Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 62

Voorbereiding voor de grote Woodworking.nl lijm test!

Een plan waar ik al lang mee rond loop, een grote Woodworking.nl lijm test. Compleet met filmpjes, foto's, voor en door onze forummers van Woodworking.nl. Maar het wordt een monsterklus als we breed en diep er in willen gaan en het vergt ook veel voorbereiding. En we moeten dingen onderzoeken waar we wat aan hebben. Deze discussie is om eerst te inventariseren hoe wel willen testen, lijmen we hout koud op elkaar, langs hout, kops hout. Hout met verbindingen, pen/gat, vingerverbinding, lamello, deuvels, domino. Voor binnen en of buiten, welke houtsoorten, welke lijmen en dan natuurlijk welke combinatie van hout, lijm en condities als binnen en/of buiten. Om onze fantasie te laten gaan kunnen we van alles bedenken, maar om het een beetje praktisch te houden moeten we onszelf ook weer beperkingen op kunnen leggen. Om fouten te voorkomen moeten we alle testen minimaal dubbel uitvoeren. Mijn idee is dat ons uitgangspunt de lijm moet zijn. Dus een lijst met lijmsoorten die we willen testen en onder welke condities. Moet je d2 bloot stellen aan een dag onder water b.v. dus houden we ons aan de voorschriften van de leverancier, of gaan we ook een beetje de grenzen opzoeken en doen we misschien een verassende ontdekking? Als bijlage even stiekem een oude test uit Fine Woodworking, waar nog wel eens aan gerefereerd wordt.

Laat maar horen!

jaap

ps. ik maak dit onderwerp tijdelijk sticky zodat het bovenaan blijft staan
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden

Lijkt mij een interessante test. Geeft in ieder geval antwoord op een vraag die bij velen speelt(tenminste bij mij).

Mijn eerste gedachte is dat je een lijst van veel gebruikte en goed verkrijgbare lijmen moeten opstellen. Misschien aangevuld met een paar "exoten".

Daarnaast ook een lijst met veel gebruikte (generieke) verbindingen.

De test opstelling is in het artikel wel heel klinisch. Mijn idee zou zijn om te werken met afgewogen gewichten(zakken zand bijvoorbeeld) die op een bepaalde afstand gehangen worden.

Qua D1/2/3/4/ is volgens mij lastiger. Een dag water is niet representatief. Een jaar in de regen is representatiever. Duurtest eraan plakken?

Ga dit draadje eens volgen.

Ik ben wel benieuwd naar de prestatie van de Bison PU Tix uit de pro-lijn. Deze gebruik ik eigenlijk het vaakst. Droogt niet supersnel maar is wel heel erg stevig naar mijn ervaring. Dus ik ben wel benieuwd naar een vergelijkende test

Jaap,
    hierbij een andere test, maar mogelijk interessant voor de test opstelling.

http://www.youtube.com/watch?v=EM2AA3J-7LQ

groet
    Menno

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Ik denk dat wil je een echt goede test wilt hebben, je veel verschillende soorten verbindingen moet maken met verschillende materialen.
    Bepaalde lijmsoorten zijn universeler inzetbaar, maar zal daardoor voor een specifieke lijmtaak zwakker zijn. Ook zijn er lijmsoorten die poreus met niet poreus kunnen verlijmen en daardoor zwakker zullen scoren op hout/hout verbinding.

Welke lijm je uiteindelijk het beste kan gebruiken hangt uiteindelijk ook van de toepassing af.
    Of we moeten de pvac lijmen onderling vergelijken en de constructie lijmen apart van de montage kitten etc.

Wat me ook belangrijk lijkt om te testen is hoe de lijm sterke schommelingen in vochtigheid overleeft. Is wel lastig testen, want het duurt wel even voor het hout de omgevings vochtigheids graad heeft overgenomen. Maar je zou een paar verbindingen eens een tijdje buiten kunnen leggen in de herfst en daarna weer drogen bij de CV of zo.

Wat dat betreft is dit testje interessant. Beenderlijm doet het beter dan witte houtlijm als het buiten ligt:

http://pegsandtails.wordpress.com/20...f-animal-glue/
    Laatst gewijzigd door Seek; 16-10-14 om 10:46.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2013
    Leuk testen!

De enige test die ik tot nu toe gezien heb is die van Matthias Wandel

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Wat praktische ideetjes die in mijn hoofd opborrelen:
    • Laat de verbindingen op een gestandaardiseerde manier maken door forumleden
    • Het ontwerp van de verschillende verbindingen op het forum publiceren analoog aan de kistjes-projecten
    • Iedere verbinding wordt, per lijmtype, door minstens twee mensen gemaakt
    • Iedereen maakt iedere verbinding twee keer, zo zijn er altijd minstens 4 testobjecten per type verbinding/lijmsoort. Daarmee wordt toevallige extreme testwaarden een beetje uitgemiddeld.
    • Voortgang van de fabricage houden we bij in een apart topic, net als bij de kistjes.
    • Nadat alle verbindingen zijn gemaakt doen we ergens een forumdag, waarbij ook de meetapparatuur aanwezig is.
    • Onder het genot van een oliebol/appelflap/kop koffie etc. gaan we alle verbindingen testen.
    • En zo hebben we weer een gezellige, doelmatige leuke woodworking.nl dag.
    • Het hout wordt centraal ingekocht bij Masave, zo hebben we wat dat betreft gelijkwaardige constructies en komt het puur op de lijm aan.

Schiet er maar op, het is bedoeld als voorzetje.

groet, Karel
    Laatst gewijzigd door houtenklaas; 16-10-14 om 14:04.

Persoonlijk zou ik er voor zijn om de test op 1 'gestandaardiseerde' lokatie, onder supervisie van 1 persoon uit te voeren. Dat komt de representativiteit/vergelijkbaarheid van resultaten beslist ten goede. Wellicht kan Rick wat werkplaatsruimte aanbieden ;-)

@henkverhaar, daar ben ik ook voor, maar bij Rick kunnen we ook niet meten. Het hele proces bestaat m.i. uit een aantal delen.

- globale beschrijving wat we willen gaan doen, hoe we het gaan doen en wat de resultaten, de doelen moeten zijn.
    - welke lijmen
    - welke houtsoorten
    - welke testen, mbt verbindingen, condities als vocht etc
    - het maken en verlijmen van alle proefstukken
    - het testen zelf
    - resultaten samenvoegen, filmpjes, foto's verslagen en meetgegevens
    - borrel!

Voor consistentie moeten het maken van de proefstukken op 1 locatie gebeuren. De speling in een houtverbinding is van grote invloed (denk ik, moeten we nog testen natuurlijk) op de sterkte. De condities waaronder gelijmd wordt moeten ook dezelfde zijn. Het uiteindelijke testen moet met geschikte apparatuur gebeuren en daarvoor zat ik te denken aan een hoge school oid waar ze over deze spullen beschikken.
    Ben ik nu nog een stap vergeten of moeten we 1 stap opsplitsen?

jaap

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten