zijn draaiend
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.