Blog : Mijn belevenissen in houtland

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Naast dit project mag ik natuurlijk ook weer allerlei mooi hout kopen en verder bewerken. Zo komt er de komende weken het volgende binnen : quilted maple, ebben , pink ivory, flamed maple, cocobolo , sipo mahonie, red alder , wenge , kwartiers plataan en nog veel meer.... Gelukkig heb ik weer een aantal leveranciers gevonden die kunnen leveren wat ik zoek.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
IMAG1001.jpg

Dit mooie stuk ziricote gaat straks voorbij komen in onze wekelijkse mailing. Wil je ook op de hoogte blijven ? Stuur dan een mailtje naar hout@masave.nl of geef je op voor de nieuwsbrief via onze website.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@lars : Kan ik voor me voorstellen...met een beetje geluk komt er ook african blackwood mee.....

Nu zit ik lekker aan een bakkie koffie. Straks lekker naar de werkplaats. Er komen wat mensen hout kijken en ik moet nog even wat eiken klaarmaken voor de serie steakplanken...De teller staat nu op 76 stuks..... Ik had de planken meegenomen naar huis want daar kan ik in alle rust frezen en tussendoor even luieren. T nadeel was het afwerken van de plankjes...waar laat je 50 plankjes drogen......

IMAG1009[1].jpg

Gevonden....Geertje heeft enorm geholpen met het olieeen....topper !!!

Naast deze klus moet er nog meer gebeuren natuurlijk ;)

IMAG1010[1].jpg

Ziricote..... heb nu 4 dunne plankjes van zo'n 4 a 5 mm....akelig mooi hout...

IMAG1013[1].jpg

Een tijdje terug vroeg iemand of ik zijn stuk swietenia mahonie willen verzagen....jahoor gilde ik natuurlijk....t stuk bleek echter 390mm hoog te zijn...hahahaha... Twee weken heeft het stuk in de werkplaats gestaan en gisteren was het zover. Ik zag er een beetje tegenop want dit is echt wel de grens van deze machine qua zaaghoogte.

Maar het vloog er door. Da's ook weer niet helemaal waar maar gewoon langzaam doorvoeren en dan gaat dit best. Denk echter dat ik dit niet weer snel zou doen want t kost toch wel wat kracht om dit te doen. Volgende keer dus hulp erbij inschakelen ;)

Fijn weekend allemaal
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Ga je naar Zwolle om bij een "volslagen onbekende" een stuk hout uit te zoeken, blijk je elkaar in een vorig leven al te hebben ontmoet!

Dank voor de koffie Rick, ik kom snel langs als ik weet welk hout ik nodig heb voor m'n "kissie"!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
IMAG1041[1].jpg
Vandaag even een bakje gemaakt voor alle woodworking.nl gereedschappen.

Vanmiddag even richting werkplaats. Er moet een partij hout geschaafd worden. Gisteren hebben mijn werkplaatsmakkers allemaal gevlakt...toppers ! Vlakken van hout is een beste klus en ik ben blij dat ik hiervaak hulp bij heb. Da's een groot voordeel van een gedeelde werkplaats.

Zaterdag komt er een enorm stuk japanse honingboom naar Zwolle, erg blij mee ! Bijzonder hout met bijzondere eigenschappen. Iemand vroeg eens naar deze houtsoort in een afwijkende maat...en dan is het voor mij de sport om dit te vinden..T heeft even geduurd maar zaterdag is het zover.

Verder verwacht ik nog wat fijnnervig kwartiers red cedar , indisch palissander en ebben.

De steakplankjes zijn vanmorgen opgehaald en dus heb ik weer wat ruimte. De klant was erg tevreden en gaat er nog meer bestellen. De hulptroepen had ik al ingeschakeld...nu op zoek naar geschikt hout voor deze klus...

IMAG1026[1].jpg

Omdat t zo'n mooi plankje is.....weer even een foto....
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Mmm...had ik toch echt t idee dat ik gisteren een verhaaltje had geschreven...hahaha....

Gisteren eens een dag niet naar de werkplaats geweest. Ik had best nog veel te doen op de houtzolder. De dag begon met hout uitzoeken voor de wekelijkse mailing. Foto's maken, opmeten en dan een kwartiertje later vliegt de mailing al naar de diverse mailboxen.

Toen dan echt begonnen met opruimen. Sinds een maand of 6 zaag ik ook speciaal penblanks voor de houtdraaiers. Deze stukjes hout heb ik vaak overal en nergens liggen terwijl ik een kratje heb waar ze mooi in kunnen. Alles opgezocht en t kratje is weer vol.


IMAG1056.jpg

Boven aan de trap parkeer ik vaak al het hout wat nog geprijsd moet worden....echter had ik dit 2 weken nog niet gedaan dus de berg was aanzienlijk geworden...Beginnen bij het eerste stukje en dan rustig doorwerken..

IMAG1055.jpg

Zo...dat staat weer een stuk netter. Gelijkertijd alvast wat bestellingen klaargemaakt.

IMAG1068.jpg

Dat is weer een bont geheel aan planken die snel via de pakketpost door de benelux zullen gaan. Dit gebied was opgeruimd en nu verder naar de volgende stelling en kast... Hier heb ik een deel van het hout dat speciaal gezaagd is voor de bouw van muziekinstrumenten.

IMAG1058.jpg

Sinds de komst van mijn felder lintzaag kan ik snel hout herzagen en dus eindelijk een mooie vaste voorraad gespiegelde plankjes opbouwen.

IMAG1059.jpg

Van gevlamd esdoorn tot ovangkol

IMAG1060.jpg

Hahaha...t past niet in de kast....gelukkig heb ik nog een buitengewoon handig karretje (bedankt Athanor) en daar kon ik de rest mooi op kwijt. alle setjes zijn voorzien van een passende prijs. Waar de ene zoekt naar een stuk van de hoogste kwaliteit wil de andere juist een stuk wat niet heel sterk getekend is. En zo vind elk stukje hout weer een nieuw thuis:D
:DIMAG1062.jpg

De stelling voor de balkjes en kortere delen is ook weer aangevuld.

IMAG1069.jpg
Setje western red cedar en beuk met slaap....

Whatsapp is eigenlijk een machtig mooi medium. Iemand vraagt foto's, die maak ik en stuur deze bv via whatsapp en gelijk krijg je bericht terug.... Mensen reageren nu al op de mailing via whatsapp...

Er staan twee drukke dagen voor de boeg. Straks naar de werkplaats om wat hout te zagen/schaven. Er komen ook wat mensen voor hout langs. Ook vanmiddag staat al vol gepland met bezoekjes thuis en tussendoor even werken aan mijn kistjes. Er komt zelf een dame bij wie ik in de klas heb gezeten 20 jaar terug...:D

Morgenochtend gaat op 8 uur de lintzaag al aan. Ik heb een erg oude partij wenge gekocht. Super donker van kleur en fijnnervig. Een gitaarbouwer komt hout selecteren voor 10 instrumenten. Terwijl hij zoekt verzaag ik de delen die hij aangeeft. Daarna krijg ik bezoek van een erg goede houtvriend, beetje koffie drinken en ouwehoeren over hout....Hij heeft een paar mooie pennen gemaakt...met een beetje geluk neemt hij die mee.

Nou...de koffie is op....even de werkkleding aantrekken en aan de slag....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Leuk gesprek met een klant deze week :

Klant zoekt twee planken om een kapstok te maken. Eerst maar eens bekeken wat ze zocht qua kleur. We kwamen uit om mutenye.

Of ik het hout ook kon schaven ? Geen probleem ?
Kunt u het ook schuren ? Geen probleem ?
Kunt u ook de gaatjes alvast boren zodat ik de planken makkelijk aan elkaar kan schroeven ? Geen probleem
Oh..kunt u ook alvast de gaatjes boren voor de jashaken ? Oke...geen probleem
"Mevrouw, zou ik anders gewoon de kapstok maar even helemaal klaarmaken ?" Haar antwoord "Geen probleem !!"

We hebben hardstikke hard gelachen. Gisteren heeft ze de kapstok opgehaald, helemaal blij. Of ik ook evt een kast en een tafel kon maken....je raadt wel wat mijn antwoord was....

Kleine klusjes zoals zo'n kapstok doe ik wel eens zelf maar het meerendeel van het "echte" meubelmaken besteed ik toch uit aan bedrijven met wie ik veel samenwerk.

Gisteren was er ook een buitengewoon vriendelijk stel uit Antwerpen. Ook weer een leuk gesprek gehad. Hout voor kistjes : Nou...dan begin ik te grijnzen...want dat is natuurlijk helemaal mijn ding. Eerst even gekeken naar de kistjes waar ik mee bezig was. We hebben wat dun eiken,kers,beuk en noten gevonden. Hier komen binnenkort dus een paar mooie kistjes uit.

Nu even richting werkplaats om de rommel die ik gisteren nog gemaakt heb op te ruimen. Daarna wenge zagen, dan komt mijn goede vriend Paul op bezoek. Rond de middag komen er delen swamp kauri naar Zwolle, ook erg blij mee.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@koekie1982 : Ik vind het ook erg leuk om erover te vertellen en te schrijven.

@woodjohn : Klant bepaalt he.....Persoonlijk heb ik natuurlijk voorkeur. Mijn vrouw en ik waren het over eens : De kapstok was niet onze smaak maar dat hoeft ook niet gelukkig. Ik weet wel waarom ik eigenlijk weinig werkstukken op maat maak : Eigen inbreng is voor mij erg belangrijk. Soms is een opdrachtje leuk maar qua werkstukken maak ik het liefst eigen ontwerpen.

Vanmorgen even naar de werkplaats geweest..het was al erg druk. Mijn mede werkplaatsgebruikers hebben een grote klus in massief eiken binnengehaald. Dat betekent dus veel schaven en zagen. Aangezien ik redelijk flexibel ben qua planning ben ik weer lekker richting huis gegaan. Morgen ga ik wel aan de slag want dan is de rest een dagje vrij. ;)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Zo...dat was een productieve ochtend....

Jatoba,wenge,eik,esdoorn,tineo en als laatste kauri !! Yep...was een heerlijke ochtend ...
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
IMG-20150424-WA0008.jpg

De fijnstoffilter hangt thuis ook eindelijk op een goede plaats...t heeft even geduurd...denk dat ie zo'n 3 jaar al in de werkplaats stond...op allerlei verschillende plekken..

IMG-20150505-WA0002.jpg
oeii...lekkere koffie.....met "houtige" smaak....hahaha

IMG-20150505-WA0005.jpg

Vanmorgen zo'n beetje al het eiken dikker dan 20mm geschaafd en meegenomen naar huis...lekker paneeltjes lijmen...op een vreemde manier vind ik dat heerlijk werk om te doen... Alles wordt verlijmd met titebond III....

IMG-20150407-WA0024.jpg

Had ik deze al laten zien ? Deze fantastische gitaar is op mijn open dag te bewonderen. Sergon laat zien hoe hij dit maakt....de gitaar had al klaar kunnen zijn maar het plan was om er aan te werken op de open dag...ik moet dus even geduld hebben om erop te kunnen spelen....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@lars : Tof he !

Straks weer even naar de werkplaats. Er komt wat nieuwe aanvoer : wit essen en yellow poplar. Allemaal voor bestellingen dus we mogen weer wat mensen blij maken.
Verder staat er wat schaaf/zaagwerk op het programma.

Verder wil ik eigenlijk nog even een snijplankje maken...ligt even aan de tijd die ik straks over heb... Heb geen kopshouten snijplanken meer liggen dus die gaan we weer maken. Waarschijnlijk uit esdoorn en mahonie maar dat kan nog veranderen..haha
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
IMAG1098.jpg

Zo...stap 1....nu een dagje wachten....

IMAG1096.jpg

Karretje met 27mm essen en yellow poplar...

IMAG1100.jpg

Het essen is grofweg op maat gezaagd... Dit hout gaat zo op de post....De ene persoon wil graag geschaafd hout terwijl de andere zich kan redden met ruw materiaal.

Het yellow poplar is nu ook grofweg op maat gezaagd....Waarschijnlijk ga ik morgen alles op maat schaven...

IMAG1102.jpg

Ayous : allemaal planken van 15mm.... Ayous is een zachte houtsoort, laat zich goed bewerken. Dit is allemaal voorraad voor de open dag. Er moet natuurlijk dan wel wat hout te zien en te koop zijn natuurlijk:)
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Vandaag een dagje niet fysiek aan de slag maar op zoek naar hout en aanverwante zaken...

IMAG1107.jpg

Kofferbakje vol...hahaha....over de rest krijg ik nog een mailtje volgende week....

IMAG1112.jpg

Naast het reguliere spul lag ook dit schoons ertussen....:cool:....oogverblindend mooi !!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.