Velen van jullie hebben het reilen en zeilen meegemaakt van mijn zoektocht naar een betaalbare lintzaag.
Mijn centjes gingen voornamelijk op aan een nieuwe VVD maar de zaag stond toch wel direct daaronder op mijn wensenlijstje voor de werkplaats. Ik ben als een kind zo blij met mijn aanwinst en gelukkig is de zaag reeds in goed werkende en gangbare staat.
Dit wist de verkoper mij ook te tonen toen ik de zaag kwam halen:
Nu heb ik dus een zaag, maar hoe nu verder? Het ding is dan wel 'goed', hij is ook vreselijk smerig, en de houten aanbouwdelen die veiligheid zouden moeten bieden zijn eigenlijk gewoon versleten, bovendien is de beveiliging naar hedendaagse standaarden incompleet. Ook loopt er vocht/roest/vet uit de as van het onderste wiel, ondanks dat deze soepel lijkt te lopen moet ik dit wel addresseren. Het frame bevat weinig roest behalve aan de onderzijde (de helft daarvan heb ik reeds verwijderd en met hammerite behandeld toen de zaag op de kar lag, maar de helft moet dus nog). Verder vind ik vooral roest op enkele schuivende/bewegende delen en de zaagtafel. Dat gaat dus allemaal verwijderd worden.
Ik ben dus begonnen met foto's maken vanuit alle hoeken, en heb de maten van de houten delen erop gekalkt met stift zodat de foto's behulpzaam worden bij het uittekenen straks.

Ik maak ook foto's van de diepte van sommige metalen aanbouwdelen om straks de constructie van de nieuwe houten delen te bepalen:

En nu dat ik alles (niet hier weergegeven) gedocumenteerd heb, is het tijd het hout te verwijderen...

het houten gedeelte dat met de hoogteverstelling mee beweegt zat met 4 bouten en vierkante moeren vast, doch de bouten draaiden mee en moesten dus geklemd worden vooraleer ik de moeren kon lossen. Dat leverde niet heel veel problemen op. De achterzijde had echter één vierkante moer die compleet vastgeroest was op de bout. Die heb ik dus voorzichting losgeslepen met de slijptol zonder het frame te raken.


Ik bewaar de delen om deels als sjabloon te gebruiken zodra de zaag opnieuw opgebouwd gaat worden. Volgende stap is eerst om wéér foto's te gaan maken, ditmaal van de metalen aanbouwdelen, en het demontageproces vast te leggen zodat ik alles in volgorde heb. Daarbij ga ik pogen alle originele bouten en moeren te preserveren. Demontage is nodig om alle lagers te kunnen controleren, smeren, en sommige delen van smeer/troep en roest te ontdoen. In principe ga ik terug naar een kaal frame.
Dan blijft nog de motor en electra:

de motor werkt vooralsnog prima, maar wellicht is een revisie geen slecht plan om eventuele problemen voor te zijn. Ook moet ik ontcijferen hoe de bedrading loopt.
De grijze doos was de originele aan/uit schakelaar, de witte plastic schakeling is er later aan toegevoegd. Er lopen echter twee hele dikke kabels van en naar de motor vanuit deze constructie, en ik heb geen idee waarom. Ook is de bedrading van de binnenzijde van de plastic opbouw compleet zwart, uitgezonderd de bedrading die naar de motor lijkt te lopen - deze heeft echter maar 4 van de 5 draden (aarde, blauwe fase, bruin en zwart) en ontbeert de grijze draad die ik gewend ben van krachtstroom, maar ik ben daarin nog een redelijke beginner en ga dit zeker uitvogelen.
Als de zaag straks terug een kaal frame is kan ik nadenken over een kleurtje. Ik heb geen sterke drang naar 'originaliteit' - de machine staat in het hier en nu en krijgt een make-over. De electra word herzien alsmede de veiligheid. Dan is een nieuwe kleur niet zo'n raar idee. Momenteel lijkt het me wel gaaf om de zwarte onderzijde te behouden (uiteraard opnieuw zwart maken) en dan het mintgroene te vervangen voor brandweerrood, of misschien oud geel. Iets opvallends, zodat de zaag er echt uit springt.
Ik zal het proces hier met foto's blijven documenteren over de komende maanden
. Alle waardevolle tips en overwegingen die ik van jullie gewend ben zijn zeer welkom
.
Mijn centjes gingen voornamelijk op aan een nieuwe VVD maar de zaag stond toch wel direct daaronder op mijn wensenlijstje voor de werkplaats. Ik ben als een kind zo blij met mijn aanwinst en gelukkig is de zaag reeds in goed werkende en gangbare staat.
Dit wist de verkoper mij ook te tonen toen ik de zaag kwam halen:
Nu heb ik dus een zaag, maar hoe nu verder? Het ding is dan wel 'goed', hij is ook vreselijk smerig, en de houten aanbouwdelen die veiligheid zouden moeten bieden zijn eigenlijk gewoon versleten, bovendien is de beveiliging naar hedendaagse standaarden incompleet. Ook loopt er vocht/roest/vet uit de as van het onderste wiel, ondanks dat deze soepel lijkt te lopen moet ik dit wel addresseren. Het frame bevat weinig roest behalve aan de onderzijde (de helft daarvan heb ik reeds verwijderd en met hammerite behandeld toen de zaag op de kar lag, maar de helft moet dus nog). Verder vind ik vooral roest op enkele schuivende/bewegende delen en de zaagtafel. Dat gaat dus allemaal verwijderd worden.
Ik ben dus begonnen met foto's maken vanuit alle hoeken, en heb de maten van de houten delen erop gekalkt met stift zodat de foto's behulpzaam worden bij het uittekenen straks.

Ik maak ook foto's van de diepte van sommige metalen aanbouwdelen om straks de constructie van de nieuwe houten delen te bepalen:

En nu dat ik alles (niet hier weergegeven) gedocumenteerd heb, is het tijd het hout te verwijderen...

het houten gedeelte dat met de hoogteverstelling mee beweegt zat met 4 bouten en vierkante moeren vast, doch de bouten draaiden mee en moesten dus geklemd worden vooraleer ik de moeren kon lossen. Dat leverde niet heel veel problemen op. De achterzijde had echter één vierkante moer die compleet vastgeroest was op de bout. Die heb ik dus voorzichting losgeslepen met de slijptol zonder het frame te raken.


Ik bewaar de delen om deels als sjabloon te gebruiken zodra de zaag opnieuw opgebouwd gaat worden. Volgende stap is eerst om wéér foto's te gaan maken, ditmaal van de metalen aanbouwdelen, en het demontageproces vast te leggen zodat ik alles in volgorde heb. Daarbij ga ik pogen alle originele bouten en moeren te preserveren. Demontage is nodig om alle lagers te kunnen controleren, smeren, en sommige delen van smeer/troep en roest te ontdoen. In principe ga ik terug naar een kaal frame.
Dan blijft nog de motor en electra:

de motor werkt vooralsnog prima, maar wellicht is een revisie geen slecht plan om eventuele problemen voor te zijn. Ook moet ik ontcijferen hoe de bedrading loopt.
De grijze doos was de originele aan/uit schakelaar, de witte plastic schakeling is er later aan toegevoegd. Er lopen echter twee hele dikke kabels van en naar de motor vanuit deze constructie, en ik heb geen idee waarom. Ook is de bedrading van de binnenzijde van de plastic opbouw compleet zwart, uitgezonderd de bedrading die naar de motor lijkt te lopen - deze heeft echter maar 4 van de 5 draden (aarde, blauwe fase, bruin en zwart) en ontbeert de grijze draad die ik gewend ben van krachtstroom, maar ik ben daarin nog een redelijke beginner en ga dit zeker uitvogelen.
Als de zaag straks terug een kaal frame is kan ik nadenken over een kleurtje. Ik heb geen sterke drang naar 'originaliteit' - de machine staat in het hier en nu en krijgt een make-over. De electra word herzien alsmede de veiligheid. Dan is een nieuwe kleur niet zo'n raar idee. Momenteel lijkt het me wel gaaf om de zwarte onderzijde te behouden (uiteraard opnieuw zwart maken) en dan het mintgroene te vervangen voor brandweerrood, of misschien oud geel. Iets opvallends, zodat de zaag er echt uit springt.
Ik zal het proces hier met foto's blijven documenteren over de komende maanden