Mijn eerste kastenwand in melamine

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik heb er aan gedacht hoor, maar tijd...

Vooral niet te veel bij voorstellen: letterlijk twee plankjes op elkaar geschroefd op de juiste afstand. De kopie maak je dan door 2 extra plankjes in het eerste malletje te leggen en dat dan weer vast te schroeven. Voor smalle panelen kom je overigens toe met 1 geleider op voorwaarde dat je eerst een haakse aanslag voor de invalzaag in elkaar zet. Dit krijg ik niet zonder foto uitgelegd :)

Vanavond heb ik hoog bezoek - normaliter komt ie via de schouw maar vanavond zou ie gewoon aanbellen - dus foto's zijn ten vroegste weer voor morgen. Sorry maar het is niet anders.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Onder het motto "werken is een saaie manier om de rekeningen te betalen", even snelsnel de foto's..

De haakse aanslag voor de rail:
qr0wm9.jpg


Tokkie'dised parallelgeleiders, limited Jimbo-edition:
xom9mc.jpg


En in volstrekt illustratieve close-up:
r1g9yr.jpg


Check die markeringen - als ik het nòg professioneler had willen doen moest ik een Dyno-labeller aanschaffen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik maak er morgenavond wat foto's en post die. Dit weekend kwam de sint en het geheugenkaartje van het fototoestel is vol geraakt door het maken van filmpjes. Eerst weer plaats vrij maken en morgen komen de foto's er aan!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Het fototoestel is weer ok!
IMG_6247.jpg
De "eetplaats" omgetoverd tot droogplaats voor vers gelakte kastdeuren...
Terwijl de deurtje drogen ben ik al begonnen aan een kastje voor aan de andere kant van de kamer (het ziet er zo netjes uit dat ik besloten heb om aan de andere kant van de kamer (andere muur) een lage kast te maken met tablet zodat het op een bureau gaat lijken, mijn madam kan er dan haar naaimachine laten staan enzo als ze iets aan het maken is.
IMG_6248.jpg
Verzagen van de platen (leuk met de nieuwe parallelaanslag)
IMG_6249.jpg
Zaagsnede in de planken waar de ruggen moeten ingefreesd worden en vervolgens frezen
IMG_6250.jpg
IMG_6251.jpg
Gezien het weinige gaten die moesten geboord worden geen mal gemaakt maar mooi afgetekend
IMG_6251.jpg
IMG_6252.jpg
Heel handig met het hulpstukje voor de steun bij het gebruik op de lat...
IMG_6253.jpg
De dominogaten ingefreesd
IMG_6254.jpg
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dezer dagen nog wat kunnen verder werken.
Vanuit het topic van drifterke met zijn kastenwand voor garage heb ik kennis gemaakt met een soort malletjes voor het plaatsen van de "plaatjes" voor de potscharnieren. Toen ik in de winkel stond om mijn potscharnieren te kopen daar maar eens achter gevraagd. Ze hadden de plastieken uitvoering liggen en voor die paar euro's kon ik die niet laten liggen.
IMG_6452.jpg
Deze is het dus geworden (voor mijn Hettich scharnieren). Ik moet zeggen, BEDANKT aan de mensen die dit gepost hebben in het topic van drifterke, want ik wist er het bestaan niet van en het plaatsen van de deuren is gewoon een kinderspel geworden. Anders heb ik altijd alle moeite van de wereld om die te plaatsen, mijn vrouw moet dan de deuren vasthouden terwijl ik de plaatjes vastschroef, eenmaal vastgeschroefd heeft mevrouw vergeten te melden dat ze de deur eventjes liet zakken, dus weer losschroeven, met de nodige irritatie, ... Met dit simpel malletje ging het van een leien dakje!!!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
En dit is het resultaat geworden met de deurtjes: (sorry als de foto's soms raar getrokken zijn, maar dit kamertje is te klein om de kast mooi op de foto's te krijgen (kan er niet ver genoeg van staan)):
IMG_6455.jpg
IMG_6454.jpg
IMG_6453.jpg
IMG_6456.jpg
En hier dus een close-up van drie deuren... Ik moet nog handvatjes ofzo halen en plaatsen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ben ook al kunnen verderwerken aan de andere kant:
IMG_6444.jpg
Het kastje dat rechts van de muur komt.
IMG_6445.jpg
Het kastje dat links komt.
IMG_6443.jpg
En de beide kastjes...
Natuurlijk moest er een stopcontact achter de linkerkast komen te zitten, dus moest dit ook nog opgelost worden...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Het sukkelen met het stopcontact:
IMG_6446.jpg
Eerst dus het afdekplaatje ed verwijderd.
IMG_6447.jpg
Na perfect opmeten,dan toch maar een tikkeltje te laag boren (foto ligt op haar zij).
IMG_6448.jpg
En het eindresultaat (ik heb een inbouwdoos voor holle wand gebruikt die ik voor 3/4 heb stukgezaagd om uiteindelijk slechts 1.5 cm van het doosje te behouden om die te kunnen monteren in de rug van de kast, helaas geen foto van getrokken). Gelukkig zijn de ruggen 8mm dik en kunnen ze het aan dat je een stekker in het stopcontact steekt.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb een "werkblad" besteld bij de houthandel die ik op maat gezaagd heb (met de invalcirkelzaag) om een "bureaublad" te hebben:
IMG_6451.jpg
IMG_6450.jpg
IMG_6449.jpg
Zo ver ben ik nu dus geraakt. Het kamertje ziet er al geheel anders uit!!!
Stiekem hoop ik eenmaal af dat het op een kamertje "uit de boekskes" gaat lijken...

Wat me nu nog staat te wachten: Waar de benen komen aan het bureautje wil ik links en rechts nog bekleden in dezelfde stijl van de deurtjes van de kast. Ook moet ik nog deurtjes maken voor deze nieuwe kastjes.
De komende weken volgen er dus nog meer foto's!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Een vraagje ivm met het bekleden van de zijkanten waar de benen komen:
De deurtjes worden dezelfde als dia van de grote kast, maar voor aan de benen twijfel ik tussen - het maken van een paneel idem als een deur en bevestigen
- een gewone rechte mdf plaat voorzien van dezelfde groefjes als de deuren en bevestigen (dus zonder kader met middenpaneel)

Hoe zouden jullie het doen? Ik ben bang als ik als het ware "een deurtje" maak voor aan beide kanten dat het er lomp gaat uitzien...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Een vraagje ivm met het bekleden van de zijkanten waar de benen komen:
De deurtjes worden dezelfde als dia van de grote kast, maar voor aan de benen twijfel ik tussen - het maken van een paneel idem als een deur en bevestigen
- een gewone rechte mdf plaat voorzien van dezelfde groefjes als de deuren en bevestigen (dus zonder kader met middenpaneel)

Hoe zouden jullie het doen? Ik ben bang als ik als het ware "een deurtje" maak voor aan beide kanten dat het er lomp gaat uitzien...


Niemand die kan helpen?
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Dezer dagen nog wat kunnen verder werken. Vanuit het topic van drifterke met zijn kastenwand voor garage heb ik kennis gemaakt met een soort malletjes voor het plaatsen van de "plaatjes" voor de potscharnieren. Toen ik in de winkel stond om mijn potscharnieren te kopen daar maar eens achter gevraagd. Ze hadden de plastieken uitvoering liggen en voor die paar euro's kon ik die niet laten liggen.Bekijk bijlage 40589Deze is het dus geworden (voor mijn Hettich scharnieren). Ik moet zeggen, BEDANKT aan de mensen die dit gepost hebben in het topic van drifterke, want ik wist er het bestaan niet van en het plaatsen van de deuren is gewoon een kinderspel geworden. Anders heb ik altijd alle moeite van de wereld om die te plaatsen, mijn vrouw moet dan de deuren vasthouden terwijl ik de plaatjes vastschroef, eenmaal vastgeschroefd heeft mevrouw vergeten te melden dat ze de deur eventjes liet zakken, dus weer losschroeven, met de nodige irritatie, ... Met dit simpel malletje ging het van een leien dakje!!!
Ik was vanmiddag in een dhz in frankrijk ( bij auchan ) en zag bij de scharnier van Hettich ok zo een blauw plaatje liggen .Voor 1,50 euro kon ik dat niet laten liggen .. ook al heb ik blum scharnieren .Volgens mij werken beide op het 32 systeem .. ga dan es proefstukje maken . Waar heb jij plaatje gehaald ?
 

Bijlagen

  • 2015-12-30 19.26.58 (Small).jpg
    2015-12-30 19.26.58 (Small).jpg
    41,1 KB · Weergaven: 516
  • 2015-12-30 19.26.50 (Small).jpg
    2015-12-30 19.26.50 (Small).jpg
    45,3 KB · Weergaven: 518
  • 2015-12-30 17.25.53 (Small).jpg
    2015-12-30 17.25.53 (Small).jpg
    53,4 KB · Weergaven: 512
  • 2015-12-30 17.25.54 (Small).jpg
    2015-12-30 17.25.54 (Small).jpg
    58,6 KB · Weergaven: 515
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
De mijne komt van bij Lecot. Ook 1.5 euro meen ik betaald te hebben, wel excl btw dan, maar voor dat geld kunt ge idd niet sukkelen. Ik denk ook wel dat het zal passen voor Blum scharnieren, Er zijn uiteindelijk meerdere mogelijkheden voor aftekenen (meerdere gaatjes). Ben benieuwd wat jou bevindingen zijn met de blum scharnieren.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Vanavond nog wat kunnen verderwerken, ben begonnen aan de deurtjes voor de lage kasten. Gezien het weerom dezelfde soort deurtjes is ging het al lekker vlotjes.
IMG_6457.jpg
De stijlen en liggers gezaagd (steeds in ECO-mdf)
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
IMG_6458.jpg
De groeven gefreesd die de panelen moeten ontvangen.
IMG_6459.jpg
IMG_6460.jpg
De panelen op maat gezaagd (reststukken van mijn grotere kastdeuren)
IMG_6461.jpg
De panelen gefreesd zodat ze in de groef passen...
IMG_6462.jpg
de V groeven beginnen frezen
IMG_6463.jpg
IMG_6464.jpg
Sinds ik de OF1400 gekocht heb frees ik meer en meer "uit de hand". Zeker voor dergelijke werkjes is het aangenaam werken, de stofafzuiging werkt goed. Op de freestafel kan de stofafzuiging in de Fence het stof veroorzaakt door het frezen van de groeven toch niet opzuigen en word het anders een zootje.
IMG_6465.jpg
Stijlen en liggers voorzien van de nodige dominogaten...
IMG_6466.jpg
En zelfs al 1 deurtje kunnen verlijmen!!!
 

WoodyMan

Nieuw lid
16 mei 2014
4
0
Mooi, mooi!
Een vraagje, ik zie dat jij zelf je melamine panelen zaagt.
Welk toestel gebruik je hiervoor en is de verzaging perfect, in de zin van voor en achter een mooie zaaglijn zonder verbrokkeling van de melamine?
 

WannaWood

Actieve deelnemer
1 apr 2015
73
0
Oosterbeek
ziet er top uit allemaal mannen. complimenten. Krijg wel een stijve nek van de meeste foto's dus als jullie die nog een keer 90 graden geroteerd kunnen plaatsen zou dat helemaal top zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.