Mijn eerste kastenwand in melamine

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Awelja het is die "vers" waar ik een nummer op probeer te plakken :D. Na pakweg 3meter hield het voor mij op. En dat is zelfs met ecotoolsbladen een beetje te veel - enfin, te weinig - van het goede.

(Maar nogmaals, onder de splinterguard vd rail is het nog altijd splintervrij, zelfs met het botte zaagblad - tegenover de splinterguard is het redelijk splintervrij, dankzij het voorritsen)

Vooral het uitbreken aan de onderkant vind ik storend. Lees: dat kan volgens mij beter. Ik werk op een verliesplaat, en klem de rail. De verliesplaat wordt wel telkens op dezelfde plek ingezaagd (wegens malletje bovenop voor herhaalde verzagingen), dus misschien zit er al wat speling op de 'snede' in de verliesplaat (hoewel dit eigenlijk niet zou mogen, maar kom, dit gaat over tiendes ve milimeter). Ik denk vooral dat het een gebrek aan druk zou kunnen zijn. De rail wordt eigenlijk geklemd op de mal, en niet op het werkstuk. De mal is weliswaar van dezelfde dikte (zelfs van dezelfde meubelplaat ;) ), maar aangezien het drukpunt op de mal en dus niet op het werkstuk ligt, ligt het werkstuk misschien een heel klein beetje te los.

Resten nog:
. kwaliteit vh meubelpaneel;
. aftapen;
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@jimbo: Zoals ik eerder al vermelde ging alles goed voor ongeveer de eerste 3 platen. Hier ook een 2 tal mm voorritsen en dan door de volle dikte, 1 à 1.5cm erdoor zelfs (onderaan uitsteken) na die 3 platen heb ik dan alles geprobeerd: tape, in 3 keer door de plaat... niets hielp. Ik heb 3 zaagbladen besteld bij ecotools. Na 1 zaagsnede mee gestopt: onder de lat zag het er goed uit, maar ertegenover... geen brokjes maar BROKKEN! Ik heb het erbij gelaten. Mij cmt zaagblad is geslepen geweest, ondertussen alweer 1 plaat verzaagd voor legplanken, prima! Wat ik nu doe (of ga doen): ik heb een extra blad van CMT besteld. Eens de snee niet meer proper is zet ik het verse blad erop en laat ik het ander slijpen.

Hoe ik het slechte resultaat opgelost heb na de derde plaat: rondom 1 mm afgefreesd met behulp van de OF1400, op een geleiderail en met de parallelaanslag (die ik in mijn woede gekocht heb). Resultaat is picobello, 1 freesje van ecotools erop gesleten (à 2 euro en een beetje) en het tweede is nog scherp. Ben met het frezen en afplakken van de legplanken wel bijna een dag bezig geweest!!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Mooi werk hoor! Ik moet binnenkort ook wat corpussen maken van melamineplaat. Wil ik ook met de domino's gaan werken. Kun je nog even uitleggen welke domino's je hiervoor hebt gebruikt en welke afstand van de kopse kante je hebt gehouden? Dat lijken me de kwetsbare plekken met spaanplaat......

Fons

Ik heb domino's gebruikt van 5 x 30. Ten opzichte van de kopse kant heb mijn eerste domino-gat afgetekend op 5cm van de rand. Vervolgens op 15cm, 25cm, ... Ik heb wel de extra steunplaat gebruikt voor meer stabiliteit van de dominofrees, ik vreesde dat ik anders brokken ging maken. Het gat aan de kopse kant heb ik telkens passend gemaakt (zodat de voorkant mooi uitgelijnd is) en alle andere gaten heb ik met speling gemaakt (2de standje van de 3). 20mm geboord in de kopse kant van de plaat en 12mm in de vlakke kanten.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@Jimbo: ik ben blij dat je ook eens je verhaal doet! Ik dacht dat ik totaal in de mist gegaan was toen het voorkwam en niemand kon een antwoord geven op wat mijn probleem was (wat begrijpelijk is natuurlijk, vanop afstand is het moeilijk een mening te vormen). Ik denk dat men zich er gewoon moet bij neerleggen dat je weinig meters haalt in melamine. Eerst was ik razend dat mijn blad zo snel bot was, ondertussen heb ik het gerelativeerd: wat is een blad van 40 euro tegenover wat je bespaart met het zelf maken van je kast!?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Vandaag nog wat kunnen verderwerken. Dezelfde deurtjes aan het maken als in het draadje "paneeldeurtjes voor kastenwand", wat in een andere kamer was.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Het blijft ook gewoon moeilijk materiaal om te verzagen denk ik. Onlangs op de avondschool op een Altendorf paneelzaag (zonder voorritser) met spiksplinternieuw Leitz blad voor melamine men kastdeuren gezaagd. Het resultaat is goed, maar niet perfect, hier en daar toch een klein brokje eruit...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
IMG_6167.jpg
IMG_6168.jpg
De stijlen en de regels gezaagd voor mijn paneeldeurtjes. Heel erg prettig werken met de nieuwe parallelaanslag!!
IMG_6171.jpg
IMG_6172.jpg
Alle panelen zijn klaar, alsook de regels en de stijlen.
IMG_6170.jpg
Ik wou absoluut nog een deurtje in de klemmen krijgen vandaag, bij deze : het eerste deurtje, deze komt onder de eiken kast. Dit weekend kan ik niet verderwerken, vandaar dat ik toch zeker 1 deurtje in de klemmen wou krijgen...
Een nieuw trucje dat ik ergens gelezen heb ofzo, weet niet meer waar... Krantenpapier!!! Anders kwam ik soms tegen dat ik een brok mdf mee aftrok als ik de latten van het opklemmen wegnam, nu plakt er gewoon krantenpapier aan (door de overtollige lijm) met fijn schuurpapier op de rotex er even over en het krantenpapier is weg en de mdf in nog heel!!!
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Proficiat met je kastenwand, dat gaat er mooi uit zien.
Ik ben van plan zelf ook een soort parallelaanslag te maken en vond jouw idee op de eerste foto's simpel en praktisch, maar hoe ben jij er zeker van dat ze allebei dezelfde afstand aanduiden zodat je perfect parallel kan werken?
Of is dat één van de redenen waarom je deze van festool gekocht hebt?
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
met witte was krijt werkte ik altijd de plekken weg die je zag na het plakken van kantenband.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Proficiat met je kastenwand, dat gaat er mooi uit zien.
Ik ben van plan zelf ook een soort parallelaanslag te maken en vond jouw idee op de eerste foto's simpel en praktisch, maar hoe ben jij er zeker van dat ze allebei dezelfde afstand aanduiden zodat je perfect parallel kan werken?
Of is dat één van de redenen waarom je deze van festool gekocht hebt?

Hey Fluo,
Ik dacht je pb te hebben beantwoord, maar blijkbaar moet ik iets verkeerds gedaan hebben gezien opnieuw je vraag op dit draadje.
De parallelaanslag werkt, er is een groef gefreesd waarin het vierkante gedeelte van een slotbout past (bovenkant). Aan de onderkant een vleugelmoer die een stuk multiplex van dezelfde breedte als het lange deel klemt (even breed om makkelijk mooi over de gehele lengte van het stukje de plaat te raken en niet scheef te staan). Voor het instellen los je de vleugelmoer (terwijl het geheel al aan je festoollat hangt) je houdt je vouwmeter onder de lat, tegen het mp-blokje en je leest langs de strip van de lat op je vouwmeter af op welke afstand het mp-blokje zit. Je verschuift het mp-blokje tot je de gewenste afstand hebt en spant de vleugelmoer weer aan. Je herhaalt het voor de tweede aanslag en je bent klaar.
Zo heb ik me verholpen, MAAR het is omslachtig. In mijn garage heb ik weinig plaats en moet dus plaat per plaat opdelen. Dus de parallelaanslag juist zetten om bvb 2 stroken in de lengte te zagen, dan weer verzetten om de stroken in kortere stukken te zagen... Als je alle stukken kunt zagen die je nodig hebt met 1 instelling en dan pas herinstellen is het ok, maar als je moet werken zoals ik, dan mis je heel erg een maataanduiding. Vandaar dat ik dan toch de Festool parallelaanslag gekocht heb.
(en op mijn werk verkopen wij ook Festool, Bosch, Makita,... dus sta ik er hele dagen op te kijken, wat ook niet bevorderlijk is):eek:. Thuis zitten sukkelen en overdag zie je dan de ideale tool liggen, 's avonds weer sukkelen, de dag erna opnieuw die ideale tool die staat te blinken...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
met witte was krijt werkte ik altijd de plekken weg die je zag na het plakken van kantenband.

Ik was van plan Alsibois te kopen, verkrijgbaar in kleur 'melamine wit' (heb een plaat verkeerd gedraaid toen ik de domino gaten moest frezen voor een tussenstuk, waardoor de gaten nog zichtbaar zijn). Ik heb dit al gebruikt in eiken kleur en het is goed spul. Te mengen met een verharder, wel snel droog (wat een voordeel is om verder te werken)
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@Fluo: als je wil kan ik gerust een paar foto's trekken van de gemaakte aanslag, als de uitleg niet duidelijk is.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Hey Fluo,
Ik dacht je pb te hebben beantwoord, maar blijkbaar moet ik iets verkeerds gedaan hebben gezien opnieuw je vraag op dit draadje.
De parallelaanslag werkt, er is een groef gefreesd waarin het vierkante gedeelte van een slotbout past (bovenkant). Aan de onderkant een vleugelmoer die een stuk multiplex van dezelfde breedte als het lange deel klemt (even breed om makkelijk mooi over de gehele lengte van het stukje de plaat te raken en niet scheef te staan). Voor het instellen los je de vleugelmoer (terwijl het geheel al aan je festoollat hangt) je houdt je vouwmeter onder de lat, tegen het mp-blokje en je leest langs de strip van de lat op je vouwmeter af op welke afstand het mp-blokje zit. Je verschuift het mp-blokje tot je de gewenste afstand hebt en spant de vleugelmoer weer aan. Je herhaalt het voor de tweede aanslag en je bent klaar.
Zo heb ik me verholpen, MAAR het is omslachtig. In mijn garage heb ik weinig plaats en moet dus plaat per plaat opdelen. Dus de parallelaanslag juist zetten om bvb 2 stroken in de lengte te zagen, dan weer verzetten om de stroken in kortere stukken te zagen... Als je alle stukken kunt zagen die je nodig hebt met 1 instelling en dan pas herinstellen is het ok, maar als je moet werken zoals ik, dan mis je heel erg een maataanduiding. Vandaar dat ik dan toch de Festool parallelaanslag gekocht heb.
(en op mijn werk verkopen wij ook Festool, Bosch, Makita,... dus sta ik er hele dagen op te kijken, wat ook niet bevorderlijk is):eek:. Thuis zitten sukkelen en overdag zie je dan de ideale tool liggen, 's avonds weer sukkelen, de dag erna opnieuw die ideale tool die staat te blinken...

Bedankt voor de info. Moest je nog wat foto's liggen hebben mag je die gerust eens posten hoor, kan altijd handig zijn ☺
Ik begrijp zeker waarom toch die van gestook gekocht hebt. Heb zelf al verschillende keren staan kwijlen in de winkel waar ik regelmatig kom. Waarom maken ze toch ook zo duur 😩
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Hey Fluo,
De parallelaanslag werkt, er is een groef gefreesd waarin het vierkante gedeelte van een slotbout past (bovenkant). Aan de onderkant een vleugelmoer die een stuk multiplex van dezelfde breedte als het lange deel klemt (even breed om makkelijk mooi over de gehele lengte van het stukje de plaat te raken en niet scheef te staan). Voor het instellen los je de vleugelmoer (terwijl het geheel al aan je festoollat hangt) je houdt je vouwmeter onder de lat, tegen het mp-blokje en je leest langs de strip van de lat op je vouwmeter af op welke afstand het mp-blokje zit. Je verschuift het mp-blokje tot je de gewenste afstand hebt en spant de vleugelmoer weer aan. Je herhaalt het voor de tweede aanslag en je bent klaar. , … MAAR het is omslachtig.

Wat betreft die parallel-aanslag kan het nòg eenvoudiger met je zelfbouwoplossing. Je moet namelijk maar 1 zijde nauwkeurig afstellen, daarna stel je de tweede geleider af op de eerste (door 'm er 'ondersteboven' als het ware in te leggen en dat de schroeven te fixeren). Als je dan al een minieme instelfout hebt gemaakt op de eerste geleider, dan bevat de tweede geleider dezelfde fout en is alles dus alsnog gegarandeerd parallel. Merk op dat deze initiële instelfout net zo goed kan optreden bij de commerciële oplossingen.

Als je de guides - ook bij de commerciële oplossingen van Festool, Incra, Seneca e.a. - afzonderlijk instelt heb je altijd kans op afleesfouten/afwijkingen. Vooral bij gebruik van vouwmeters - voor redenen die Murphy tot waanzin dreven moet je namelijk net altijd veelvouden van 18-22cm aftekenen :).

Als ik van het weekend tijd heb zal ik eens wat foto's online pleuren van mijn "Tokkie-versie (*)" van jouw eigenbouw parallelgeleiders, dan wordt een en ander duidelijk. Voor 'afkorten' van meubelpaneel kwam ik er zelfs met maar 1 'parallelgeleider' door eerst een tijdelijke haakse aanslag voor de geleiderail te hebben gebouwd. (Dat is dan weer wel omslachtig als je vaak verschillende breedtes moet verwerken, maar ik keek aan tegen een twintigtal afkortbewerkingen op platen van 50cm dus dan was de beslissing snel genomen).


(*) Ik schroef de plankjes gewoon aan elkaar vast. Ik moet eens dringend achter een frees gaan kijken…
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
:cool: Tja Festool... Eerst wil ik er nooit het geld voor uitgeven, maar achteraf al altijd tevreden over de kwaliteit, precisie en gebruiksgemak (pas op, ik heb ook blauwe Bosch en Hitachi hoor). Zal er verder niet over uitwijken.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Wat betreft die parallel-aanslag kan het nòg eenvoudiger met je zelfbouwoplossing. Je moet namelijk maar 1 zijde nauwkeurig afstellen, daarna stel je de tweede geleider af op de eerste (door 'm er 'ondersteboven' als het ware in te leggen en dat de schroeven te fixeren). Als je dan al een minieme instelfout hebt gemaakt op de eerste geleider, dan bevat de tweede geleider dezelfde fout en is alles dus alsnog gegarandeerd parallel. Merk op dat deze initiële instelfout net zo goed kan optreden bij de commerciële oplossingen.

:eek::eek::eek: Wel, dat is nu eens slim gezien zeg!!!! Dat ik daar nog niet aan gedacht heb!!!! Het is ZO logisch, maar daar had ik nog in de verste verte niet aan gedacht! Hartelijk dank voor deze opmerking!!!!
Zo kan je idd geen fout meer maken en staan beide geleiders altijd gelijk!!!
THX!!!! :cool:
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
@Jimbo en @Seb : denken jullie nog eens aan die foto's aub? ik zou deze week zelf parallel geleiders willen maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.