Nieuwe tools topic

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Matrix online. Kan je wat meer zeggen over deze profielen? Ik wil mijn ls positioner gebruiken op mijn cirkelzaag. Zonder de incra ts delen erbij te gebruiken. De profielen op de foto kon ik zo snel niet bij gereedschappro vinden.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Gisteren mijn nieuwe bestelde Festool bandschuurmachine BS105 E opgehaald.
Tot mijn verbazing staat er op de sticker : Made in Czech Republic !
Nu maar hopen dat de kwaliteit er niet onder lijdt ? (de eerder metalen steunen zijn nu ook van kunststof !)
 
A

Athanor

Guest
Onderschat de Tsjechische industrie niet hoor! 30 jaar geleden kocht ik drukpersen uit dat land, van prima mechanische kwaliteit. En ze waren zeer leergiering om de electronische verbeteringen over te nemen die de Nederlandse importeur voorstelde dus de producten verbeterden elk jaar. Overigens schijnen de grootste en beste ijzergieterijen nog in Tsjechië en Slowakije te zitten, bij ons is dat vergane glorie:mad: Wij zijn een dienstverleningsmaatschappij geworden waar we vooral goed zijn in het opjagen van de bonussen:(


Fons
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Fons,

Dat zijn Ware Woorden en uiteindelijk vals of staat de kwaliteit met het kwaliteitsbewakingssysteem en of je dat nu op een Tsjechische of Duitse fabriek loslaat maakt uiteindelijk niet veel verschil.

Groeten,
Hans
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik praat alleen uit ervaring, al een paar keer meegemaakt dat bedrijven hun produktie naar Tsjechië verplaatsten en de maatvoeringen niet klopten.
Dat is niet de schuld van de mensen in Tsjechië maar de communicatie van het bedrijf met de Tsjechische medewerkers !
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Dit geldt ook voor de producten van Chinese makelij. Zolang ze door Westerse (merk)maatschappijen gecontroleerd worden is de kwaliteit in orde. Maar als deze het laten slabakken of dat het Chinese merken zijn dan kunnen er ernstige problemen ontstaan.
De Tjechen zijn al heel lang uitstekende technische mensen met goede roots in de ijzer- en staalindustrie.
 

tuoh

Oud hout
Nog een leuk weetje over deTsjechische industrie, de twee reusachtige kogelgewrichten (diam. 10m) waar de Maeslantkering op scharniert, welke bij stormvloed de Nieuwe Waterweg moet afsluiten, zijn gebouwd bij Skoda, de enige staalgieterij die deze klus aankon, en ook aandurfde:p
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
In dit geval gaat het bij Festool niet om delocalisatie, ze hebben daar een bedrijf "Narex" jaren geleden overgekocht. Blijkbaar zeer gereputeerd in de vorige USSR landen.
Met hun technologie hebben ze eerst het Protool gamma daar gemaakt, dat nu sinds kort sterk uitgedund in het Festool gamma zit.
Die maken ook bandschuurmachines maar ik weet niet of de Festool daarvan zijn oorsprong haalt.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Onderschat de Tsjechische industrie niet hoor!

Mag ik hier aan toevoegen dat ze wel degelijk iets afweten van techniek, maar waar denk je dat ze de verfijnde techniek en afstellingen vandaan halen?
Ik spreek uit ervaring als vroegere ir
 
Laatst bewerkt:

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Op mijn Protool machines staat ook gewoon "made in Germany", dat nu op de bandschuurmachine "made in Czech Republic" staat verbaasde me.
De bandschuurmachine's van Festool komen van origine van Holzher.
Narex valt inderdaad onder TTS tooltechnics, daar vallen veel meer toeleveranciers onder zoals Festool, Cleantex, Tanos, schneider etc.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Hi wim kluck het zijn de profielen die gebruikt worden op de zijtafel verbreding op de mafell erika 85. Ik kon ze op de site van mafell niet vinden maar heb een mailtje naar mafell duitsland gedaan en een onderdeelnummer gekregen. Toen besteld via de gereedschappro bij mafell. Als je het nummer wilt moet je dat maar ff zeggen dan zoek ik hem ff op voor je. Dat staat vast nog wel ergens in de mail.

Ciao
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik zit hier met open mond te lezen en te genieten van al jullie gereedschap. Ondertussen heb ik een paar kleine dingetjes van Festool. Zoals de bovenfrees 1010 met geleiders, de invalcirkelzaag (18Volt) en een zelfgemaakte werktafel a la Festool. En natuurlijk niet te vergeten twee paneelklemsets van Peaktool. Daarover hoop ik jullie later van de nodige info te kunnen voorzien (als ik alles klaar heb en ook naar mijn zin is).
Ik hoop echt dat jullie verder willen gaan met het posten van mooi gereedschap. Ik kan zo mooi zien of iets voor mij de moeite waard is om voor te sparen. :)
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Ik zit hier met open mond te lezen en te genieten van al jullie gereedschap. Ondertussen heb ik een paar kleine dingetjes van Festool. Zoals de bovenfrees 1010 met geleiders, de invalcirkelzaag (18Volt) en een zelfgemaakte werktafel a la Festool. En natuurlijk niet te vergeten twee paneelklemsets van Peaktool. Daarover hoop ik jullie later van de nodige info te kunnen voorzien (als ik alles klaar heb en ook naar mijn zin is).
Ik hoop echt dat jullie verder willen gaan met het posten van mooi gereedschap. Ik kan zo mooi zien of iets voor mij de moeite waard is om voor te sparen. :)

Kijk uit met hier naar kijken. Dadelijk koop je alleen gereedschap voor de heb. :p
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@jefmen. Ik begrijp wat je bedoelt. Helaas kan ik maar één keer mijn dubbeltje uitgeven. Dat maakt mij (jammer genoeg) extra kritisch in het stellen van prioriteiten. ;)
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Mijn nieuwste speeltje is ook gearriveerd :-D

Valt tegen zo'n 125kg in je eentje verplaatsen. Niets wat een stuk keukenblad en wat overgebleven wieltjes niet kunnen oplossen gelukkig :-D

Nu nog even wat sterke kerels bij elkaar krijgen om'm op zijn plek te tillen.


2015_05_11_13_23_08.jpg


2015_05_11_13_39_30.jpg
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Met wat stophout en een pot- of garagekrik kom je al een heel eind. Zo heb ik verleden week een keerkoppeling van een schip (klein, massief, > 300 kg) verhuisd. Steeds een stukje opkrikken en daarna een assteun in een hogere stand onder een steunpunt zetten. Toen het geheel hoog genoeg stond een 'hondje'eronder gereden. Na verplaatsing de omgekeerde weg.
Een paar weken geleden een oude scheepsmotor van 1,5 ton recht overeind gezet om de krukas eruit te halen. Ook met de krik. Krik max. omhoog, onderstoppen met stenen/hout, krik lossen en ook weer onderstoppen, enz. Met beleid kan je zo enorme gewichten verplaatsen en omhoog brengen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.