Mini review Jet JWP12 vandiktebank

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Wat mij heeft weerhouden er gisteren een Jet aan te schaffen is de opmerking van de leverancier dat het aansluiten van een stofzuiger gewoonweg niet kón. Dat het niet zou werken. En dat de Jet qua kwaliteit en resultaten (te) ver achterbleef bij de bijvoorbeeld Metabo. Met wat ik hier van jullie lees, is dat enigszinsovertrokken.

Ik hoef geen productie te draaien, dus tijd is geen issue. Wat mij betreft, leeg ik na elk plankje de stofzuigerzak, ook geen probleem. Maar wat ik niet wil is een machine die gaat vastlopen. Dat is me té gevaarlijk.

Waar ik woon zijn in de buurt geen fijnhouthandels waar je op zaterdag zo maar even terechtkan voor wat leuke stukjes geschaafd hout. Wel een zagerij waar je voor een redelijke prijs aan eiken plankjes kan komen, alleen moeten die dan wel helemaal schoon en vlak worden geschaafd. Nu doe ik dat met de hand, en daar ben ik dan niet alleen een hele tijd zoet mee, maar ik krijg na een paar avonden schaven last van mijn schouders. Bovendien is het moeilijk om alle plankes etc. op precies gelijke dikte te krijgen. Vandaar mijn wens om een vandiktebank aan te schaffen.

Maar als ik tegen de 800 euro moet neertellen, dan wordt het mij te gortig. Ik moet er dus nog maar even over nadenken.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.619
685
Antwerpen
zeg die leverancier dat'ie maar effe langs komt in Antwerpen. Wekelijks wordt mijn Jet'je gebruikt en afhankelijk van hoeveel ik schaaf leeg ik mijn emmer. Nog nooit problemen gehad.
 
P

Pel

Guest
@Thymen, hoe kom je erbij dat de machine vast zou lopen omdat hij zijn spanen niet kwijt kan, dan ligt het aan de afzuiging niet aan de vandiktebank. Ik heb een goedkope Triton van € 325 ik gebruik ze hetzelfde als jij ze wil gebruiken, gewoon af en toe wat hout op dikte schaven nergens geen problemen mee. Laat je door de verkopers niks wijs maken, daarom heten ze ook verkopers!

Groet Pel.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
De verkoper bedoelt het goed, en hij heeft ook wel een mate van gelijk. Maar met een beetje oppassen kan ik dus ook met een Jet met goede alleszuiger voorlopig wel even vooruit, is nu mijn indruk.

Volgend weekend maar eens langs de winkel gaan...

Thymen
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik heb zelf na wat getwijfel de jet jwp12 gekocht. Tot nu toe geen spijt van gehad! In het begin zelfs gebruikt zonder afzuiging, dat ging eigenlijk vrij goed alleen raakt de afvoer dan redelijk snel verstopt. Met een rubber verloopstuk kun je eigenlijk elke stofzuiger er wel op aansluiten. Ik zal binnenkort er wel een review over schrijven.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Vandaag toch ook maar Jet JPW12 gehaald. Paar plankjes eiken mee geschaafd, en dat gaat best goed. En dat met die afzuiging is inderdaag geen probleem. Gewoon op tijd de stofzak legen, van verstoppen geen sprake. Er wordt zelfs standaard een passend verloopstuk voor de stofzuigerslang meegeleverd.

Moet nog wel uitgebreid controleren of het over de gehele breedte wel uniform dik schaaft, het leek er op dat er wat dikteverschil links/rechts zat. Maar dan hebben we het over tienden.

Al met al wel een goede investering, dunkt me.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Ik heb die Jet nu een paar weken. In het begin was er wat dikte-verschil links en rechts, maar dat lijkt te zijn omdat de aan- en afvoerbladen niet goed op hoogte stonden. Beide stonden te hoog, en met een verschil tussen links en rechts. Langere stukken worden dan iets opgelicht bij het doorvoeren, en dan is de dikte niet constant over de lengte.

Ik heb de bladen afgesteld met een rei, verschil links en rechts is nu 0.1 mm ongeveer. Over een breedte van 300 mm vind ik dat niet erg. En over de lengte is de dikte nu goed constant.

Het blijft natuurlijk een Russisch ding, maar voor wat ik er mee doe is het goed genoeg.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.619
685
Antwerpen
en om de review aan te vullen: ik heb vanmorgen eindelijk tijd gehad om de Jet te upgraden met een digitale meter, Wixley WR510.
Montage was gemakkelijk en snel, calibratie easy en metingen reproduceerbaar
20180502_122153.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.