Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 48
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Beugels behoren rondom door te lopen, zoals nu toegepast hebben ze geen enkele constructieve waarde. (Dit omdat de kracht die in de beugel zit op de hoek niet ontbonden kan worden/ nergens heen kan omdat de beugel niet verankerd zit)

Aangezien de dwarskracht in de opstorting nihil is en de normaalkracht laag maakt het in dit geval niet uit.
    sometimes you just need a bigger hammer

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Mijns inziens zit het in beton gegoten.

Groet Pel.

Het zijn geen beugels maar stukken gerecycleerd betonnet . En ze zitten inderdaad niet rondomrond - kan ook niet aangezien het om vier stukken gaat, eentje op elke zijde - maar dat deert hier niet omdat de TS de 'beugels' en de 'ankers' met voldoende omwikkelingen heeft samengebonden. Deze wikkelingen nemen derhalve de 'beugelfunctie' over.

Neen, dat zal wel niet volgens de regels v.d. kunst zijn.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Binddraadjes doen constructief helemaal niets.

Ik hoop dat het goed verdicht is, want er zit wel veel wapening dicht tegen elkaar.

Die vorm van de beugels zal vast wel duidelijk zijn nu. Anders even googelen op wapening poer.

@Pel: De steeg zelf doorkomen gaat nog wel lukken. Maar vervolgens de tuin in draaien wordt lastig. Ik kan niet eenvoud de draai maken. Er staan overal schuttingen (van gem. 2m hoog) en dan ook nog her een der schuurtjes.

@Youk: Heb inderdaad M24 als schroefdraad. Speedboor 30 dus… nog tips hoe ik eenvoudig ‘recht’ in de kopse kant kan boren terwijl de paal (op z’n zijde) op de grond ligt?

@Jelmer: Heb wat websites bezocht en daar ruw weg naar prijzen gekeken. Ik werk in fasen waardoor ik pas in detail ga (qua kosten) als die fase gaat aanbreken. Beton-fase is af, daarna frame-fase, dan zonwering en electra-fase en tot slot dak-fase.

@Blom3dd: Zal inderdaad overkill zijn, maar mocht WOIII er ooit aankomen, dan zit ik veilig hahaha. Draadeind is M24, poer heeft een voet van 50x50x10 en een kolom van 25x25x50.

@Bijtel: Heb flink zitten porren en rammen tegen de bekisting en dit gedaan elke keer dat ik een nieuwe lading beton ging storten (heb per zak gemixed met een machine-mixer, zo’n boor-achtig ding)

Hallo Ramon,

Naar aanleiding van je PM naar mij reageer ik gewoon even hier. Zo kan de meelezer ook nog even op dit idee schieten, ik heb het immers ook maar gewoon verzonnen. Ook te meer om het meer als bouwpakket te kunnen vervoeren en op bouwen.

Ik heb geen foto van de constructie die ik heb gebruikt maar zal hem proberen te beschrijven hier. Boven op iedere staander heb ik twee gaten geboord van 18mm. Vervolgens heb ik in beide gaten een draadeind (m20) gedraaid met een luchtsleutel, twee contramoeren en heel veel herrie.... De lengte van de draadeindes in totaal zijn 50cm en deze zijn er 30cm in gedraaid. De ringbalken die hier boven op liggen dan wel op de hoek met een lip verbinding zijn op de bovenkant voorzien van een groter gat waar een carrosserie ring op past.

Hope it makes sense. Succes.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ramonius Bekijk Berichten
    @Youk: Heb inderdaad M24 als schroefdraad. Speedboor 30 dus… nog tips hoe ik eenvoudig ‘recht’ in de kopse kant kan boren terwijl de paal (op z’n zijde) op de grond ligt?
    Niet te moeilijk denken, gewoon "op het oog".
    Als je voor M24 een 30 mm gat boort (van slechts 5 cm diep), moet je wel heel scheef boren wil het draadeind ergens het hout raken ...

Hoi Pow,

top dat je even de tijd neemt om te reageren in dit topic.
    Het is mij duidelijk hoe je het hebt gedaan.

Ik wil binnenkort even de zaken rondom verbindingen en constructie op papier zetten.
    Hoop dan verdere input te krijgen.

@kappie: Paal gaat zo'n 15cm over het draadeinden heen. Wil dus zo secuur mogelijk boren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ramonius Bekijk Berichten
    ...
    @kappie: Paal gaat zo'n 15cm over het draadeinden heen. Wil dus zo secuur mogelijk boren.
    Het stuk draadeind in de paal dient enkel en alleen om tijdens en vlak na de bouw iets na te kunnen stellen. Aangezien jouw poer ruim bemeten is zal deze niet verder nazakken dan enkele millimeters. Wordt dit centimeters, dan zit je op veen en heb je ook aan 15 cm niet genoeg ...

Bij een diepte van 15 cm mag je maximaal 1,15 degrees "scheef" boren ( tan-1 (3/150) ) om met het draadeind de binnenkant paal te raken.

Bij een diepte van 5 cm mag je maximaal 3,43 degrees "scheef" boren ( tan-1 (3/50) ) dit is uit de losse hand goed te doen, eventueel met twee personen. Degene met de boor kijkt van bovenaf om de rechte lijn aan te houden, de helper zit er op de knieën naast om het horizontale vlak aan te geven.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kappie Bekijk Berichten
    Degene met de boor kijkt van bovenaf om de rechte lijn aan te houden, de helper zit er op de knieën naast om het horizontale vlak aan te geven.
    Horizontaal is eenvoudig - nu ja - zelf in het oog te houden door een ringhaak op de boor te hangen (vlak tegen de boorkop eh grapjurken!). Als de ringhaak 'haaks' hangt, zit je nog recht.

Forum Rechten