schroeventest

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoi Pine, van de ecotools schroeven kan ik je wel een handje vol toesturen. Wel pz2 en pas volgende week, dat laatste ivm weekje vakantie.

Prijzen van A-merk schroeven zijn zeer verschillend. Ik haal ook wel eens heco's bij een profi bouwmarkt waar ik nog ingeschreven sta. Scheelt ongeveer 50% tov van hun consumentenprijs, welke weer gelijk is aan gamma/praxis bouwmarkt prijzen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik vind het een zeer beperkte test, die mij niets zegt.
je gaat schroeven op een oneigenlijke manier gebruiken en daar een beeld aan plakken.
Allebei de houtsoorten dienen voorgeboord te worden om frictie te voorkomen.
Door de hitte opwekking die u genereerd zal elke schroef anders reageren.
De tolerantie in gewoon staal is heel groot en kan zeer verschillen.
Als je op deze beproefde manier wil testen dan had je van alle geteste merken 200 schroeven moeten indraaien en dan kijken wie de meeste uitval heeft.
Maar ook dat zegt niets.
Bij het gekozen hout de juiste methode gebruiken.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ik vind het een zeer beperkte test, die mij niets zegt.
je gaat schroeven op een oneigenlijke manier gebruiken en daar een beeld aan plakken.
Allebei de houtsoorten dienen voorgeboord te worden om frictie te voorkomen.
Door de hitte opwekking die u genereerd zal elke schroef anders reageren.
De tolerantie in gewoon staal is heel groot en kan zeer verschillen.
Als je op deze beproefde manier wil testen dan had je van alle geteste merken 200 schroeven moeten indraaien en dan kijken wie de meeste uitval heeft.
Maar ook dat zegt niets.
Bij het gekozen hout de juiste methode gebruiken.
Dit heb ik mij ook gerealiseerd maar dar heb ik simpelweg de tijd niet voor
Vandaar dat ik met een stukje misbruik op deze snelke conclusie ben gekomen
Uiteindelijk zijn ze wel op dezelfde manier mishandeld
Als ik de schroeven had voorgeboord had ik waarschijnlijk geen uitval gehad
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Pine ik waardeer je test. Dat er altijd wat op testen is aan te merken is een feit. Uit ervaring kan ik zeggen dat de marges op schroeven (zeker op de adviesprijzen) ruim zijn. Vandaar ook grote prijsverschillen. Naar mijn mening zit er voor de handel nauwelijks verschil in de prijzen tussen verpakking 200 of 1000 stuks. Per 100 gerekend dan.
Een voorgeboorde schroef heeft een tot 60% hogere uittrekkingskracht. Alleen hierom al voorboren. Er zit een slipkoppeling op je schroefmachine juist om te voorkomen dat je de schroeven breekt.
Het grootste probleem met dit soort testen is dat hout geen homogeen materiaal is en dat een eerlijke test alleen hierom lastig is.
Toch zal ik als ik voor de eerste keer naar Hornbach ga een doosje schroeven meenemen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Waarom tijd verspillen aan testen?
Ik had vroeger 3 leveranciers van schroeven.
Nu nog twee.
Ik ben merk getrouw. Waarom naar iets anders kijken, als ik tevreden ben?
Voor een paar euro per doosje?
Kost meer tijd aan uitzoeken en irritatie als het product niet bevalt, dan gewoon blijven bij wat ik ken.
Ik snap de insteek wel. Veel zijn hier natuurlijk hobbyisten en dan is elke cent besparing meegenomen.
Ik ben een kleine zelfstandige die duizenden schroeven per jaar wegschroefd en dan ga je voor zekerheid.
Ik zeg niet dat er iets mis is met de kwaliteit in de bouwmarkt, maar die is niet stabiel.
Vandaag hebben ze deze leverancier en moergen de volgende.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Wat is voor dan wel een goede testmethode? Dan krijgen we misschien een constructieve discussie...
Ik ben zelf ook benieuwd wat een beproefde testmethode voor schroeven is
Ik denk dat je dan een testopstelling moet hebben die de hoeveelheid uitgeoefende kracht meet vlak voor dat de schroef breekt
Wat wim ook aangeeft is hout ook niet het beste test materiaal aangezien het een natuur product is
Ik had al voor azobe gekozen omdat het aardig dezelfde dichtheid heeft
Misschien had ik beter mdf of een kunststof kunnen kiezen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik vind het een zeer beperkte test, die mij niets zegt..

Ik niet, want hij doet namelijk iets voor zichzelf een deelt de info met ons
maar, wellicht kun jij als zelfstandige met duizenden schroeven nog meer met ons delen wat we niet wisten, dat is natuurlijk waardevoller dan alleen commentaar
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Volgens mij geef ik niet alleen commentaar, maar heb ik ook een kleine onderbouwing gegeven.

Wat wil je nou precies testen?

Ik draai ergens een schroef in en kijk wanneer hij breekt?

Om wat te testen?

Of hij het ding wat ik gemaakt heb wel bij elkaar houdt of ik iets aan de muur schroef wel blijft hangen(ligt ook aan de de plug en hetgat)

Gewone stalen schroeven, worden gemaakt van gewoon staal. Hele grote rollen met hele grote toleranties.

De ene is wat harder, de ander wat zachter.

Wil je iets weten over de treksterkte van een schroef, dan bel je de fabrikant of googled wat en dan het je info.

Het probleem met bouwmarkten is dat die de technische info van hun materiaal vaak niet hebben.

Gebruik het materiaal wat je kiest en hanteer de juiste methode van bevestigen!
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Waarom spreekt u mij aan?
Ik heb geen gegevens nodig. Ik spreek van bouwmarkten algemeen.
Ik val ook geen bouwmarkten af .
Ik vind alleen de testmethode geen goede.

 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Volgens mij geef ik niet alleen commentaar, maar heb ik ook een kleine onderbouwing gegeven.

Wat wil je nou precies testen?

Ik draai ergens een schroef in en kijk wanneer hij breekt?

Om wat te testen?

Of hij het ding wat ik gemaakt heb wel bij elkaar houdt of ik iets aan de muur schroef wel blijft hangen(ligt ook aan de de plug en hetgat)

Gewone stalen schroeven, worden gemaakt van gewoon staal. Hele grote rollen met hele grote toleranties.

De ene is wat harder, de ander wat zachter.

Wil je iets weten over de treksterkte van een schroef, dan bel je de fabrikant of googled wat en dan het je info.

Het probleem met bouwmarkten is dat die de technische info van hun materiaal vaak niet hebben.

Gebruik het materiaal wat je kiest en hanteer de juiste methode van bevestigen!

Deze test heb ik gedaan om de sterkte van de schroef te testen
De juiste manier van bevestigen is dus niet van toepassing
Voor mij is er in deze wat ik zelf al aan gaf beknopte test een hoop meer duidelijk geworden
Een uitgebreider test zou zeker op zijn plaats zijn
Fabrikanten kunnen zeggen wat ze willen ik zou graag zien dat alle soorten schroeven naast elkaar getest worden onder dezelfde omstandigheden om een duidelijk overzicht te krijgen van de eigenschappen van de schroeven
Vind het vreemd dat in een tijd van vergelijken van alles dit er nog niet is
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Een gewone houtschroef dient met gewone handkracht ingedraaid te worden.
Lukt dit niet, dan wordt de verkeerde methode gebruikt.
Moedwillig schroeven kapot draaien om te testen is geen test, maar materiaal verspilling.
Maar doe vooral wat u wilt.
 

Prein

Nieuw lid
16 jun 2013
24
0
Dordrecht
Ik ben niet roomser dan de paus en moet toegeven dat ik af en toe schroeven oneigenlijk gebruik. Hoewel ik weet dat het niet de bedoeling is etc. ben ik toch blij met dit kleine stukje inzicht!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Dat was een leuk stukje lezen. Leuk initiatief zo'n test. Nu schroef ik zelf erg weinig maar wanneer er wat te schroeven is gebruik ik momenteel woody's. Dat komt vooral doordat deze bij de groothandel waar ik veel gebruiksartikelen koop het best verkocht worden. Volgens mij is dat een prijskwaliteit-reden. Heco staat er ook , woody's zijn dan vaak wat goedkoper. Ik ben wel een voorstander van centreren van inkoop. Het zou voor mij teveel papierwerk zijn om allerlei spullen bij verschillende leveranciers te kopen. Nu krijg ik netjes 1 x per week een faktuur thuis gemaild. Ze verkopen alles : Van machines tot schroefjes en van veiligheidsbrillen tot cup-a-soup. Ook vind ik het goed om niet voor elke euro die je kan besparen je vaste leverancier te laten zitten.

Voor elke toepassing zijn er geschikte schroeven te krijgen. Schroef je veel in hardhout ? of schroef je voornamelijk mdf aan elkaar ?

Leuke test en ik volg het dan ook op de voet.

Laten we echter wel met respect met elkaar omgaan. Wanneer je uit "passie" een reactie typt , lees deze dan nog even door voordat je op enter drukt...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
@Pine: Een interessante test. Geeft ons op zijn minst een indruk over eventuele grote verschillen tussen ""merken"" en van wat een schroef kan hebben. Dank voor het delen.

mvg
klaas0639
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik denk dat bij schroeven voor meubels over het algemeen sterkte geen doorslaggevende factor gaat zijn. De schroeven worden meestal niet extreem belast.
Echter bij bijv. werken met stamdelen met stabilisatieconstructies of bouwkundige werkzaamheden is het een stuk relevanter.

Ik kan met de test echter niet zoveel omdat er gewoon veel meer schroeven ingedraaid moeten worden om een redelijk beeld te krijgen. Ik snap de motivatie, maar dit is simpelweg niet representatief.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik vind de test ook absoluut waardevol. Mijn hofleverancier van schroeven is mijn billemaat! De winkel heet eigenlijk Biltema, maar klinkt niet zo leuk.
Zijn dus bouwmarkt-kwaliteit schroeven. In mooie plastic doosjes met gratis 2 bitjes.
Vroeger in NL kocht ik voornamelijk Heco, omdat mijn ijzerwinkel dat merk voerde. Dat waren de Pozidriv koppen in die tijd. Gamma-schroeven draaide het bitje vaak de kop naar de knoppen. Ging de schroef niet meer in of uit. Vandaar Heco.
Nu heb ik dan de billemaat, en die bevallen mij goed. Kort geleden is er een andere bouwmarkt geopend en die verkoopt......jawel Heco.
Prijzen vrijwel gelijk aan de billemaat. Toevallig 2 doosjes meegenomen, in die armoedige kartonnen doosjes. ( wel met 2 bitjes )
Andere keus heb ik vrijwel niet. Würth verkoopt hier alleen aan bedrijven, daar kan ik wel aankomen, maar dan nog is de prijs a-sociaal.
Verder zijn er nog wat 'professionele' winkels, maar ook daar de prijzen veel te hoog.

Dus ik wil graag 5 schroeven van de billemaat opsturen om ze te laten testen. En dan is voor mij vooral belangrijk of er nou verschillen zijn met de Heco.
Kan je mij een PM sturen met je adres?


ps, voordat de profs die miljoenen schroeven verbruiken denken dat ik serieus kick op de bitjes, kan ik melden dat dat gekscherend bedoeld is.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een gewone houtschroef dient met gewone handkracht ingedraaid te worden.
Lukt dit niet, dan wordt de verkeerde methode gebruikt.
Moedwillig schroeven kapot draaien om te testen is geen test, maar materiaal verspilling.
Maar doe vooral wat u wilt.

In een tijd waarin ongeveer iedereen een schroefboormachine hanteert, een beetje achterhaalt vind je niet
mijn reactie zal dan ook wel bits en bytes verspilling zijn
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Een gewone houtschroef dient met gewone handkracht ingedraaid te worden.
Lukt dit niet, dan wordt de verkeerde methode gebruikt.
Moedwillig schroeven kapot draaien om te testen is geen test, maar materiaal verspilling.
Maar doe vooral wat u wilt.
Bob hier blijkt het verschil tussen een prof en een dhz er. Juist om te zorgen dat de schroef zijn sterkte behoud kan je de kracht instellen op je machine. Zie hier mijn bezwaar tegen de slagschroeverdraaier. Voor jou heeft deze test methode geen toegevoegde waarde. Er zijn echter volksstammen "echte" klussers of "vakmannen" die hun schroeven wel op deze manier gebruiken. Ze weten de verschillen niet tussen de verschillende schroeven en koppen. Denken dat rvs sterker is dan staal etc etc.

Laten we elkaar met respect behandelen. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.