Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 11 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 104

Bouwen van een pipowagen

Sins een half jaar ben ik begonnen met de bouwvan een pipowagen
    deze wagen wordt 7 meter lang en 2meter 20 breed
    onze droom was altijd al een pipowagen te hebben ,maar die schaftketen vinden wij maar niets ,dus ben ik zelf maar begonnen met de bouw van een wagen .
    Eerst een goed plan gemaakt ,en daarna opzoek gegaan naar een onderstel met goede banden.
    wat ook nog een zoektocht was ,maar wat bleek ,vlakbij stond er natuurlijk een die ons wel paste en voor weinig��

Dit frame met wielen was veel te klein ,dus een totaal nieuw frame gelast met bestaande onderdelen er weer in verwerkt

Zal kijken of ik hier nog foto,s van heb .
    daarna alles in de ijzermenie gezet en de wagen van zijn wielen ondaan en een heel stuk laten zakken ,ivm de hoogt van de tent .

Er komt aan de kopse kant een vast bed in al la bedstee,dan een grote kastenwand met schuifdeuren naar de slaapkamer .
    Een keuken blok met een houtkachel ,vast keukentafeltje ,lange lade onder het bed .

wij willen zo veel mogelijk van gebruikt hout gebruik maken ,dit omdat het niet zo duur is en omdat het gewoon meer heeft dan nieuw (soms lukt dat niet )

nuvwas ik zo ver dat het bovenlicht geplaatst was ,en vond het tijd worden om dit te delen

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      image.jpg
Bekeken:   2538
Grootte:   100,4 KB
ID:        26520

Bekeken:   2510
Grootte:   83,3 KB
ID:        26522
    Laatst gewijzigd door hummes; 17-02-15 om 08:52.

Gaaf! Ik zit ook wel eens te kijken naar dit soort wagens, als ik nadenk over een plek om me in eenzaamheid terug te trekken.
    Leuk dat we van het begin af kunnen meegenieten met de constructieve details. Bestaat er trouwens ergens wat documentatie over goede constructie, dakbedekking, isolatie, etc.?
    Ga vooral door met foto's plaatsen! En met de klus natuurlijk.
    Hoe heb je die gebogen dakbalken gemaakt en van welk materiaal? Het lijkt alsof er nogal door de draad heen is gezaagd.

Hoe denk je de pipowagen te gaan gebruiken als-t-ie klaar is? Krijgt hij ergens een vaste plek, of ga je er mee op stap?

Veel succes!
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Hoi Nerflander
    leuk dat je reageert ,het plan is om er ooit wel mee te gaan trekken met een tractor er voor ,maar voor nu komt hij op een plek te staan op ons land .
    het onderstel moet mischien nog aangepast worden voor het rijden op de weg ,ik heb het zo gemaakt dat dat later als nog kan .

De spanten heb ik gewoon van goede underlayment platen gemaakt ,eerst met een decoupeerzaag uitgezaagd later met een mal en een Copierfrees goed gemaakt .

En nog wat foto,s

Bekeken:   2454
Grootte:   102,3 KB
ID:        26528

Bekeken:   2431
Grootte:   95,6 KB
ID:        26529

Bekeken:   2447
Grootte:   96,5 KB
ID:        26530

Bekeken:   2440
Grootte:   97,0 KB
ID:        26531

Wat ontzettend leuk, als ik dit lees krijg ik er ook zin in
    Wij caravannen graag dus dit ligt aardig in het verlengde daarvan
    Met een hamer past alles...

super leuk project pipo!, lol..

Leuk project. Ben zelf ook liefhebber en bezitter van enkele nostalgische woon en pakwagens, dus leuk om dit te volgen.

Ben benieuwd hoe je de wandafwerking aan de buitenzijde gaat maken, met houten kraaldelen of aluminium plaat?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Sapperdeflap, dat ziet er leuk uit!
    Bouw je op basis van een tekening?
    Mooie oude ramen en deuren, komen die ook van een woonwagen of van een huis?
    Gebruik je pocketholes voor die koude balkverbindingen?

Veel vragen, ik ga dit zeker volgen!

zo een erg leuk project om te gaan volgen
    zover erg leuk gedaan ben benieuwd hoe het verdergaat
    mvg tom

Heel mooi project om te volgen Hummes.
    Ik zal het zeker stap voor stap opvolgen.
    Succes met de opbouw.

Hier nog wat foto,s

Ik ben verder gegaan met het dak,daarna kan het bovenlicht in de grondverf,lijkt mij een leuk idee om daar glas in lood in te doen.

Er komt een gedeeltelijk gladde wand aan de bovenkant ,en een soort rabatdelen/klaaldelen aan de onderkant (net onder de ramen )

De ramen komen uit Frankrijk ,die ben ik een keer tegen gekomen onderweg �� en wat gekocht ,het ging mij in eerste instantie om de espanjolet sluitingen (schrijf je dat zo .?) maar de ramen waren nog zo goed dat ik ze in de wagen gemaakt heb ,kozijnen heb ik van eikenhout gemaakt .

pocketholes maak ik niet ,gewoon lange schroeven er in met bruislijm .

Ik heb wel nog een vraagje
    De tuindeuren hebben maar een stijl van 5 cm ,de deuren moeten natuurlijk wel gewoon open kunnen . Zijn daar ook ondiepe sloten voor te krijgen? ik weet eigenlijk nog niet goed hoe ik het sluitwerk moet doen ,ideeën ?!!!

Bekeken:   2188
Grootte:   82,8 KB
ID:        26660Klik op Afbeelding voor grotere versie

Bekeken:   2175
Grootte:   76,8 KB
ID:        26661Klik op Afbeelding voor grotere versie

Bekeken:   2187
Grootte:   97,1 KB