Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 40
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013

Accuboor/schroeftol keuze....

Hoi
    Mijn zoektocht duurt alweer bijna een week, nu wil ik jullie hulp vragen
    Mijn trouwe Panasonic ey 6432 is bijna dood, de koolborstels zijn op, nu moet ik vaak het apparaat een mep geven.
    Panasonic_Accu_Schroefboormachine_EY_6432_NQKW@@9wbaep08.jpg
    ik heb m al met contactspray behandelt maar is geen duurzame oplossing. de accuus zijn ook aan het eind van hun energieopslag.
    3,5ah x 15,6v was zijn kracht, dit in NiMh elementen en 35 nm of zoiets.

Wat is een trouwe opvolger. 14,4 of 18v ? ik neig naar 14,4v, maar kan soms wel het uiterste van mijn powertools vragen. Prijs verschil is miniem.

Hitachi DSDL 82 nm!! 4,0 of 5,0ah accu
    Panasonic ey 79 serie = klusvisie kampioen??? prijs/kwaliteit= goed.
    of Festool T15 impact, 100 nm, maar kan dat ding wel boren? 13mm? (ik ben eigenlijk verliefd op de cxs maar heb al een hitachi DS12DVF3 12V met net nieuwe accuus)

en dan ook nog
    de walt
    makita
    milwakee
    enz enz enz

help mij het woud aan keuzes door en mijn dank zal groot zijn.
    groetjes Blom

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Weet je zeker dat de koolborstels op zijn? Ik heb hier ook een schroefmachine die ik soms een klap moet geven, maar daar maakt de batterij niet goed contact.

Als je nog steeds verliefd bent op die panasonic is koolborstels en batterij vervangen geen optie?
    Ben me bewust dat batterijen soms een schroefmachine econmisch totall-loss maken, maar als je het batterij huis open kan maken zou je wellicht de cellen kunnen vervangen. Even neuzen bij Conrad ofzo.

Oké, geen antwoord op je vraag, 't is maar een overpeinzing.

Ik vind een 18v een betere combi met een 12v hitachi dan een 14,4 v, ik zou de 18v van fein ook zeker overwegen, met name om het hoge toerental dat je kunt instellen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    @ Lemen
    ik ben verliefd op de cxs van festool is een klein maar fijn apparaatje. Repareren is ook een optie, koolborstel zullen niet zo duur zijn. Maar een 3,5 NiMh accu is ook ± 90 euro nieuw? en mijn apparaat is gewoon op zn einde.
    iemand ervaringen met een Hilti?

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blom3dd Bekijk Berichten
    @ Lemen
    ik ben verliefd op de cxs van festool is een klein maar fijn apparaatje. Repareren is ook een optie, koolborstel zullen niet zo duur zijn. Maar een 3,5 NiMh accu is ook ± 90 euro nieuw? en mijn apparaat is gewoon op zn einde.
    iemand ervaringen met een Hilti?
    Ga voor een li-ion accu. Zijn iets duurder maar gaan langer mee.

Persoonlijk zou ik voor een lichte machine gaan, qua gewicht en iets van torque van minimaal 30 nm. Ik heb zelf een Makina en heb ook gewerkt met Panasonic dat zijn beide fijne machines.
    Denk je niet dat de CXS wat licht is machine is qua vermogen. Is wel deze prijs klasse als de Makina en panasonic. Als je voor Festool gaat zou ik wel een zwaardere kiezen als je er ook grover werk mee wil doen.

Recentelijk heb ik een Milwaukee M12 CDD gekocht. Dat is niet de goedkoopste, maar klein en krachtig (37Nm). Lekker licht en ligt lekker in de hand. Deze valt onder de FUEL lijn, wat betekent dat hij geen koolstofborstels heeft. Te koop met 2 x 2.0 Ah accu's of 2 x 4.0 Ah. Milwaukee is in NL niet zo heel bekend, maar wordt in de VS meestal net boven DeWalt geplaatst.

Ben zelf fan van Panasonic, de 14,4volt kan veel hebben, maar voor het echte beulwerk zou ik voor 18 volt gaan.
    Milwaukee hoor ik goede verhalen over net als Hilti (smokkelen wel met een extra cel in het accupack als ik me niet vergis). Festool is best mooi, ook goede berichten, maar vind ik overpriced.

Als ik 1 tol zou moeten kiezen zou ik een 18volt Pana kopen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Even ter verduidelijking ik hoef geen cxs, maar ik ben wel verliefd... Maar dat fast fix systeem van ze is wel erg interessant. Ik ben en er ook erg flauw van dat mn bitjes steeds uit mn houder vallen. Maar dat komt om dat ik alle merken door elkaar gebruik denk ik.
    Wauw mooie site
    http://www.fein.nl/nl_nl/specials/accuschroefmachines/

En heeft het zin om de watts uit te rekenen
    De oude panasonic van me had 15,6v x 3,5 ah = 54,6w

Ik zou kiezen voor een merk of systeem waarvan dezelfde batterijen ook in een andere machine kunnen dienen. Daar denk je niet altijd aan wanneer je je machinepark uitbouwt maar krijg je misschien later spijt van. Zijn er geen andere machines die je later wil aanschaffen misschien die op accu lopen?

Er zijn wel meerdere merken die verwisselbare koppen hebben. Festool, Metabo, Fein, Milwaukee, AEG, Kress om er zo een paar op te noemen.

Forum Rechten