Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 8 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 76
    Hoe bedoel je dat?
    Ik heb een DW745 tafelzaag.

Je hebt mensen die een insert plate in hun zaagtafel verwerken zodat ze ook kunnen frezen.
    Ik neem aan dat hij zoiets bedoelt; https://www.youtube.com/watch?v=GD55wLoNyKs
    Op youtube vindt je nog meer van dit soort dingen, dus kijk goed rond voordat je je definitieve indeling gaat maken, er staan zoveel handige oplossingen op internet.

Ik had in eerste instantie dit idee. Maar dan de zaagtafel op de kop.
    Als je dan de freesgeleiders wegneemt en de frees laat zakken heb je ook meteen een mooie ruimte werktafel, met T-tracks om klemmen te gebruiken.

DSC_0002.jpg
    Nog een variant gevonden op internet.
    table-saw-bench-plans-3.jpg

Op internet kom je zoveel ideeën tegen. Dit zijn ook wel handige oplossingen voor de frees. Iets compacter en makkelijker weg te zetten.
    Dan kan de zaagtafel voor gebruik ook op de workmate en heb ik meer vrije ruimte op de vloer voor montage.
    Folding_RT_Cover_Photo.22884312_large.jpgRouterTable2-1.jpg

Iemand ervaring met dit soort oplossingen voor in een beperkte ruimte? (ca. 3,2m¹ x 2,7m¹)

Ik zou geen betonplex nemen als werkblad.
    dat lijkt leuk en stevig maar is enorm glad.
    als je dan even een kastje inelkaar wil schroeven duw je de kast alleen maar heen en weer over je blad.
    Beter is gewoon multiplex.
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 3dmazter Bekijk Berichten
    Ik zou geen betonplex nemen als werkblad.
    dat lijkt leuk en stevig maar is enorm glad.
    als je dan even een kastje inelkaar wil schroeven duw je de kast alleen maar heen en weer over je blad.
    Beter is gewoon multiplex.
    Of underlayment. Veel goedkoper, en 2x18mm is een mooie dikke werkbank, die je relatief goedkoop kan vervangen (bovenste blad) wanneer nodig.

Ik heb een U vorm werkbank, zou veel te duur worden om alles multiplex te pakken. Ik ben erg tevreden over underlayment als werkbank. Als je hem heel glad wil hebben kan je hem schuren, maar ik houd hem grof.

En qua afkortzaag, ik open binnenkort een nieuw topic (wanneer mijn zaagstation helemaal af is), heb een soortgelijke garage als jou, heb de afkortzaag tegen de lange muur aan staan, met 2,7m ruimte op links, dat voldoet voor mij omdat ik meestal 2m of 2,5m planken zaag. Mochten het langere planken zijn kan ik de garagedeur aan de andere kant openen en kan ik hem door de garage opening laten vallen, dan is het einde onbeperkt. Ik heb links van de afkortzaag dus 2,7m ondersteuning voor de planken, en rechts ongeveer 1m ter ondersteuning. Misschien maak ik nog een soort inklapbord dat rechts ook nog verdere ondersteuning mogelijk is, maar ik geloof niet dat het ooit zover hoeft te komen, aangezien ik tot nu toe nooit verder dan 2,5m heb gezaagd. Ik lees hier eerder dat 2,7m een 'typische' lengte is. Misschien van hardhout? Het steigerhout dat ik regelmatig zaag is altijd 2m, 2,5m of 3m.
    Laatst gewijzigd door BasRonin; 19-08-16 om 12:25.

Hmmm dat betonplex glad is begrijp ik.
    Dat gladde is wel een voordeel met doorvoeren tijdens het zagen en frezen.

Maar aan de andere kant is een iets ruwe plaat die je kan opofferen ook wel een voordeel. Lijm- en verfresten, keertje inzagen e.d. vervuilen en beschadigen je blad op den duur altijd.

MDF is misschien nog een middenweg, maar ik vind MDF maar een eigenaardig materiaal. Vooral MDF stof!

Als jouw garage 1 grote werkplaats wordt, waar laat je dan al je andere spullen die je normaal in de garage hebt staan zoals fietsen etc? Als je daar niet een andere plek voor hebt, dan ga je zeker in de problemen komen met de ruimte.

Ik ben op dit moment over precies hetzelfde project als jij aan het nadenken Jelle.
    Ook een dewalt dw745 en ook soortgelijke ideen qua vormgeving en afmetingen denk ik.

Inmiddels ben ik er al wel helemaal over uit vwb vorm: de zaagtafel komt op de kopse kant met daarachter een langer (+/- 1 meter denk ik) uitvoer gedeelte wat gelijk als werktafel dient.
    links en rechts van de zaag wil ik nog wel wat opbergruimte onder het blad kunnen maken en misschien ook mijn bovenvrees verwerken.

Het geheel komt (vooralsnog) niet op wielen. Dit omdat ik er wel uit ben qua locatie en niet verwacht hem vaak te hoeven verplaatsen. Daarnaast vind ik het met wieltjes dan te instabiel.

Voor materiaal kies ik (95% zeker) underlayment. Relatief goedkoop en als je de tijd neem in de bouwmarkt/bij de houthandel om de betere platen uit te zoeken, zijn ze perfect voor dit project.

Ik ga vanmiddag/vanavond eens proberen wat uit te werken in Sketch-up.

Wat leuk om te horen.
    Ben benieuwd naar jouw uitwerking!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arthurdeboer Bekijk Berichten
    Als jouw garage 1 grote werkplaats wordt, waar laat je dan al je andere spullen die je normaal in de garage hebt staan zoals fietsen etc? Als je daar niet een andere plek voor hebt, dan ga je zeker in de problemen komen met de ruimte.
    Fietsen komen buiten de garage in een nieuw te bouwen berging. Anders schiet het inderdaad niet op.
    Dus van de 6x3 meter heb ik praktisch wel 3,2x2,7 meter ter beschikking. De rest kan dan gebruikt worden voor tuinspullen, voorraadkast en speelgoed e.d.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten