Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 20 van de 20

Onderwerp: Padoek

Nee, met padoek (afrikaans) niet. In het minst. Wellicht heb je een niet-standaard stuk gehad?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RdeR Bekijk Berichten
    Wat ik mis in de informatie gaat over lijmen van Padoek. Bijna nergens vind ik daarover een opmerking, behalve bij de Arnhemse Fijnhouthandel, daar staat het wel.

Tijdens het lijmen met witte houtlijm werd ik erdoor overvallen: de lijm hardt veel trager uit dan wat je gewend bent. Naar mijn indruk mag je de normaal te verwachten verhardingstijd wel verdubbelen. Dit bleek niet alleen voor PVA lijm te gelden, maar ook duurde het tot stand komen van verbinding met Bison Wood Max Construction veel langer dan bij andere houtsoorten. Gevoelsmatig heb ik de indruk dat na langere tijd wel een verbinding met de te verwachten sterkte tot stand komt.

Kennelijk hebben inhoudstoffen in Padoek hier een invloed op. Heeft iemand anders dezelfde ervaring?
    Ik heb hier nooit aan gedacht en op gelet, maar bij het verlijmen van mijn laatste padoek segment potje ben ik nieuwe houtlijm gaan kopen omdat ik dacht dat er iets met de lijm aan de hand was.
    Zou dus inderdaad waar kunnen zijn.

Net zoals laatste met het discussie over Pasisander het naam Padoek strooit verwarring ver en wijd. De echt padoek, het hout zo verliefd door de ouwe meubelmakers is die vanuit het zuiden van Asia in het bijzonder de Andamanen waar het is niet toegestaan voor vreemdelingen hun voet aan land te zetten anders zijn ze doorzeefd met pijlen en waar de bomen met hun bijzonder kenmerken zijn alleen met olifanten uit de oerbossen gehaald. Handel in dit hout is nu verboden. Padoek uit Birma is, neem ik aan enigszins vergelijkbaar. Jaren geladen heb ik dat hout bij Amsterdamsche Fijnhouthandel kunnen kopen maar in die tijd is ook die handel gestopt en als het nog hervat is weet ik niet. En hout die ik met veel plezier verwerken. Padoek uit de Solomon eilanden is moeilijk door de grote variatie in kwaliteit. Ik heb soms hele balken in de kachel moeten stopen. Dat hout uit Afrika is overal verkrijgbaar maar is ver onder de maat in vergelijking tot echt padoek en dat kleur is bedrieglijk. Na een tijd, onbehandeld, neemt het het kleur van modder aan, maar het simpel feit dat het in kleur zo drastische verandert maakt het voor mij verraderlijk hout en niet interessant.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nico Oosthoek Bekijk Berichten
    Ik heb hier nooit aan gedacht en op gelet, maar bij het verlijmen van mijn laatste padoek segment potje ben ik nieuwe houtlijm gaan kopen omdat ik dacht dat er iets met de lijm aan de hand was.
    Zou dus inderdaad waar kunnen zijn.
    Wel rijkelijk laat met een reactie.
    Padoek lijmt naar mijn ervaring moeilijk met PVAC (witte houtlijm). Waar ik met andere houtsoorten zelden slechte verbindingen heb, is het bij padoek eerder regel dan uitzondering.
    Vers padoek is schitterend hout, maar gewoon rotzooi om mee te werken.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Onlangs padoek gekocht. Na bewerking van ruw naar net deze verkleuringen vastgesteld.
    Volgens de houthandel gewoon pigmentverkleuring, graag jullie mening.
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_20181020_110952647.jpg
Bekeken:   178
Grootte:   83,6 KB
ID:        80913

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2014
    Ik zou denken, spinthout.
    Ronny
    2.7.0.0

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Er zijn meerdere soorten padoek, o.a. Afrikaanse padoek maar ook van de Andaman eilanden en Indische padoek, de Indische padoek is geelbruin tot roodachtig bruin met soms donkeren onregelmatige strepen. De Afrikaanse padoek is fraai fel oranjeachtig rood, het spint kan 10 tot 20 cm breed zijn vuilwit tot crèmekleurig.

Bron; Hout Vademecum
    Groet Pel.

Heb de opmerking van spint enkele jaren terug ook bij de Arnhemse Houthandel gemaakt, maar dat was volgens hen zeker niet zo. Ik merkte geen verschil in hardheid. Ook wijst het verloop van de lichtgekleurde stukken naar mijn idee niet naar spint. Als je het hout onbehandeld buiten gaat gebruiken, dan zie je na het vergrijzen geen verschil meer.

Rob

Ik heb ook onregelmatigheden ondervonden in een lot padoek:

https://www.woodworking.nl/showthrea...erschil-padoek

Bedankt voor de feedback !

Forum Rechten