Draaibank technieken, les 1

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mee eens Jan,
Nu even wat andere dingen afmaken/opruimen voor ik me zelf toe sta er mee aan de gang te gaan
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank je Nico

Vandaag bij mijn maatje op het bosperceel flink hout geladen, de stukken wilde kers (volgens Ronald) die er nog lagen + 2 stammen in de auto van ca 35cm en 180 lang)
een berg taxus, beginnend bij 30+cm en tot slot ging er nog een flinke rododendron om daar heb ik wat stukken van meegenomen (+/- 10cm dik en bij elkaar een meter of 3 aan hout
Voorlopig kan ik wel ff voort
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hmmm dan heb ik toch te veel uitgegeven :)

Vanavond eindelijk de draaibank in elkaar gezet, een tegenvaller, de as lijkt krom, het maakt niet uit wat ik er op schroef (chuck, opspanplaat) alles slingert
Met het center in de as (of hoe heet dat ding) is het nauwelijks te zien en merk je er vrij weinig van, met de chcuk er op is het zeer zichtbaar
Even een flink baal momentje :(

Ondanks de tegenslag, toch een eerste werkt geprobeerd te maken uit een stukje plataan wat hier nog lag (droog hout)

kandelaar-1.jpg

Natuurlijk ging het ook een beetje mis

kandelaar-2.jpg
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mee eens Henk. Zo'n ovale beitelvorm is veel wispelturiger dan een platte beitel die rustig op de beitelsteun ligt. Handiger vind ik dan de bedan, die in Frankrijk veel wordt gebruikt: een kruising tussen een afsteekbeitel en een platte beitel. Deze beitels geven echter wel een perfect oppervlak en dus geen tearouts zoals op de foto's van Toxiq. Vermoedelijk teveel schrapend gedraaid i.p.v. snijdend.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat is goed mogelijk, heb te weinig tussendoor gecontroleerd om te zien waar het mis is gegaan :(
Maar hey....het is de eerste, ik ben niet heel ontevreden :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Vermoedelijk teveel schrapend gedraaid i.p.v. snijdend.
vr.gr. Jan Pranger.

Ja, of niet scherp genoeg. Ik heb er vaak ook last van als het hout ook maar iets kruisdradig is en ik weer net te lang heb gewacht met het slijpen (of wetten) van mijn vlakke beitel. De snelste optie is dan toch om even stiekem de guts te pakken - gutsen hebben daar minder last van ook al zijn ze niet helemaal vlijmscherp. Wel gaan ze ongeveer net zo snel als vlakke beitels voor vibraties en dus rillen op het werkstuk zorgen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik heb het idee, dat dat vaak te maken heeft met de beitelstand. Je hebt gauw de neiging de beitel voort te duwen langs het hout met een kleine snijhoek.
Duw je het handvat wat verder naar beneden, dan krijg je een wat scherpere snijhoek en minder kans op rillen. Ook niet overdrijven want dan wordt de beitel agressiever en bestaat kans op happen.
Bij een hooggehouden beitel ligt de vouw in het snijpunt van de kromming van de beitel en snijdt dus eigenlijk op dezelfde plaats als de vouw.
Hou je de beitel lager dan snijdt de ronding een fractie boven het punt waar de vouw het hout raakt, met minder risico dat er houtstof de vouw opwipt vlak achter het snijpunt. Probeer het je voor te stellen en experimenteer op een cilinder de verschillen stand.
vr.gr. Jan Pranger.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb het idee, dat dat vaak te maken heeft met de beitelstand. Je hebt gauw de neiging de beitel voort te duwen langs het hout met een kleine snijhoek.

Klopt. maar datzelfde gebeurt ook als je beitel bot wordt, dan ga je harder duwen/handvat verder omhoog halen om de beitel toch nog te laten snijden, en zet je dus ook (buig)spanning op het werkstuk, met als gevolg vibraties en rillen. Althans zo ervaar ik dat. Een van de vervelende eigenschappen van rillen is dat ze verder leiden tot een situatie met positieve feedback - oftewel het probleem wordt, zonder interventie, alleen maar steeds erger.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik denk dat Jan het bij het juiste eind heeft, teveel schrapen
De beitels waren nieuw (en scherp volgens ronald)

Vandaag is een zwarte dag :(

Het werkstukje van gisteren moest beter kunnen, dus vandaag begonnen met een nieuw stukje van een taxus tak
De krullen schieten om mijn oren dat het een lieve lust is

20160311_141010.jpg

En dan....een glimlach

20160311_141016.jpg

20160311_141023.jpg

Dat smaakt naar meer
Ik loop naar buiten en zoek een stuk hout uit de hoop die nog op de aanhanger lig, het is wilde kers
Met de kettingzaag deel ik het in 2 stukken

20160311_141816.jpg

20160311_142027.jpg
Op de lintzaag trim ik het tot gewenste afmeting

20160311_142349.jpg

Met een paar schroeven bevestig ik het stuk op de centerplaat
20160311_142844.jpg

Langzaam begin ik de draaien (laagste stand) het stuk lijkt redelijk in balans
Op de zelfde manier als het stuk taxus haal ik laagje voor laagje weg van het hout
Het gaat lekker, de bijtel volgt mooi het hout en de stapel krullen wordt hoe langer hoe groter
Maar dan..... de bijtel rilt even en ik hoor een tikje (metaal achtig geluid) en de druk valt weg
Dit kan niet waar zijn.....:mad:
Ik zal jullie de woorden besparen die hier na volgden maar na het zien van de volgende foto kunnen jullie je wel wat voorstellen

20160311_144742.jpg

Op dit stukje is de beitel gebroken

20160311_144814.jpg

Nu kan ik me veel voorstellen, maar de beitel is een reus van een apparaat, zo groot dat je hem zelfs tegen het lichaam kan plaatsen voor mee stabiliteit
Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke zware beitel daar van breekt
Kan het zijn dat er een zwakte in het metaal zat ?

Ik baal in ieder geval enorm
Beter gezegd: ik kan wel janken :(
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Das balen Toxiq
maar die beitel dien je nooit te gebruiken bij het schalen draaien
enkel om tussen de centers een blok rond te maken
zo heb ik het toch begrepen
dit is wel een dure les vrees ik zonde van die mooie dakgoot
mvg tom
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het is een afruw guts, ik was nog bezig het ruwe blok naar fijner/rond te brengen, daar is toch zo een guts voor ? of zie ik dat verkeerd

Ik hoop toch stevig dat er een mogelijkheid is dat dit een productiefout is, ik kan me haast niet voorstellen dat bij zo een licht tikje een dergelijk zware beitel in 2 stukken valt
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Nee, die guts is alleen voor langshout, en alleen met de leunspaan dicht op het hout. Het stukje dat gebroken is, is precies ook het zwakke punt. Vergelijk dat eens met een schalenguts, waarbij de hele guts uit een massief rond stuk staal is, wat bij het handvat net zo dik is als aan het uiteinde. Troost je, ook ik heb een beitel gebroken voordat ik me bedacht dat een cursus toch wel handig was. Bij mij vlogen de stukken door de werkplaats, dus denk er nog eens over na. En over gezichtsbescherming....
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Dat is een dure leerschool. Jurriaan heeft volkomen gelijk dat een afruwguts alleen voor spindel/langshout geschikt is.
Misschien toch nog een paar keer naar Jan Pranger gaan voor wat lessen of bij andere Lelystedelingen die lid zijn van Radius (er zijn er wel een paar). Dat voorkomt dit soort kapitale beginnersfouten.
Je mag heel blij zijn dat er geen erger ongeluk met persoonlijk letsel gebeurd is.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik weet dat ik nu weer commentaar krijg.
Maar toch gebruik ik de afruwguts vaak als ik vers hout schalen voordraai.
Daarbij moet ik wel vermelden dat je dit niet moet doen als je ook de tegencenter gebruikt om de reden dat je dan niet met de houtnerf mee kan draaien.
Als ik op de laatste foto zie hoe het fout is gegaan dan zie ik duidelijk dat Toxiq recht TEGEN de draad in heeft ingezet.
Op die manier MOET het fout gaan en daar is de afruwguts dan ook echt niet tegen bestand.
De afruwguts is niet gemaakt om dwarshout te draaien maar als je er veel ervaring mee hebt dan kan hij (mits op de goede manier gebruikt) ook bij dwarshout wel helpen om snel veel hout weg te nemen.
Maar mijn advies voor de minder ervaren draaier, gebruik hier de schalenguts die er echt voor gemaakt is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.