Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 48
    Die balk zit er denk ik meer voor de show dan constructief nut, tenminste dat hoop ik
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

Lars,

dank je voor je schets. Komt overeen met wat ik wil bereiken.

Kun je iets meer vertellen over die 'blokken' ipv een complete balk aan de muur?
    Maak ik dan voor iedere ligger een blok?

Glas wil ik trouwens bevestigen dmv van de onderstaande profielen.

Waar ik nog geen gedachte over heb is hoe ik de glasplaten zelf (met hulp van 2 vrienden) op het dak ga krijgen.
    afmeting zal zo rond de 375x85 worden en dus zo'n 3 m2 (en dus 75kg) wegen.

Heb trouwens het boek maar besteld. Kan nooit kwaad om meer te weten.

Groeten,
    Ramon

Als we op mijn werk dak glas plaatsen op een serre of terrasoverkapping,Dan plaatsen we een kunststof rol van ongeveer 80cm in de goot.
    Dan zijn we met 2 of 3 man met glaszuiger en dan leggen we de ruit eerst op de rol en dan rollen we ruit steeds een stukje verder en gaan we om de beurt naar 'binnen' zeg maar om de ruit over te pakken

Het gewicht is het probleem niet,meer er voor te zorgen dat de ruit niet te ver doorbuigt

Zo... ik heb wat voortgang geboekt.

Ben de afgelopen tijd bezig geweest met het maken van bekistingen en wapening.
    Verder lekker veel gegraven om de poeren een plekje te geven.
    Uitlijnen van de poeren was ook nog een dingetje maar ook dat is gelukt (denk ik)

Kom ik nu zo zoetjes aan bij het frame dat ik wil gaan bouwen voor de terrasoverkapping… en daardoor ontstaan er bij mij weer vragen (heb trouwens het houtverbindingen boek gekocht maar moet dus meer iets over framing hebben i.p.v. diverse verbindingen. Als iemand nog een goed boek kan aanraden… graag!)

Vragen
    1. Hoe boor ik een ‘recht gat’ - aan de onderzijde van de staander (20x20) –zodat de staander over het draadeind geschoven kan worden (ik maak trouwens gebruik van een plaat met vast gelaste moer)?
    a. En hoe doe ik dat dan ook nog als de staander op de grond in de tuin ligt?

2. Hoe bevestig ik de ligger (20x20) op de staander?
    a. Hoe diep moet de draadeindbout (neem ik aan) in de staander (en welke dikte eigenlijk)?
    b. De staander is dus 20x20, hoeveel draadeinden gebruik ik om de ligger op de staander (kopse kant) te bevestigen
    i. En waar positioneer ik de draadeinden het beste?

3. Vereist de verbinding tussen de ligger (balk 4) en dwarsligger (balk 5 en 6) op de staander (balk 1 en 3) nog extra aandacht of schroef/bout ik deze precies zoals bij de balk 4 op balk 2? (Jezus, wat een cryptische zin… hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel).

4. Iemand enig idee hoe ik een 6m lange balk van 20x20 door een steegje krijg waar aan weerszijden schuttingen staan?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
    Ramon
    Laatst gewijzigd door Ramonius; 09-02-16 om 15:51.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Rechtop lijkt mij bovenaan aan een ladder vastbinden zodat je een driehoek hebt, en dan met twee man, om en om zetten?

Groet Pel.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ramonius Bekijk Berichten
    Vragen
    1. Hoe boor ik een ‘recht gat’ - aan de onderzijde van de staander (20x20) –zodat de staander over het draadeind geschoven kan worden (ik maak trouwens gebruik van een plaat met vast gelaste moer)?
    a. En hoe doe ik dat dan ook nog als de staander op de grond in de tuin ligt?

2. Hoe bevestig ik de ligger (20x20) op de staander?
    a. Hoe diep moet de draadeindbout (neem ik aan) in de staander (en welke dikte eigenlijk)?
    b. De staander is dus 20x20, hoeveel draadeinden gebruik ik om de ligger op de staander (kopse kant) te bevestigen
    i. En waar positioneer ik de draadeinden het beste?

3. Vereist de verbinding tussen de ligger (balk 4) en dwarsligger (balk 5 en 6) op de staander (balk 1 en 3) nog extra aandacht of schroef/bout ik deze precies zoals bij de balk 4 op balk 2? (Jezus, wat een cryptische zin… hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel).
    1. Ik neem aan dat je M24 draadeinden hebt? Dan boor je in het midden een gat van 30 met een speedboor. Gelijk even de gaten voor je pitzl zittingen boren, daarmee zet je hem vast. balk erop zetten en op hoogte stellen, daarna een keer vast zetten tegen het opwaaien.

2. Ik heb dit laatst zelf gedaan door eerst een pot gat te boren en daarna 5 schroeven van 150 lang er in te draaien, mijn balken waren slechts 150, maar het principe is het zelfde.
    a. b en i. Geen idee wat je bedoelt.....

Leuk idee. Het word goed uitgedacht voordat je er aan begint.
    Ik ben ongeveer hetzelfde van plan.
    Larixhouten onderbouw met glazen panelen. Waar ga je het glas en de bijbehorende bestellen? Ik heb al wel een paar leveranciers in het noorden van Nederland gevonden. Mijn overkapping gaat bijna 5 mtr diep worden en dus is dit een erg ongewone maat qua glas.
    Laatst gewijzigd door jelmer; 10-02-16 om 10:23.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Ja serieuze aanpak en gaat vast helemaal goed komen. Misschien "overconstuctioneer" je de overkapping een beetje. hoe dik is je draadeind? m20? en je poer? Het gebruik van wapening lijkt mij een beetje overkill. mijn visie is dat beton wel druk aankan maar geen trek, dan komt wapening van pas.

wat een mooi paal waterpasje heb je .

Wat mijn idee is dat hout en metaal niet al te beste vrienden zijn. maw metaal is altijd koud en er zou vocht op kunnen condenseren. Daarom is mijn filosofie dat je er altijd wat lucht tussen moet houden. (Ik maak voor mijn tuinhuis liggeroplegging azobe invul stukjes) 2a Misschien moet je de kopse kant v/d staander in de menie zetten en ik zou m niet meer dan 5 cm inboren.
    Ik heb ook naar die pitzl pergola steun gekeken maar ben even naar de metaal stort geweest en wat gegalvaniseerd strip gekocht, was wel even flexen en boren.

voor de verdere constructie verwijs ik je naar ouderwetse boederijen of timberframing, dat vind ik wel mooi, dus balk 4,5 ,6 met een eiken deuvel verbinden?

succes

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    De wapening heb je niet goed gemaakt. De beugels van de opstorting horen door te lopen rondom.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Bijtel, kan je, ter lering ende vermaak, je laatste post even iets meer toelichten?

Ik begrijp niet geheel wat je bedoelt namelijk
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Forum Rechten