Kopieerringen voor Festool bovenfrees OF 1010

tuoh

Oud hout
Zucht, nogmaals dus, een boor is GEEN frees, bovenstaande tabel doet niet ter zake hier. De snijgeometrie van een boor is niet te vergelijken met die van een bovenfrees, hier gelden dus andere regels voor.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Beste Kemo,
Ik heb het hele topic eens doorgelezen en ik neig erg naar de mening van Houtenklaas in het begin van het topic:
Het lijkt er niet op dat je erg veel ervaring met frezen hebt, dat is ook geen schande.
Maar voor je eigen veiligheid is het wel aan te raden die kennis op te doen.
Mijn advies:
Koop een goed boek over het onderwerp en vrijwel al je vragen zullen beantwoord worden.
Als voorbeeld: Complete illustrated guide to routers. Als download kost het iets van €12,-.
Dit boek leert je heel veel, bijvoorbeeld welke soorten freesbits er bestaan en hoe je ze gebruikt, hoe je "guided cuts maakt", "flush trimmed", etc...

Heeft Tuoh ook weer wat rust:cool:

Succes,
Hans
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Je moet je handleiding van je frees eens goed doornemen dan wordt het een stuk duidelijker. Daar staat nl.een tabel in met alle gegevens die jij zoekt :rolleyes:.
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Met het intikken van OF1010 handleiding kon ik de handleiding van de OF1010 downloaden. Daarin staat dat het toerental traploos kan worden ingesteld van 9000 - 23000.

Als stand 1 9000 toeren is, dan heb je voor de extra 14000 toeren nog vijf stappen tot 23000. Dat komt neer op 2800 toeren per stap.
1 : 9000
2: 11.800
3: 15.600
4: 18.400
5: 21.200
6: 23.000

Een forum is om vragen te stellen, maar enige basale inspanning om zelf het antwoord te vinden mag wel van de vragensteller worden gevergd, toch?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Hmm, vragen stellen mag best, maar er zijn meerdere forumleden die de indruk hebben dat je een stuk basiskennis mist. Je krijgt daar vervolgens dan weer hulp en oplossingen voor, dus daar kun je de leden niets verwijten.

Aan jouw de taak om nu met die tips aan de slag te gaan, alvorens je weer vragen stelt, die met de gegeven tips vanzelf opgelost worden.

Je wil graag door ervaren mensen geholpen worden, maar zelf ervaring opdoen is de enige manier om het te leren.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Tuoh hoeft niet te reageren, zeker niet met een zucht :D En een antwoord heb ik nog altijd niet gekregen op mijn vraag, dan kan hij beter zwijgen ;)
Een forum bestaat toch om vragen te stellen dacht ik? Maar wie niet antwoorden wil, kan beter zwijgen :cool:
Bovendien, is mijn vraag echt zooo complex (om een heel boek te moeten gaan lezen)? :D Het is maar een vraag over het toerental per stand hé jongens :)
Zucht,
je schreef eerder "Aha, nu heb ik pas iets bijgeleerd! Bedankt!!"
Maar na dit bericht (ondanks de smileys) vraag ik mij af of dit wel zo is?
Ik denk dat 99,9 procent van de leden op dit forum genieten en leren van alles wat tuoh op dit forum schrijft, dus laat hem a.u.b. zoveel mogelijk schrijven.
En als de vraag niet zo complex is dan is het antwoord meestal ook makkelijk te vinden met zoeken.
Mvg,:).
 

muscletier

Nieuw lid
12 feb 2013
8
0
Als je potschanieren met bovenfrees wilt "boren" moet je aan zoiets denken: http://www.geerdinkbv.nl/festool/festool-frezen/festool-beslagboor/ !!inderdaad niet verwarren met cilinderkop boren!! Voor de koopjes jagers onder ons: ecotools heeft ook 1 maat in haar assortiment.
Belangrijk is wel dat je de bovenfrees in het x-y vlak fixeert. B.v. middels een mal i.c.m. een kopierring (zoals dit topic startte).
En de max. r.p.m. niet overschrijdt: deze staat gewoon op het product vermeld.

Je hoeft geen expert te zijn om te weten dat je de spullen moet gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. Neem altijd je eigen en andermans veiligheid in acht. Dit wordt alleen maar belangrijker naarmate de vermogens, snelheden en of krachten toenemen.
Als je daarnaast merkt dat iets niet goed werkt (geluid, zwart verbrand, trillen etc.) moet je simpelweg met de handeling stoppen. Waarschijnlijk doe je iets verkeerd en of onveilig.
E.e.a. checken op het forum, ook al heb je het gelezen of op internet gevonden, kan voor sommigen ook geen kwaad (bovendien: voor stunts op internet en youtube geldt soms: do not try at home). De pro's onder ons moeten dat maar accepteren/respecteren en met geduld de vragen blijven beantwoorden. Verder mag je van de vraagsteller ook een bepaalde attitude verwachten. Zo houden we dit forum leuk.
 

Luc Duc

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
44
6
Zevenaar
Als je potschanieren met bovenfrees wilt "boren" moet je aan zoiets denken: http://www.geerdinkbv.nl/festool/festool-frezen/festool-beslagboor/ !!inderdaad niet verwarren met cilinderkop boren!! Voor de koopjes jagers onder ons: ecotools heeft ook 1 maat in haar assortiment.
Belangrijk is wel dat je de bovenfrees in het x-y vlak fixeert. B.v. middels een mal i.c.m. een kopierring (zoals dit topic startte).
En de max. r.p.m. niet overschrijdt: deze staat gewoon op het product vermeld.

Je hoeft geen expert te zijn om te weten dat je de spullen moet gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. Neem altijd je eigen en andermans veiligheid in acht. Dit wordt alleen maar belangrijker naarmate de vermogens, snelheden en of krachten toenemen.
Als je daarnaast merkt dat iets niet goed werkt (geluid, zwart verbrand, trillen etc.) moet je simpelweg met de handeling stoppen. Waarschijnlijk doe je iets verkeerd en of onveilig.
E.e.a. checken op het forum, ook al heb je het gelezen of op internet gevonden, kan voor sommigen ook geen kwaad (bovendien: voor stunts op internet en youtube geldt soms: do not try at home). De pro's onder ons moeten dat maar accepteren/respecteren en met geduld de vragen blijven beantwoorden. Verder mag je van de vraagsteller ook een bepaalde attitude verwachten. Zo houden we dit forum leuk.


Beslagboren in een bovenfrees met minimaal 9000 toeren???? Dan ben ik liever ver uit de buurt als je dat gaat doen. Wel eens bedacht hoeveel m/sec. dat is??? Boren doe ik met een boormachine en frezen met een freesmachine. Waarom zou gereedschap die namen hebben? Een beitel is ook niet geschikt als schroevendraaier enz.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik heb genoemde beslagboor, die eigenlijk een frees is, onlangs nog gebruikt om potgaten te maken met mijn OF14 op de laagste snelheid ingesteld. Geen enkel probleem en een fluitje van een cent. Vergde natuurlijk wel de bereidheid en de juiste dikte van mijn beurs om in een goede frees te investeren........

Fons
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Vind het van festool wel verwarrend dat ze het eerst een scharnierfrees noemen en in de beschrijving een beslagboor
Zelf doe ik regelmatig gaten boren met dit soort frezen en dat gaat prima
Let wel op dat je inderdaad niet een boor koopt voor de boormachine want die zijn er inderdaad niet voor ontworpen
 

blike

Nieuw lid
13 dec 2013
22
0
Op die beslagboren van festool staat een maximum toerental van 27000 op. Maar Festool zegt zelf ze te gebruiken op stand 1 van je bovenfrees.
 

muscletier

Nieuw lid
12 feb 2013
8
0
Kemo, deze reactie kan ik nog niet helemaal (helemaal niet) plaatsen: de cmt boor die je showde is ook op stand 1 niet geschikt voor deze toepassing. Of heb je ons gewoon de verkeerde link gegeven? In dat geval begrijp ik niet waarom de bewerking zoveel moeite vergde... Anyway, sorry voor de herhaling, maar als de frees je straks een deel van de beitel naar je hoofd slingert kan je dat zo maar een rouwadvertentie opleveren. Dat gunnen we je natuurlijk niet.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Ik heb de cylinderkopboor meegenomen van mijn atelier naar huis, en het artikelnummer komt overeen met de cylinderkopboor die ik reeds had opgegeven.
Als je kijkt naar het opgegeven toerental per diameter zie je hoe kleiner de boordiameter, hoe groter het toerental. Aangezien ik boor met 20mm, ben ik ervan uitgegaan dat ik mijn bovenfrees dus op stand 6 mag zetten...

DSC_0306[1].jpg
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Een docent hout zei mij dat je deze cylinderkopboor mag gebruiken op stand 6 in de bovenfreesmachine. De verbrande aanslag zou geen aardigheid zijn.
 

muscletier

Nieuw lid
12 feb 2013
8
0
Het betreft hier in tegenstelling tot wat ik eerst dacht idd een freesbit. Het is echter niet de bedoeling dat je materiaal verbrand.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
1. de freesbit is nieuw, en dus scherp
2. klemmen is onmogelijk bij een op- en neergaande beweging van de bovenfreesmachine
 

tuoh

Oud hout
Ga hier toch nog even een paar puntjes op de I plaatsen, baat het niet, het schaad ook niet:D

Eerst al eens de juiste benaming toelichten van het stuk freesgereedschap hierboven. Alles waar je wel mee in het hout gaat maar dat niet heen en weer kan gehaald worden eens het in het hout zit noemt men een boor, kan het wel heen en weer in het hout is het een frees. Bij een boor zitten dus geen zijsneden maar enkel een kopsnede met voorsnijders.
Het spul hierboven is dus wel degelijk een boor, ook al past ze in een bovenfreesmachine:p Op de bijgevoegde beschrijving geeft de fabrikant ook per diameter de maximum toegelaten draaisnelheid van de boren weer, door deze hoge max. waarden zijn we zeker dat deze boren geschikt zijn voor gebruik op een CNC, en sommige (de kleinere diameters) ook in een bovenfrees.
Nu, deze maximum toegelaten draaisnelheid is iets heel anders dan de aanbevolen draaisnelheid voor een bepaalde bewerking, of voor het gebruik op een bepaald type machine.

Je mag één ding nooit uit het oog verliezen, hoe hoger het toerental hoe hoger ook de (handmatige)aanvoer moet zijn om toch op een aanvaardbare snijsnelheid voor de boor te komen. Bij een CNC is die aanvoer razendsnel en dat benaderd in combinatie met het hoge toerental de perfectie, hier is totaal geen sprake van brandsporen of abnormaal warm lopen van de boor. De fabrikant heeft ook niet voor niks die boor uitgerust met HM inserts, deze legering is zeer slijtvast en kan heel hoge temperaturen aan en gaat dus niet snel afstompen door het warm worden van de boor.

Heel anders gaat het echter als je deze boor in een bovenfrees stopt, die machine op een zeer hoog toerental laat draaien en dan de boor handmatig en dus redelijk traag in het materiaal gaat brengen, dat geeft een enorme frictie, dus ook plenty warmte met de nodige brandsporen er gratis bovenop. Na een paar minuten werken zie je door de rook niks meer. Als het boorgat iets dieper moet en de boor dus langer in het materiaal draait heb je kans op vuurkooltjes in je boorgat:rolleyes: en dat is toch maar een twijfelachtig genoegen.

De aanvoersnelheid verhogen is praktisch niet mogelijk, ofwel schiet het vermogen van de machine tekort ofwel is de gebruiker niet snel genoeg. Er zit dus niks anders op dan de draaisnelheid te verlagen naar een meer werkbaar toerental, hoeveel dat dan is? Dat is voor iedere bewerking, iedere machine, elk te bewerken materiaal, elk merk boor, etc. anders. De enige manier is proefondervindelijk bepalen wat wel werkt.
Bovenstaande geeft voldoende weer waarom een boor uit HSS in een bovenfrees stoppen geen goed idee is. Dat ding verbrand binnen de kortste keren omdat zelfs de laagste snelheid van een bovenfrees nog veel te hoog is om een aanvaardbare snijsnelheid te bekomen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.