Nieuwe tools topic

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
@Willem: Ik heb nog een aanbieding voor zo'n zelfde Robland 12", maar die is eigenlijk iets boven budget. Ik twijfel nog wel hoor.
 

Clifdon

Nieuw lid
4 sep 2012
17
1
Nieuw op het forum en meteen de eerste aanwinst maar showen.
f4ad62a9-c637-4827-8e92-236a9e4c52d5.jpg
Een Scheppach Ts 4010 incl. afkort tafel, verlengtafel (niet op foto) verbreedtafel en afzuiging.
Bij aankomst thuis eerst maar eens even schoongemaakt. Het ding was als verfbank gebruikt en dat deed het blad niet ten goede.

Het viel mij op dat de laatste posts over een dergelijke tafel al een paar jaar geleden zijn geweest. Ja ik weet het deze tafel is inmiddels 15-16 jaar oud hij ziet er na schoonmaakbeurt echt weer als nieuw uit. Ik hoop maar dat de weinige berichten over de tafel meer een goed bericht dan een slecht bericht zijn.
Het stelmechanisme werkte niet 100 procent meer. Na wat sleutelwerk bleek dat enkel vuil te zijn na een stofzuigbeurt en een smeerbeurtje loopt alles weer als een zonnetje.

Voorheen deed ik alle plaatmateriaal met mijn festool ts55 rebq en voor het 'fijne' werk had ik een metabo zaagtafel voor 50 euro gekocht. Het moge duidelijk zijn dat ik blij ben met deze Scheppach.

Zaagblad was zo versleten als het maar zijn kan direct een cmt zaagblad ingezet dat ik nog had liggen. Het zaagblad blijft alleen zo'n 15mm boven het blad uitsteken. Voor het zagen van sponningen moet ik dan toch naar een 300 of 280mm blad in de toekomst. Ook de geleiding is een keer in gezaagd(Ik snap niet hoe men dat doet). Een nieuwe is te koop maar relatief nog wel duur. Voorlopig even kijken of het hier mee lukt en anders plankje op de geleider monteren.

Als ik de komende dagen eens een avond tijd heb ga ik de hele machine nastellen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.835
398
39
Enkhuizen
Stukje betonplex tegen de geleider.
Mooie zaagtafel.
Veel plezier ermee en we zien de projecten wel verschijnen
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Heel relaxed zo'n tafel, en ook dat je er lekker de ruimte voor hebt. Veel plezier ervan!

Wat dat inzagen van de geleider, als 't een beetje is dan heeft dat vaak geen enkele invloed (minder dan de helft, afhankelijk van het profiel). En hoe gebeurd dat, tjsa. Momentje van onoplettendheid denk ik. De zaag interesseert het vaak niet, een stukje aluminium. :D
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@Willem: die van jou is toch 10"en geen 12"?

Ja je hebt gelijk, ik vergiste me.
De kleintjes zijn 8 of 10 inch en de 12 inch is het grotere model, ook gelijk een stuk duurder.
Ik dacht dat jij voor die groene vlak van diktebank op mp ging, dat vond ik echt een buitenkans voor je.
Die zou ik altijd prefereren boven een HBM.

Groet Willem
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.842
2.667
Gaanderen
Mooie goede machine. Ik dacht dat er maar een zaagblad in kon/mocht van 250mm? Heb deze machines in het verleden ook verkocht en slechts bij een klant een nieuwe moeten verkopen.
Deze had er een half jaar lang elke dag uren lang 40mm multiplex mee gezaagd en daar kon de aanslag niet tegen. Platen wegen een paar kilo. Hij had dus een veel te lichte machine gekozen.
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Toen de zaagtafel weg was, was er hoop lege ruimte die opgevuld moest worden :confused:
Dat is gelukt :D

Het begon met een draaibank
IMG_20151229_170319.jpg

En uiteraard wat beitels (deze durf ik ook te slijpen)
2016-01-13 19.46.08.jpg

Slijpen.... Hmmm... deze mist steuntjes (en word ook gebruikt voor tuingereedschappen....)
2016-01-13 19.47.01.jpg

Dan maar eens op marktplaats kijken. Voor 10 euro iets gevonden :)
2016-01-13 19.46.38.jpg

De steen was niet helemaal valk, dus via ebay maar een oplossing gezocht en gevonden
2016-01-13 19.46.16.jpg

En nu aan de slag, met als bijzaak een YouTube "verslaving" :p
2016-01-19 20.34.22.jpg
 

Bijlagen

  • 2016-01-19 20.34.22.jpg
    2016-01-19 20.34.22.jpg
    54,6 KB · Weergaven: 629
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik zocht al een tijdje een goedkope bovenfrees machine om naast de festool of1010 (eigenlijk van mn pa) te gebruiken. Ik was marktplaats al aan het afspeuren naar een goedkope ferm of zoiets. Deze wou ik dan permanent in een tafel maken, want ik werd een beetje gek van het vast zetten van de festool om bv de randjes van snijplankjes te kunnen freezen. Dus op mijn hele grote todo wenslijst was dus een freestafel gewenst.
Maar begin deze week was het bingo op de grote marktplaats loterij. Een Elu mof 96 gevonden met veel toebehoren. met zo'n 34 freesjes sommige een beetje bot, een paar zelfs ongebruikt. gelukkig zit er ook een gebruiksaanwijzing bij, hoef ik niet zelf te puzzelen...
IMG_4895.jpgIMG_4899.jpg657_-1043665827.jpg657_1602681076.jpg
(laatste 2 foto's van het internet)

Ik heb nu nog geen tijd gehad om m uitgebreid te kunnen testen, wel even gevraagd of er nog onderdelen te bestellen waren bij Kroon, ik moet ook nog even uitzoeken welke Dewalt het is.
 
Laatst bewerkt:

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
De Elu 96 is een krachtige frees, ik heb er veel plezier van.
P1020544.jpg
Mijn zit op een autokrik ingebouwd in mijn freestafel.
P1020537.jpg
even een oude bureau gerecycleerd
laden tussen de poten en een formica-blad erop

schakelaar, noodstop en er tussenin het draaiwiel dat met een knik-as verbonden is met de autokrik
de freeshoogte is zo instelbaar tot op een honderdste millimeter
P1020539.jpg
gordijnrails als T-tracks
en een hoekgeleider
P1020540.jpg
en de stofafzuiging midden achteraan
leuke dingen om te maken
én om te gebruiken!!!:rolleyes:
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.835
398
39
Enkhuizen
Netjes gemaakt.
Ik mag van het weekend mijn freestafelblad opnieuw maken.
Hij is helemaal krom getrokken.
Melamine plaat met mdf eronder geschroefd.
Mdf niet geschildert en de open kant in het inlegplaat gat ook niet.
Toch maar even schilderen als ie klaar is.
Onderplaat maak ik nu van berkenplex.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.835
398
39
Enkhuizen
Haal et bij de gamma.
Daar heb ik al eerder een plaat gekocht welke er perfect uitzag.
Mooie egale fineerlagen zonder gaten of overlap.
En goede topfineren.
Wel even kijken of ze goed vlak zijn
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik was er geheel niet naar opzoek (nou ja, ik dacht er wel eens aan) maar ik heb vanmiddag een HBM1100 draaibank gescoord
Ik had wel wat anders staan maar die heb ik nog nooit gebruikt, dit is een degelijkere bank en heeft een traploos verstelbaar toeren regeling
Onderstel lijkt wat aan de lichte kant, maar volgens mij als ik wat gewicht in de overspanning leg is het best een aardig draaibankje

Nu nog een set bijtels en de eerste schreden om wat te draaien kunnen worden gemaakt :)
Laat ik nog toevallig eerdaags een eik geveld krijgen, daar kan vast wel wat hout van gedraaid worden :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.