Voorstellen en vraag over Makita invalzaag

Smans

Actieve deelnemer
14 mrt 2014
97
13
Tilburg
Het lijkt me ook een kwestie van uitlijning
Ik bedoel hiermee de afstelling van je geleiding , waarmee je de machine "recht" zet t.o.v. je liniaal
 

jan404

Actieve deelnemer
17 jun 2012
33
0
Bedankt weer voor alle reacties, ik ben voor m’n werk van huis maar komend weekend ga ik er mee verder.

Ik ga eerst eens proberen om een stukje MDF te zagen zonder de geleider, als het dan niet zwart is moet ik het daar in zoeken en de uitlijning van de geleiding beter instellen.

Anders een ander zaagblad en/of dit blad schoonmaken.

Voor het schulpen ga ik denk ik sowieso een blad erbij kopen.

Ik ga er met een normale snelheid doorheen, denk niet dat het te langzaam gaat. Had ook al verschillende snelheden geprobeerd.

Slimme opmerkingen ook van iedereen, over de dichtheid van MDF, dat weet ik dan natuurlijk wel dat het aan het oppervlak harder is maar ik had dat nog niet gekoppeld aan die zwarte randen.

De zaagdiepte staat wel goed, ik doe meestal eerst een keer voorritsen, daar zit een knopje voor op de machine, en dan doorzagen, hij komt er maar een paar mm doorheen dan, je kunt de diepte die je wil zagen ook instellen.

Handleiding ga ik ook nog even bestuderen :eek: Jullie horen nog hoe het afloopt.
 

jan404

Actieve deelnemer
17 jun 2012
33
0
Zo, ik heb er vandaag even wat tijd aan kunnen besteden en ben al wel weer wat verder. Ik heb van een stuk 18 mm MDF een paar stukken afgezaagd.

Als ik los uit de hand een stuk zaag voelt dat veel soepeler. En het resultaat is ook gewoon goed, zie de foto:

foto 2.jpg

Dus zou je denken, het zit in de rail. De beide stelknopjes stonden wel goed, dat wil zeggen nauwelijks speling (een heel klein beetje heb je wel want anders kan je de zaag niet voortbewegen) en ze stonden allebei wel gelijk. Gek genoeg gaat het veel beter als ik ze allebei ietsje losser instel dan ik had dus dat zal een deel van de oplossing zijn. Maar het voelt nog steeds stroef en helemaal geweldig gaat het niet.
Vervolgens ben heb ik eens een keer heel snel gezaagd en dat ging veel beter! Maar het is dan wel heel erg snel; ik heb nog nooit iemand zo snel met een cirkelzaag zien zagen. Ook in de filmpjes op youtube van de sp6000 wordt er niet zo snel mee gezaagd. En het stukje wat ik los uit de hand heb gezaagd deed ik ook niet zo snel en is toch goed.

Toen heb ik nog eens gezocht op internet; er is wel een servicemanual te vinden en daarin staat hoe je de zaag kan afstellen; de zool van de machine kan gesteld worden dus ik dacht, eens kijken of hij recht staat. Nou dat lijkt dus wel het geval. Ik heb een aanslag aan het plaatje MDF geklemd en daar de rail tegen aan geschoven en vast geklemd; vervolgens de zaag er op gezet en stilstaand er in laten vallen (het is tenslotte een invalzaag :)) Dat gaf dan de sleuf onder op de foto; ik heb zo nauwkeurig mogelijk gemeten maar hij loopt echt parallel met de aanslag dus de zaag lijkt wel recht op de rail te staan.

foto 1.jpg

Dus nou ja, met de stelschroefjes wat losser en veel sneller zagen ben ik dus wel wat verder maar helemaal ben ik er volgens mij nog niet.

Dus ik heb ook maar eens een ander zaagblad besteld, kijken of dat iets brengt.

Als iemand nog opmerkingen of een idee heeft hoor ik het graag!
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
en hij zit er niet verkeerd om op ook?

Dat zou wel een bak zijn. :rolleyes: Ik denk dat er dan ook niet zo'n schoon resultaat uit de losse hand zou komen.

Wat nog wel zou kunnen is dat het blad niet goed op de as van de machine zit. Volgens mij maakt dat uit de losse hand niet uit omdat het blad dan z'n eigen gang kan gaan. Maar op de liniaal wordt het blad dan klem geduwd.

@Jan, als je iemand in de buurt hebt die mee kan kijken, dan zou je die eens kunnen vragen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Dat zou wel een bak zijn. :rolleyes: Ik denk dat er dan ook niet zo'n schoon resultaat uit de losse hand zou komen.

Tja, ken dat.. Had via MP 10 nieuwe zaaglinten gekocht en daar zat er 1 tussen die andersom getand was.. En ik maar niet snappen waarom het zagen zo moeilijk ging... :cool: :p
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Tja, ken dat.. Had via MP 10 nieuwe zaaglinten gekocht en daar zat er 1 tussen die andersom getand was.. En ik maar niet snappen waarom het zagen zo moeilijk ging... :cool: :p

Dat is wel vreemd, ik zou me ook rot zoeken. Zeker als de andere 9 wel goed zijn. :) Ik weet niet hoe dat in de lintzaag gaat, alleen heb ik het blad een keer verkeerd in de inval gezet, en dat ging toch roken. :p
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Dat is wel vreemd, ik zou me ook rot zoeken. Zeker als de andere 9 wel goed zijn. :) Ik weet niet hoe dat in de lintzaag gaat, alleen heb ik het blad een keer verkeerd in de inval gezet, en dat ging toch roken. :p

Same here, De zaag verbrand binnen notime en je hout dus ook.. Verbrand noten ruikt niet lekker!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Bovenstaande is toch een grapje mag ik hopen:confused:

Nou, ehhhh, nee.. Ik heb een Emcostar Super en vond deze advertentie. Ik had het apparaat net en was nog aan het uitproberen.. Het duurde echt even voordat ik doorhad wat er aan de hand was.. Vooral omdat het daarvoor gewoon goed ging.. Het is al een paar jaar geleden, maar vond mezelf zo'n blondie! Dit zie je echt niet aankomen..
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Bovenstaande is toch een grapje mag ik hopen

Nou, ehhhh, nee.. Ik heb een Emcostar Super en vond deze advertentie. Ik had het apparaat net en was nog aan het uitproberen.. Het duurde echt even voordat ik doorhad wat er aan de hand was.. Vooral omdat het daarvoor gewoon goed ging.. Het is al een paar jaar geleden, maar vond mezelf zo'n blondie! Dit zie je echt niet aankomen..

Denk dat André bedoelt dat een lint niet andersom kan getand zijn, 't is gewoon binnenstebuiten gedraaid...
Gewoon terug omdraaien en het zaagt als nieuw (als het nieuw is tenminste ;-))

Steven
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Geen idee of ze bestaan, maar als je links- en rechtsdraaiende lintzagen hebt, dan moet je de linten boor beide toch gespiegeld zetten en slijpen? Met die gedachte kan een lint toch andersom getand zijn? :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Denk dat André bedoelt dat een lint niet andersom kan getand zijn, 't is gewoon binnenstebuiten gedraaid...
Gewoon terug omdraaien en het zaagt als nieuw (als het nieuw is tenminste ;-))

Steven

jiFfM.jpg


Ik kom wel weer terug als de lucht weer wat geklaard is, ok? Of als ik echt wat zinnigs te melden heb... :eek:
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik kom wel weer terug als de lucht weer wat geklaard is, ok? Of als ik echt wat zinnigs te melden heb...

Haha, iedereen is wel eens mis, en ik niet in het minst!
Zo lang je uit je blunders leert is er niets aan de hand, en iets zegt me dat je nooit meer vergeet dat je een zaaglint binnenstebuiten kunt draaien ;)

Geen idee of ze bestaan, maar als je links- en rechtsdraaiende lintzagen hebt, dan moet je de linten boor beide toch gespiegeld zetten en slijpen? Met die gedachte kan een lint toch andersom getand zijn?

Ik zou er toch nog eens iets langer over nadenken... ;)

Groeten!
Steven
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Haha, iedereen is wel eens mis, en ik niet in het minst!
Zo lang je uit je blunders leert is er niets aan de hand, en iets zegt me dat je nooit meer vergeet dat je een zaaglint binnenstebuiten kunt draaien ;)



Ik zou er toch nog eens iets langer over nadenken... ;)

Groeten!
Steven

Licht eens toe dan? :) Ik ben wel benieuwd naar wat je bedoeld. :) Nadenken gaat wat slecht namelijk hier. ;)
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Licht eens toe dan? Ik ben wel benieuwd naar wat je bedoeld. Nadenken gaat wat slecht namelijk hier.

Bij mijn weten draait elke lintzaagmachine rechtsom. Maar zelfs als ze linksom zou draaien kun je toch hetzelfde lint gebruiken, wanneer je het binnenstebuiten draait. Wanneer je dit doet staan je tanden namelijk de andere richting uit.

'k Zou zeggen: probeer het eens, dan hoef je niet langer na te denken ;)

Groeten,
Steven
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Bij mijn weten draait elke lintzaagmachine rechtsom. Maar zelfs als ze linksom zou draaien kun je toch hetzelfde lint gebruiken, wanneer je het binnenstebuiten draait. Wanneer je dit doet staan je tanden namelijk de andere richting uit.

'k Zou zeggen: probeer het eens, dan hoef je niet langer na te denken ;)

Groeten,
Steven

Thnx voor de uitleg! En proberen zou ik wel willen, maar ik heb geen lintzaag. :(

Ik had in de tussentijd wel even zitten puzzelen met papier, een schaar en plakband en ik kwam ook tot de conclusie dat het allemaal moet kunnen door het lint binnenstebuiten te draaien en/of om te draaien. :)
 

jan404

Actieve deelnemer
17 jun 2012
33
0
Haha, het wordt steeds gezelliger hier!

Ondertussen gaat het hier goed met zagen. Een vriend van mij die veel met dit soort gereedschap werkt had eerst even meegekeken maar wist ook geen oplossing. Ondertussen had ik al een ander zaagblad besteld, de Makita B-080006 (zoals hier voorgesteld door Imco). Vandaag erop gezet en voila! In 1 keer ging alles goed!

Helemaal geweldig:

foto 1.jpg

foto 2.jpg
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Ik heb gister van de Makita verkoopadviseur die hier was zo'n 'M-force blad' gekregen om uit te proberen.

Echt een verschil van dag en nacht en ging als een scheermes door de boter EN geen zwarte vlekken meer in je mdf :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.