PDA

Bekijk Volledige Versie : Restauratie Kity 635

Zky
06-04-17, 19:26
Na een tijd veel topics over restauraties van oude machines gelezen te hebben op dit forum begin ik het virus ook te pakken te krijgen :)
Deze week heb ik een oude Kity 635 vlak vandiktebank in huis gehaald. Mooi klein model en volgens mij een goeie machine om met een dergelijke restauratie/opknapbeurt te starten.
62246
Constructief ziet het er allemaal wel goed uit, de tafels zijn mooi vlak, scharnieren zijn niet verroest, het verstellen van de aanvoertafel werkt, de motor doet het en de beitels draaien.
Toen ik het bankje ging bekijken bij de verkoper heb ik hem uiteraard gevraag hem even op te starten, het eerste wat je test bij zo'n aankoop. En hij liep als een zonnetje.
Totdat ik thuis kwam en merkte dat de aandrijfriem voor de rollers van de vandikte ontbrak... Daar zal dus een nieuwe voor moeten komen. Gelijk een vraag aan de (ervarings-) deskundigen hier: welk type/maat riem moet ik hiervoor hebben? Na wat onderzoek kom ik zelf uit om een 710*6 mm band.
6224762250

Ik heb het aanvoerblad verwijderd en dan is goed zichtbaar hoeveel vuil en roest er aan de binnenkant aanwezig is. Het vandikte blad is niet te verstellen, deze zit vastgeroest :) Ook de hendel om deze te verstellen ontbreek. Hier valt met een torx dop oid vast wel wat van te maken.
6224862249
Vooralsnog lijkt het allemaal oppervlakteroest, dus vanavond/morgenavond ga ik alles demonteren en plaats ik het voor een aantal dagen in een badje van schoonmaakazijn, met uitzondering van de aluminium delen.
Zodra alles mooi schoon is, even goed afborstelen en insmeren. Waar kan ik het het beste daarna mee insmeren? Gewoon WD40?

Ik ga aan de slag met het demonteren en azijnbadje :)

Mochten jullie in de tussentijd nog tips voor me hebben dan graag!

Wordt zeker vervolgd...

KrisG
06-04-17, 20:23
Ik heb een franse handleiding 'notice d'entretien' in pdf ik weet niet of je daar iets mee bent ?

62251

EDIT: Ik heb blijkbaar ook nog een tweetalige versie duits/frans.

62252

Zky
06-04-17, 21:10
Bedankt! Die is zeker handig. De laatst vooral want m'n Frans is niet zo sterk :D

Zky
07-04-17, 10:40
Gisteravond heb ik nog een en ander kunnen demonteren maar ik kwam er niet uit met de tandwielen en poelies die er af moeten. De borgpennen heb ik wel kunnen verwijderen. Werkt een kleine polietrekker voor beiden of moet ik de oplossing in zwaarder gereedschap zoeken? Op het forum hier heb ik een en ander kunnen vinden maar heb niet echt een antwoord op m'n vraag kunnen krijgen.

klaas0639
07-04-17, 11:59
Misschien miste ik wat maar moeten die tandwielen en poelies er echt af? (ze moeten er ook ooit weer op hè :))

klaas0639

Zky
07-04-17, 12:17
Nou tandwielen wellicht niet per se, die kunnen ook met as en al in de schoonmaakazijn. Alleen is de poelie van aluminium en dat lijkt me dan weer minder slim om in het azijn​ te leggen. Tenminste dat is wat ik het en der lees. Maar als ik het mis heb hoor ik het graag, want zoals je terecht aangeeft; het moet er ook allemaal weer op ;)

KrisG
07-04-17, 14:32
Het vandikteblad is niet te verstellen,zeg je, ik merk bij de mijne ook dat het een heel stofgevoelig systeem is. Toen ik mijn exemplaar kreeg zag het er veel beter uit dan de jouwe, maar die kettingverstelling, daar heb ik toch ook wa tijd in gestoken om ze weer gangbaar te maken. En aan het handvatje omdie verstelling te doen mis je weinig, het is redelijk klein en daardoor moeilijk te gebruiken. Ik betrap me erop dat ik voor grote verstellingen zelfs de accuboormachine erop zet. Een systeem met een ratel zou misschien nog het beste werken.

Kris

Zky
07-04-17, 18:09
Een nachtje in de wd40 heeft z'n werk wel gedaan want nu heb ik alles los kunnen krijgen, incl het blad van het vandikte gedeelte.62276
62277

Nu vooral een kwestie van sorteren en categoriseren van de onderdelen voordat ik het overzicht kwijt raak ;)

Een aantal onderdelen zijn al schoon dus wellicht kan ik een en ander alweer deels in elkaar zetten en dan de volgende delen laten weken.

Zky
07-04-17, 18:12
@KrisG: wat ik bij demonteren van dit ding al wel heb gemerkt is dat het heel belangrijk is om het blad van de vandikte parallel en in hetzelfde vlak te hebben lopen. Eigenlijk heel logisch anders gaat een en ander wringen. Dat wordt straks veel aandacht bij het afstellen.

KrisG
07-04-17, 18:35
Het moeilijk draaien is volgens mij ook een beetje logisch, een klein wieltje, een lange as en een kettingoverdracht van 1 naar 4 assen.
Die 4 assen staan dan nog eens 100% bloot aan het stof en de krullen, niet invetten is moeilijk lopen, wel invetten is plakkend stof...

Maar het is een fijn machientje voor de rest, proper houden helpt :)
Kris

Zky
07-04-17, 22:39
De onderkant gaat sowieso zo volledig mogelijk afgedekt worden heb ik al gezien :)

Inmiddels heeft flink wat ellebogen zweet z'n vruchten afgeworpen.
62295
62296

Dit blad wordt nog even flink poetsen:
62297

KrisG
08-04-17, 08:40
Die onderkant zit inderdaad onder de kap, maar daar zitten wel wat gaten in, ik ondervind wel dat er stof onder komt.
Wat zichtbaar is, de 4 assen waar dat plateau op staat, die zit je zo vol stoffen, af en toe proper maken is aan te raden.

Bij het vandikte schaven zit er een kap op de bovenkant om de krullen af te voeren, daar wil ik op termijn een afzuigkap op zetten, die heeft ook origineel bestaan geloof ik. Aan de onderkant hopen de krullen zich ook op bij het vlakschaven, daar denk ik nog na over de afvoer ervan. Moest jij daar een goede oplossing voor hebben, dan lees ik het graag :)

In elk geval een topic dat ik met aandacht volg.

Kris

Zky
10-04-17, 21:44
Het zijn een tweetal sleuven, om het apparaat ergens op te bevestigen, en een sleuf onder het vliegwiel waardoor stof en vuil er onder kan komen. Wanneer hij weer in elkaar zit zullen we hier eens wat voor bedenken.

Vanavond weer flink lopen poetsen:62483

Een tweetal onafgedekte kogellagers moeten vervangen worden. Deze zitten behoorlijk vast (geperst?) en zijn natuurlijk omgeven door roest. Dus eerst even weken in de wd40 en dan eens kijken of we ze er uit krijgen. Desnoods kan ik ook nog terecht bij een lokale autogarage. Daar hebben ze voor dit soort klusjes toch wat beter gereedschap liggen :)

Zky
11-04-17, 07:31
Wie kan mij vertellen hoe dit soort ringen/klemmen precies heten:
62487
Voor de vlakbank houden ze lagers op hun plek. Als ik zoek op borgveer/zekeringsring kom ik uit op:
62488

cverkooyen
11-04-17, 08:08
https://www.jeveka.com/en/catalog/springwashers-and-disc-springs/no-groove-or-groove-push-on-washer/g+c

Zky
11-04-17, 17:44
Bedankt! Daar kom ik wel verder mee

chevy66
11-04-17, 20:22
Klemring.

Spaander
11-04-17, 20:28
Asborgring

Bijtel
12-04-17, 09:06
Een tweetal onafgedekte kogellagers moeten vervangen worden. Deze zitten behoorlijk vast (geperst?) en zijn natuurlijk omgeven door roest.

Welke bedoel je? Bij die van mij heb ik geen enkele kogellager vervangen. Na veel smeren liepen ze weer soepel genoeg. Een beetje speling is op de meeste lagers geen probleem.

De twee kleine tandwielen zijn er bij mij een aantal keer af geweest. Weet niet precies meer waarvoor, maar ze zaten telkens in de weg om iets anders te (de)monteren of af te stellen. Ik heb alleen de grotere aandrijfwielen laten zitten. Die kreeg ik niet makkelijk gedemonteerd, en was ook niet echt nodig.

Jouw machine ziet er nog wat slechter uit dan de mijne :rolleyes:

Zky
13-04-17, 10:27
@Spaander/Chevy66: Bedankt!

@Bijtel: Als je de kogellager laat draaien en je hoort hier vuil in zitten (lijkt alsof er iets schuurt/ratelt) dan is hij aan vervanging toe. Wellicht niet direct maar als je hem toch open hebt liggen... Het gaat bij de mijne met name om de lager waarop het wieltje zit, welke de riem voor de aanvoerrol van het vandikte-gedeelte in- of uitschakelt (als dat een beetje een heldere omschrijving is :) )
Nu is dit wel een onderdeel welke ik eventueel later makkelijk kan vervangen omdat ik er makkelijk bij kan. Ik kijk het dus nog even aan voorlopig.

Waar ik nu even over twijfel is of ik de behuizing ook ga voorzien van een nieuwe laag hamerslag. Er zijn aardig wat roestplekken zichtbaar en nu heb ik hem toch los liggen. Aan de andere kant; hij is niet bedoeld als museumstuk en moet hoofdzakelijk goed functioneren.
Dan is het denk ik meer de vraag of ik de levensduur van het apparaat er mee verleng..

Bijtel
13-04-17, 13:22
Die lager draait zo langzaam dat het nauwelijks uitmaakt.

De behuizing schilderen is wel netjes, maar als je snel klaar wilt zijn zet je de roestplekken alleen in de lijnolie. Het roest niet verder als de machine nu droog staat.

Zky
13-04-17, 13:58
Ja klopt, het is inderdaad wel zo netjes. De roest heb ik al wel behandeld maar aangezien alle andere onderdelen mooi gepoetst zijn...
Nu alleen nog de juiste kleur vinden. De meeste hamerslag groen varianten welke ik heb gezien zijn ook echt (donker-) groen.
Deze machine heeft een iets grijze tint er door heen. Zo ben ik ook de variant machine-groen tegen gekomen, wie weet is dat wat. Iemand ervaring hiermee?

klaas0639
13-04-17, 14:36
Zelf zou ik hechten aan de oorspronkelijke kleur. Heb je voor hamerslagverf ook de mogelijkheid de juiste kleur (op basis van een sample) aan te laten maken?

mvg
klaas0639

PS:
Je Kity gaat er steeds mooier uit zien.

Zky
13-04-17, 21:07
Dat doe ik ook. Ik heb me inmiddels wel laten vertellen dat er voor dergelijke machines maar een beperkt aantal RAL kleuren voor een hamerslag afwerking worden gebruikt. Alleen wil ik natuurlijk wel de juiste hebben.
Ik ga gewoon even rustig shoppen en neem dan denk ik de afdekkap mee om goed te vergelijken. Motip en Rust-oleum hebben varianten die op het eerste oog goed in de buurt komen.

Tav het schoonmaken van alle onderdelen:
62631
Dat zit er zo goed als op :)

klaas0639
13-04-17, 21:28
Voor zover ik dat van je foto's kan zien geeft je grondige restauratie een mooi resultaat.

Ik heb zelf ook een oude 635.Tweede hands gekocht maar kom voorlopig niet aan een schoonmaken/restauratie toe. Het is een extra reden dat ik je verslag (en dat van Bijtel natuurlijk) met aandacht volg.

mvg
klaas0639

fjaveldkamp
13-04-17, 23:01
Afgelopen 10 jaar gewerkt met hetzelfde machinetje, samen met de zaagtafel, freestafel en langgatboor, allemaal op 1 motor. 'T is wat klein, maar heb er een boot van ruim 12 meter mee kunnen bouwen (zie Shpountz38-40) Het goed vet houden (siliconenspray) van de tafel bij het vandikte frezen is wel heel belangrijk anders loopt een en ander makkelijk vast. Messen stellen is lastig.
Succes met de restauratie.

Groet Ricco

trilliwilli
14-04-17, 08:16
GEEN SILICONE! Dat is de grootste vijand voor elke afwerking van hout. Zowel verf als olie hechten niet op hout waar siliconen in zit. De tafels glijden prima als je er een waxinelichtje overheen haalt. De spindels zet je in de olie, en de overtollige haal je met een doek weer weg. Een filmpje olie is voldoende om te smeren.

Ik zou voor de prijs van een lager deze altijd vervangen als hij nu toch uit elkaar ligt. We hebben het over nog geen tientje voor een lager, dat is verkeerde zuinigheid.

Hamerslag kun je ook mengen. Koop donker en lichtgroen en meng een klein beetje op kleur. Als je de goede verhouding hebt kun je de twee blikken bij elkaar mengen, daar schilder je de hele machine wel mee.

Zky
14-04-17, 15:55
Dankje Klaas! Tot nu toe kan ik t.a.v. dit projectje al wel zeggen dat ontroesten met schoonmaakazijn echt een goede en goedkope methode is. Het kost alleen wel even wat tijd. Vooral goed schoonmaken erna en direct de werking van de azijn teniet doen. Ik heb hiervoor alles ingesmeerd met WD40 en daarna weer goed schoon geboend. De onderdelen goed sorteren is ook zeker een belangrijke (inkoppertje :D ).

Ik heb besloten om het apparaat toch van een nieuwe laag hamerslag te voorzien. Er zitten te veel roestvlekken in het zicht welke het andere boenwerk dan een beetje teniet doen voor m'n gevoel.
Mocht ik succes hebben qua merk/kleur dan zal ik dat hier laten weten.

Goed om te horen Ricco dat het zo'n betrouwbaar machientje is! Ik hoop er dan ook nog vele jaren plezier van te hebben.
V.w.b. de siliconen wat William aangeeft had ik ook al vernomen. Ik wil er inderdaad gewoon paraffine voor gaan gebruiken.

gr,
Luuk

Zky
18-04-17, 21:40
Even een korte update:
Ik heb intensief gezocht naar de precieze kleur en meerdere geprobeerd. Het laten mengen van hamerslagverf op de juiste kleur wordt niet gedaan, alsdus 2 verf speciaalzaken waar ik langs ben geweest. Die hoop had ik dus snel opgegeven. Dan val je terug op de verkrijgbare standaard kleuren. Hiervan viel de Hammerite af want die is echt te donker. Daarnaast een merk genaamd Air Crafts geprobeerd, deze was weer te licht en te grijs. Anderen neigden weer meer naar turqoise. Uiteindelijk terecht gekomen bij Motip/Colorworks. De kleur is ook niet helemaal gelijk maar vind ik wel erg mooi staan en inmiddels heb ik al aardig wat spuitbussen hamerslag staan ;) dus deze gaat het worden.
Vanavond alvast de te verven onderdelen in de primer gezet.
62851

Verder zijn alle onderdelen nu schoon. Daar waar nodig is een lager vervangen, evenals diverse moertjes en boutjes.

Na het schilderen kan het monteren dus beginnen.

Zky
20-04-17, 19:40
Vanavond de laatste laklaag er op gespoten.
Als alles dit weekend goed droog is dan ga ik een start maken met het monteren.
62932
62933
62934

SjoerdvR
21-04-17, 07:40
Nou dat gaat er weer top uitzien, heel mooi!!

Spaander
21-04-17, 09:29
Prachtig, hoe heb je het met die stickers/plaatjes gedaan, afgeplakt of opnieuw erop?
Mvg,:).

klaas0639
21-04-17, 09:46
Een leuk project met een prachtig resultaat.
Ik hoop dat je ons ook van de montage en afstelling net zo op de hoogte blijft houden. Dit is één van de verhalen die het forum zo breed en leuk maken.

mvg
klaas0639

Zky
22-04-17, 14:03
Bedankt allen voor de mooie antwoorden!
@Spaander: die heb ik afgeplakt.

De verf is droog dus ben ik met het monteren begonnen. Als eerste het vandikte gedeelte. Dat was nogal een priegel werk omdat de plaat niet op de 4 schroefdraden gemonteerd kan worden wanneer deze al vastzitten. Daar is geen ruimte meer voor. Dus heb ik de plaat op de bodem gelegd en alle schroefdraden stuk voor stuk er op geschroefd. Ik had daarbij ook de hoop dat de vandikte gelijk goed in 1 vlak zou staan. Dat is niet helemaal gelukt maar hij is wel in hoogte te verstellen zonder iets te hoeven forceren.
Daarna heb ik de beitelkop gemonteerd. Deze loopt niet helemaal lekker. Ik denk dat er toch schoonmaakazijn in 1 van de lagers is gekomen. Dus deze heb ik weer verwijderd en daar worden gelijk beide lagers in vervangen.
Ook merk ik dat het frame iets spanning zet op deze beitelkop wanneer hij vestgeschroefd is, waardoor een en ander nog stroever draait. Dit zal wel minder worden wanneer oa de tafels zijn gemonteerd. Dus de beitelkop wordt pas aan het eind vast gedraaid aan het frame.
Met alle onderdelen welke ik er al weer op heb gehad ziet het geheel er zo uit:
63030
63031

Wat ook wat extra aandacht vraagt is het plastic vliegwiel. Doordat de 2 aanvoer assen van de vandikte iets heen en weer kunnen bewegen, kan het gebeuren dat de ketting tegen dit vliegwiel aanloopt. Op de foto hieronder is dat goed te zien.
63033
Ook hiervan hoop ik dat het minder wordt naarmate meer onderdelen op het frame zijn gemonteerd en het geheel stijver wordt.

Voor nu ga ik eerst het vandikte gedeelte goed nalopen om er zeker van de zijn dat het juist geplaatst is. Terwijl ik de eerder genoemde lagers laat vervangen (een vriend van me heeft er op zijn werk het juiste gereedschap voor :) )
63034
Monteren blijkt toch wel lastiger dan demonteren :p

Mochten jullie nog tips hebben dan hoor ik die graag!

Gr,
Luuk

willem1958
22-04-17, 16:17
Zo dat ziet er weer top uit.
Goed gedaan man!

Grenslandservice
22-04-17, 18:46
Ik zit met grote belangstelling naar je verrichte werkzaamheden te kijken, het ziet er prachtig uit.
Sinds kort ben ik lid geworden en gezien mijn voorliefde voor houtbewerkingsmachines, al veel eerder moeten doen.
Nou wil het geval dat ik met een identieke 635 aan de handel ben en naar verwachting spoedig kan overnemen.
Mijn passie is om bestaande machines geheel op te knappen en weer in topconditie te brengen, daarnaast natuurlijk om een machine te hebben die optimaal functioneert. Ik blijf je nog wel ff volgen, kan er ongetwijfeld mijn voordeel mee doen.
In het begin benoemde je de rol op de aandrijfriem, je zult wellicht de "spanrol" bedoelen, deze is ook gelagerd en behoeft ook nazicht.
Succes bij de assemblage en afstelling!

Zky
23-04-17, 08:06
Ik bedoelde inderdaad de spanrol :) de lager daarin wordt ook vervangen.
Ik ben niet helemaal thuis in de juiste terminologie als het aankomt op mechanica, machine onderdelen, enz. Mocht ik het verkeerd benoemen, verbeter me dan gerust anders leer ik er ook niks van;)

Maar wel fijn om te horen dat dit draadje mensen interesseert, dat motiveert mij weer om zoveel mogelijk te posten.

Ik ben gisteravond bezig geweest met het stellen van het bed van de vandikte. Eerst alles weer losgehaald om in alle rust eens goed te bekijken hoe ik het het beste kon aanpakken.
En mijn theorie was dat als het bed vlak op de bodem van het frame zou liggen, hij goed parallel en vlak zou zijn ten opzichte van de beitels. Waarbij ik er wel rekening mee hou dat ik hier later, als alle onderdelen er weer opzitten, nog wat moet doen qua fijnafstelling.
Met het frame ondersteboven dient dit als gewicht om alles op z'n plek te houden waarna ik de schroefdraden alle 4 gelijk kon zetten (zelfde afstand tov de onderkant van het frame) en vast kon zetten. Het plaatje mdf is om iets afstand te creëren tussen het frame en het bed van de vandikte, zodat je het schroefdraad niet gelijk helemaal vast hoeft te draaien aan het bed.
63065
63066
Dit lijkt aardig gelukt te zijn :)

O ja en de onderkant heb ik, zoals te zien is, met de donkere Hamerrite gespoten. Die zie je toch niet :p

jelmer
23-04-17, 09:04
Ik vind dit ook interessant om te volgen! Ga zo door.

Misschien is het nog een idee om, voordat je de machine helemaal in elkaar zet, het blad van het vandikte gedeelte, goed in te smeren met een glijmiddel geschikt voor hout. Nu kan je er nog goed bij. Als de machine in elkaar zit, een stuk minder.

Zky
23-04-17, 09:47
Ja dat is zeker een goed idee om nu te doen. Ik was van plan het bed in te smeren met paraffine

jelmer
23-04-17, 09:56
Ik gebruik zelf een waxinelichtje, maar dat komt op hetzelfde neer.

Zky
23-04-17, 10:00
Ik heb precies hetzelfde idee :)

willem1958
23-04-17, 16:18
Je hebt natuurlijk alles gespoten dus je hebt geen enkele referentie meer nu je het bed monteert.
Je hebt in ieder geval een meetklok nodig om te zorgen dat je bed over de hele breedte gelijk ligt met je as.

Zky
24-04-17, 09:39
Dat aan het eind de meetklok er aan te pas moet komen had ik al wel rekening mee gehouden.:)

Bijtel
24-04-17, 14:19
Goed bezig!

Wat ook wat extra aandacht vraagt is het plastic vliegwiel. Doordat de 2 aanvoer assen van de vandikte iets heen en weer kunnen bewegen, kan het gebeuren dat de ketting tegen dit vliegwiel aanloopt.

Ik heb het idee dat het heen en weer bewegen niet de bedoeling is. Is daar niet iets verkeerd gemonteerd?

Het afstellen van de vandiktebed ben ik ook in geinteresseerd. Bij mij zit er een ietsiepietsie verschil in. Hoe meet je dat (met een meetklok) en hoe stel je de draadeindpoten in?

Zky
24-04-17, 14:42
Met heen en weer bewegen bedoel ik dat de 2 rollen zich parallel aan de beitel as heen en weer bewegen. Dus niet naar de beitels toe maar naar links en rechts (als je haaks er op kijkt).
Volgens mij is dat geen probleem maar ik denk ook dat dat wel minder wordt wanneer er meer onderdelen gemonteerd zijn. Dan wordt het geheel veel stijver. Wellicht is de beweging er dan helemaal uit. Ik heb in ieder geval niet de indruk dat in tijdens de montage van dit gedeelte iets ben vergeten.
Ik hoop dat, als alles gemonteerd is, ook die speling minder/weg is, zodat de ketting niet meer tegen het vliegwiel aan komt.

Zodra ik met het afstellen van alles begin zal ik dat ook hier posten :) Daar zullen geheid van mijn kant vragen over komen!

KrisG
24-04-17, 15:42
Ik herken het probleem in elk geval niet van mijn toestel.
Kris

Zky
24-04-17, 15:58
Ik zal eens kijken of ik het vanavond kan vastleggen op video dan kunnen jullie denk ik snel genoeg aangeven of dit hoort of niet.

Zky
24-04-17, 19:04
https://zky.stackstorage.com/s/9AInVP8vXKL2cpY

Ik heb even kort een filmpje gemaakt van de speling welke ik bedoel. De hoeveelheid speling is volgens mij wel sterk afhankelijk van hoe strak de veer zit, welke je aan het eind nog even ziet.

Bijtel
24-04-17, 20:47
Die speling hoort zeker niet nee.

Volgens mij is er bij mijn machine tussen het frame niet eens zoveel ruimte.

Zky
25-04-17, 16:37
Dan ben ik wel benieuwd naar hoe het er bij jou uitziet. Wellicht zou ik dan toch een onderdeel missen?

Zky
27-04-17, 11:01
Vanochtend heb ik alle onderdelen weer er op gezet. De dingen die nog versteld moeten worden zitten nog niet vast, zoals oa de tafels. Ik kon het ook niet laten een test opstelling te maken (met het in acht nemen van de nodige veiligheidsmaatregelen natuurlijk) :p gelukkig draait alles soepel!
63250
63251
63252
63253
63254

Alleen de aandrijfriem van de motor naar de beitel as heeft denk ik ook z'n beste tijd gehad.
Daarnaast is het probleem dat de ketting tegen het plastic vliegwiel aanloopt ook niet meer aanwezig wanneer alle onderdelen gemonteerd zijn. Ten aanzien van de speling van de aanvoer- en uitvoer rollen van het vandikte gedeelte moet ik nog even kijken hoe zich dit houdt. Is er iemand die ook een kity heeft en eens wil kijken in hoeverre dat gedeelte bij hen beweegbaar is?

klaas0639
27-04-17, 11:50
Als je met een foto aan kunt geven waar het naar jouw mening om gaat, kan ik proberen vandaag of zaterdag een foto van mijn Kity te maken (morgen ben ik er niet)

mvg
klaas0639

Zky
27-04-17, 11:52
https://zky.stackstorage.com/s/9AInVP8vXKL2cpY

Ik heb even kort een filmpje gemaakt van de speling welke ik bedoel. De hoeveelheid speling is volgens mij wel sterk afhankelijk van hoe strak de veer zit, welke je aan het eind nog even ziet.

Op dit filmpje kun je zien wat ik bedoel

KrisG
27-04-17, 12:38
tip: als je alleen de schaaf hebt van Kity kan je ook je motor ondersteboven onder de tafel zetten en een langere riem nemen. (ik heb die van de zaagtafel genomen) dan win je een heel pak in de breedte van de opstelling.
Kris

Zky
27-04-17, 13:33
Goeie tip Kris! Ik had dat idee stiekem ook al afgekeken van: https://youtu.be/FfHZoaWpkRY

klaas0639
29-04-17, 14:08

Mijn toezegging "Oh ik kijk wel even bij mijn machine", was te snel. Ik heb geen zicht op dat deel. Misschien zou ik hem achter een aantal andere grote bullen weg moeten halen en gedeeltelijk demonteren. (zoals ik al zei is het een 2de hands oudje die ooit opgeknapt moet worden maar ondertussen al drie jaar ""weggestopt""staat. Bovendien zag ik nu dat het een 636 is ofschoon dat op dit punt misschien geen verschil maakt.

Jammer.

mvg
Klaas0639

Zky
30-04-17, 08:51
Bedankt iig voor het meedenken. Ik denk dat de constructie niet veel zal afwijken tussen de 635 en 636 en ook dat de speling waar we het over hebben geen issue zal zijn.

KrisG
30-04-17, 10:23

Ik ben bij de mijne eens gaan kijken en voelen, op die rollen zit er geen speling in de lengterichting, dat is dan wel in volledig gemonteerde toestand. Mijn rollen zijn wel getand...

Kris

Grenslandservice
30-04-17, 16:18
Dag Zky, Ik heb de eerder genoemde 635 aangekocht en een algehele revisie gestart.
Inmiddels maar direct geheel gedemonteerd en volop met de revisie bezig. alle delen gedemonteerd en gereinigd, alle plaatwerkdelen gestraald en gereinigd, alles staat nu in de primer.
Ik loop tegen hetzelfde feit als jij aan, welke kleur en merk verf voor de groene hamerslag delen.
Jij noemde Motip colorworks hamerslag groen? heb je daar een code of nummer van? fotootje van de spuitbus? gezien jouw resultaten, ga ik hiervoor!

Als ik je verhaal over je speling lees, heb ik het vermoeden dat je afstand tussen de lagers op de hoofdas niet correct is, heb je de lagers vervangen?
Aan de overzijde van de aandrijving wordt het lager opgesloten in het huis, middels de eindkappen, let op want de kapjes met de asgaten zijn verschillend vanwege het "borstje" aan de lagerzijde (tenminste bij mij wel) aan de aandrijfzijde moet het lager licht kunnen schuiven in het huis om verklemming bij warmte/uitzetting tegen te gaan, hiervoor dan ook andere eindkapjes waarin in de speling voorzien is.
Klopt je lagerafstand niet, gaat je behuizing naar buiten en liggen de wals-assen los... hetgeen de speling kan verklaren.
Het moet kunnen bewegen maar wel met een fractie speling, maar niet zoveel als jij laat zien. Nazicht is mijn advies.

Groeten, Jos

Bijtel
01-05-17, 10:13
Ik had het al bekeken bij mijn machine. Geen zijdelingse speling aanwezig.

Bij mij staat de motor naast de tafel. De tafel staat iets hoger zodat het hout over de motor kan. Als ik ooit nog eens een werkplaats krijg/maak wil ik dit veranderen zodat de motor er onder komt.

Zky
01-05-17, 10:42
@KrisG en Bijtel: bedankt voor het kijken. Ik denk dat ik inderdaad eens moet gaan kijken naar de afstand tussen lagers en hoofdas, zoals aangegeven door Jos.

Jos: De hamerslag variant die ik heb gebruik komt inderdaad van Motip en wordt ook verkocht onder de naam Colorworks. De kleur is hamerslag groen. Er zijn geen verdere variaties groen beschikbaar in de hamerslag variant. Zie ook deze link: http://www.motip.com/nl/producten/motip/automotive/universele-lakken/hamerslag-lak/

Het doel is wel geweest om in ieder geval 1 van de lagers te vervangen (die aan de overzijde van de aandrijving). Hier zou ik hulp bij krijgen aangezien ik niet het juiste gereedschap er voor heb alleen is dat niet gelukt/doorgegaan. Ik heb de lager getracht goed schoon te maken en vervolgens met teflon spray behandeld. De lager draait nu soepel genoeg wat mij betreft.
In eerste instantie heb ik wel zelf getracht de lager uit de behuizing te krijgen. Hierdoor zou hij inderdaad iets kunnen zijn verschoven maar nooit zoveel als dat ik nu aan speling heb. Dus wellicht is er door de vorige eigenaar al iets aan geprutst? Als ik het goed heb gezien dan heeft de as ook een schouder (als je dat zo noemt) aan beide kanten waar de lager tegenaan moet komen.
Zal er vanavond eens goed en in alle rust naar kijken.

Groet,
Luuk

Zky
02-05-17, 17:36
Het ziet er wat mij betreft allemaal goed uit, zoals het in elkaar zat. Er zitten inderdaad verdikkingen (schouders) op de punten van de as waar de lagers tegenaan moeten zitten. En daar zaten ze ook tegenaan. Het enige wat nog zou kunnen is dat de lagers iets dieper in de behuizing moeten liggen.
Vwb deze lagers: ik ga ze toch vervangen. Het ligt nu los, het kost weinig geld (zo'n 5 euro per lager excl verzending) en ik heb er straks alleen maar profijt van :)

Dus vandaag even langs een garage hier in de buurt geweest waar ze me graag hielpen met het verwijderen van de oude lagers. En nu ligt ook dit gedeelte dus uit elkaar.
63493
63494

Nu nog even wachten tot de nieuwe lagers er zijn.
Ondertussen heb ik weer wat onderdelen schoon te maken en ga ik starten met de constructie waarop het geheel moet komen te staan.

Gr,
Luuk

Grenslandservice
02-05-17, 21:28
Dag Luuk,
Goed bezig, daar krijg je geen spijt van.
Ik denk dat je bij het de- en monteren aan het begin van de lagers uit de schildjes, de lagers niet goed terug in positie hebt gekregen, waardoor de lengte niet meer klopte.
Let op dat de nieuwe lagers licht schuivend in het eindschild kunnen gaan, (boring lichtjes met licht schuurpapiertje er doorheen halen en met de oude ff passen, lagers met drupje olie monteren) dan heb je ook geen verklemming en klopt de afstand. haal de lagerschildjes ook niet door elkaar, er zit verschil in de borsthoogte aan de lager zijde ( leg ze maar eens naast elkaar)
Tegenover de aandrijving wordt het lager midden in het schild opgesloten en zonder speling, aan de aandrijfzijde is er geringe speling aanwezig ( ca. 2 mm) Die speling is jouw speling voorheen op de aandrijfrollen, dus hoogstwaarschijnlijk door onjuiste (verklemde) montage.
Die speling heeft de hoofdas nodig om op de warmte te kunnen uitzetten en krimpen.

Dankjewel voor de bevestiging van de verf, ik ga nu direct wat bestellen!

Ik ben nagenoeg net zo ver als jij, alles gedemonteerd en gestraald, alle blanke delen een week in schoonmaak-azijn gehad, opgepoetst en in de olie staan. Nu echter eerst met het de kleur aan de bak en alles spuiten in de "originele" kleur, dan kunnen we gaan opbouwen.
Vandaag de motor weggebracht om de klemmenkast na te zien, enkele oude draden waren op de isolatie beschadigd en dit wordt hersteld en de lagers worden ook direct vervangen. naderhand in de nieuwe kleur RAL 7035 / lichtgrijs en is alles ongeveer klaar.
Ik heb diverse foto's gemaakt tijdens alle stappen, ik zal ze t.z.t. plaatsen en een verslag maken, leuk om te plaatsen en voor anderen waardevol om te gebruiken... toch?!

De groeten en tot gauw maar weer.
Jos

klaas0639
02-05-17, 21:36
Zeker, jullie verslagen zijn (althans voor mij, en ik denk voor meer) waardevol. Mijn handen jeuken om mijn eigen oude verwaarloosde Kity 636 uit de verre hoek van mijn ""opslag"" te halen en ook te beginnen. Maar ik moet eerst mijn werkplaats inrichting af maken.

mvg
klaas0639

Grenslandservice
02-05-17, 21:39
Dag Klaas,
Da's mooi om te horen, het is ook schitterend en heel dankbaar werk, voor mijzelf tenminste.
Daarnaast is dit wel heel uniek dat een collega gelijktijdig met dezelfde machine aan de slag is, we vullen elkaar mooi aan.

Gr. Jos

Zky
03-05-17, 06:12
Bedankt voor de tips Jos! Beide lagers zaten inderdaad geklemd zonder enige speling. En als ik je goed begrijp zeg je dat er aan de aandrijfzijde speling moet zijn van het lager tov de behuizing waarbij het lager horizontaal iets speling moet hebben? Verticaal lijkt me ook niet logisch want dan vallen de beitels ook niet goed af te stellen :)

Vanmiddag komen de lagers binnen en ga ik er mee aan de slag.

Ik ben ook heel benieuwd naar jouw foto's/verslag. Voor mij is dit één groot leertraject aangezien ik in het dagelijks leven meer met databases knutsel dan met gereedschap :p En volgens mij heb jij hier al wat meer kaas van gegeten.

Gr,
Luuk

Grenslandservice
03-05-17, 07:48
Luuk,
Zo heb ik het bedoeld, beide boringen licht opschuren totdat bijv. het oude lager er met geringe druk doorheen kan schuiven, druppeltje olie doet ook wonderen.
Zoals je zelf zegt, niet te ruim want dan zitten de lagers los en dat willen we ook weer niet.
Let op bij het monteren van de nieuwe lagers dat je de lagers op de binnenring (asgat) op de as tikt met een stukje buis of pijpje, maar niet via de buitenring want dan is het einde oefening, ( regel; daar tikken waar de passing is)
Sla je op de buitenring, zul je de loopbanen en de kogels beschadigen en zijn de lagers bij voorbaat al defect.
Als je een elektrisch kookplaatje hebt, mag je ze voorverwarmen tot 60º-70º (uitzetting) en gaan ze makkelijker op de as.
Vergeet niet de ringen op de juiste plek te zetten ( voordat je het lager monteert....)
Uiteindelijk mag je de lagers in de schilden schuiven (druppel olie in de boring bevordert het schuiven en corrosie van alu.)
Tijdens montage in het frame en het aandraaien van de bouten met regelmaat ff de as draaien ter controle op verklemming, ook de lagers kunnen zich dan "zetten" in je lagerschilden.
Ik vertrouw op het correct passen in je frame en de reductive van de speling op de wals-assen.

Succes ermee!

Bijtel
03-05-17, 11:58
Ik vind het ook nuttig te lezen hoe jij het aanpakt. Zelf had ik moeite met diverse borgpennen/ringen. Dat soort dingen krijg ik er slecht uit, sloop ik snel, lastig terug te plaatsen en kan ze niet nieuw vinden.

Het gaat om de volgende borgplekken:
- Borgpennen & klemringen tandwielen op aandrukrollen
- Borgpen in scharnier uitvoertafel
Hoe (de)monteer jij ze?

Op je laatst geplaatste foto's zitten de tandwielen verkeerd om? Dan hebben we waarschijnlijk de oorzaak van de speling te pakken :rolleyes:

Zky
03-05-17, 12:23
Jos, bedankt voor de uitleg en tips! Ik ga ze toepassen. Geduld en beleid zijn de sleutelwoorden​;)

@Bijtel: de borgpennen welke ik heb verwijderd zijn er uitgekomen met behulp van wd40 en de juiste spijker. Hierbij heb ik een spijker gezocht met dezelfde diameter als de dunne kant van de pen (die kant moet er straks ook weer als eerste in), hier de punt van verwijderd en vlak geschuurd.

Borgringen heb ik niet verwijderd, hiervan is er wel eentje gesneuveld (zie een paar posts eerder). Ik moet nog even kijken of deze echt vervangen moet worden maar dat zal ik vandaag wel merken bij het plaatsen van de nieuwe lager.
De borgveer op de bijtel as heb ik verwijderd met een borgveer tangetje (gehaald bij HBM).

De tandwielen zitten er wel goed op, die kunnen er ook maar op 1 manier op anders zou de borgpen niet meer geplaatst kunnen worden.

Gr,
Luuk

Bijtel
03-05-17, 12:24
Bij mijn machine zitten de tandwielen andersom. Apart.

Zky
03-05-17, 12:26
Ik denk ook zeker dat er wel verschil zit tussen de uitvoeringen uit verschillende jaren. Dus kan zouden we beiden een 635 kunnen hebben maar net een iets andere constructie

Zky
03-05-17, 17:29
Inmiddels heb ik de nieuwe lagers geplaatst. De speling is inderdaad minder geworden en door de boring van de behuizing aan de aandrijfzijde iets te vergroten, heb ik nu ook controle over de grote van die speling (bedankt Jos!)
63543

Het bovenste gedeelte van de onderbouw zit ook in de verf.
63544
In de mooie variant lood-grijs. Niet omdat het moet..... Maar omdat ik er nog veel van had liggen :p
Bovenop komt de machine en links daaronder komt de motor. De zoektocht naar een langere (+/- 1270 mm x 19 mm x 2 mm) platte aandrijfriem is nog niet voltooid. Als jullie een idee hebben waar ik deze kan vinden dan hoor ik het graag!
Hier komt later nog een frame met wielen onder.

Vrijdag ga ik weer even langs bij de garage voor wat locktite om de aluminium poelie vast te zetten.
Daarna kan alles verder gemonteerd en afgesteld worden.

Gr,
Luuk

Grenslandservice
03-05-17, 17:51
Dag Luuk,

Fijn te horen dat het gelukt is en je een positief resultaat verkregen hebt.
Mooi kastje erbij, het houd niet op!
Qua riemen moet je misschien de montagepositie iets herzien, op onderstaande weblink zie je de gangbare riemen voor bijv. deze machines.
Ik ken de firma verder (nog) niet, maar dan heb je al een idee wat er te koop is qua riemlengte.
Er zijn legio adressen die vlakke riemen kunnen leveren, maar als je naar een exotische maat vraagt, houd het al snel op.

http://www.industrialproducts.be/nl/files/riem-houtmachine-kity-scheppach.pdf

Wederom succes!

Grenslandservice
03-05-17, 17:52
Vergeten, zat die poelie niet er strak op gemonteerd, die zit gekrompen op de as.
Opnieuw goed warm maken en monteren, afkoelen en checken of die goed vast zit.

Ja, nog maar een keer dan, succes...

Bijtel
04-05-17, 10:54
Deze firma levert vlakke riemschijven. Waarschijnlijk ook de riemen: http://www.ach.nu/nl/producten/107/v-snaar+aandrijvingen++riemaandrijvingen/113/vlakke+riemschijven

Zky
04-05-17, 16:11
Ik ga er eens kijken, bedankt voor de tips.

Zojuist de messen weer opgehaald nadat ze zijn geslepen. Alleen heb ik het idee dat ze niet vlijmscherp zijn, oftewel ik durf er m'n vinger wel overheen te halen. Hoe scherp moeten zulke messen eigenlijk terug komen van de slijper? Ik zal straks nog eens goed kijken maar volgens mij zitten er zelfs nog dutten in.

Edit: ik heb even gekeken en er zit inderdaad een dut in. Ik weet niet of het goed zichtbaar is maar heb geprobeerd er een foto van te maken.
63574

Ronald L.
04-05-17, 17:47
Zijn ze geslepen en niet aangezet/ afgewet?
Ik laat ze alleen slijpen en wet ze zelf af, maar ik hoor wel dat niet iedereen dat zo doet.

Zky
04-05-17, 18:15
Alleen geslepen. Hoewel ik bij sommige de braam ook nog kan voelen en bij een van de messen zit de braam aan de kant van de vouw.

kahlbatsch
06-05-17, 07:30
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel ook bezig met het maken van een onderstel voor een recent aangeschafte Kity 636. Grappig, ik heb mijn inspiratie van hetzelfde filmpje. Ik ga er tzt wel een sterkere motor onder hangen, net als lid Bijtel in een ander draadje heeft beschreven. Er rest mij nog één vraag die mij wel geschikt leek om hier te stellen, aangezien Zky de tafels van de Kity nog moet monteren.
Hoe krijg je de in- en uitvoertafels goed uitgelijnd? Mijn invoertafel helt iets naar achteren, en de schaalverdeling klopt ook niet meer als ik de tafels gelijk zet. The Wood Whisperer heeft hier een mooi filmpje van gemaakt, maar de vlakbank die hij gebruikt heeft mooie stelbouten. En die zijn op de Kity geloof ik niet te vinden. Als iemand tips heeft, graag!!

klaas0639
06-05-17, 09:39
Tjongejonge, er zijn op het forum heel wat Kity eigenaren.

Volgens de handleiding (uitgave 1974!) van de Kity635/636, die ik ondertussen in bezit heb, hebben beide modellen een instelmogelijkheid van de "Ausgangstisch" middels een draaiknop aan de zijkant. (afbeelding 30, blz. 13). Kan bij nieuwere modellen natuurlijk heel anders zijn

mvg
klaas0639

Zky
06-05-17, 19:16
Het afstellen daar kom ik nu wel bijna aan toe. Ik heb al eens eerder een vlak vandikte afgesteld en ik hoop dat de toen opgedane ervaring me dat bij deze kan helpen. Het is sowieso wel een tijdrovend klusje, helemaal wanneer je alles af moet stellen.
Ik start voor het afstellen met 1 vast, niet veranderend referentiepunt; de beitel as. Ten opzichte​ van deze as ga ik eerst de vandikte tafel afstellen. Als dat gelukt is dan ga ik de uitvoertafel afstellen weer ten opzichte van de beitel as. Daarna de aanvoertafel. Hierbij gebruik ik als referentie de uitvoertafel. De methode die bij het genoemde voorbeeld van The Woodwhisperer wordt gebruikt kan hier wel worden toe gepast. Op dit apparaat zitten geen mooie stelknoppen maar wel 4 moertjes waarmee je de aanvoertafel kan stellen.
Als dat eenmaal gelukt is dan richt ik me op de messen.

Eerst maar eens de vandikte tafel. Alleen moet hiervoor wel eerst de verf droog zijn van het stelwiel wat ik hiervoor heb gemaakt. Dit wiel, evenals de kappen voor de afzuiging ontbraken helaas. Voor de geïnteresseerden: een 8mm 12 kants dop past perfect!

Ik heb ook een vervangende aandrijfriem gevonden bij een Frans bedrijf: https://www.probois-machinoutils.com/en/
Met een totale omtrek van 1180 mm moet het met de bedachte opzet gaan lukken.

En ten aanzien van de messen denk ik dat ik deze zelf ga wetten. Heeft iemand hier nog handige (zelf te maken) hulpstukken voor in gedachten?

@klaas0639: dat moet dan haast wel die knop bij het scharnier zijn lijkt me?

Uiteraard zal ik de voortgang hier weer posten!

Gr,
Luuk

Grenslandservice
07-05-17, 14:17
Dag Luuk, je stappenplan lijkt me de juiste, ik heb het identiek gedaan.
Gisteren de machine afgemonteerd, op een detail na gereed. Ik zit ff te zoeken hoe ik een foto aan een reactie kan koppelen voor een sfeerimpressie...

cco
07-05-17, 14:27
Hallo,

Iemand op een Frans forum had als strategie om de vandikte tafel omhoog te brengen tot ie net de beitelas omhoog duwde, op dat moment zijn de beitelas en de dan parallel en spande hij het blok met de beitelas vast. (ik meen me te herinneren dat hij dan wel 2 stutblokken nodig had). Het lijkt mij, als leek, op zich geen slechte manier van doen.

mvg,

Carl

Zky
07-05-17, 16:05
Jos: het 2e icoontje rechts van de enveloppe. Een afbeelding van een boompje :)
Ben benieuwd hoe die er uit ziet!

Carl: dat lijkt me op zich wel een goed idee alleen moet je vandikte bed niet te scheef zitten anders zit je later met een scheve montage van de tafels lijkt me.

klaas0639
07-05-17, 16:38
@klaas0639: dat moet dan haast wel die knop bij het scharnier zijn lijkt me?

Uiteraard zal ik de voortgang hier weer posten!

Gr,
Luuk

Ik heb het betreffende stukje uit de gebruiksaanwijzing gekopieerd.

63669
63670

Dit komt uit een gebruikshandleiding van 1974. Ik hoop dat het ook op jouw type van toepassing is.

mvg
klaas0639

Zky
08-05-17, 14:57

Dit komt uit een gebruikshandleiding van 1974. Ik hoop dat het ook op jouw type van toepassing is.

mvg
klaas0639

Dat is inderdaad ook op mijn type van toepassing. Inmiddels heb ik de uitvoertafel er al wel opzitten en die knop (nog) niet nodig gehad. Moet er nog wel wat in verstellen, dus wie weet. Bedankt!

WR1944
08-05-17, 15:53
Met veel genoegen kijk ik naar die restauratieprojecten. M'n vingers jeuken om ook een keer zoiets beet te pakken. Ik speur regelmatig de Amerikaanse equivalenten af naar "wrakken" maar tot op heden geen geluk.

Bijtel
09-05-17, 08:53
Het zou inderdaad fijn zijn om geen verschillende machines door elkaar te plaatsen. Kan een mod het splitsen?

Ik zou dat graag eens bij een machine willen bekijken. Bij die van mij zit die knop er niet. En ik heb bij de demontage-poging e.e.a. beschadigd.

Deze bouten heb ik gebruikt om de tafels te stellen:
63756

Ik heb niet gekeken naar de schaafas. Dat kwam later wel bij het stellen van de messen. Bedenk me nu dat dit waarschijnlijk de reden is dat het vandikte gedeelte niet helemaal parallel is :(
Dat stellen van de tafels vond ik een vervelende klus. Heb het ook een tweede keer moeten doen omdat eerst alles te hoog stond. De messen moesten daardoor zo ver uitsteken, waardoor deze tegen een tafel aankwamen.

Athanor
09-05-17, 09:31
Ik heb een nieuw topic gemaakt van de restauratie door grenslandservice, die is hier (http://www.woodworking.nl/showthread.php?21530-Restauratie-Kity-635-vlak-vandiktebank) te vinden.

Fons

Zky
09-05-17, 16:00
Volgens mij was het ook de bedoeling van Jos (Grenslandservice) om een apart topic te starten en waren zijn foto's hier slechts een preview :)

Grenslandservice
09-05-17, 21:45
Ja, klopt. Het was inderdaad bedoeld als preview. Mijn topic volgt spoedig. Ik was er al aan begonnen maar op vreemde wijze ineens alles weg... Moed verzamelen en opnieuw beginnen.

Athanor
09-05-17, 22:06
Dat wil wel eens gebeuren, er zit een time out optie op het maken van een topic waardoor de koppeling naar foto's vervalt geloof ik... heeft Jaap al eens iets over gezegd. Soms kun je nog gebruik maken van de knop "restore saved content" die onderin het tekstvenster van je bericht oplicht. Je mag het verplaatste topic wel gebruiken als start, ik wil de titel nog wel naar je wens aanpassen hoor!

Succes! Fons

Zky
09-05-17, 22:19
Inmiddels heb ik alles bijna afgesteld en wel in de volgende volgorde:
- beitelkop helemaal in de behuizing laten zakken en vastzetten;
- vliegwiel om spanning op de ketting te zetten voor het vandikte gedeelte losgekoppeld;
- het vlakbank bed gelijk en in 1 vlak zetten met de aanvoer- en afvoer rol (hoeft niet 100% accuraat) door elke stuk schroefdraad afzonderlijk te verstellen;
- beitelkop los gemaakt en er een blok van consistente dikte onder geplaatst. Dit omdat de beitels iets hoger liggen dan de rollen;
- vlakbank bed omhoog gedraaid tot deze de beitel as iets optilt (uiteraard de ketting weer vast gezet) en dan de beitelkop vastgezet;
- daarna de uitvoertafel er op gezet en deze gelijk gezet met de beitelkop. Ik heb niet getracht het nauwkeuriger te krijgen dan een verschil van 0,02 mm. Dit lijkt me meer dan genoeg;
- vervolgens de aanvoertafel gemonteerd. Middels een lange rechte lat zowel vooraan, achteraan als diagonaal deze tafel gelijk en in 1 vlak gezet met de uitvoertafel. Deze stap was het meeste priegel werk aangezien het verstellen van 1 hoek effect heeft op alle drie andere hoeken.

Nu rest alleen nog het monteren van de messen en de motor. Met de messen ga ik morgen aan de slag. En deze controleer ik door een liniaal op de uitvoertafel te leggen en te kijken of de messen deze over de breedte van de tafel met eenzelfde afstand (max 5 mm) verplaatsen.

Ik hoop deze week de aandrijfriem binnen te krijgen want dan kunnen we dit weekend eens kijken of hij een beetje wil schaven en vlakken :)

Hier nog wat foto's .
63786
63788

Oud VS nieuw:
63789
63787

WR1944
10-05-17, 02:14
Het lijkt me veel voldoening te geven als zo'n oude roestbak straks weer als fabrieksnieuw (of zelfs beter) z'n werk doet.
Mijn probleem in Amerika is dat veel oud gereedschap opgekocht wordt door antiekhandelaren en het voor dikke prijzen weer verkopen. Oud-industrieël is erg populair als ornament in de huiskamer. En de oude nog degelijk gemaakte Amerikaanse machines gaan ook voor belachelijk hoge prijzen de deur uit. Je moet het geluk hebben om toevallig op een yard- of garage sale iets te vinden. Soms houdt een kerk een bazar en valt er iets te scoren. Maar ik zie me nog geen tijd vrijmaken om de krant hierop na te pluizen.

Grenslandservice
10-05-17, 06:01
Klinkt goed Luuk, je hebt een mooie klus geklaard. Het ziet er allemaal keurig uit, hier ga je veel plezier aan beleven.

Bijtel
10-05-17, 08:49
- daarna de uitvoertafel er op gezet en deze gelijk gezet met de beitelkop. Ik heb niet getracht het nauwkeuriger te krijgen dan een verschil van 0,02 mm. Dit lijkt me meer dan genoeg;
- vervolgens de aanvoertafel gemonteerd. Middels een lange rechte lat zowel vooraan, achteraan als diagonaal deze tafel gelijk en in 1 vlak gezet met de uitvoertafel.

De messen moeten iets boven de uitvoertafel uitsteken. Helemaal gelijk is niet goed.

Gebruik je ook de bouten die ik had aangeduid?
Er zijn ook nog die langwerpige cilinders. Hebben die ook nog een instelfunctie?

@mod: bedankt.

kahlbatsch
10-05-17, 09:25
Wat een overload aan info weer, heel fijn! Zo gauw ik mijn vakopleiding HMC heb afgerond (eind mei) ga ik eens stoeien met de uit -en aanvoertafel. Mijn Kity is op zich nog in prima staat, heb hem overgenomen van iemand die hem al 20 jaar had en niet vaak heeft gebruikt. Een algehele revisie is niet nodig, er zit echter wel wat roest op de vandiktetafel. Maar dat haal ik tzt ook wel weg met alle info die hier verspreid is. Wellicht ook even demonteren en goed schoonmaken/smeren. Nu ben ik nog bezig met het onderstel. Het afstellen zal wel zomervakantiewerk worden denk ik. Ondertussen blijf ik dit topic nauwlettend volgen.
De gereviseerde Kity's zien er beiden geweldig uit!

Zky
10-05-17, 10:13
Het lijkt me veel voldoening te geven als zo'n oude roestbak straks weer als fabrieksnieuw (of zelfs beter) z'n werk doet.
Mijn probleem in Amerika is dat veel oud gereedschap opgekocht wordt door antiekhandelaren en het voor dikke prijzen weer verkopen. Oud-industrieël is erg populair als ornament in de huiskamer. En de oude nog degelijk gemaakte Amerikaanse machines gaan ook voor belachelijk hoge prijzen de deur uit. Je moet het geluk hebben om toevallig op een yard- of garage sale iets te vinden. Soms houdt een kerk een bazar en valt er iets te scoren. Maar ik zie me nog geen tijd vrijmaken om de krant hierop na te pluizen.

Dat geeft zeker voldoening! Het is alleen jammer dan ik nog even moet wachten voordat hij daadwerkelijk draait :)

Valt er op de Amerikaanse variant van Marktplaats ook niks te vinden dan? Craigslist oid? Wel zonde dat de functionaliteit van de machines veranderd in die van een meubelstuk (eigenlijk dan ook nog niet eens functioneel ook)

Zky
10-05-17, 10:20
De messen moeten iets boven de uitvoertafel uitsteken. Helemaal gelijk is niet goed.

Gebruik je ook de bouten die ik had aangeduid?
Er zijn ook nog die langwerpige cilinders. Hebben die ook nog een instelfunctie?

@mod: bedankt.

Met die 0,02 mm bedoelde ik het verschil tussen de afvoertafel en de as in de lengte richting van de as. Dit is nog zonder de messen er in. En ik heb dezelfde bouten gebruikt als jij had aangeduid. De messen zullen een fractie hoger komen dan de uitvoertafel, dat is wat ik dan meet in de stap waarbij ik de liniaal gebruik.

Welke langwerpige cilinders bedoel je precies?

Zky
10-05-17, 10:22
Klinkt goed Luuk, je hebt een mooie klus geklaard. Het ziet er allemaal keurig uit, hier ga je veel plezier aan beleven.

Dat denk ik ook :)
Ik heb de tafels nog handmatig gepolijst met Commandant C4 (siliconen vrij) en dat is ook echt de moeite waard! Ik ben (nog) niet doorgegaan totdat het een spiegel was :)

Zky
10-05-17, 10:25
Bedankt kahlbatsch!
Als je alleen de tafel van de vandikte roestvrij zou willen maken zonder te demonteren kun je goed wat papier, gedrenkt in schoonmaakazijn er op leggen.
Het wordt wel makkelijker indien alles gedemonteerd is natuurlijk maar dan zul je zien dat je uiteindelijk ook meer werkzaamheden wilt gaan verrichten, omdat 'hij toch los ligt' :)

kahlbatsch
10-05-17, 10:36
Zoiets had ik inderdaad ook al bedacht. Heb al eerder iets ontroest in azijn en dat werkt idd erg goed. Ik heb op dit moment alleen 3 projecten door elkaar lopen
( een eindopdracht HMC, studeren voor mijn eindtoets HMC, een onderstel voor mijn Kity maken en de Kity afstellen en daarnaast mijn vaste baan)
en nu is er ook nog een een mogelijke aanschaf van een dubbele garagebox op mijn pad gekomen :eek:, dus ik ga me eerst even op het papierwerk concentreren de komende weken. Spannende dagen! Succes allemaal met de verdere revisie, ik hou jullie in de gaten.

cco
10-05-17, 10:40
Voor het afstellen van de messen bestaat er ook een hulpstuk van Kity (code: 2305), je kunt dat ding ook gebruiken bij het slijpen van de messen.
6379763798

Bijtel
10-05-17, 15:56
Met die 0,02 mm bedoelde ik het verschil tussen de afvoertafel en de as in de lengte richting van de as. Dit is nog zonder de messen er in.

Dan begrijp ik niet wat je bedoeld. Maakt ook niet uit. Vind het wel leuk dat iedereen het op zijn manier doet (het instellen).

Deze cilinder (zijn er totaal vier):
63806

Waar is de hendel links op deze foto voor? Die zit niet op mijn machine.

@cco: interessant hulpstuk! Jij hebt die / (hoe) werkt het?

cco
10-05-17, 16:21
@Bijtel: ja ik heb dat ding, ik heb het nog niet gebruikt want m'n 636 moet nog worden gerestaureerd. Hoe je dat hulpstuk gebruikt, kun je in onderstaande afbeeldingen zien (4.5 mbt het afstellen van de messen, 4.6 mbt het slijpen van de messen)
6380863809

Zky
11-05-17, 08:20
Dan begrijp ik niet wat je bedoeld. Maakt ook niet uit. Vind het wel leuk dat iedereen het op zijn manier doet (het instellen).

Deze cilinder (zijn er totaal vier):
63806

Waar is de hendel links op deze foto voor? Die zit niet op mijn machine.

@cco: interessant hulpstuk! Jij hebt die / (hoe) werkt het?

Ik bedoelde het verschil tussen de 2 punten hieronder op de foto omcirkeld:
63845

De cilinders welke jij aanduidt kunnen zelf niet versteld worden maar worden gebruikt om de tafel op te laten 'glijden' wanneer je deze in hoogte zou verstellen. En voor dit verstellen is dus weer de knop aan de andere kant van de uitvoertafel (bij het scharnier) bedoeld.

Die hendel op de foto is bedoeld om de parallel beveiliging te stellen. Dus afhankelijk van de dikte van het hout kun je de beveiliging hiermee in hoogte verstellen.

Zky
11-05-17, 08:23
@Bijtel: ja ik heb dat ding, ik heb het nog niet gebruikt want m'n 636 moet nog worden gerestaureerd. Hoe je dat hulpstuk gebruikt, kun je in onderstaande afbeeldingen zien (4.5 mbt het afstellen van de messen, 4.6 mbt het slijpen van de messen)

Met name voor het zelf kunnen slijpen lijkt me dit een heel handig hulpmiddel. Voor het afstellen vast ook, alleen ben ik wel benieuwd hoe de relatief simpele methode met de liniaal/rechte lat uitpakt :)

Bijtel
11-05-17, 12:37
Ik slijp de messen op de rand van een tafel en de wetsteen in de hand. Ik heb twee sets, die verschillende breedtes hebben.

De zijdelingse instelling van de schaafas t.o.v. de tafels is niet heel relevant. Deze wordt vooral door de machine zelf bepaald. De messen zijn ook breder dan de as. En verder kan je de messen ook wat scheef in de as plaatsen, wat je ook doet als je een spijker geraaks hebt :rolleyes:

Ik had in m'n hoofd zitten dat de andere (vaste) tafel ook zulke cilinders heeft. Maar misschien vergis ik me.
Met de parallel beveiliging bedoel je vast de beschermingskap. Bij mij valt die niet in hoogte te verstellen. Ik zie bij jou dat het uit een geheel is. Luxere machine dus :rolleyes:

http://www.woodworking.nl/attachment.php?attachmentid=62934&d=1492713628

Zky
11-05-17, 14:02
Ik slijp de messen op de rand van een tafel en de wetsteen in de hand. Ik heb twee sets, die verschillende breedtes hebben.

De zijdelingse instelling van de schaafas t.o.v. de tafels is niet heel relevant. Deze wordt vooral door de machine zelf bepaald. De messen zijn ook breder dan de as. En verder kan je de messen ook wat scheef in de as plaatsen, wat je ook doet als je een spijker geraaks hebt :rolleyes:

Ik had in m'n hoofd zitten dat de andere (vaste) tafel ook zulke cilinders heeft. Maar misschien vergis ik me.
Met de parallel beveiliging bedoel je vast de beschermingskap. Bij mij valt die niet in hoogte te verstellen. Ik zie bij jou dat het uit een geheel is. Luxere machine dus :rolleyes:

Hoe doe je dat dan precies met het slijpen van de messen? en werkt dat goed? Of heb je dan een hele vaste hand nodig :)

Als je de as gelijk hebt staan met je vandikte en daarna de messen scheef in de as plaatst, heb je geen parallel resultaat meer bij het vlakken lijkt me toch?

Die andere tafel heeft inderdaad ook die staven (cilinders) met precies hetzelfde doel. Met parallel beveiliging bedoel ik inderdaad die beschermkap. Heb jij die aan de voorzijde van de machine (naast het Kity logo) gemonteerd dan? Zit hier geen stelschroef op?

Zky
14-05-17, 15:05
De nieuwe aandrijfriem is binnen gekomen en dus heb ik de motor aangesloten en getest. Helaas blijkt dat bij de manier waarop ik de motor heb geplaatst, de draairichting verkeerd is.
Dus de motor er maar weer afgehaald en gekeken wat ik hieraan kon veranderen. Met dat ik de schakelaar los koppel brokkelt de behuizing van een van de kabels af welke de motor in gaat. Zo broos als de ....
Dus de motor maar helemaal open gehaald en de draad vervangen/gerepareerd voor zover mogelijk.
63994
(Chaos op de werkbank, I know...)

De motor zit weer in elkaar en hij draait weer. Maar nu dus nog steeds de verkeerde kant op. Ik heb wel wat onderzoek verricht en begrepen dat bij dit soort motoren de condensator in serie zit met een hulpwikkeling. Deze aansluiting omwisselen zou de draairichting kunnen omzetten. Dat werkt bij mij ook maar met flink verlies van vermogen en weerstand.

Dus de vraag of iemand hier weet hoe de schakeling moet lopen om de draairichting om te zetten met behoud van vermogen.
De huidige schakeling is als volgt:
63995
Links boven (U) rood naar de motor
Links midden (V) blauw naar.motor en condensator
Links onder (W) zwart naar motor en condensator
Rechts boven (Z) via brug naar X
Rechts midden (X) bruin naar de motor en met een brug via Z verbonden met U
Rechts onder (Y) blanco

Het gaat om een monofase 220 motor.

Gr,
Luuk

Grenslandservice
14-05-17, 15:20
Luuk, mijn motor had de zelfde afwijking, ook broze bedrading tot aan de wikkeling.
Deze wordt nu bij een wikkelbedrijf hersteld.
Ik heb een aansluitschema gevonden in de klemmenkast van mijn motor, zie bijgaande pdf.
Maar, volgens mij kunnen de schijven aan beide zijden gemonteerd worden en loopt hij dan weer correct... Leef je uit en laat maar horen!63996

Grenslandservice
14-05-17, 15:30
Zo zag mijn motor er uit in de klemmenkast...

63997 63998 63999 64000

Zky
14-05-17, 15:40
We hebben precies dezelfde motor. En ook precies dezelfde draad welke broos is geworden. Zal wel een vaker voorkomend euvel moeten zijn dan.

Bedankt voor het schema! Ik denk dat ik daar wel mee verder kom. Alleen even kijken hoe de rode draad naar de motor mee verhuisd

Grenslandservice
14-05-17, 15:52
Ik heb het euvel met de wikkelaar besproken, wij gaan de draden niet vervangen, echter zover mogelijk vrij leggen en een krimpkous er overheen plaatsen.
Je kent krimpkousen?, dunne kunststof slangetjes die je over een draad schuif, verwarmt waardoor ze krimpen en de draad weer volledig veilig isoleren.
Vervolgens gaan we de motor opnieuw "dompelen"in wikkel-lak, daarna weer opbouwen met nieuwe lagers etc. naderhand een kleurtje en is weer als nieuw.

Een voorbeeld adres voor krimpkousen; https://www.allekabels.nl/kabel_accessoires/krimpkous.html?gclid=CIjf7pzR79MCFRQSGwodgBAKBw

Grenslandservice
14-05-17, 16:19
Jij hebt de motor onderste boven in je onderstel gemonteerd?

Draai de riemschijven en motor maar om, en je bent er al.

64001

Zky
14-05-17, 16:29
Alles omdraaien heb ik rekening mee gehouden maar doe ik liever als laatst aangezien ik dan ook de montage weer iets moet aanpassen (qua uitlijning van de motor) :)

Eerst maar eens kijken of het elektrisch kan. Tot op heden helaas nog geen succes, ook niet met behulp van het schema. De draairichting blijft namelijk hetzelfde.

Grenslandservice
14-05-17, 19:28
Maar laat jij de aansluitingen vanuit de wikkelingen U / V / W / Z wel zitten? volgens mij moet je alleen de brug en de condensator wisselen.
Ik kan me met veel dingen redden, maar prikwerk besteed ik uit, sorry.
Misschien zijn er ander Kity leden wel bekend mee?

Zky
14-05-17, 21:44
Ja ik heb het schema aangehouden. Ik heb nog een en ander geprobeerd maar ook weer niet te veel aangezien ik de motor ook niet op wil blazen 😁
Dus ben ik uiteindelijk maar gegaan voor het omwisselen van de poelies. Voordeel hiervan is dat ik ook makkelijker bij de schakelaar kan, hoewel ik hier nog wel een makkelijker bedienbare tussen wil zetten.
De uitlijning van de motor is iets bijgesteld, vervolgens de aandrijfriem gesteld en onder spanning gezet. Er is toch behoorlijk wat spanning nodig lijkt het, voordat de aandrijfriem stopt met resoneren/trillen.
Nu moeten alleen nog de messen geplaatst en afgesteld worden en moet de rest van het onderstel gemaakt worden.
Daarna kunnen we eens wat van schaven 😀

Bijtel
15-05-17, 10:21
Hoe doe je dat dan precies met het slijpen van de messen? en werkt dat goed? Of heb je dan een hele vaste hand nodig :)

Als je de as gelijk hebt staan met je vandikte en daarna de messen scheef in de as plaatst, heb je geen parallel resultaat meer bij het vlakken lijkt me toch?

Die andere tafel heeft inderdaad ook die staven (cilinders) met precies hetzelfde doel. Met parallel beveiliging bedoel ik inderdaad die beschermkap. Heb jij die aan de voorzijde van de machine (naast het Kity logo) gemonteerd dan? Zit hier geen stelschroef op?

Bij slijpen met de hand moet je uiteraard de wetsteen in de juiste hoek houden. Ik doe dat op gevoel en controleer regelmatig. Ook bij mijn bijtels trouwens :) Ik ben zeker geen expert op slijpgebied, maar ik ben erg tevreden met het resultaat.

Scheef betekent in dit geval iets verschoven t.o.v. elkaar zodat putjes gecompenseerd worden door het andere mes. Dus de messen staan uiteraard gewoon parallel met de tafels.

Ik geloof niet dat er bij mijn machine een stelschroef zit op de kap, om deze op hoogte te stellen. Is ook niet nodig, met het hout beweeg je de kap omhoog (middels het schuine deel) en achter je sluit deze weer.

Zky
23-05-17, 08:06
Het is even wat rustiger geweest in de schuur maar nu heb ik weer wat tijd gehad om een en ander af te ronden.

Het onderstel is nu klaar en het apparaat is afgesteld.
64301

Uiteraard heb ik hem ook gelijk getest en het resultaat is goed! De Kity spint als een tevreden kater :)
64302

1 van de 2 messen sets lijkt een standaard 18%hss set welke ik zelf ook dus met een wetsteen kan slijpen maar bij de 2e vraag ik het me af. Deze voelden na het slijpen ook het minst scherp. Wellicht dat iemand hier weet waar het snijvlak van is gemaakt? Cobalt? Het snijvlak is in ieder geval van een ander metaal dan de rest van het mes. En tussen deze 2 metalen zit nog een goudkleurig laagje.
Ik hoop dat het op onderstaande foto's te zien is. Lastig om met de telefoon de focus op zoiets kleins goed te krijgen :)
64303
64304

Wat er nu nog op het to-do lijstje staat is:

vervangen van de huidige schakelaar
stofkap voor bij gebruik van het vandikte
stofkap voor gebruik bij het vlakken

Spaander
23-05-17, 08:11
Zo te zien werk het weer prima. knap hoor om alles zo goed in elkaar te monteren.
Mooi dingskie zo'n kity, veel plezier ermee.
Mvg, :).

KeesKlerk
23-05-17, 09:52
Dat zou best eens hardmetaal kunnen zijn. Dat kun je met een diamant wetsteen wel slijpen.

Kees

chevy66
23-05-17, 11:18
Set hardmetalen messen. Ik zou ze wegbrengen om te laten slijpen. Langere standtijd in kalkhoudende houtsoorten. Niet gebruiken voor hout waar nog metaal in kan zitten.

cco
23-05-17, 16:43
Het is even wat rustiger geweest in de schuur maar nu heb ik weer wat tijd gehad om een en ander af te ronden.

Het onderstel is nu klaar en het apparaat is afgesteld.
64301

....

Op de eerste foto lijkt het me dat je niet de originele aanslag gemonteerd hebt. Kun je daar wat meer details/fotos van geven van hoe je dat hebt opgelost? (bij mijn Kity was er geen aanslag bijgeleverd, vandaar m'n vraag)

mvg,

Carl

willem1958
23-05-17, 16:50
Nou Zky, ik herinner me nog hoe de machine eruit zag toen je 'm kocht en nu weer zo netjes en hij schaaft ook goed.
Klasse hoor, m'n complimenten!

towa
24-05-17, 08:45
Op de eerste foto lijkt het me dat je niet de originele aanslag gemonteerd hebt. Kun je daar wat meer details/fotos van geven van hoe je dat hebt opgelost? (bij mijn Kity was er geen aanslag bijgeleverd, vandaar m'n vraag)

Ik zie ook op de foto's in de eerste post dat de originele aanslag er wel bij zat. Ik ben ook benieuw waarom je de andere gebuikt? Ik moet zelf ook nog wat werk maken van mijn kity 635 en mijn aanslag ziet er ongeveer in dezelfde staat uit zoals bij jou op de foto, maar met iets minder roest.

Bert Vanderveen
24-05-17, 13:09
Als de 635 een 'beetje' lijkt op de 636, dan is er een 'dust shroud' voor. In dit filmpje van Marius Hornberger is dat te zien (plus zijn aanpassingen):

https://youtu.be/FfHZoaWpkRY?t=9m30s

ArjenH
24-05-17, 19:50
Ik denk er een aluminium rei in te herkennen. Dit idee had ik namelijk in mijn hoofd om de aanslag te vergroten bij mijn Inca.

Zky
24-05-17, 20:46
Dank allen voor het positieve commentaar!

Tav de messen: deze heb ik al laten slijpen maar ze voelen niet zo scherp als de hss messen. Of is dat een kenmerk van hardmetalen messen?

@towa en cco: Ik gebruik wel de originele aanslag. Op de foto staat inderdaad, zoals ArjenH al aangeeft, een aluminium afrijlat. Die staat er op omdat ik hem heb gebruikt om de tafels af te stellen:)

@Bert: dat is inderdaad wat ik zoek. Dat filmpje heb ik al meerdere malen bekeken :) is goed zelf te maken volgens mij.

kahlbatsch
08-08-17, 17:30
Een beetje laat, maar beter laat dan nooit! Toevallig kwam ik op dit Franse forum een mooie handleiding met foto 's tegen hoe de tafels van de Kity parallel aan elkaar af te stellen. Als je de op de website bent, even Google laten vertalen. Je krijgt dan wel raar Nederlands maar je komt er aardig wijs uit met wat die Fransen bedoelen. Het wordt een aardige handleiding zo, dit forum!

http://www.metabricoleur.com/t3211p75-un-service-une-revision-completepour-ma-kity-635

Grenslandservice
08-08-17, 22:30
Ja, al eens gezien.
Uiteindelijk komt allemaal op hetzelfde neer, vlak in lengte en diagonaal, of het meest haalbare.
Als je de machine rustig bekijkt en de stelmogelijkheden (her)kent en je neemt de tijd, komt het goed. Wel een goede rei en evt. voelermaatjes of klok gebruiken.
Bedankt voor de link!

Grenslandservice
08-08-17, 22:36
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de resultaten van Zky? Alles klaar en mooie machine verkregen?
Ik moet mijn verhaal nog maken en plaatsen, maar ik ben de 635 al kwijt.
Eindresultaat overtrof mijn eigen verwachtingen, maar er waren ook geen kosten of moeite gespaard.
Nu alweer in bezit van een 636, maar dit project wordt minder groot. Schoonmaken, smeren en afstellen. Op termijn een keer op de kop.

kahlbatsch
14-08-17, 08:09
Inmiddels mijn Kity ook gesmeerd en afgesteld. Ik heb nog twee vraagjes aan jullie:

- Hoe hebben jullie de aluminium tafels gereinigd/geschuurd/gepoetst/gepolijst? een middeltje gebruikt?
- Ik ga de Kity motor en poelies vervangen door een 3pk motor met V-snaar. Ik plaats dit op het originele onderstel van de Kity. Moet de lengte van de V-snaar die ik ga bestellen dan hetzelfde zijn als de lengte van de originele platte riem? Of is dit dan net net andere lengte omdat een V-snaar dikker is dan een platte riem? Ik heb van Beitel in een ander draadje over de Kity 636 al keurig de boodschappenlijst voor de poelies ontvangen, dus daar heb ik geen verdere info over nodig.

Grenslandservice
14-08-17, 10:00
Ik heb mijn tafels ontvet, geschuurd met k180, k250, k320 en aansluitend met scotch brite (3m) of schuurvlies vd action (groen,rood,zwart) en met commandant no5 nageschuurd. Alles in de lengte van het blad, van links naar rechts en terug. Tussendoor stofvrij maken, en na de polusch gied intvetten. Daarna met Bison glijmiddel invetten en in laten trekken/drogen. Afpoetsen en een vlieg breekt zijn poten zo glad!

Qua aandrijving zou ik de genoemde stap niet willen maken.
Een grotere motor zegt niet alles, omstandigheden des te meer.
De impact van pulleys en riemen is niet gering. De huidige vlakke riem kan hoge toeren en kleine diameters aan, een v-riem niet of minder. Als je naar v-riem gaat, neem dan sowieso een Z of een A profiel in getande uitvoering, XPZ of XPA. Getand kan kleinere diameters aan.
Riemlengte moet je assemblageopstellin opnieuw opmeten, neem de mee naar de leverancier de schijfdiameters en de hartafstand beitelas en motoras en de stelweg ( opspannen) dan komt het goed.
Maar je invoerollen lopen op een diameter van 15 mm met riem 6 mm, daar heb je met 3 Pk geen moer aan!
Ook hier zou je een aanpassing moeten doen, want de invier rollen gaan gewoon stilstaan en riem zal slippen.....

Ik ben voor origineel, je moet van een 2cv4 geen racewagen willen maken.
Anders ben je gewoon toe aan een echte profimachine.

Overweeg je keuze en succes!

kahlbatsch
14-08-17, 10:22
Grenslandservice,

Bedankt voor het delen van zoveel kennis! Ik ben absoluut een leek op het gebied van dit soort zaken, dus hartstikke fijn dat je dit advies geeft. Ik ga het dan toch eerst maar met de Kity motor proberen.
Het probleem wat ik echter heb, is dat de platte riem aanloopt tegen de rand van de tafel/het onderstel. De motor meer naar voren schuiven gaat niet, omdat de sleuven in het tafelblad van het onderstel (waar de bouten doorheen gaan en de motor op zijn plek houden) niet ruim genoeg zijn om de motor verder naar voren te kunnen schuiven. De poelie verder naar voren schuiven op de as van de motor vind ik ook niet zo'n prettig idee. En de vraag is of de uitlijning dan nog klopt met de beitelas.
De enige twee opties die ik denk ik heb zijn:
1. De sleuven in het tafelblad van het metalen onderstel te verruimen. Maar dit moet wel heel precies gebeuren, met een decoupeerzaagje gaat dit niet helemaal netjes lukken denk ik. Maar dan klopt de uitlijning misschien niet meer.
2. Een uitsparing zagen in het tafelblad. Lijkt me de meest handige optie, maar ja, dit gaat weer ten koste van dat mooie originele onderstel....

Ik heb gisteren een Inca vlakbank te koop gezet met de Kity motor erbij, maar die zal ik meteen even wijzigen.....

Grenslandservice
14-08-17, 11:44
Ik had die belangstelling voor die Kity motor, maar je keuze is de juiste.

Uitlijnen motor en riem;
Als pulley echt kort langs het blad loopt, mag je hem best een 3-5 verplaatsen.
Monteer de motor en vlakbank, leg de riem over de pulleys, span de riem licht aan en draai per hand de motor. Verschuif de machine dusdanig dat de riem "midden" op de bolle schuiven loopt. Een vlakke riem zoekt het hoogte punt op bolle schijf.
Kan best dat het iets onder een hoek staat maar dat is ok. Riem goed opspannen, nogmaals per hand controleren en dan proefdraaien.

kahlbatsch
14-08-17, 11:54
Klinkt niet zo moeilijk, gaat goed komen. Ik denk dat ik de sleuven in het tafelblad dan maar ga verruimen met een metaalboor met de juiste diameter van de sleuf. Daarna uitzagen met een decoupeerzaag en een aanslag om recht te blijven.

Waarmee ontvet je de tafelbladen voor dat je gaat schuren? Wasbenzine of ammonia oid?

Grenslandservice
14-08-17, 12:06
Het bevreemd me dat je gaten moet aanpassen. Af origineel moet het kloppen. Verschuif de pulley toch iets op de as, maar geen cm's. Ontvetten met wasbenzine, thinner oid. Naderhand weer invetten met het glijmiddel.

kahlbatsch
14-08-17, 13:01
Ik heb een aantal foto's gemaakt van hoe de situatie nu is. Ik heb de motor helemaal naar voren geschoven en daarna op 2 manieren de poelie op de as gezet en een foto's gemaakt. Naar mijn idee zit die poelie echt niet ver genoeg op de as! Op deze manier heeft de vorige eigenaar nog doodleuk plankjes staan vlakken.....
Je kunt nog brandplekken zien op de plek waar de vlakke riem tegen de rand van het onderstel heeft aangeschuurd. De oude riem was gerafeld, ik heb al een nieuwe riem in huis.

672906729167292672936729467295

klaas0639
14-08-17, 14:31
De poelie zit verkeerd om. De poelie moet met de naaf aan de motorzijde.

mvg
klaas0639

kahlbatsch
14-08-17, 14:57
Dan verdwijnt de poelie helemaal onder de tafel als ik hem goed aandraai. Maar goed, ik ga maar eens een poging wagen en kijken hoe de uitlijning dan is.

kahlbatsch
14-08-17, 20:41
Heb mijn buurman automonteur even naar de poelie laten kijken en die zegt ook dat de poelie veel verder op de as moet zitten. De poelie komt dan helemaal onder de tafel. Er kunnen twee dingen aan de hand zijn: of de motor is niet origineel, of de poelie niet.
Ik zal de sleuven boven op de tafel moeten vergroten om de motor naar voren te kunnen plaatsen.

Grenslandservice
14-08-17, 21:29
67305 Je moet wellicht bijgaande motor hebben. zoals je ziet zit de grote pulley (125 mm) aan de waaier zijde en die steek verder uit over de montagevoet.

kahlbatsch
15-08-17, 08:10
Daar was ik al bang voor inderdaad. Aan mijn motor zit maar aan 1 kant een as. Aan de andere kant zit een hele korte as met een ventilator erop.
Dan ga ik maar de sleuven verruimen en de motor naar voren schuiven.

Grenslandservice
15-08-17, 09:07
Goed plan en succes met de aanpassing.

kahlbatsch
17-08-17, 19:38
Zo, de sleuven heb ik vandaag aangepast, motor naar voren gezet en daarna de platte riem uitgelijnd met de motor en de beitelas. Dat was nog wel een klusje waar ik al mijn geduld voor nodig had. Maar uiteindelijk is dit goed goed gelukt.
Vol spanning mijn eerste vurenhouten (had geen andere houtsoorten meer voorhanden) balkje gevlakt en daarna door de vandikte gehaald. Alles perfect haaks en prachtig glad geschaafd! Ik was serieus onder de indruk van dit apparaat.
Nu alles aan het ontroesten en van het weekend de tafels even schuren en polijsten.
Mijn eerste succesje op dit forum is een feit, mede dankzij jullie hulp! Mijn handen jeuken om de Kity te onderwerpen aan een grondige revisie, vooral het onderstel moet opnieuw gespoten worden.
Nog even wachten op mijn nieuwe werkplek, die is in november klaar. Dan kan ik helemaal los gaan!

Zky
17-08-17, 20:58
Een beetje laat, maar beter laat dan nooit! Toevallig kwam ik op dit Franse forum een mooie handleiding met foto 's tegen hoe de tafels van de Kity parallel aan elkaar af te stellen. Als je de op de website bent, even Google laten vertalen. Je krijgt dan wel raar Nederlands maar je komt er aardig wijs uit met wat die Fransen bedoelen. Het wordt een aardige handleiding zo, dit forum!

http://www.metabricoleur.com/t3211p75-un-service-une-revision-completepour-ma-kity-635

Die zal ik nog eens doornemen! Wie weet wat handige info voor een volgende afstelling. Bedankt voor de tip!

Zky
17-08-17, 21:00
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de resultaten van Zky? Alles klaar en mooie machine verkregen?
Ik moet mijn verhaal nog maken en plaatsen, maar ik ben de 635 al kwijt.
Eindresultaat overtrof mijn eigen verwachtingen, maar er waren ook geen kosten of moeite gespaard.
Nu alweer in bezit van een 636, maar dit project wordt minder groot. Schoonmaken, smeren en afstellen. Op termijn een keer op de kop.

Ik moet nog steeds iets maken om de geschaafde krullen een beetje te begeleiden richting de afzuiger :) de afgelopen tijd komt er heel weinig van, de volgende baby kamer krijgt voorrang :)

Zky
17-08-17, 21:13
Zo, de sleuven heb ik vandaag aangepast, motor naar voren gezet en daarna de platte riem uitgelijnd met de motor en de beitelas. Dat was nog wel een klusje waar ik al mijn geduld voor nodig had. Maar uiteindelijk is dit goed goed gelukt.
Vol spanning mijn eerste vurenhouten (had geen andere houtsoorten meer voorhanden) balkje gevlakt en daarna door de vandikte gehaald. Alles perfect haaks en prachtig glad geschaafd! Ik was serieus onder de indruk van dit apparaat.
Nu alles aan het ontroesten en van het weekend de tafels even schuren en polijsten.
Mijn eerste succesje op dit forum is een feit, mede dankzij jullie hulp! Mijn handen jeuken om de Kity te onderwerpen aan een grondige revisie, vooral het onderstel moet opnieuw gespoten worden.
Nog even wachten op mijn nieuwe werkplek, die is in november klaar. Dan kan ik helemaal los gaan!

Mooi dat het is gelukt met de motor! Zou het niet zo kunnen zijn dat het een motor is, bedoeld als aandrijving voor een enkele machine (vandaar 1 poelie), gemonteerd op een tafel bedoel voor aandrijving van meerdere machines? Ah fijn, het probleem is al opgelost :)
Het is heel fijn werken met dit soort machientjes. Aan het geluid alleen al hoor je dat je hiermee veel beter af bent dan een hedendaagse Chinese broodtrommel (welke ik voor deze had).

Ik hoop gauw wat aan die stofafzuiging te kunnen doen. Daarna zal ik hem ook meer gaan gebruiken, want nu vliegen de krullen me om de oren! ;)

kahlbatsch
17-08-17, 21:18
Dat probleem heb ik ook ja. De originele stofafzuigkap zat er bij mij ook niet bij. Op die Franse website staat ook een foto van een zelfgefabriceerd ding voor de stofafzuiging dacht ik. Nou ja, we pakken het tzt wel weer op!

Grenslandservice
18-08-17, 09:39
Kijk aan, mooi dat het gelukt is. Ik zei het al, je inspanningen worden beloond! Je hebt nu alsnog een originele machine en ook geld bespaard. Als alle omstandigheden gied zijn, functioneerd de Kity top. Bedankt voor het vettrouwen. Ik ga binnenkort mijn nieuwe 636 ook geheel renoveren, zal via forum getoond worden.

Grenslandservice
18-08-17, 09:43
Ok, fijn dat je nog wat op je verlanglijst hebt staan. Natuurlijk gaat de kleine voor en moet je ff parkeren. We spreken elkaar gauw weer op het forum. Succes met de komst van de kleine!

Zky
19-08-17, 13:04
Gisteravond en vandaag nog even wat uurtjes vrij kunnen maken om toch eens wat aan die stofafzuiging te doen. Het apparaat moet immers ook goed ingezet kunnen worden bij het opknappen van de babykamer en andere ruimtes in huis ;)

Als eerste heb ik van een stukje 9mm multiplex een vorm uitgetekend welke mij het best leek passen.
67431
Die op de lintzaag uitgezaagd en vervolgens gekopieerd op een ander stuk multiplex.
Omdat ik een opvangbak wilde welke zowel voor het vlakken als voor vandikte gebruikt kon worden, is de breedte gebaseerd op het vandikte deel van de Kity.
67432
Vervolgens alles in elkaar gezet, de bovenkant afgedekt met wat hardboard wat ik nog had liggen en alles enigszins vlak geschuurd.
67433
Na een eerste testrit heb ik nog een "lip" aan toegevoegd omdat bij gebruik van de vandikte er nogal wat langs vloog.
67434
Eenmaal op/in de Kity ziet het er als volgt uit:
67435
67436
67437

Daarna een test met een eiken planken van ongeveer een meter.
67438
Voor de test:
67439
Na de test:
67440
67441
67442

Al met al een resultaat waar ik tevreden mee ben. Brandschoon moet je ook niet verwachten met zo'n apparaat :p

Nu alleen nog een goeie manier bedenken om de bak te bevestigen wanneer ik de vandikte gebruik.
En een stofzuiger met wat meer zuigkracht :p

kiefw00
19-08-17, 14:31
bij de 636 zit de kap origineel vast waar de langs geleider vast zit. zit een staaf aan de zijkant daar zou je hem nu ook met een bout aan kunnen bevestigen
verder een mooi project om te volgen
mvg wilco

Grenslandservice
20-08-17, 13:49
Mooi en handig gemaakt, 1 hulpstuk voor twee toepassingen!
Ik heb een soortgelijke gemaakt. Maak op foto 8 aan de onderkant een "aanslag" waarmee de positie bepaald en geborgd wordt. Draai de vandikte tafel op tot hij klemt onder blad. Pijp vergroten naar 100 mm en in de bak een v-vorm maken naar de afvoerpijp (pvc100) dit voorkomt ophoping in de dode hoeken.
Neem een grote afzuiger met een cycloon, dan loopt je afzuiger niet vol.
Bij flink schaven komt er nogal wat aan krullen vrij.

Grenslandservice
20-08-17, 13:51
67503

Grenslandservice
20-08-17, 13:54
67504

- - - Updated - - -

67505

Zky
20-08-17, 15:09
@kiefww, dat is inderdaad wat ik heb gedaan:
67511
67512

@grenslandservice: de cycloon heb ik al, alleen is de bouwstofzuiger niet echt krachtig genoeg. Wellicht in de toekomst weer een houtmot afzuiger erbij icm een cycloon.

Stryx
04-12-18, 21:05
Leuke thread! Aangezien jij dit beestje van binnen. En van buiten hebt gezien... een vraagje. Mijn 636 doet alles prima behalve 1 ding. Hij trekt het hout niet lekker door de vandiktebank. Al neem ik maar een halve mm af, ik moet het hout er echt doorheen duwen. Enig idee in welke richting ik moet gaan zoeken ?

Grenslandservice
04-12-18, 21:11
Invoertafel schoon en harsvrij gemaakt? Geen roest etc?
Inspuiten met siliconen vrij glijmiddel (Bison) en de veerspanning op de invoeren iets verhogen.
Een gladde tafel doet hout goed glijden en de rollen het hout makkelijker meenemen. Combi van twee factoren.
Succes!

Stryx
04-12-18, 21:14
Invoertafel schoon en harsvrij gemaakt? Geen roest etc?
Inspuiten met siliconen vrij glijmiddel (Bison) en de veerspanning op de invoeren iets verhogen.
Een gladde tafel doet hout goed glijden en de rollen het hout makkelijker meenemen. Combi van twee factoren.
Succes!

Thanks. Ik ga eens naar die veersoanning kijken. Geen roest gelukkig. Ik heb een pot Gleitleicht staan. Dat zal ook wel goed zijn toch?

Grenslandservice
04-12-18, 21:17
Schoon en gesmeerd, siliconen vrij is in je voordeel. Gleileicht is best Ok. Invoertafel en schoon?
Geen slip op de aandrijving bij de invoerrollen? Anders wordt het bij voorbaat niks....

Zky
04-12-18, 22:36
Ik had hetzelfde euvel met de 637 die ik nu heb. Houtglijmiddel is de oplossing gebleken. Paraffine kan ook (waxinelichtjes bijvoorbeeld)!