Speelhuisje opbouw

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Zou het niet beter zijn tussen de planchette en de plint een waterdichte silicone te gebruiken om dat op die ipe en tand aan frezen van 3 mm dat breekt gemakkelijk af

grtz
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik vind het een prachtig werk, een prachtig huisje, heel knap gemaakt! Bouw je die op de plaats waar die moet staan? Het zal waarschijnlijk niet echt meevallen om het geheel eens een beetje verder in de tuin te plaatsen... :p
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Jouw situatie heb ik ook gehad bij de opbouw van de kopse kant van mijn pergola waarvoor ik rechte (geen planchetten) padoekplanken gebruikt heb. Ik heb het opgelost door een groef van 4mm in te frezen in de planken (22mm dik) en daar een "losse veer" in te plaatsen, die ik met pu-lijm vastgelijmd heb telkens in de onderste plank. Zo heb ik ook een "planchet" -profiel gemaakt.
 

tuoh

Oud hout
Zou het niet beter zijn tussen de planchette en de plint een waterdichte silicone te gebruiken om dat op die ipe en tand aan frezen van 3 mm dat breekt gemakkelijk af

grtz

Hout werkt, twee delen met siliconen ertussen gaan in de zomer open staan, en in de winter dicht. Binnen de kortste keren word die voeg sowieso nat door capillair water omdat de siliconen die werking van het hout niet aankan, na een paar maanden komt die kit los. Een tand van 3mm dik in Ipé gaat een stuk sterker zijn dan eentje in Grenen, daar moet je het niet voor laten, het vraagt enkel wat meer (machine)werk. Het is ook enkel tijdens het plaatsen dat er wat omzichtig moet te werk gegaan worden met de planchetten om geen tanden te beschadigen, maar dat geld voor het gehele oppervlak en niet enkel voor de onderste delen.
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Jouw situatie heb ik ook gehad bij de opbouw van de kopse kant van mijn pergola waarvoor ik rechte (geen planchetten) padoekplanken gebruikt heb. Ik heb het opgelost door een groef van 4mm in te frezen in de planken (22mm dik) en daar een "losse veer" in te plaatsen, die ik met pu-lijm vastgelijmd heb telkens in de onderste plank. Zo heb ik ook een "planchet" -profiel gemaakt.




ik ga het zo doen een groef in zagen van 4 mm in de plint en in de planchet en dan een lip in plaken in ipe dat ik morgen ga zagen bij mijne opa maar het enige waar mijn probleem is det de groef aan op de zij stukken niet mogen door lopen naar het verande gedeelter hoe zou ik dat dan het best doen

grtz
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Hoi,

Als ik je goed versta bedoel je met ´´(sic) probleem is det de groef aan op de zij stukken niet mogen door lopen naar het verande gedeelter´´. dus dat je de groef aan de bovenkant niet wil zien in het pergola gedeelte? Makkelijk op te lossen dan, geen groef frezen voor dat stuk. Als het uit 1 stuk is dan stop je met frezen daar waar je pergola gedeelte begint. Lijkt me logisch. Maar het blijft ... tja niet echt hoe het hoort.
Dit had misschien een betere optie geweest, waterdicht is het ook.

drift.png


Groeten,

John


 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Hoi,

Als ik je goed versta bedoel je met ´´(sic) probleem is det de groef aan op de zij stukken niet mogen door lopen naar het verande gedeelter´´. dus dat je de groef aan de bovenkant niet wil zien in het pergola gedeelte? Makkelijk op te lossen dan, geen groef frezen voor dat stuk. Als het uit 1 stuk is dan stop je met frezen daar waar je pergola gedeelte begint. Lijkt me logisch. Maar het blijft ... tja niet echt hoe het hoort.
Dit had misschien een betere optie geweest, waterdicht is het ook.

Bekijk bijlage 30313


Groeten,

John



heb al een op lossing gevonden

ik ga tot een bepaalde afstand zagen en dan de rest uitfrezen met de boven frees

grtz
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Zo nog een klein beetje woodworking gedaan

Al twee verstekken gezaagd voor de voorkant zo dat ik kon meten tot waar ik mocht zagen
Groefjes gezaagd in de plint en in de planchetten
En de lipjes gemaakt om in de groefen te lijmen





de lipjes





De planchetten














Grtz
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Zo nog wat verder gedaan de latjes er in gelijmd en al een deel in verstek gezaagd


De lijm dat ik gebruik





De latjes ingelijmd en de verstekken











De brute planken voor de afwerking moet nog geschaaft worden op mijn schaafmachine op mijn werk


schaafmachine waar ik hooftschaver van ben





De brute planken








Morgen plinten lijm opkuisen en monteren op het huisje
Updats volgen


Grtz
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Terug wat verder gedaan
De plinten geplaatst












































al eens gekeken of de planchetten Pasen op de lip van de plint





ook de afwerkings laten ook geschaaft op dikte en wat en een beetje op breedte moeten dan toch nog in stroken worden gezaagd











Volgende updates volgen


Grtz
 

rcdrifterke

Actieve deelnemer
30 jun 2013
455
0
Heb hulp nodig hoe of met wat kan ik mijn ipe hout zo krijgen dat het er uit zie zo als het nat is de tweede foto



Droog





Nat





Grtz
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Er zijn er volgens mij wel met een antislip werking. Parketlak zou je ook kunnen proberen. Aan de andere kant het is maar een 'klein' oppervlak, kans op vallen lijkt mij beperkt ook gezien het meeste toch in het huisje zal gebeuren en ze er ook niet op soken ingaan (denk ik) schoenen en blote voeten hebben over ge algemeen ook wel wat slipcorrigerende werking.
 
Laatst bewerkt:

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Je kunt ook wat zand door je vernis mengen, dan krijg je ook een soort antislip.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Vernis, Ipe en inwerking van UV stralen komt vermoedelijk niet goed. Volgens mij ben je beter met olie in te wrijven regelmatig als je niet dat het grijs wordt. Welke olie dan? Denk aan een olie voor bangkirai misscchien bestaat er een versie voor Ipe, google er eens op anders, of misschien weet iemand nog wat beters.

Groeten, John
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.