Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 28 van de 29 EersteEerste ... 1826272829 LaatsteLaatste
Resultaten 271 tot 280 van de 290
    Senior Member
    Ingeschreven
    May 2018
    Slotbouten lijken mij ook de mooiste oplossing. Ga dan wel voor zwart gecoat of rvs i.v.m. looizuur in eiken. En het wordt nog wel een zoektocht naar slotbouten in de maat m12/m16 x 200.

Bedankt voor de reacties, het zullen draadstangen worden, deze zullen toch niet meer zichtbaar zijn.
    Heb er op het werk nog wat liggen van 16mm, daar kan ik zeker mijn plan wel mee trekken.

Mvg Bart

Vandaag weer aan de slag geweest,
    eerst en vooral die verbinding gefixeerd doormiddel van 2 draadstangen M16.
    Is goed gelukt maar moest toch behoorlijk wat kracht zetten bij het aandraaien van de moeren.

4998B54E-2E8A-4CCB-9DDC-FF8C01E843DA.jpg

Daarna verder gewerkt aan de kaders.

3271E9FD-9A1A-4610-BDF1-CED299352356.jpgE374D820-F69A-4515-8A7C-6A4D1F1F5F11.jpg

Bij de laatste foto in dat rechthoekige vak zou ik een stalen raam willen plaatsen, iemand enig idee hoe je dit moet monteren in een houten kader? Zijn er speciale dingen die ik moet voorzien of op letten?

Mvg Bart

Netjes opgelost met de draadeinden! Heb je al een stalen kozijn of wordt dat nog gemaakt? Welke gevelbekleding komt er op het frame en hoe worden de dagkanten (negge) van het kozijn afgewerkt? Van welk materiaal wordt de waterslag ('vensterbank' buitenzijde) gemaakt? Ik zal even kijken of ik een doorsnede kan vinden van een stalen kozijn dat ik heb laten maken, kan verschillen van jouw situatie ivm bovenstaande vragen

Hallo Marijn,

Het enige wat ik al weet is dat de gevelbekleding zal bestaan uit verticaal geplaatste eiken planchetten met tand en groef van 22 mm.
    verder had ik gedacht aan een raam zoals op de foto.

688247C1-BC5F-4DC2-A9EB-513DFCA9B7DA.jpg

Hierbij lijken de dagkanten gewoon de gevelbekleding te zijn en zonder een vensterbank.
    op het eerste zicht is dit voor mij gewoon een kader die er juist in past en dan is afgekit, maar stel me er toch wat vragen bij of dit wel de juiste manier is om geen water insijpeling te krijgen.

Mvg Bart

Dit kan prima, vraagt iets meer aandacht met afwerken ivm kans op inwateren. Ik zou compriband ipv kit gebruiken

Best het raampje achter de beplanking plaatsen, zo kan het hout blijven werken en is de dichting tussen raam en muur een stuk makkelijker. Geen kit gebruiken dat gaat toch scheuren.
    Raampje moet onderaan wel een uitspringende waterlijst (dorpel) hebben, nodig om het kopshout van de onderste planken af te dekken, en om het verschil in diepte op te vangen.
    Deze dorpel kan zowel in metaal of hout zijn. Metaal moet dan wel verzinkt zijn. Eik, metaal, en vocht is doorgaans geen goede combinatie.

Bedankt voor de reacties,

Wij zien toch liever dat het raam er wat uitsteekt Tuoh en zouden de werkwijze van Marijn dan willen volgen, denk wel dat het hout nog voldoende zou kunnen werken
    Dus als ik het goed begrijp, eerst het raampje plaatsen, hier compriband op aanbrengen en dan de gevelbekleding laten aansluiten.
    welke afmeting van compriband zou ik het best gebruiken? En laat ik de gevelbekleding gewoon aansluiten of druk ik deze al wat in?

Mvg Bart

Ik zou de gevelbekleding eerst plaatsen, en de sparing rondom een paar mm groter nemen dan de maatvoering van het raam. Kopse kanten van de gevelbekleding eventueel behandelen tegen vochtintrekking. Compriband op het raampje plakken (afmeting conpriband hangt af hoe vlak de gevelbekleding is, er staat volgens mij een minimale/maximale uitzetting bij het type combriband, breedte zou ik smal kiezen). Raampje dan bevestigen via de glassponning, bij voorkeur in de achterliggende constructie en niet in de gevelbekleding zodat deze vrij kan werken. Als dit niet gaat kun je wat strips aan het raampje lassen zodat deze toch tegen de achterliggende constructie bevestigd kan worden. Glas plaatsen na bevestiging raampje.

Bovenstaande wel vanuit gegaan dat je raampje aan de buitenzijde een 'aanslag' heeft, zodat de kier wordt afgedicht en waarop je compriband op bevestigd kan worden.

Forum Rechten