Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Inrichten werkplaats - bouw werkbank(en)

Een tijdje geleden (jaar 2013) heb ik mij voor de eerste maal ingeschreven op dit super forum.

Een paar jaar later, rustig het forum volgend, is het tijd voor mijn eerste post.
    Dagelijks komen er hier mooie verhalen/discussies/vragen voorbij en graag werk ik hieraan mee .

Sinds die tijd heb ik niet stilgezeten, hier en daar een knutselwerk, maar voornamelijk beziggehouden met mijn andere hobbie nl. tuinieren.

Voor de start van onze verbouwing had ik graag mijn 'werkplaats' in orde gezet en hier start dit topic.

Ter beschikking:

Ruimte van 5,5 op 6m aanpalend aan de garage.
    Buitenschil wordt mee aangepakt bij de werken aan de garage (ingepland start begin 2016).

Huidige opstelling:

In het midden een werkeiland voorlopig gemaakt op ijzeren rekken.
    Aan de wand tegen de garage momenteel een allegaartje van oud tv-meubel, oud bureau, oud inkomkast.

Bestaande indeling.jpg

Nieuwe opstelling:

Aan de achterwand een werktafel waar de afkortzaag centraal op past.
    Werkblad hoogte idem als zaagtafelhoogte.
    Daaronder opslag voor machines.

Centraal een werkeiland volledig in hout.
    Geen opslag onder werkeiland.
    Eventueel de festool cs70 in/aan verwerken.

Aan de wand tegen de garage een werktafel met centraal een freestafel.

Later of wanneer ik eens een deftige machine vindt op 2ehands een vlakvandiktebank tegen de rechter zijmuur.

Inrichting van mijn tuingereedschap aan de linker zijde. (Dit is enkel voor materiaal die ik veel gebruik, ander gereedschap ligt in 'tuinhuis' achteraan in de tuin).

Nieuwe indeling.jpg

Momenteel ben ik gestart aan de werkbank aan de achterwand.
    Eerstdaags een volgende post met de plannen en de foto's van het werk tot nu toe.

Have fun en ideeën en tips zijn meer dan welkom!

De maximale te schaven houtlengte zal, afhankelijk van de bladhoogte beperkt worden tot 2,50m of minder als de vlak vandikte bank zo tegen de muur staat. Of dat een probleem is?
    sometimes you just need a bigger hammer

Welkom!

Mooie ruimte heb je zo, ga je nog veel plezier aan beleven denk ik zo. Je kan je werkeiland ook op wielen zetten zodat je deze weg kan rijden en je vlak- en vandikte bank in het midden kan opstellen. Ook wanneer je een groter werkstuk hebt is het soms fijn om wat vrije vloer ruimte te hebben.

De vraag van Ronald kan worden gesteld bij alle machines (wil je maximaal plm 350 cm hout kunnen afkorten c.q. frezen?). Misschien is het een idee de machines op wielen te zetten (er zijn wel van die dingen in de handel te koop waarbij je alle wielen eenvoudig kunt blokkeren) en ze dan te stallen langs de rand en naar het midden (of voor de deur) te rijden als je ze gebruikt. Dan hoef je maar één centraal afzuigpunt te hebben waarop je alle machines kunt aansluiten (mits ze allemaal werken volgens hetzelfde afzuigprocedé). Ervan uitgaande dat je slechts zelden alles tegelijk moet gebruiken is het weinig extra werk en geeft het veel flexibiliteit. Een werkbank kun je dan langs de kant zetten, met als voordeel dat je je (hand)gereedschap tegen de achterwand kunt zetten, zodat het onder handbereik is (iedere keer bukken om iets vanonder je werkeiland te halen, gaat vervelen). Tuinmateriaal direct bij de deur is denk ik slim; dan heb je de minste inloop van modder etc.

Succes en veel plezier met de verbouwing!

Hans

Merci Ronald, Ferdy en Hans voor jullie aandachtspunten.
    Stuff om over na te denken.

De maximale lengte dat ik zal kunnen afkorten is idd 350 cm.
    Ik denk niet dat ik veel deze lengte zal overschrijden als het op binnenwerk aankomt. En indien nodig kan ik hem nog altijd buiten zetten of werken met de invalcirkelzaag.

Idem voor het frezen.
    Worden er dan door jullie veel stukken langer dan 300 cm gefreesd?

Het werkeiland zal ik op wielen zetten. Het is inderdaad handig om deze te kunnen verzetten om meer ruimte te hebben indien nodig.
    Nu nog uitzoeken hoe ik dit zal doen omdat de ondergrond af en toe een putje of een bultje heeft (dit ivm met vlakstellen van de tafel).

De werktafel voor de afkortzaag:

De werktafel wordt volledig gemaakt in underlayment.
    Onderaan per kast 4 x stelpoten om het geheel waterpas te zetten. Ik werk per kast zodat ik hem later uit elkaar kan halen wanneer nodig bij vernieuwen van de vloerplaat.
    Tafelblad (onderlaag underlayment + toplaag MDF) zal rusten op een frame van balken 33x44 die ik op hun beurt vastzet op de onderkasten.
    Rondom het tafelblad komt er een hardhouten boord als bescherming. (bij meerdere posts op dit forum gezien)

vooraanzicht.jpg
    zijaanzicht.jpg

Mijn eerste gedacht was om de platen te verbinden met pocketholes maar door tijdsgebrek (levertermijn) en kostprijs (zonet stofzuiger en toebehoren aangeschaft) is het eenvoudiger geworden.
    Om de panelen makkelijker te kunnen positioneren heb ik gewerkt met uitsparingen, deze zijn nu gelijmd en geschroefd (voorgeboord tegen splijten).

Ik doe deze werken samen met mijn vriendin
    We zien het een beetje als leergeld/investering voor de komende kasten die we zelf in ons huis willen maken.
    Leergeld tot nu toe is dat mijn vriendin ondervonde heeft dat de dikte van de zaagsnede er wel of niet toe doet bij het aftekenen en de manier waarop je de geleider legt...
    Een paar zijpanelen zijn een 2mm tekort

Afgelopen weekend hebben we de onderkasten gemaakt, enkele sfeerbeelden.
    IMG_2635.jpg IMG_2651.jpg IMG_2654.jpg IMG_2653.jpg IMG_2655.jpg

Nu in blijde verwachting van de stelpoten voor de volgende werken.
    Hardhouten blokjes onder de kasten waarin een rampamoer komt. Vastzetten van de stelvoet dmv van een vloot en moer.
    Daarna het kaderwerk voor opvang van het werkblad. Het werkblad laat ik 10cm uitspringen, om gemakkelijk te staan (voeten) en om er iets op te kunnen klemmen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik verschiet toch nog altijd van het feit dat veel beginnende houtbewerkers vaak professioneler materiaal heeft dan de professionele houtbewerkers

In ieder geval een goede start. Maar waarom op zijn amerikaans met groeven? De legbanken kan je op deze manier niet meer verstellen. Europa staat op vlak van meubelmaken toch wel enkele stappen verder dan amerikanen. Ik zou hiervan profiteren en mee op de boot springen van Europa

Heerlijke ruimte! Maakt me jaloers...... Het 'project' ziet er heel goed uit. Houd ons alsjeblieft op de hoogte - leuk!

@Rhynx, de meeste machines heb ik 2e hands aangeschaft. Allemaal voor een redelijke prijs tov wat ze nieuw kosten. Het zijn niet de nieuwste versies maar allemaal in een goeie staat. En ik ben toch ook van het principe een keer goed investeren dat heb je het voor de 'rest' van je leven want meestal is goedkoop duurkoop...

De uitsparingen heb ik ergens opgepikt en vond ik wel gemakkelijk om alles (deels) op zijn plaats te houden tijdens het assembleren. Ik heb namelijk geen hoekklemmen o.d. Misschien doe ik de andere werkbank anders en laat ik de mogelijkheid om de legplanken te verplaatsen. Misschien toch maar pocketholes voorzien maar dat is ook amerikaans niet?

@mga1600, merci! Bij vorderingen zal ik zeker updates posten. Waarschijnlijk pas volgens weekend terug tijd want er staat nog een paar lopende meters haag te wachten die dringend geschoren moet worden 😆
    Hopelijk komen de stelpoten rap binnen dat we verder kunnen!

Kleine Update:

Gisteren de levering binnengekregen van de stelpoten en rampamoeren. Ik had meteen ook bijbesteld voor de komende werkbank(en), daarmee de grote hoeveelheid.
    Ook al had ik niet veel tijd gisterenavond toch nog snel een voorbeeld van een pootje gemaakt, want ik ben dan een mens die te nieuwsgierig is of zijn idee tot een goed resultaat komt .

IMG_2663.jpg

Aan de onderkasten komen er per kast 4 blokjes meranti van 70/70/40. Die heb ik nodig om de rampamoer in te bevestigen.
    De platen underlayment zijn maar 18 dik en hebben naar mijn gedacht niet genoeg body om een rampamoer op te vangen wanneer er krachten op komen.
    De blokjes ga ik lijmen aan de onderkasten, eventueel met een vijs om blokje tegen onderkast te trekken tijdens het drogen.

Eerst had ik het idee om de rampamoer bovenaan het blokje te steken (zie foto) maar omgekeerd gaat ook en is denk ik steviger.
    Zeker wanneer ik (stel) op een plaats 15mm moet verhogen, heb ik nog maar 5mm schroef over in de rampamoer.

Vastzetten op hoogte van de stelpoot in de rampamoer doe ik volgens principe die ik heb gezien bij Toxiq zijn post http://www.woodworking.nl/showthread...-s-cave/page29
    Nl. met een zelfborgende moer en een vloot (carroseriering).

IMG_2665.jpg IMG_2666.jpg

Dus hopelijk dit weekend (tussen het scheerwerk door) de nodige pootjes maken, nog 19 stuks en daarna kunnen we aan het werkblad beginnen
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Forum Rechten