Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 42

Gutsen van handvatten voorzien.

Ik heb als verjaars-kado een setje gutsen / beitels gekregen. Hier ga ik nog mooie handvatten voor draaien. Een handvat vast maken is het probleem niet.(heb ik eerder gedaan) Ik heb alleen een vraag voor het forum. Ze zijn vers van de smid, maar moet ik de "tang" zo laten voor ik er het handvat er op sla of is het beter om ze helemaal blank te schuren?
    20150720_164715.jpg
    Ik kon het niet laten om alvast met slijpen wetten en polijsten te beginnen.
    20150720_165238.jpg20150720_165229.jpg Het setje is van Dictum uit Duitsland en is gemaakt in Dongyang. al met al veel slijp plezier en straks handvatten draaien, waarschijnlijk hazelaar.

Hallo Houtkever,

Dat is een grote set .

Indien je ze in het hout drijft gaat slaan, zoals je schrijft, dan moet er niets aan gebeuren. Persoonlijk hou ik trouwens van zwarte beitels en gutsen en niet van gepolijst spul. Zou dan ook alleen het strikt noodzakelijke van het binnenkanaal afwerken. En natuurlijk de dingen slijpen ( nadat het handvat erop staat)

Wil je ze in een te groot gat in het handvat gaan lijmen met epoxy, dan zou best wat geschuurd kunnen worden.

Indien je de handvatten wat verschillend maakt (vorm, kleur, houtsoort, afwerking, kleuren van het hout enz) herken je het gezochte gereedschap een stuk sneller tussen al de andere.
    Kleine en halfronde gereedschappen hebben eventueel baat met een achtkantig heft, dan rollen ze minder... van de bank....

groeten,
    Ornament

Hallo Ornament,

Ik ga ze inderdaad in het hout drijven zonder epoxy. ik wil alleen lijnolie gebruiken en een messing ferrule.(soldeerdop 12 of 15mm met een ruim gaatje er in geboord) Als het zwart geen kwaad kan vind ik het er authentiek uitzien. Het is tenslotte echt handwerk. Deze set zijn 18 handpalm gutsjes / beitels. De set is ongeveer 60 RC hard dus dit zal even wennen zijn. Er is ook een tweede set die bedoeld zijn om op te slaan. (staat op mijn verlang lijst)

groeten houtkever

Hoi Houtkever,

60 HRC is een standaard hardheid voor houtbeitels en gutsen.
    Beter gekookte lijnolie ( niet zelf koken, het is een van versnellers ( drogers) voorziene versie)gebruiken als er een hout staal verbinding is. Ik ondervond zelf nooit versnelde corrosie bij het gebruik van rauwe lijnolie. Meestal , maar niet altijd, deed ik er wel wat droogsel bij, en dan heb je zoiets als gekookte lijnolie..

Hieronder een link voor een filmpje , waarin een Chinese dit soort beitels gebruikt. Net zoals ikzelf zou doen , heeft ze lange heften op korte beitels. Zo kom je in totaal weer de standaard lengte uit. Ik hou niet van te kort spul, er moeten twee handen rond kunnen. Handpalmgutsen zijn eigenlijk voor grafiek bedoeld. Nou ja , ieder zijn gewoontes

https://www.youtube.com/watch?v=d_yKAXIwNpk

We zullen hier graag foto's van je heften zien,

groeten
    Ornament
    Laatst gewijzigd door ornament; 23-07-15 om 07:53.

Rauwe lijnolie is prima...geen chemische troep nodig! Gewoon sla olie gebruiken! lijnolie bij de supermarkt kopen...

Meestal gebruik ik gekookte lijnolie of walnootolie en af en toe was. Het brengt het hout tot leven en is niet giftig. Lak doe ik niet op gereedschaps-handvatten.

Groeten houtkever.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door houtkever Bekijk Berichten
    Meestal gebruik ik gekookte lijnolie of walnootolie en af en toe was. Het brengt het hout tot leven en is niet giftig. Lak doe ik niet op gereedschaps-handvatten.

Groeten houtkever.
    Gekookte lijnolie bevat lood mangaan of een kobald verbinding en is dus wel giftig. Bovendien, iets wat spontaan in de fik kan vliegen zou ik niet op mijn bloten handen willen.

Ik haal prima resultaten met rauwe lijnolie, zonder sycatief of drogers. En het is ook nog lekker in de sla..

Maar ik zou wat je bij de verfhandel kunt kopen niet vertrouwen, ik ga dan ook gewoon naar de supermarkt. Is ook een stuk goedkoper!
    Laatst gewijzigd door Caspar Labarre; 23-07-15 om 09:04.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caspar Labarre Bekijk Berichten
    Gekookte lijnolie bevat lood mangaan of een kobald verbinding en is dus wel giftig. Bovendien, iets wat spontaan in de fik kan vliegen zou ik niet op mijn bloten handen willen.

Ik haal prima resultaten met rauwe lijnolie, zonder sycatief of drogers. En het is ook nog lekker in de sla..

Maar ik zou wat je bij de verfhandel kunt kopen niet vertrouwen, ik ga dan ook gewoon naar de supermarkt. Is ook een stuk goedkoper!
    Rauwe lijnolie ontbrand net zo snel als gekookte lijnolie,..slaolie is heel wat anders dan lijnolie,...casper

Olie geperst uit lijnzaad is lijnzaadolie en kan ook zeker in de sla! De meeste natuurwinkels hebben het.
    Het word verkocht als slaolie, maar het zou hetzelfde moeten zijn als rauwe lijnolie van de verfwinkel. Als dat niet zo is, zou het geen rauwe lijnolie mogen heten.
    Het verschil is dat je bij de verfhandel meer betaalt per liter dan bij de supermarkt.
    Ik gebruik al een paar jaar niets anders. Waarom zou je op hout allerlei rotzooi smeren als het niet hoeft. Ik vind het zelfs beter, omdat het niet zo hard word en dus vallen beschadigingen aan het meubel minder op. Droogt wat langzamer, maar geeft na een paar dagen al niet meer af.
    Het voed het hout maar smeert het niet dicht.

Zovieso aan te raden voor snijplanken of houten bestek, maar ik zou het ook voor tafels en stoelen gebruiken. Laat zich makkelijk onderhouden en ziet er zelfs mooier uit dan met gekookte lijnolie die een matterend effect heeft omdat er een harde toplaag ontstaat.
    Laatst gewijzigd door Caspar Labarre; 23-07-15 om 18:55.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caspar Labarre Bekijk Berichten
    Olie geperst uit lijnzaad is lijnzaadolie en kan ook zeker in de sla! De meeste natuurwinkels hebben het.
    Het word verkocht als slaolie, maar het zou hetzelfde moeten zijn als rauwe lijnolie van de verfwinkel. Als dat niet zo is, zou het geen rauwe lijnolie mogen heten.
    Het verschil is dat je bij de verfhandel meer betaalt per liter dan bij de supermarkt.
    Ik gebruik al een paar jaar niets anders. Waarom zou je op hout allerlei rotzooi smeren als het niet hoeft. Ik vind het zelfs beter, omdat het niet zo hard word en dus vallen beschadigingen aan het meubel minder op. Droogt wat langzamer, maar geeft na een paar dagen al niet meer af.
    Het voed het hout maar smeert het niet dicht.

Zovieso aan te raden voor snijplanken of houten bestek, maar ik zou het ook voor tafels en stoelen gebruiken. Laat zich makkelijk onderhouden en ziet er zelfs mooier uit dan met gekookte lijnolie die een matterend effect heeft omdat er een harde toplaag ontstaat.

Wat je boven schrijft, is geheel waar maar hier klemt de schoen, rauwe lijn olie zou de olie moeten zijn direct na het slaan uit de vlas, dit is dus rauwe lijn olie,...

dat wat jij eet zal waarschijnlijk de olie zijn die voor menselijke consumptie geschikt gemaakt is denk aan raffineren, bleken en stomen(deodorisatie) , en is absolute niet hetzelfde als uit de molen die rechtstreeks naar de raffinage centra of in veevoer verwerkt word,...want deze stinkt als de neten dat wil jij niet in je sla ruikt nog erger dan stopverf, en is ook nog eens zeer chemisch onzuiver

ik haal mijn lijnzaadolie en raapzaad olie direct van de molen is goedkoop en droogt langzaam maar heeft een prachtige glans

de gekookte lijk olie is niet gekookt maar gekraakt dit wil zeggen dat de moleculen zo verandert zijn dat ze met siccatieven en andere inderdaad chemische stoffen (cobalt en mangaan) na 12 tot 24 uur droog en keihard zal worden en inderdaad een midden glans krijgt supper voor heften en schaven!!

Ik gebruik de gekookte lijn olie van de cokerije, komt uit de zelfde molen, en is zeer geschikt om meerdere lagen te in te wrijven, wat bij de goedkopere bijna niet kan

De lijnolie die naar de verf winkel gaat is ook ontzwaveld en meestal gebleekt

lijnolie en walnoot olie zijn de twee oliën met de meeste omega 6+9 vetzuren!

Forum Rechten