Vraag over afwerking tafel

Joep2013

Nieuw lid
4 mei 2021
7
3
Drenthe
Hallo, ik ben hier eenmalig om een vraag te stellen aan kenners. Wij hebben onlangs een nieuwe massief eiken tafel gekocht. Na twee dagen zagen we bij kunstlicht allemaal cirkeltjes in het hout. Foto gemaakt, winkel benaderd, die hebben weer contact opgenomen met de fabriek en de tafel is weer opgehaald en zou opnieuw behandeld worden in de fabriek.
De tafel is nu terug, maar helaas met weer allemaal kringetjes (varkensstaartjes). Bezorger gaf aan het niet te zien, en dat als ik zo most zoeken naar de kringetjes het waarschijnlijk wel meevalt.
Ik plaats een foto, en krijg dan graag advies. Is dit acceptabel en ben ik gewoon te kritisch, of sta ik in mijn recht dat dit niet zou mogen bij een nieuwe tafel?
 

Bijlagen

  • IMG-20210504-WA0002.jpeg
    IMG-20210504-WA0002.jpeg
    59,2 KB · Weergaven: 140
  • IMG-20210504-WA0000.jpeg
    IMG-20210504-WA0000.jpeg
    60,1 KB · Weergaven: 138

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Dat zijn schuursporen. Te grove korrel, of te snel geschuurd kan hier een oorzaak van zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Inderdaad schuursporen van zo te zien een roterende schuurmachine. Niet fijn genoeg geschuurd en/of korrels overgeslagen. Als het duidelijk te zien is, dan zou ik er persoonlijk niet mee akkoord gaan. Dit moet wel strak af te werken zijn.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Zeker voor dat bedrag zou je dit niet moeten mogen zien, maar in principe zou elke zichzelfrespecterende leverancier/maker dat niet moeten afleveren.
Misschien niet het antwoord wat je wilt horen, maar om dit weg te krijgen moet het nogmaals geschuurd en behandeld worden.
Van de vele ‘tafelcowboys’ van deze tijd weet ik niet of ze die moeite erin willen stoppen, of het afschuiven in de kleine lettertjes (let op, dit is een vooroordeel).
 

Joep2013

Nieuw lid
4 mei 2021
7
3
Drenthe
Zeker voor dat bedrag zou je dit niet moeten mogen zien, maar in principe zou elke zichzelfrespecterende leverancier/maker dat niet moeten afleveren.
Misschien niet het antwoord wat je wilt horen, maar om dit weg te krijgen moet het nogmaals geschuurd en behandeld worden.
Van de vele ‘tafelcowboys’ van deze tijd weet ik niet of ze die moeite erin willen stoppen, of het afschuiven in de kleine lettertjes (let op, dit is een vooroordeel).
Tafel is bij een gerenommeerde meubelzaak gekocht, die hebben direct actie ondernomen en contact opgenomen met de fabriek. Die hebben de foto ook gezien en hebben de tafel weer op laten halen en opnieuw behandeld, tafel is een week of 6 weggeweest en deze week weer teruggebracht, maar ik zie geen verschil.

Morgen de winkel maar weer bellen...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
volledig akkoord
te snel & grof geschuurd met een roterende of excentermachine
ik heb dat bij het schuren zelf reeds ervaren
maar dan herstel ik uit eergevoel mijn eigen fout
het lijkt er op dat ze jou willen sussen met het uitleg dat de machine heen & weer naar de fabriek geweest is
zou kunnen, maar de eindverkoper moet voor de kwaliteit instaan
 

Joep2013

Nieuw lid
4 mei 2021
7
3
Drenthe
Inmiddels nieuwe blad binnen, maar jullie raden het al: nog steeds schuursporen, alhoewel veel minder zichtbaar. Fabrikant (koopmans) geeft aan het niet beter te kunnen krijgen dan dit en hier ook nog nooit eerder iets over gehoord te hebben Je moet nu echt goed kijken om het te kunnen zien, maar het zit er nog steeds.

Zeuren wij nu zo, is dit acceptabel of niet?

Screenshot_20210611_130746_com.android.gallery3d.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
is dit acceptabel of niet?
dat is heel relatief
op de foto zijn de schuursporen merkbaar
zien we die foto op ons scherm op schaal 1:1, dan is dat minstens slecht afgewerkt
vermits je reeds een nieuw (?) blad gekregen hebt, en dat door hetzelfde proces gegaan is, zal een 3de blad niet veel beter uitvallen
zelf zou ik er voor kiezen om het zelf op te schuren of dat aan een collega-houtwerker te vragen
ban deze verkoper van de lijst + bespaar jullie zelf de ellende door er nogmaals 'achter te gaan'
als het een volledig vlak blad is, dan krijgt iemand met een excenterschuurmachientje dat in orde
zoals altijd . . . goeie afspraken = goeie vrienden
succes !
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Volgens mij is het toch een kwestie van “grote halen, snel thuis” om het zo maar eens uit te drukken. Ik vermoed dat er met een grove korrel snel een vlakke tafel wordt gemaakt en men dan te snel naar fijne korrel overstapt en 1 of 2 tussenliggende stappen vergeet…. Dan lukt het nooit om de oorspronkelijke krassen er uit te krijgen. Mogelijkerwijs hebben ze nu ook met een te fijne korrel geprobeerd te herstellen wat dan weer niet echt slaagt. Is eigenlijk een mooie casus voor een Festool vertegenwoordiger om de mensen eens een demonstratie te geven van kwaliteits schuurwerk. Ik blijf dit geen vakwerk vinden en zal afdoen aan de reputatie van de meubelmakerij! Dat wij dit als ervaren amateurs beter kunnen met twee Festoolschuurmachines is daarbij wel veelzeggend. Dus ik zou zeggen: bel Festool en laat jullie uitnodigen bij de fabriek om met blad en al een demonstratie van echt vakwerk te geven.

Sterkte met dit vervelende gedoe! Fons

P.S. Gaat het over deze meubelmakerij? Op het filmpje zie ik zelfs bij 1.40 in een flits Festool machine’s voorbijkomen :unsure:


 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Als de fabrikant aangeeft dit niet beter te kunnen, zullen ze waarschijnlijk bedoelen dat het voor deze prijs niet beter kan…. Ik denk hooguit een half uur extra werk voor twee tussen schuurbeurten en je hebt vakwerk.

Misschien moet de directie van Koopmans worden geïnformeerd dat hun naam nu te grabbel komt liggen op het grootste expertforum van Nederland :unsure:
 

Joep2013

Nieuw lid
4 mei 2021
7
3
Drenthe
Als de fabrikant aangeeft dit niet beter te kunnen, zullen ze waarschijnlijk bedoelen dat het voor deze prijs niet beter kan…. Ik denk hooguit een half uur extra werk voor twee tussen schuurbeurten en je hebt vakwerk.

Misschien moet de directie van Koopmans worden geïnformeerd dat hun naam nu te grabbel komt liggen op het grootste expertforum van Nederland :unsure:
Dat is niet mijn bedoeling uiteraard, er is meerdere malen contact geweest tussen winkel en fabrikant en er is snel gehandeld, daarover niets te klagen. Maar ik blijf het vreemd vinden dat het blijkbaar geaccepteerd wordt dat er schuursporen achterblijven op een tafel, hoe miniem dan ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.