Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Onderwerp: een paar kistjes

een paar kistjes

Nu de freestafel (bijna) klaar is en het botenproject maar even moet wachten tot volgend jaar, kon ik gelukkig weer eens aan de slag met mooi hout. Ik had al eens wat bij elkaar gezocht en apart gelegd en na flink wat bekanten, schaven en afkorten lag en een mooie verzameling klaar om wat kistjes van te maken. Na het lezen van het enthousiaste verhaal over Shellawax, purperhart en hoogglans, bestelde ik dat maandag bij Ron en vandaag kwam dat ook met de post. Het wordt het meest gebruikt door draaiers, zo begreep ik, maar met de poetschijf op de rotex lukte het ook aardig. Ik heb er ook een potje ee shine bij besteld en dat is ook wonderlijk spul, de polijst er je hout mee.
    Op de foto ligt, esdoorn, essen, gonzales alves, plataan, massaranduba, schildpaddehout (zo noemt mijn houtboer in Akkrum het) en pau amarello.
    Het polijsten met de shellawax viel me niet tegen, maar ik wil het resultaat nog wel eens vergelijken met draaiwerk. Volgens mij gebruikt Jan Pranger in Lemmer het ook.
    Ik ben met heel veel voldoening aan de slag geweest, maar het is nog niet klaar, er moeten nog deksels op en er ligt nog wel voor een kistje of 6 hout.

jaap

Attached files

Re: een paar kistjes

Mooi resultaat! Vooral dat roodbruine vlammende hout is mooi. Is dat gonçalo alvez?

Arthur

Nou inderdaad!!! Wat een mooi hout man en mooie kistjes ook trouwens. Lekker bezig geweest Jaap.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Wauw, bijzonder gaaf.
    Mooie kleur contrasten en hele mooie tekening in het hout

Athanor
    Guest

Mooi werk Jaap, je had al eens laten weten dat er in je werkplaats veel fraai hout op verwerking lag te wachten. Je hebt wel in een razend tempo die zwaluwstaarten gehakt, heb je een training van Frank Klauz gevolgd?

Dat je een project uitstelt (boot) geeft naar mijn ervaring ook wel even wat rust voor andere dingen (zoals deze kistjes).

Fons

Dank, dank voor deze bemoedigende woorden. Maar om alles even in perspectief te krijgen, de zwaluwstaarten kap ik niet met de hand, maar op de freestafel. Heb de gifkins dovetail jig gekocht, waar David Charlesworth ook zo enthousiast over is, en dat werkt echt prima.
    Heb gisteravond nog een deel van een kistje in elkaar gelijmd van een prachtig stuk esdoor van de rand van de stam en het donkere hout is cocqatio di negra, erg zwaar en knetterhard hout. In de 2e foto zie je hoe strak de verbinding gefreesd wordt. De kistjes zijn strak en eenvoudig van vorm, probeer een beetje de gulden snede aan te houden voor de verhouding, maar dat lukt vanwege het beschikbare hout niet altijd. Spectaculair hout maakt de kistjes aantrekkelijk. Eigenlijk moeten er nog houten scharnieren aan en ik ben nog niet helemaal uit het deksel op de laatste.
    Wat me ook opvalt is, dat de foto's bij mij op het scherm er veel crispier uit zien als op het forum. Als iemand nog tips heeft over witbalans en zo, dan hoor ik dat graag.

jaap

Attached files

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Mooi werk Jaap!
    Ik vroeg me ook al of je de zwaluwstaarten handmatig had gemaakt.

Alhoewel ik de Leigh D4R heb maak ik mijn zwaluwstaarten voor kistjes het liefst met de hand.
    Het resultaat is (nog) lang niet zo strak als met de Leigh, maar ik vind het veel leuker om het zo te doen.

Ik heb laatst wat bubinga en mahonie gekocht en zal het resultaat hier tzt posten.

Hele mooie kistjes, die zijn altijd leuk om te maken, met een mooi stukje hout wat je achteruit gelegd hebt, of als je wat tijd over hebt. Deze zien er zeer geslaagd uit.

Wauw Jaap, wat een prachtige kistjes! Kistjes doen het altijd goed vind ik. Ook erg mooie houtsoorten. Persoonlijk vind ik het kistje van de schorsrand mindr geslaagd, ik houd niet zo van die "natural edge" werkstukken, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Ikzelf gebruik ook Shellawax voor mijn draaiwerkstukken. Het is heel mooi spul, en het grote voordeel is dat het direct droog is. Ik vind wel dat er nadelen aan kleven. Draaiwerkstukken moeten bijvoorbeeld pijnlijk goed geschuurd worden wil shellawax tot zijn recht komen. En schuren vind ik niet zo erg, maar het is niet mijn grootste hobby. Daarnaast vind ik dat het relatief snel die echte glans kwijtraakt. Ook is het relatief gevoelig voor vocht. Maar het blijft wel mooi spul.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

hallo medehoutbewerkers,

is er iemand in de regio zwolle die met een dovetail jig werkt? ik zou graag dit eens in levende lijve zien voordat ik een dergelijke aanschaf ga doen.

bedankt weer

rick

Forum Rechten