Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 10 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 94

Stabiliseren en acryl etc.

Een kleine kickoff van een topic waarin we diverse zaken kunnen bespreken zoals:
    Het stabiliseren van hout qua werkwijze en welke materialen
    Het maken van acrylic blanks etc
    Vacuum pumps

En een klein voorbeeldje van wat er mogelijk is wanneer je dit combineert:
    IMG_20160426_111848.jpg

Ben benieuwd welke kant dit topic op zal gaan .

Die combi is geheel mijn smaak.

Die heb je snel voor elkaar Wim!
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Nonononono, die komt niet bij mij vandaan, was dat maar zo...

Even terzijde. Je kan op de vacuum manier acryl "bereiden" en onder druk hiervoor zou je ook een oude snelkookpan als drukvat kunnen gebruiken.

Mooie methode is dat, op die manier haal je alle lucht uit het acryl Ik zoek even een voorbeeldje op...

Zonder vacuum pomp:

Met vacuum pomp en gecombineerd met hout (zeker weten dat je geen lucht erin hebt):

Het kan dus prima zonder pomp maar dat is puur met acryl, wil je ook kunnen stabiliseren moet je wel met een pomp aan de gang.
    Laatst gewijzigd door Wimmel; 26-04-16 om 17:03.

Ok, na een paar uur zoeken naar allerlei materialen om wellicht zelf een vacuum chamber te bouwen, dacht ik ff Ali Express checken . En nu vind ik daar een flinke verscheidenheid aan spullen.

Is er iemand die kan inschatten of dit wat is? Ik heb nogal moeite om te bepalen of de pomp zwaar genoeg is etc. Ik zoek daar nog wel even op door maar wie weet ie er hier een goeroe aanwezig.

http://www.aliexpress.com/item/5-5-G...7-f3f1a2fea56c

This listing is for a 5 gallon LAB1ST brand stainless steel vacuum chamber kit with 2.2 CFM (1L/s) 220V vacuum pump. The pump comes with a Australian/Chinese standard plug, as well as a free plug adapter for other standards (Germany, UK, Switzerland). It's in stock and ready to ship from Shanghai.

We ship the pump without pump oil, which is strictly prohibited by international air freight. You will need about 250mL vacuum pump oil.
    While working with our vacuum chambers, this light-weight vacuum pump can evacuate the chamber to better than -26 inHg (-0.88 bar). Please refer to other listings if you need a stronger pump.

HTB10Jt_LXXXXXc7XVXXq6xXFXXXz.jpg

*edit: ik heb de vraag ook uitstaan op een USA forum, daar werken ze meer met dit soort dingen.
    Laatst gewijzigd door Wimmel; 26-04-16 om 21:17.

Volgens mij heb je niet heel veel vacuüm nodig. Ik dacht eens gelezen te hebben o.3 bar. Maar dat is al weer een tijdje terug. Trouwens flinke verzendkosten.

Ik heb inmiddels een 2e hands snelkook pan gevonden. Een handige gozer heeft voor iemand een vacuum kamer gemaakt van een snelkookpan en had onderdelen over voor een 2e. De pan heeft helaas geen glazen deksel maar de rest is in orde en dat voor maar 25 euro inclusief verzendkosten. Dus nu nog een pomp, drukmeter en een paar meter slang.

Oh, de pan is ongeveer 5 liter.

$_85.JPG
    Laatst gewijzigd door Wimmel; 26-04-16 om 23:12.

Wimmel, die pomp van Ali haalt diep vacuüm (0.02 mbar absoluut!!) met een klein debiet (1l/s) en is dus zeer geschikt voor dit soort werk waar sowieso geen lekverliezen zijn.

Voor houtdraaien echter totaal ongeschikt

Forum Rechten