Nieuwe tools topic

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Er zijn rode en blauwe versies van deze serrejoints in de verkoop, weet jij of daar nog verschil tussen is?
Mvg,:).

Ik heb even op deSilverline site gekeken, de rode lange klemmen die ze daar hebben zijn geleiderklemmen volgens hen. Ik ken de term niet, maar ze hebben zo te zien aanzienlijk minder klemkracht. Ik heb het over deze: klik
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Na lang klooien met te lichte machines ben ik bezig om een wat professioneler machinepark te verzamelen. Dat lukte met een vlakbank en vandiktebank niet echt, dus weer een tussenoplossing gekozen (HBM 12"bankje). Die heb ik net een maand, loop ik voor een weggeefprijs hier tegenaan:

IMG_3432.jpg
Danpoort vandiktebank, 60cm breed, elektrisch hoog/laag, 8PK, zo uit het werk!

IMG_3435.jpg
Danpoort vlakbank, 40cm breed, 220 cm lang, 6PK, stekker er in en lopen!

Allebei met nieuwe messen en in uitstekende staat, recent gekeurd, even schoonmaken en smeren, afzuiging aansluiten en werken maar. En dat voor een prijs waar ik heel errug vrolijk van wordt! Heb ik ook eens mazzel!

Groets, Rob.

PS: binnenkort een zo goed als nieuwe HBM 12"vlak- vandiktebank te koop!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Gefeliciteerd, van hbm naar een 60 cm brede vandiktebank en een 40 cm vlakbank. Maken ook nog minder herrie ?
De altendorf op de achtergrond er ook nog bij?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Ronald L: Die Altendorf stond er al, een F90, erg prettig voor plaatmateriaal en lang hout schulpen, maar de droom is een F45 zodat ik ook onder verstek kan zagen :) Komt nog wel, ooit.

@Werkbank: Ik verwacht niet dat dit zich herhaalt. Oud ijzer prijs plus een beetje..... Houtbewerker ging failliet, opkoper heeft de boel gekocht, voor oud ijzer verkocht aan de plaatselijke voddenboer en daar zag ik hem staan. Puur mazzel, hij stond op het punt om ze de oud ijzer container in te kwakken. Alle buizen en schuiven van de afzuiging had hij ook, maar die lagen al onder een paar ton ijzer, verd^$%&!

Vanavond beide machines schoon gemaakt en het blanke metaal met WD40 ingespoten. De vlakbank blijkt vier messen te hebben en een 7.5 Kw motor, dus er zitten nog wat extra paardenkrachten in. Ik ontdekte ook dat je er sponningen mee kan schaven, niet al te breed en diep, maar toch! Maandag de boel aansluiten en eens kijken of alles draait zoals te verwachten. En op jacht naar buizen en schuiven!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Rob,op de een of andere manier krijg ik mijn PB's er niet uit, maar ik heb interesse in je HBM 12" als je zover bent.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
7,5 kw = 10 pk toch?
Dat draait prima op 16A, wel niet te vlug de ster driehoek schakelaar doordraaien...
Altijd makkelijk een sponningblok op de vlakbank, hoeveel is het hoogte verschil tussen het achterblad en bovenkant lager?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Rinus: Ruimschoots, ik heb nog vrije groepen en er wordt een schakeling ingebouwd dat de afzuiger vanzelf aanspringt en daarnaast maximaal één machine. Geen idee hoe trouwens, daar is de elektricien voor in dit geval.

@Ronald L: Hoogteverschil is 24mm, das niet veel maar voor veel klussen voldoende. Ik vind het zagen van kleinere sponningen lastiger dan grote dus als ik die kan doen op de vlakbank ben ik blij. De grotere zaag ik wel.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
24 mm dat is ruim, ik haal 16,5 mm, dat is net genoeg voor sponningen in ramen e.d. Ik zaag sponningen altijd om ze dan na te schaven. Gaat vlugger, scheelt veel krullen en de sponninglatjes komen regelmatig van pas als hulphout.

Sponningblok is een lagerblok met een vlakke kant, daarmee creeren je voldoende ruimte om een sponning te kunnen schaven.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zo Heckemann, heb jij even mazzel.
Ik heb ook de HBM 12 inch maar ik had dit ook graag willen hebben.
Ik heb alleen zoals jij weinig ruimte (schuurtje) dus ik had geen keus....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.