Draaibank technieken, les 1

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Met de huidige prijzen ?? ben blij dat ik 3 jaar geleden ook die sport aan wilgen gehangen heb (uiteraard ten eerste voor de gezondheid, maar het financiële scheelt toch ook een slok op een borrel)

Nu kan ik mooi bij Ronald een fraaie set kopen van dat geld :)
 

MaartenN

Nieuw lid
3 okt 2013
12
0
Bedankt allemaal! Het is echt een verslaving, maar wel een leuke!

Weet je al wat je gaat kopen Toxiq?

Nog een echte beginnersvraag..:confused: Ik heb een afsteekbeitel met een breedte van 3 mm, hij is iets bol geslepen. Tijdens het afsteken lijkt hij meer te schrapen dan te slijpen. De vraag is dus of deze goed geslepen is... Wie kan mij helpen??
Nummer 1 is zoals hij nu geslepen is. Teknr. 2 is misschien beter (wel erg overdreven hol getekend)???

IMG_3407 (1).JPG
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Maarten, ze moeten echt met een vlakke vouw.
Iets boven de hartlijn aanleggen totdat ie snijdt en vervolgens in een paraboolvorm naar het midden van het draaiwerk.
Paraboolvorm is dus eerst iets oplopend en met een boog naar het centrum.
Veel succes.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Ik slijp al mijn beitels en gutsen op een ronde steen. Alle vouwen zijn dus hol. Alleen als ik ga wetten pak je de twee stukjes die het hoogst zijn. Hoef je niet de hele vouw te wetten. Voor mij werkt hol prima. Vlak werkt*ook*pprima maar de meeste draaiers slijpen hol.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Inderdaad Wim: hoe groter de steen hoe "vlakker" de vouw.
De vouw ligt als een raaklijn op de cirkel. De raaklijn staat haaks op de straal van de cirkel.
In die stand van de beitel moet je de beitel iets heffen tot ie gaat snijden. Eigenlijk moet je die stand steeds bewaren.
Omdat je hout wegsnijdt wordt de cirkel kleiner. Om de cirkel te blijven volgen volg je met de beitel een kromme lijn, die uitkomt bij het hart van het draaiwerk.
Om klemmen te voorkomen beweeg je de beitel iets heen en weer.
Twee keer lezen misschien??????????????? Nou ja 't is weekend.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik ben bij ronald geweest en zit nu in de auto met een enorme grijns...;)

wat meer uitgegeven dan gepland dus het zou me niks verbazen als ronald nu met vakantie gaat ;)
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Jan ik heb het alleen over het slijpen en niet over het draaien. Ik vermoed dat we hetzelfde bedoelen maar enigszins anders lezen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nog ff geen foto's maar ik heb bij Ronald gekocht een

Oneway Talon Chuck
Wolverine slijphulpstuk
Wolverine Varigrind

Beitels:

Crown afruwguts 50mm
Crown vormguts 24mm
Crown schalenguts klein (maat weet ik niet, kan ik ook niet vinden op de site)
Crown schalenguts groot (maat weet ik niet, kan ik ook niet vinden op de site)
Crown afsteekbeitel (maat weet ik niet, kan ik ook niet vinden op de site)
Crown geen-idee-hoe-dat-ding-heet (hij is plat, voorzijde loopt schuinweg) Een skew oid ?

Al met al, ik kan volgens mij wel ff wat aanklooien
De grote schalenguts heeft ronald al voor me geslepen, de kleine moest ik zelf proberen

Ik had mijn creusen meegenomen en daar meteen gevlak

Nu eerst verder met opruimen/afmaken van verschillende projecten, wellicht gat ik donderdag de eerste schreden kan zetten tot het draaien
 
Laatst bewerkt:

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Dat is toch een heel mooi begin! Mooi spul allemaal. Ik ben benieuwd naar je eerste draaiwerken.

Rene
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik denk dat dit aan het forum lag, wilde het corrigeren maar het forum was al erg traag met posten, en met corrigeren ook
heb niet 2x gepost, np....heb de andere weggehaald, heb nu nog maar 1 setje :)

Zeker een mooi setje kan niet wachten om te gaan proberen (maar moet wel nog even geduld hebben, anders blijven andere dingen liggen)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Voor de liefhebbers wat plaatjes

20160307_221539.jpg
De chuck

20160307_222124.jpg

20160307_221703.jpg
Afruwgutsje....moest me vinger er even bij leggen om een idee te geven hoe groot dat ding is
Mocht er ooit ingebroken worden hier, dan weet ik waarmee ik ze te lijf ga ;)

20160307_221727.jpg
In vol ornaat

20160307_221808.jpg

20160307_221847.jpg
Dit is dat ding waarvan ik niet weet hoe hij heet, maar ach....who cares, leuk stukkie bling bling toch :D

20160307_221916.jpg
Schalenguts, moet ik zelf nog slijpen (als dat maar goed komt)

20160307_221953.jpg
Vormguts

20160307_222027.jpg
Schalenguts groot, geslepen door de meester himself

20160307_222105.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.