PDA

Bekijk Volledige Versie : Slijpen met een belgisch brok

Seek
18-04-17, 21:16
Al een tijd geleden heb ik uit nieuwsgierigheid eens een stuk Belgisch brok gekocht, zo'n gele die in de Ardennen uit de grond komt. Geen nieuwe, en hij was ook niet heel duur dus het is vast niet uit een hele beroemde mijn, maar het zal vast wel bruikbaar zijn. Hij zit vastgelijmd op een stuk leisteen, zoals gebruikelijk.

Tot nu niets mee gedaan (toch niet nieuwsgierig genoeg) maar dat wil ik nu gaan veranderen. Ik heb wat gezocht hoe je zo'n steen nou gebruikt, maar vind eigenlijk alleen berichten van scheermes fanaten. Wel, die kunnen er heel moeilijk over doen! Ik wil gewoon mijn beiteltjes mooi scherp krijgen.

Heeft er iemand ervaring mee? Ik moet water gebruiken, dat is duidelijk. Maak je er een "slurie" op om extra fijn te kunnen polijsten? En hoe doe je dat dan? En gebruik je zo'n steen alleen, of gebruik je ook nog een grovere steen als eerste stap? En na het polijsten, gebruik je dan nog een strop?

Pel
18-04-17, 21:42
Je zegt al precies zoals je hem moet gebruiken, de steen goed nat maken met water en wetten, als je de beitels wil na polijsten is dat jou keus, hoeft niet kan wel. De timmerman gebruikte over het algemeen deze steen (coticule), je hebt hem in het geel en blauw, de blauwe is een wat fijnere steen.

Groet Pel.

Athanor
18-04-17, 22:16
Ik gebruik deze steen de laatste tijd vooral om een beitel na enig gebruik weer even snel een scherpe vouw te geven. Tussen de slijpbeurten op de Tormek of mijn langzaamdraaiende Creusen. Prima steen hoor!

Fons

ornament
18-04-17, 22:26
Hoi Seek,

de slurie laat je erop, dan slijpt de steen agressiever, sneller. en dat is wat je wil voor beitels en gutsen. Dat gaat dus zeker niet fijn polijsten. Wil je dat doen, dan spoel je de slurie er af. Dat laatste is voor scheermessen, voor beitels en gutsen kun je beter wetten met slurie en daarna het gereedschap over de strop halen.
Coticule is een zeer snel slijpende steen, daarom waardeer ik hem zo. Spuug op de steen is eigenlijk fijner dan puur water.

Nog wat info over de techniek van het wetten met deze wetsteen door de Coticulemijn zelf

https://www.ardennes-coticule.be/nl/tutorials

Groeten

Ornament

Dulcimer
18-04-17, 22:51
Hallo Seek,
ik heb diverse jaren Japanse waterstenen gebruikt maar ben daar van af gestapt omdat de steen te snel uitholt en weer gevlakt moet worden. Ik gebruik nu alleen nog maar de Belgische brok en Arkansas stenen, en de kleine Tormek voor het grote onderhoud( van de Arkansas stenen is plagiaat in de handel, dus pas op, de echte Arkansas is ietwat doorzichtig, de namaak is dat niet). Helaas raken zowel de groeven van de Arkansas als de Coticule uitgeput; ben blij dat je voor weinig geld nog een goede op de kop hebt kunnen tikken. Ornament zegt het goed; laat de smurrie er op. Als laatste bewerking nog enkele malen licht over een leren strop halen ( ik gebruik een houten blokje van Flexcut met bijbehorend krijt) en je gereedschap zou vlijmscherp moeten zijn.
Nog even een advies; na jarenlang ( voordat ik de Tormek kon aanschaffen) geslepen te hebben op alle mogelijke wetstenen heb ik ontdekt dat het bijna niet mogelijk is om de vouw van de guts/beitel etc. niet bol te wetten. Dat is een fenomeen dat je niet wil hebben, dan liever een holle vouw met een slijpmachine die je verder finetunen met wetstenen en een leren strop.
Nog een ding over de coticule; ik vind de witte coticule veel beter dan de goedkopere blauwe coticule.
Groet,
Frans

Roeland
18-04-17, 22:55
Seek, je hebt snelle en langzame corticule's, de snelle zijn wat agressiever en beginnen bij z'on 5500 oplopend naar 6500 deze zijn uitstekend geschikt voor slijpwerk en het afwetten.(zijn meestal wat geler en met meer kleur verschillen)
De trage of langzame corticule zijn fijn van grit en lopen van 6500 gritt naar wel 16.000 gritt deze zijn over het algemeen heel licht beige/wit met geen kleur verschillen, deze stenen zijn perfect voor het wetten en polijsten van de spiegel en de snede met eventueel een micro vouw.
Het slijpende bestandsdeel in deze stenen is granaat de hoeveelheid aanwezig in de steen bepaald uiteindelijk het slijp resultaat. Dus elke steen is anders!
Ze worden ook wel spuug stenen genoemd. Naar het schijnt werkt dit bijzonder fijn door de aanwezige enzymen in het speeksel er ontstaat hierdoor een wat dikkere slijpslurrie.
Maar praktisch gezien spuug heb je altijd bij je :)
Door een slijpslurrie te creëren kun je wat sneller slijpen/wetten net zoals op een watersteen.
De stenen zijn vrij zacht en je moet daarom zo veel mogelijk het gehele oppervlak benutten en regelmatig vlakken.

En Pel de blauwe steen is de mindere en is een bijvangst van de delving van de corticule doordat de mijn uitgeput raakte ontdekte men dat deze belgische blauwe steen ook prettige slijp eigenschappen had.
Overigens delfde men in de laag waar de gele laag gebonden was aan de onderliggende blauwe laag zat dus op een natuurlijke manier aan elkaar, toen de laag uit geput raakte ging men de stenen op elkaar lijmen (vanaf de 80 er jaren) secuur en netjes.(op de blauwe steen)
Vanaf 2000 lijmt men de brokken heel ruig op elkaar en kun je lijmnaden zien van wel 8mm dik(op leisteen dus niet op de blauwe steen) een goede kwaliteit steen kost nu dan ook goud geld.

Zelf heb ik nog twee oude brokken en een aantal nieuwere en je kunt duidelijk het verschil zien en voelen!
Voor mij blijft het een van de fijnste wet stenen.

groetnis, Roeland

henkverhaar
19-04-17, 06:41
Ik heb een Belgisch blauwe wetsteen (van Ardennes Coticule), die ik uitsluitend voor mijn keukenmessen gebruik - voor mijn schaafbeitels gebruik ik gebonden waterstenen. BB wetsteen en coticule hoeven itt waterstenen niet verzadigd te worden met water. Natmaken, eventueel slurrie maken, en slijpen maar. Hoe meer slurrie, hoe sneller de steen slijpt, hoe minder slurrie (meer water), hoe fijner. Ik laat de slurrie na slijpen altijd op de steen opdrogen - dan heb je alvast wat voor de volgende slijpbeurt...

Het verschil tussen de coticule en de BB wetsteen (naast de kleur, die kennelijk te maken heeft met de hoeveelheid ijzerzouten in de steen) zou het gehalte aan granaten zijn, dat bij een coticule hoger is dan bij een BB wetsteen. Verder is er verschil in de gemiddelde grootte en grootteverdeling van de granaten, maar dat geldt voor beide steensoorten, en is niet eenvoudig zelf vast te stellen; voor de kwaliteit van een afzonderlijke steen moet je dus maar vertrouwen op je leverancier. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar ben zeker content met mijn steen...

Seek
19-04-17, 08:06
Hartelijk dank voor de ervarings berichten! Ik had het dus fout met die slurrie, die maakt de steen juist agressiever en een droge steen juist fijner.
Ik ben benieuwd hoe hij het doet. Vanavond eens proberen.

henkverhaar
19-04-17, 09:56
Neee. Je moet een coticule of BB niet droog gebruiken. Het verschil in slijpwerking zit m in de verhouding tussen water en slurrie. Als je er gewoon water opdoet en gaat slijpen is ie fijn, maak je eerst met water en een slurriesteentje een slurrie, dan is ie agressiever.

ornament
19-04-17, 10:52
Voor alle duidelijkheid: slurie is de pap die ontaat bij slijpen met een coticule met water erop. Er ontstaat een brei , deze noemen we slurie. In België zijn we met deze term niet zo vertrouwd. Vandaar deze toelichting.

Het is een specifieke eigenschap van coticule dat juist deze brei , met zijn vrije granaten, sneller slijpt dan de steen zelf. Daarom is dat nog niet het geval met andere wetsteensoorten.

groeten

Ornament

groeten
Ornament,

Seek
19-04-17, 11:47
Zo is het duidelijk. Bedankt!

Hout-is-machtig
19-04-17, 20:56
Leuk dat ik dit hier vind! Ik was net van plan om volgende week eens langs te rijden in Lierneux waar de coticule verkocht wordt. Wat speuren op de site (https://www.ardennes-coticule.be/) leverde ook deze extra info op: https://bosq.home.xs4all.nl/info%2020m/info_20m-73.pdf
Een gans boekwerk met nauwkeurige beschrijving van alle types van coticules.

mathieu
19-04-17, 21:46
Dat spuwen op de wetsteen vind ik er toch net teveel aan ;)! Ik verkies toch gewoon water.

Pel
19-04-17, 21:59
De beste was vroeger die van maandag morgen om je beitel te wetten, daar zat dan nog bier bij van de afgelopen nacht:D

Groet Pel.

Nico Oosthoek
19-04-17, 22:01
De beste was vroeger die van maandag morgen om je beitel te wetten, daar zat dan nog bier bij van de afgelopen nacht:D

Groet Pel.

:D;)

mans
19-04-17, 22:02

Groet Pel.

of die als je goed verkouden bent.:p

O Peatey
19-04-17, 22:04
Ik heb mijn coticules in Vielsalm gekocht in het Musee de Coticules: http://museeducoticule.wixsite.com/musee-du-coticule

Seek
20-04-17, 08:24
Hier is de mijne. Ongeveer 8 x 8 cm, minus die schuine hoek natuurlijk.

62918

Gisteren mee gespeeld. Ik weet nog niet of dit het voor mij is. Hij is heel erg hard, krijgt haast geen "slurie". Hij polijst wel, maar erg langzaam vind ik. En of het er dan zo veel scherper van wordt? Er zitten ook een paar scheuren in, op zich geen probleem, maar het voelt niet lekker. En dan dat geknoei met water...

henkverhaar
20-04-17, 20:34
Heb je een slurriesteentje erbij? Ik heb binnen 20 seconden een prachtige slurrie op mijn BB wetsteen, en slijpen gaat zo mogelijk nog sneller dan op mijn Knives&Tools gebonden waterstenen...

Seek
21-04-17, 09:55
Nee ik heb geen slurrie steentje. ik heb het geprobeerd met een diamant plaat (400 grit als ik het wel heb), maar daarmee komt er ook niet heel veel vrij. Het blijft erg waterig vermengd met zwart van het staal en met weinig slijpsel van de steen.

Jan-Pieter
21-04-17, 20:11
Die steen komt bij mij vandaan en ik heb het op Duits leisteen gelijmd. Niet de mooiste kwaliteit vandaar voor enkele euro's verkocht. Ik had jaren geleden een hele zak coticule brokken overgenomen van een Nederlandse. Ik wilde ze eigenlijk allemaal van leisteen voorzien maar m'n tegelzaag hield er mee op :D

Ik geloof dat ze vrij hard en fijn waren. Dus misschien handig er een BBW bij te nemen of een andere steen rond die korrel.

DervishD
22-04-17, 00:56
Ik slijp al jaren met een coticule. Ik heb ook veel synthetische stenen geprobeerd maar het blijft toch mijn favoriet. De snede blijft ook langer scherp als je deze met een coticule slijpt, dat is althans mijn ervaring. Ik heb 6 coticules (met de huidige prijzen zijn die denk ik €800-€900 waard) en mijn favoriete is een bijna vierkant exemplaar. Niemand weet van welke laag die komt (Maurice Celis weet het ook niet) en het is een iets zachtere steen die heel snel en heel fijn slijpt.

Ook een leuk weetje, een coticule is de enige steen die slijpt zonder een braam te vormen.

Roeland
22-04-17, 13:25
Ook een leuk weetje, een coticule is de enige steen die slijpt zonder een braam te vormen.

Dat lijkt mij niet! Ook al zie of voel je hem niet hij is aanwezig, dat is namelijk slijpen.

groetnis, Roeland

DervishD
22-04-17, 13:53
Uhm, is gewoon bewezen hoor! Dat komt door de granaten die het slijpwerk doen en unieke slijpeigenschappen hebben. Tijdens het slijpen worden constant nieuwe granaten blootgelegd en omdat ze niet opbreken (wat bij andere stenen wel gebeurt) behouden ze hun grote. De apex van de snede stoot tijdens het slijpen constant tegen deze granaten die hun werking niet verliezen waardoor de apex wordt afgerond en dit zorgt er voor dat er geen braam wordt gevormd. Dit is ook de reden dat vele die met een open mes scheren de voorkeur geven aan een coticule (waaronder ik).

Jan-Pieter
22-04-17, 21:00
Waar is het bewijs, DervishD, het lijkt mij ook een erg sterk verhaal, maar prima als je daar in gelooft natuurlijk.

Dikke slurrie op een snelle/grove coticule en dan kun je vast met gemak een voelbare braam zetten.

Ik heb zelf meerdere coticules (voor m'n scheermessen) waarvan eentje een natuurlijke combo met BBW van 33x8cm, deze is enkel voor de sier hoor, een maatje te groot voor mijn slijpkunsten.

Dat namen van lagen publiek bekend worden gemaakt is van de laatste tijd. "Het is onmogelijk om te vertellen waar een oude coticule
gewonnen is" (quote uit Slijpen & Wetten deel 4). Wat mij wel verteld is over de steen van Seek is dat deze steen en de rest van de brokken kwamen van een tegelgroeve waar deze coticule brokken bijvangst waren. Zegt weinig natuurlijk behalve dat ze vermoedelijk niet al te lang geleden uit de grond zijn gehaald.

Roeland
22-04-17, 21:44
[QUOTE=DervishD;239285 De apex van de snede stoot tijdens het slijpen constant tegen deze granaten die hun werking niet verliezen waardoor de apex wordt afgerond en dit zorgt er voor dat er geen braam wordt gevormd. Dit is ook de reden dat vele die met een open mes scheren de voorkeur geven aan een coticule (waaronder ik).[/QUOTE]

Naar mijn bescheiden mening flauwe kul want de apex (lees de snede) moet juist nul zijn en niet afgerond en by the way een open (scheer)
mes slijp je ook aan beide kanten.
Maar je hebt beslist gelijk over de werking van de granaten in de slijpspurrie dat is ook een van de redenen dat een coticule zo fijn slijpt.
Het gaat er bij de coticule juist om dat de granaten makkelijk losbreken uit hun laag dat is wat een coticule een coticule maakt.
Hoe vaster (lees harder) het bindmiddel is hoe moeilijker de granaten los komen en er ontstaat een trage steen, dit heeft natuurlijk ook te maken met het aantal granaten in het bind middel.
Een fijne corticule is bij uitstek zeer zacht en kras gevoelig.
De steen van Seek mag eigenlijk geen corticule heten want het mist een belangrijke eigenschap namelijk het loskomen van de granaten, de steen is te hard en is denk ik prima geschikt voor het aanbrengen van een micro vouw of voor gutsen en draaibeitels.

Seek, als je naar de open dag van Masave komt ik ben daar ook aanwezig en heb dan diverse soorten slijp en wetstenen bij me waaronder een aantal oude en nieuwe coticules en laat je graag even slijpen en ondervinden hoe een corticle behoort te slijpen.

Groetnis, Roeland

Seek
24-04-17, 15:15
Weer veel geleerd hier. Bedankt voor alle adviezen. Dat van die braam is ook goed om te weten want ik begreep maar niet dat er geen een kwam. Met mijn Arkansas translucent kan ik wel een flinke braam kweken, terwijl die verder ook heel fijn polijst.

DervishD
24-04-17, 17:07
@ Roeland:

Je hebt werkelijk geen flauw idee hoe een coticule laag wordt gevormd, hoe deze slijpt (en waarom) en wat een coticule een coticule maakt. Je haalt er van alles bij en door elkaar.

Roeland
24-04-17, 17:35
@DervischD

Denk je?
De granaten (de kristallen die het slijpwerk doen) in de coticule laag zijn ongeveer 10 tot 13 micron (μ) groot maar dringen door de vorm van het kristal maximaal maar ongeveer 3 micron in het staal door. De diepte is afhankelijk van de druk en is meestal minder dan 3 μ. Minstens zo belangrijk voor het goed functioneren van een steen is het niet werkzame materiaal dat de granaatkorrels bindt. De uitzonderlijke kwaliteiten van de coticule zijn vooral toe te schrijven aan het perfecte evenwicht van een aantal bestanddelen.
De binding van voornamelijk mica’s en kwarts is vrij zacht, gedeeltelijk opgebruikte granaatkorrels laten gemakkelijk los zodat nieuwe korrels de taak kunnen overnemen.
De aanwezigheid van zeer fijne kwartskorrels zorgt ervoor dat de slijtage niet te snel gaat. Overigens is dit perfecte evenwicht niet altijd aanwezig.
Wat is de korrelgrootte van Coticule?
Het is een verkeerde vraag, maar omdat de vraag veel gesteld wordt gaan we proberen het toch te beantwoorden. Coticules verschillen fundamenteel van synthetische wetstenen in de manier waarop ze het te slijpen object bewerken. De indruk van de korrelgrootte is sterk afhankelijk van hoe de wetstenen worden gebruikt.
De snelheid van verspaning is variabel en het niveau van de polish is instelbaar. Hoe fijn de snede bewerkt kan worden hangt af van de slurry en de uitgeoefende druk.
Het bijzondere van Coticule is dat afhankelijk van de slurry dikte en de uitgeoefende druk de schijnbare korrelgrootte kan variëren van 1000 tot 16.000.
Snijsnelheid
* Met een dikke, pasteuze slurry: 1000 - 2000 grit.
* Met een dunnere, melkachtige slurry: 4000-6000 grit.
* Met een heel dunne mistachtige slurry: 8000-12000 grit. * Met alleen water: 16000 grit.
Gladheid van de snede
* Met een dikke, bijna pasteuze slurry ziet het oppervlak er met een vergrootglas als gezandstraald uit .
* Met een dunnere melkachtige suspensie wordt de snede aanzienlijk gladder.
* Een zeer dunne slurry (2 keer met een melksteentje over de wetsteen gaan is genoeg) geeft een snede die geschikt is voor de gevoelige huid.
* Met alleen water wordt de snede nog gladder en zeer optimaal. De snede heeft een hoge glans met het uiterlijk van korrel 15000 en de steen blijft gretig.
* De snede wordt nog gladder door in de plaats van water, talkpoeder (speksteenpoeder, babypoeder) te gebruiken.

Dit zijn citaten van Henk Bos uit zijn gepubliceerde werken die ik volledig onderschrijf.
Je kunt hier zijn paper lezen: https://bosq.home.xs4all.nl/info%2020m/info_20m-73.pdf

groetnis, Roeland

Athanor
24-04-17, 17:36
@Derwish
Kun je met wat documentatie of verwijzingen naar technische documentatie over het slijpproces met de coticules komen? Je hebt je kennis vast niet op "horen en zeggen" gebaseerd. Ik denk dat veel forummers dat graag onderbouwd willen zien.

Fons

Pel
24-04-17, 17:37
Ik raad jullie aan om dit PDF file van Henk Bos maar eens door te lezen Slijpen & Wetten deel 4Belgische wetstenen. https://bosq.home.xs4all.nl/info%2020m/info_20m-73.pdf

Groet Pel

Athanor
24-04-17, 17:39
O, ik zie dat Roeland parallel aan mijn schrijven ook een reactie plaatst, met verwijzing naar documentatie, dus mijn uitnodiging aan Derwish blijft staan.

Eric55
24-04-17, 18:59
Ik raad jullie aan om dit PDF file van Henk Bos maar eens door te lezen Slijpen & Wetten deel 4Belgische wetstenen. https://bosq.home.xs4all.nl/info%2020m/info_20m-73.pdf

Groet Pel

Ik heb het gelezen,Pel... zeer interessant!
Volgens mij heb ik vorig jaar tijdens de open dag hout in zutphen een steentje van Roeland gekocht,:rolleyes: En daar slijp ik nu mijn beitels op met een klodder spuug!
krijg ze er iig goed scherp mee... ben er zeer wijs mee.
Weer veel wijzer geworden in de wereld van slijpen!

Bijtel
24-04-17, 20:40
Is dit een Coticule?

63181
63182
63183

DervishD
24-04-17, 20:42
Naar mijn bescheiden mening flauwe kul want de apex (lees de snede) moet juist nul zijn en niet afgerond
Je denkt te groot. Dit vind plaats op microscopisch niveau.

Het gaat er bij de coticule juist om dat de granaten makkelijk losbreken uit hun laag dat is wat een coticule een coticule maakt.
Nee. Dat is niet wat een coticule een coticule maakt.

Hoe vaster (lees harder) het bindmiddel is hoe moeilijker de granaten los komen en er ontstaat een trage steen, dit heeft natuurlijk ook te maken met het aantal granaten in het bind middel.
Ik heb een harde coticule die zeer veel granaten bevat en ze moeilijk los laat. Een steen met veel granaten kan wel degelijk langzaam zijn.

Een fijne corticule is bij uitstek zeer zacht en kras gevoelig.
Nope.

De steen van Seek mag eigenlijk geen corticule heten want het mist een belangrijke eigenschap namelijk het loskomen van de granaten, de steen is te hard en is denk ik prima geschikt voor het aanbrengen van een micro vouw of voor gutsen en draaibeitels.
Nee, dat is niet de belangrijke eigenschap. De belangrijke eigenschap is dat dit specifieke gesteente granaten bevat, niet hoe makkelijk ze los komen.

mathieu
24-04-17, 21:59
DervishD,
Hoe weet jij eigenlijk dat die steen zeer veel granaten bevat? Is dat onderzocht, heb jij dat zelf onderzocht, of kan je dat op één of andere manier vaststellen?
En kan je misschien verduidelijken hoe je tot deze kennis over de coticule en slijpen in het algemeen gekomen bent.

Roeland
24-04-17, 22:03
Je denkt te groot. Dit vind plaats op microscopisch niveau.

JUIST maar geen afronding van de Apex

Nee. Dat is niet wat een coticule een coticule maakt.

De binding van voornamelijk mica’s en kwarts is vrij zacht, gedeeltelijk opgebruikte granaatkorrels laten gemakkelijk los zodat nieuwe korrels de taak kunnen overnemen.
De aanwezigheid van zeer fijne kwartskorrels zorgt ervoor dat de slijtage niet te snel gaat. Overigens is dit perfecte evenwicht niet altijd aanwezig.

Ik heb een harde coticule die zeer veel granaten bevat en ze moeilijk los laat. Een steen met veel granaten kan wel degelijk langzaam zijn.
Lezen!!! dat schrijf ik toch een harde steen zal zijn granaten moeilijker los laten of terwijl een trage steen. :)

Nope.
Dan niet

Nee, dat is niet de belangrijke eigenschap. De belangrijke eigenschap is dat dit specifieke gesteente granaten bevat, niet hoe makkelijk ze los komen.

Andere stenen bevatten ook granaten maar de manier waarop ze ingebed zijn bepaald een deel van het slijp proces en daarin is de Ardenner coticule nu juist uniek.De binding van voornamelijk mica’s en kwarts is vrij zacht, gedeeltelijk opgebruikte granaatkorrels laten gemakkelijk los zodat nieuwe korrels de taak kunnen overnemen.

Lees het stuk van Henk Bos maar! Met name Coticule slijpprincipe's.
En onderbouw je stellingen en aannames wetenschappelijk of met artikelen eo bronnen zoals Athanor al vroeg.

groetnis, Roeland

Roeland
24-04-17, 22:10
@Bijtel
Yep dat is een coticule of terwijl een Belgischbrok kan zo niet zien of de onderlaag BBW is of leisteen (de blauwige steen)

groetnis, Roeland

DervishD
24-04-17, 22:23
DervishD,
Hoe weet jij eigenlijk dat die steen zeer veel granaten bevat? Is dat onderzocht, heb jij dat zelf onderzocht, of kan je dat op één of andere manier vaststellen?
En kan je misschien verduidelijken hoe je tot deze kennis over de coticule en slijpen in het algemeen gekomen bent.
Gewoon onder een microscoop bekeken. Deze steen zit bomvol met granaten. Te veel granaten is niet goed want dan klitten ze als het ware aan elkaar vast en dan gaat de werking verloren.

En onderbouw je stellingen en aannames wetenschappelijk of met artikelen eo bronnen zoals Athanor al vroeg.
Je bent niet het helderste licht, hè? Je hebt aan aantal dingen gezegd die Henk Bos in zijn artikel direct tegenspreekt of die niet worden benoemt als wat een coticule een coticule maakt. Zo zeg je bijvoorbeeld dat alleen een coticule die zacht is makkelijk de granaten loslaat een coticule genoemd mag worden terwijl Henk Bos meerdere lagen en de eigenschappen daarvan beschrijft. Toch haal je zijn artikel aan als jouw bron.

mathieu
24-04-17, 22:35
Gewoon onder een microscoop bekeken. Deze steen zit bomvol met granaten. Te veel granaten is niet goed want dan klitten ze als het ware aan elkaar vast en dan gaat de werking verloren.

Je bent niet het helderste licht, hè? Je hebt aan aantal dingen gezegd die Henk Bos in zijn artikel direct tegenspreekt of die niet worden benoemt als wat een coticule een coticule maakt. Zo zeg je bijvoorbeeld dat alleen een coticule die zacht is makkelijk de granaten loslaat een coticule genoemd mag worden terwijl Henk Bos meerdere lagen en de eigenschappen daarvan beschrijft. Toch haal je zijn artikel aan als jouw bron.
DervishD,
Waarom zo een bot antwoord? Misschien je woorden ook eens over een coticule halen maar dan om de scherpe randjes te breken. Een discussie op deze manier hoeft echt niet. Respect voor de mening van een ander is de basis van dit forum. Je hoeft het niet eens te zijn, maar dat kan ook op een andere manier gezegd worden.

O Peatey
24-04-17, 22:36
Oei, oei mannen, geef elkaar de ruimte en respecteer ieders mening, kennis en achtergrond.
Zo niet, dan gaat dit escaleren en zijn er alleen maar verliezers in deze haantjesstrijd.

Roeland
24-04-17, 22:37

Inderdaad ben maar een simpele meubelmaker! Maar de eigenschap waarom een Coticule zo bejubeld word is toch:
De binding van voornamelijk mica’s en kwarts is vrij zacht, gedeeltelijk opgebruikte granaatkorrels laten gemakkelijk los zodat nieuwe korrels de taak kunnen overnemen. Zodat je een fijne slijp slurrie bekomt

Hartelijk dank voor je compliment en je fijne en uitgebreide onderbouwing.
Wat voor een microscoop heb je trouwens ben reuze benieuwd!

groetnis, Roeland

Roeland
24-04-17, 22:40
Oei, oei mannen, geef elkaar de ruimte en respecteer ieders mening, kennis en achtergrond.
Zo niet, dan gaat dit escaleren en zijn er alleen maar verliezers in deze haantjesstrijd.

Je hebt helemaal gelijk Pieter!
Ik ben altijd bereid om van nieuwe inzichten te leren en eigen te maken.

groetnis, Roeland

Nico Oosthoek
25-04-17, 08:16
Inderdaad ben maar een simpele meubelmaker!

groetnis, Roeland

Dat valt wel mee hoor Roeland.
Ik geniet altijd van je kennis en artikelen.

Pel
25-04-17, 09:16
Ik vraag mij af, waarom sommige mensen als ze tegenspraak krijgen, het niveau van hun taalgebruik ook omlaag gaat?

Groet Pel.

Duncan
25-04-17, 09:43
Ik vraag mij af, waarom sommige mensen als ze tegenspraak krijgen, het niveau van hun taalgebruik ook omlaag gaat? Groet Pel.

Ik heb het idee dat dat op dit forum gelukkig zelden gebeurt. Op andere fora echt schering en inslag.

Jan-Pieter
25-04-17, 11:44
Bijtel, je steen is een natuurlijke combinatie Coticule BBW. Of de BBW-kant een geschikte slijpsteen is, is altijd maar afwachten.

Ik wel even opkomen voor de harde coticules. Dit zijn ook gewoon coticules en hebben echt geen andere benaming nodig. Eventuele suggesties kun je natuurlijk naar Maurice Celis mailen als je dat wilt. Ik kan me voorstellen dat Roeland's uitspraak hierover een heftige reactie kan oproepen. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur of je liever een zachte of harde coticule gebruikt. Je kunt ze ook combineren door achter elkaar te gebruiken.

Ik heb tientallen wetstenen verkocht aan scheermesgebruikers via een scheermesforum (de zak brokken enkel via marktplaats) en bij hun ligt de voorkeur bij de harde coticules, kon ik ook meer voor vragen. Zij zijn vaak op zoek naar een fijne coticule om op te eindigen. Ze willen dan liever niet dat de steen auto-slurriet (zelf slurrie produceert bij het wetten). Als ze slurrie willen gebruiken, maken ze dat zelf. Dan kom je bij de harde uit.

Als je meerdere stenen hebt en na een coticule door wilt op fijnere stenen is een zachte coticule wel handiger want sneller. Een zachte coticule kun je ook eerder in je progressie gebruiken.

Het is maar net wat je er mee wilt doen.

Bijtel
25-04-17, 14:16
Grappig. Nooit geweten. Ik gebruikte de blauwe kant altijd, omdat de witte kant niet wilde slijpen. Vanwege de mededeling hier dat coticule op leisteen gelijmd wordt en in onregelmatige brokken wordt gemaakt dacht ik er opeens aan. De Belgian Blue Whetstone lijkt wel op leisteen, maar de laagjes missen geloof ik.

Ik heb de steen lang geleden van m'n vader gekregen. Zal nog eens navragen hoe hij er aan komt. Hij is ook aardig uitgesleten (vooral de blauwe kant dus). Nu ik weet hoe je hem moet gebruiken ga ik het weer eens proberen. En vlakken.

Is er een manier om thuis de fijnheid te bepalen van slijpstenen?

Hout-is-machtig
25-04-17, 20:35
...
Is er een manier om thuis de fijnheid te bepalen van slijpstenen?
In het hiervoor al eerder vermelde werk (https://bosq.home.xs4all.nl/info%2020m/info_20m-73.pdf) staat onderaan blz 16 een klein stukje over hoe je de fijnheid bepaalt. Het is een onrechtstreekse methode door het resultaat van slijpen met een coticule te vergelijken met slijpen met een gekende korrelgrootte.

----------
Korrelgrootte bepaling
Het bepalen van de korrel grootte bij Coticule is niet mogelijk. We kunnen wel naar het oppervlak kijken wat we met een bepaalde bewerking kunnen realiseren.We kunnen het verkregen oppervlak vergelijken met eenstandaard. Hierdoor kunnen we een idee krijgen waarmee het geslepen oppervlak is te vergelijken. De volgende resultaten zijn verkregen met dezelfde steen door de dikte van de slurry en de uitgeoefende druk te variëren. Het bereik loopt van grit 800 tot grit 16.000!
....
---------

Pel
25-04-17, 21:03
Over een ding ziullen de meeste forumleden het wel eens denk ik, dat het verrekte goede wetstenen zijn van onze zuiderburen, ik gebruik ze al meer als 45 jaar tot volle tevredenheid.

Groet Pel.

Hout-is-machtig
25-04-17, 21:35
Hier nog een goede bron van informatie: http://www.sharptools.be/
Eindelijk vond ik hier wat het verschil is tussen een Coticule (http://www.sharptools.be/data/mediablocks/De%20Belgische%20coticulen_V7_nl_sharptools_lineai r.pdf) en een BBW (http://www.sharptools.be/data/mediablocks/Belgian%20Blue%20Whestones_v7_nl_sharptools_lineai r.pdf) ...

Seek
26-04-17, 11:09
Wat gebruiken jullie als slurrie steentje, en waar is dat te krijgen?

ornament
26-04-17, 12:09
Persoonlijk gebruik ik dat nooit, door te slijpen komt die slurie er vanzelf. Dat is een handeling minder. Het wetten van beitels en gutsen gaat zo snel ( na het elektrisch slijpen) , enkele streken en klaar. Maar bij jou steen, waarbij de korrels minder snel loskomen, kan dat een verschil maken; Zo'n steentje is gewoon een kleine coticule.

groeten ,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu

Pel
26-04-17, 12:11
@Seek, op die messen site staat hij voor €9,95 https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-ardennes-coticule-slurry-stone-selected-nr-1.htm

Groet Pel.

Seek
26-04-17, 12:19
Bedankt voor de link.
Ik kijk daar natuurlijk gelijk even verder. Kent iemand deze steen, hoe is de kwaliteit en hoe zijn de eigenschappen hier van?
https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-coticule-standard-150-x-50-mm.htm

Pel
26-04-17, 12:57
Dat is een coticule standaard, en je hebt coticule selected wat het verschil is weet ik niet, ik zie alleen dat is er een prijs verschil is, ik denk dat het gewoon een coticule is, maar of hij hard of zacht is dat weet ik niet?

Groet Pel.

henkverhaar
26-04-17, 14:18
Standaard en select heeft voor zover ik weet niks met hardheid te maken, alleen met de 'kwaliteit' van het stuk coticule (uniformiteit van de laag, insluitsels, visueel). Overigens niks ten nadele van KATO, maar een coticule of BBW zou ik toch bij voorkeur rechtstreeks bij Ardennes Coticule bestellen.

Bijtel
26-04-17, 14:29
Hier nog een goede bron van informatie: http://www.sharptools.be/

Bedankt voor de nuttige link. Valt me op dat ze hier adviseren om de slurrie telkens van de stenen af te wassen.

L.N.
26-04-17, 15:29
Dat is een coticule standaard, en je hebt coticule selected wat het verschil is weet ik niet, ik zie alleen dat is er een prijs verschil is, ik denk dat het gewoon een coticule is, maar of hij hard of zacht is dat weet ik niet?

Groet Pel.

Dat staat toch letterlijk in de tekst bij de steen?

De Coticule heeft een geel-witte kleur met soms een rode en groene schijn. "Selected" biedt een homogene steen terwijl "Standard" enkele zichtbare schoonheidsfouten of natuurlijke verkleuringen heeft. Dit heeft verder geen invloed op de slijpeigenschappen. Echter omwille van de delicate snede adviseren wij voor het slijpen van een open scheermes de Coticule Selected-steen.

Chenak
26-04-17, 18:13
Als ik dit allemaal lees rijst bij mij de volgende vraag:
Deze stenen zijn duur, geven volgens mij een hoop troep met die "slurrie" en het klinkt allemaal redelijk ingewikkeld.
Waarom dan niet slijpen met een diamant-, of watersteen en wetten op een leren strop met pasta?
Lijkt mij een stuk praktischer...

Of heb ik toch iets verkeerd begrepen?

Groet,
Hans

Pel
26-04-17, 18:58
@Hans, het is maar net wat je gewend bent, die diamantplaten bestaan nog niet zo heel lang, daarom gebruikte iedereen natuurstenen o.a. oliestenen of waterstenen, de ene kiest water de ander kiest olie. Met de diamantplaten gebruik je ook water om het slijpsel af te voeren sommige vinden dat ook een geknoei en nemen oliestenen dat is m.i. de schoonste methode.

Groet Pel.

Wim Kluck
26-04-17, 19:03
Gereedschap slijpen gaat op vele manieren. Chenak met de jouwe is niets mis. Laten we zeggen de een houd van blond een ander van rood. Daarom is er ook zoveel discussie over.

mathieu
26-04-17, 19:07
Een diamant of watersteen geeft evenzeer troep. Je moet ook spoelen met water. En bij sommige waterstenen moet je eveneens slurrie maken. De slurrie bij de coticulle (Nederlands woord voor?) gaat het verschil niet maken. Bij een leren strop heb ik me laten vertellen heb je de neiging om de vouw af te ronden, wat niet ideaal is.
Maar slijpen en wetten is een huis met vele kamers. Evenveel meningen als methodes waarbij ieder uiteraard zijn methode de beste vindt :D!

Pel
26-04-17, 19:10
Volkomen mee eens Mathieu.

Groet Pel.

mathieu
26-04-17, 19:13
Ik heb twee nagura steentjes. Het ene is een natuurlijke steen, het andere van klei. Ze doen beiden hun werk. De belangrijkste eigenschap van dit steentje zal zijn dat het zelf geen slijpend of krassend materiaal achterlaat.

Chenak
26-04-17, 19:55
Heren,
Dank voor de antwoorden.
Hoef ik gelukkig toch mijn Naniwa Chosera stenen niet in te ruilen:p

Wat betreft het stroppen op leer en afronden:
Paul Sellers zegt hierover dat de afronding komt door het "doorhalen" van de beitel, waardoor je een ronde beweging maakt.
Als je de beweging korter en rechter houdt zou dit niet moeten gebeuren.
Klinkt logisch lijkt mij.

Ik heb nog nooit een microscoop op mijn beitels gezet, maar ben wel zeer tevreden over de scherpte en het gemak van stroppen op een stuk leer met pasta.

Groet,
Hans

Hout-is-machtig
26-04-17, 20:36
... de coticulle (Nederlands woord voor?) gaat het verschil ...
Volgens https://fr.wikipedia.org/wiki/Coticule is coticule afkomstig van het latijn: coticula ; de cos, cotis, « pierre à rasoir »
Op de website voor toerisme in Wallonië (http://benl.wallonie-tourisme.be/nl/produit/attractions/activites/industrieel-erfgoed/museum-van-de-coticula/10895) staat er coticula aangegeven. Na wat zoekwerk op google translate en zo denk ik dat de beste vertaling "wetsteen" is :D

Hout-is-machtig
26-04-17, 21:08

Ik heb twee nagura steentjes. Het ene is een natuurlijke steen, het andere van klei. Ze doen beiden hun werk. De belangrijkste eigenschap van dit steentje zal zijn dat het zelf geen slijpend of krassend materiaal achterlaat.

Hier bestaan 2 antwoorden voor ...
1. Enerzijds maakt het eigenlijk niet veel uit - zolang je 'slurrie' krijgt met een steen is het OK. Je kan dan slijpen.
2. In deze link (http://www.coticule.be/the-cafeteria/message/6055.html) staat er enkele goede opmerkingen ...
In 't kort: veronderstel dat je slurrie-steen veel zachter is dan de coticule, dan zal de slurrie navenant veel meer bestaan uit de stof van de slurrie-steen en veel minder uit 'echte' coticule. Als het andersom is, dan heb je meer granaten uit de coticule in de slurrie. Dit beïnvloed natuurlijk het slijpen - voor meer info moet je de link volgen (en lezen!).

mathieu
26-04-17, 21:40
Hier bestaan 2 antwoorden voor ...
1. Enerzijds maakt het eigenlijk niet veel uit - zolang je 'slurrie' krijgt met een steen is het OK. Je kan dan slijpen.
2. In deze link (http://www.coticule.be/the-cafeteria/message/6055.html) staat er enkele goede opmerkingen ...
In 't kort: veronderstel dat je slurrie-steen veel zachter is dan de coticule, dan zal de slurrie navenant veel meer bestaan uit de stof van de slurrie-steen en veel minder uit 'echte' coticule. Als het andersom is, dan heb je meer granaten uit de coticule in de slurrie. Dit beïnvloed natuurlijk het slijpen - voor meer info moet je de link volgen (en lezen!).
De nagura moet slurrie maken, maar toch is niet elke steen geschikt. Je zou bijvoorbeeld een andere wetsteen kunnen gebruiken, maar dan krijg je een slurrie die een mengsel is van beide wetstenen. en dat kan niet de bedoeling zijn. De nagura moet uit een materiaal zijn wat neutraal aanwezig is in de slijppasta.

Jan-Pieter
26-04-17, 22:06
Een slurrie mengsel kan prima werken. Gebruik je een zachter grover steentje dan heb je een grove slurrie met wat fijne coticuuldeeltjes. Met een harder en fijner steentje krijg je coticuul slurrie met wat fijne deeltjes van het steentje.

Gebruik je een coticuul slurriesteentje kan je nog steeds een mengsel krijgen als ze van verschillende lagen afkomstig zijn. Binnen een laag zijn ook nog niet alle stenen gelijk. Meer een probleem voor de puristen :)

Hier zijn mijn slurriesteentjes:
63238
Escher, Thuringian, Llyn Idwal, Arkansas, Dragon's Tongue, BBW's en Coticules.

mathieu
27-04-17, 05:21
Dit is een ander inzicht waar ik nog niet had bij stil gestaan. Ik herzie mijn standpunt!

MasaveHout
27-04-17, 07:06
Slijpen blijft een bijzonder punt van discussie altijd. In alle jaren dat ik mee lees op dit forum zijn al al diverse meningen voorbij gekomen. Het is van belang dat we open staan voor elkaars mening en we met respect reageren op de mening van een ander.

Scherp is ook een betrekkelijk iets trouwens. Metaalsoort,slijphoek en toepassing van het gereedschap.

Nou...ik ga lekker een ochtendje schaven en zagen....... met gereedschap dat ik allemaal "laat slijpen" :D

Bijtel
01-05-17, 10:49
Zijn niet alle wetstenen slurriestenen?

Jan-Pieter
01-05-17, 10:55
Nee. Slurriestenen zijn stenen die je (alleen) gebruikt om slurrie mee te maken op een grotere steen.

Er zijn wel stenen groot genoeg om op te slijpen en klein genoeg om als slurriesteen te gebruiken.

henkverhaar
01-05-17, 11:24
Op mijn bbw (messen slijpen) gebruik ik een klein stukje bbw (was bijgeleverd) als slurriesteen. Op mijn synthetische waterstenen (kato/eden) gebruik ik een arkansas steentje (zoeen die je vroeger in leren hoesje in buitensportzaken kon kopen - en waar ik nooit fatsoenlijk een mes op kon slijpen; daarvoor heb ik nu een fjallkniven saffier/diamant combi in mijn zak zitten...)