beeldhouwers, houtsnijders, restaurateurs en meer, aan het werk

P

Pel

Guest
Beste Ornament, persoonlijk steek ik liever in eiken als linden, komt ook omdat, toen ik begon met houtsnijden er geen lindenhout voorradig was, vandaar eiken. Ik sta er van te kijken dat er helemaal geen schuurpapier en raspen gebruikt mogen worden, het klopt natuurlijk het woord zegt het al houtsnijder en niet houtschuurder of hout rasper. Ik probeer het ook ooit om een werkstuk alleen met gutsjes en beitels af te krijgen, maar dan komt het, je krijgt het niet strak genoeg en dan is heel gauw naar dat schuurpapiertje gegrepen.

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Pel,

Nuance: er staat dat schuurpapier niet gebruikt mag worden maar dat profielraspen en- veilen nog wel zouden kunnen.
In praktijk worden ze niet gebruikt.
Eenvoudige verklaring: niemand heeft deze gereedschappen.

De inzetbaarheid in kwaliteitswerk zou voor ornamenten ( ook kleine maskers, greenmen enz ) bijzonder beperkt zijn.

En het verboden schuurpapier veegt alle details, nuances, soepelheid, scherpte en spontaneïteit weg, dat is een effectieve killer van houtsnijwerk. Het uiltje ( of al de rest hier getoond) komt recht van de gutsen en beitels en zou er niet zo fris uitzien als er een schuurpapier was overgehaald. Het zou onmiddellijk een veel wolliger karakter krijgen, waardoor de authentieke expressie volledig verloren gaat. Zeg maar dat het onmiddellijk een flauw afkooksel zou worden.

Bij grote beelden zou raspen meer nut kunnen hebben. Wel dient men op te passen dat men fijne met de hand gepikte raspen gebruikt. En men moet erover waken dat de oppervlakte niet opengereten wordt. Geen nabewerking met schuurpapier...

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
http://www.beeldhouwen.net
 
Laatst bewerkt:

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hallo Pel,
En het verboden schuurpapier veegt alle details, nuances, soepelheid, scherpte en spontaneïteit weg, dat is een effectieve killer van houtsnijwerk. Het uiltje ( of al de rest hier getoond) komt recht van de gutsen en beitels en zou er niet zo fris uitzien als er een schuurpapier was overgehaald. Het zou onmiddellijk een veel wolliger karakter krijgen, waardoor de authentieke expressie volledig verloren gaat. Zeg maar dat het onmiddellijk een flauw afkooksel zou worden.

Dat is een interessant gegeven. Ik doe veel aan houtsnijden en gebruik zeker schuurpapier. Maar dan eigenlijk voornamelijk om nauwe spleten strak te krijgen en soms om bolle oppervlakten wat ronder te krijgen. Ik ben benieuwd hoe een ervaren houtsnijder dit zou doen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Meron,

Het studiedomein van de bovenvermelde opleiding omvat voor het overgrote deel de stijlperioden van voor de uitvinding van het schuurpapier (ergens in de 19 de eeuw , al bestonden er wel wat alternatieven). Hun karakter hangt af van het vormconcept zoals oa spanning op de vorm, specifieke stijlkenmerken, en voor een stukje ook de gebruikte gereedschappen, doel , enz enz .

Het schuren van beeldhouwwerk creëert een eigen karakter, met een specifiek uitdrukking. Daarom is het niet geschikt om bijvoorbeeld 17 de eeuwse ornamenten te maken. Er is echter geen enkele belemmering om hedendaags werk te schuren als men het gegenereerde karakter nu juist wel wil gebruiken.

Nauwe spleten ( wat ik daaronder begrijp) strak zetten is iets voor gutsen en beitels. Voor je miniaturen eventueel ook messen. Burijnen, in het begin zijn het best lastig tuig, worden veel gebruikt.

Bol? Tja, daar hebben we onze mond van vol, met ons vormconcept en houtsnij- en steenkapstrategie (zie website). Inderdaad moeilijker in hout te doen, maar we doen niets anders. Uiteraard bestaan alle soorten variaties in het bekomen ervan. Even een twee stappenplan variatie: met een houtsnijbeitel de vorm benaderen, daarna met een guts met een geschikte pas ( kromming) , met de pas ( het kanaal) naar de bol gericht en erover gaan terwijl men de stand van de guts steeds bijstuurt zodat men een bol of afgeleide ervan bekomt. Bijsturen is het omhoog brengen van het heft, de snede zinkt verder in het hout. Vaak is de eerste stap niet nodig. Let wel op dat er niet teveel tegelijk met de tweede stap wordt afgehaald, gutsen op de kop zijn minder stuurbaar dan op de buitenvouw.
Het werkstuk staat hierbij wel best ingeklemd. Er bestaan hele polemieken over het maken van binnenvouwen, en de grootte ervan op een houtsnijguts. Werd al eerder op dit forum besproken.

Hopelijk is het wat duidelijk.

Welkom op de opendeurdag, dan zie je het gelijk.

nog een fotootje: een pleurant dat door een student wordt gesneden. Dit beeld is nog lang niet beëindigd, moet nog veel meer uitdrukking en details krijgen.. In de draperieën zie je de aandacht voor bolle vormen, cilinders enz.. Enkel gutsen en beitels
IMG_2481bvk.jpg

Hieronder het tweede ornament van een beginnend student, zelfs de uiteinde van de gekartelde bladeren staan bol.

IMG_1034bvks.jpg

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
http://www.beeldhouwen.net
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Zeer groot respect voor deze studenten, wat u hier beschrijft Ornament het bol snijden, zullen zij m.i. tevens ook nog rekening moeten houden met tegendraads of warrig hout?

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Pel,

ja , natuurlijk: hout heeft nu eenmaal vezels, de aard van het beest.
Daarom wordt het beeldhouwen in marmer als de ultieme scholing voor beeldhouwers naar voren gebracht. Men kan meer en moet zich niets van de draad aantrekken, dus het wordt puur vorm als drager van de gewenste uitdrukking, communicatie, enz.

Een student leert tegen de draad snijden en zal ook warrig hout moeten temmen. Een burijn of een U vormige guts ( no 10 no 11) snijdt trouwens altijd met één kant tegen de draad in tenzij men loodrecht op de draad gaat ( zoals bij afkorten met een zaag of kopsschaven). Daar kunnen we ons niet door laten tegenhouden, daar moeten moet men mee leren leven en vaardigheden aanleren.

Het hout zal zich nooit aan de mens aanpassen, om resultaten te hebben zal de mens zich aan het hout moeten aanpassen. De mensheid heeft tijd genoeg gehad om dit te leren.

Geen enkel stuk dat hierboven getoond wordt kan gesneden worden zonder regelmatig tegen de draad in te snijden. Aan de elleboog van de pleurant zie je een stuk onmogelijk hout zitten. Het is donkerder, uiterst warrig. Het grootste deel is er gelukkig al uitgevallen. Deze omgeving is ongeveer niet te snijden. Wil je niet tegenkomen. Maar ja, het moet.......en gelukkig is het "ongeveer niet te snijden"....ongeveer niet .....

IMG_2485akv.jpg

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
http://www.beeldhouwen.net
 
Laatst bewerkt:

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hallo Meron,

Het studiedomein van de bovenvermelde opleiding omvat voor het overgrote deel de stijlperioden van voor de uitvinding van het schuurpapier (ergens in de 19 de eeuw , al bestonden er wel wat alternatieven). Hun karakter hangt af van het vormconcept zoals oa spanning op de vorm, specifieke stijlkenmerken, en voor een stukje ook de gebruikte gereedschappen, doel , enz enz ....

Bedankt voor deze uitleg. Erg leerzaam. Langskomen is lastig, aangezien mijn weekenden erg vol zitten en dit toch een hele dag zou kosten. Als het ieder jaar is, dan zal ik volgend jaar er al vroeg rekening mee kunnen houden. Dan is het vast wel in te passen.

Overigens klopt het zeker dat ik geen enkele stijlen/stijlperioden volg. Ik pruts gewoon met een beiteltje, mesje en enkele andere hulpstukken, om het beeld dat in mijn hoofd zitten over te brengen naar een klein stukje hout.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Overigens klopt het zeker dat ik geen enkele stijlen/stijlperioden volg. Ik pruts gewoon met een beiteltje, mesje en enkele andere hulpstukken, om het beeld dat in mijn hoofd zitten over te brengen naar een klein stukje hout.

Prutsen? Ik zou eerder denken in termen van het ontwikkelen van een persoonlijke manier en stijl om eigen, persoonlijke, beelden te creëren. En elke manier, materiaal, gereedschap, werkwijze om dat te bereiken, is prima.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
http://www.beeldhouwen.net
 
P

Pel

Guest
Ben al een week bezig om contact te krijgen met de Belgische spoorwegen voor het doorgeven van gehandicapten vervoer, hiervoor moet je het nummer 025282828 bellen, echter naar aanleiding van een technische probleem is het nummer niet bereikbaar. Ik dacht dan bel ik de klantendienst echter die heeft hetzelfde nummer 025282828!

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Beste Ornament, geen bericht ontvangen in de inbox?

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.