PDA

Bekijk Volledige Versie : Speelgoedtrein !

J.art
28-12-16, 11:35
Dag allemaal!
Momenteel bezig met een speelgoedtrein te maken en we gaan goed vooruit!
57226
Nog enkele aanpassingen en dan is de locomotief klaar! Dan is het tijd om de wagonnetjes te ontwerpen en dan tot leven laten komen in hout!

Groetjes Jolien

rjmulder
28-12-16, 12:14
Tjoek tjoek :) ziet er leuk uit, staat ook nog op mijn ToDo lijstje een treintje maken.

Hoe is het trouwens gegaan met al het speelgoed wat je hebt gemaakt voor de kindertjes?

rmenkveld
28-12-16, 13:15
Leuk Jolien!

Pel
28-12-16, 13:25
Heel mooi Jolien, het valt mij trouwens op dat je werkstukken steeds mooier maar ook bouwkundig beter worden, ik bedoel daarmee dat je qua vakkundigheid veel vooruit bent gegaan.

Groet Pel.

J.art
28-12-16, 14:10
Dankjewel !
Heb een paar dagen voor kerst al een deel van het speelgoed uitgedeeld, de rest is voor vier januari. Het is eigenlijk een beetje tegengevallen, doordat de cadeautjes ingepakt waren en ik ze zelf mocht uitdelen heb ik geen reacties gezien. Het was op een kerstfeestje en daar was een clown, een grimeur, frietjes en drinken. En dan als laatste kwam de kerstman. Dus toen ze hun pakje hadden gingen ze gewoon al naar huis aangezien ze alles al gehad hebben.
Maar de kinderen zullen er hopelijk wel blij mee zijn geweest.

J.art
28-12-16, 14:11
Dankjewel Pel, dat is fijn om te horen! Al doende leert men he ;). En hier op het forum heb ik ook nog wel wat geleerd en op YouTube vooral ;)

Waaraan zie je het dan? :)

Groetjes Jolien

Pel
28-12-16, 14:33
Nou Jolien, die trein zou je ander half jaar gelden nog niet gemaakt hebben denk ik? Zo zie je maar dat je iedere keer bij leert, trouwens ik zelf ook. Er zijn nu bepaalde gereedschappen op de markt waar ik voorheen nog nooit van gehoord had, ook andere technieken van hout verbindingen bijvoorbeeld. Zo zie maar dat zo'n forum zeer leerzaam is, je bent immers nooit te oud om te leren.

Groet Pel.

Baloo
28-12-16, 17:35
Superleuk!

J.art
28-12-16, 22:59
Dankjewel!

willem1958
29-12-16, 19:00
Leuk die locomotief Jolien.
Jammer dat je die kinderen hun gezichten niet hebt gezien want die blijdschap lijkt mij juist datgene wat het zo leuk maakt, buiten het maken om natuurlijk.
Hopen dat begin januari het even wat leuker gaat.

bobmartin
29-12-16, 19:08
Dan laat ik zien wat ze gemaakt heeft.

https://youtu.be/NQ5KSqmT5AE

Pel
29-12-16, 22:36
Leuk filmpje bobmartin, Jolien heeft toch een heleboel mooi speelgoed gemaakt als je dat zo ziet.

Groet Pel.

sirjacobsd
30-12-16, 08:26
Knappe gedaan Jolien.

J.art
30-12-16, 11:17
Dankjewel allen voor de positieve reacties op de locomotief! De vraag is nu alleen nog met of zonder pijpje.
57441

Hoop het ook Willem dat ik begin januari de reacties wel kan zien, maar vermoed van wel! En inderdaad, dat is de hoofdreden waarvoor ik het doe, de blijdschap van de kinderen en jammer dan als je ze niet ziet.

Dankjewel Bob voor mijn filmpje te delen haha, duidelijk een volger op YouTube!

Dankjewel Didier!

bobmartin
30-12-16, 12:09
Met pijpje.

J.art
30-12-16, 12:18
Voor de Belgische forumleden, binnenkort zijn mijn filmpjes ook te zien op DobbitTV, bij het programma 'De Tip' !
57442

jelmer
30-12-16, 12:27
Geweldig gemaakt! Je bent echt goed bezig!

En met pijpje is mooier.

sirjacobsd
30-12-16, 12:31
Voor de Belgische forumleden, binnenkort zijn mijn filmpjes ook te zien op DobbitTV, bij het programma 'De Tip' !
57442

Ik kijk er al naar uit.
Er is maar één iets dat ik bekijk op TV en dat is DobbitTV.
Succes met de filmpjes en geniet ervan.

BossyRangs
30-12-16, 12:54
Oh wauw, je komt op DobbitTV? Ik ben ook trouwe kijker, dus ik ga zeker zien. Het werd tijd dat er eens een echte houtbewerker in beeld kwam ;) Uit nieuwsgierigheid: hebben zij jou gevraagd, of heb jij hen benaderd?

J.art
30-12-16, 12:58
Haha super Didier en Stijn :D!
Dankjewel Jelmer voor het compliment! Doet deugd!
Dan wordt het met pijpje!

Ik had in een zotte bui een mailtje gestuurd naar Dobbit TV om hen te melden dat ik het fijn vond dat er ook eens houten speelgoed voorbij kwam op DobbitTV (de racebaan onlangs), maar dat ik het jammer vond dat de autotjes niet werden getoond hoe deze werden gemaakt. En dat ik zelf ook bezig ben met houten speelgoed te maken, en mijn filmpje van de auto gestuurd en zo doende... Ze hadden voor het nieuwe jaar een nieuw programma waarin ze de kijkers ook aan bod willen komen, en vroegen ze of ze mijn filmpjes mogen gebruiken :).

Groetjes Jolien

rjmulder
30-12-16, 14:13
Met pijpje het is toch een stoomtreintje ;)

Wat leuk en ook wel spannend, ook op YouTube te zien zag ik net en kwam er nog een bekent gezicht uit Zutphen voorbij die had het over slijpen van beitels.

Ronald L.
30-12-16, 15:26
Leuk gemaakt, schoorsteen hoort erop.
Ketel en wielen gemaakt met een gatenzaag of een draaibank?

Succes

Jan-Pieter
30-12-16, 18:17
Leuke locomotief, Jolien! Een pijpje maakt het wel compleet.

Als je er nog een paar gaat maken zou ik wat meer ruimte tussen de voorwielen doen.

sirjacobsd
30-12-16, 19:45
Met pijpje het is toch een stoomtreintje ;)

Wat leuk en ook wel spannend, ook op YouTube te zien zag ik net en kwam er nog een bekent gezicht uit Zutphen voorbij die had het over slijpen van beitels.

Dit bekend gezicht zal Omer Van Caeseele zijn.
Zie hier over wie het gaat.
Het is de kleinste kabouter met het oranje hemd aan van ons team en moet hij altijd naast mij staan.
57458

BossyRangs
30-12-16, 20:00
Wow, Didier. Jij kent Omer persoonlijk? Ik kijk altijd naar de tooldokter, want Omer heeft nog van die oude stielkennis. Niks dat ik nog niet wist door Paul Sellers, maar toch amusant om hem bezig te zien. Hij heeft wel beetje moeite met g's en h's, zoals ieder zichzelf respecterende west-vlaming ;)

sirjacobsd
30-12-16, 20:06
Wow, Didier. Jij kent Omer persoonlijk? ;)

Wij kennen elkaar al een heel tijd en zien elkaar praktisch om de 3 weken tijdens bijeenkomsten van de houtdraaiersgilde.
We zien elkaar in Roeselare en Oostakker.
Via facebook horen we elkaar praktisch dagelijks.

rjmulder
30-12-16, 20:32
Dit bekend gezicht zal Omer Van Caeseele zijn.
Zie hier over wie het gaat.
Het is de kleinste kabouter met het oranje hemd aan van ons team en moet hij altijd naast mij staan.
57458
Ja die bedoel ik :D

J.art
03-01-17, 21:08
En nog meer blij nieuws om te delen met jullie: Ik ben gesponsord door Makita!
Heb een lintzaag gekregen als nieuwjaarscadeau!!!!

Groetjes Jolien

Ronald L.
03-01-17, 21:14
Gefeliciteerd

Pel
03-01-17, 22:12
gefeliciteerd Jolien, wat zul je kunnen zagen, ben wel nieuwsgierig hoe e.a. is gegaan met jou en Makita?

Groet Pel

rmenkveld
03-01-17, 22:20
Wat een leuk nieuws!

fantic
03-01-17, 22:29
En geheel verdiend Jolien... Die mannen van Makita begrijpen soms wel.

houtenklaas
03-01-17, 23:17
Karma. Wie goed doet, goed ontmoet!

Helemaal verdiend! gefeliciteerd.

handig18
04-01-17, 07:20
Gefeliciteerd Jolien.
Daarmee heb je een fijne zaag gekregen, waar je veel plezier van kan hebben.

rjmulder
04-01-17, 07:35
Gefeliciteerd daarmee en heel veel plezier er mee maar dat gaat vast lukken.
Je hebt het ook echt verdient SUPER.

J.art
04-01-17, 11:02
Dankjulliewel allemaal!
Pel, ik heb Makita mijn project van dit jaar voorgesteld, en verteld dat ik er volgend jaar mee verder zal doen en of zij mij eventueel wouden ondersteunen. Aangezien dat met gewone Youtubers ook gebeurd. Dus heb ik gewoon mijn kans gewaagd met mijn goed doel, en zo zie je maar!

Zeer blij !!

Groetjes Jolien

Pel
04-01-17, 12:02
Als dat zo makkelijk lijkt te gaan, denk ik dat ik eens een mail naar Felder ga sturen voor de combinatie FU 741 SP je weet immers maar nooit;)

Groet Pel.

rmenkveld
04-01-17, 12:05
Prima plan en prima resultaat dus :)

kroongj
04-01-17, 12:23
Wat gaaf! Ik zie nu pas je youtube-kanaal. Gelijk een subscriber erbij. Ik zag dat Tim Sway ook al reageerde op een van je video's. Dat is één van mijn favoriete Youtubers qua materiaalgebruik en creativiteit.

Succes met je projecten! Je bent een inspiratiebron voor mij en vast ook vele anderen.

Baloo
04-01-17, 13:21
Super Jolien, en helemaal terecht dat zij jou met een lintzaag willen sponsoren!

Verplanke
05-01-17, 02:26
omdat het je eerste is ;)

https://www.youtube.com/watch?v=hV_9hYIzPI0

https://www.youtube.com/watch?v=1bUoHHdLex0

Toxiq
05-01-17, 06:46
ik vraag me af welk merk die eerste machine is, dat is exact dezelfde machine als ik heb maar andere kleuren

J.art
05-01-17, 11:49
@Pel: Je moet natuurlijk wel een goede onderbouwing hebben :D.
Dankjewel allen voor de vele positieve reacties!
Hem gisteren in elkaar gezet en al enkele zaagsnedes getest, en wauw! Wat een machine! En zo stil dat hij bolt!

Groetjes Jolien

bobmartin
05-01-17, 15:13
@Toxiq

Holzprofi

willem1958
05-01-17, 15:15
fantastisch Jolien!
Wie goed doet goed ontmoet zullen we maar zeggen.
En nu wordt in ieder geval een echte houtbewerkster gesponsord want bij sommige van de gesponsorde vrouwen op youtube heb ik zo m'n twijfels.

Als dat zo makkelijk lijkt te gaan, denk ik dat ik eens een mail naar Felder ga sturen voor de combinatie FU 741 SP je weet immers maar nooithttp://www.woodworking.nl/images/smilies/wink.png

Pel; vooral vrouwen worden gesponsord maar ipv een mail zou een filmpje van je op youtube met pruik en hotpants misschien wel verschil maken? :p
Dan gaan wij met z'n allen het filmpje liken......en tussen de favorieten zetten.
We wachten met spanning af......

SunRayes
05-01-17, 15:45
En nog meer blij nieuws om te delen met jullie: Ik ben gesponsord door Makita!
Heb een lintzaag gekregen als nieuwjaarscadeau!!!!

Groetjes Jolien

Gefeliciteerd!
Dat is een mooi cadeau!

J.art
05-01-17, 20:55
Et voila, de trein is klaar!
Inclusief filmpje uiteraard! https://www.youtube.com/watch?v=dN1SV24zANc
57795

Groetjes Jolien

maja158
05-01-17, 21:01
Erg mooi gedaan. Deze ontspoort niet gauw! ;)

Groet,
Jan

Pel
05-01-17, 21:10
Prachtige locomotief, en een leuk filmpje Jolien.

Groet Pel.

bobmartin
05-01-17, 21:58
Leuke trein Jolien!
Ik had wel verwacht dat de fluit in een gat gelijmd zou worden.
Dat is sterker dan zo. Het gewicht van het treintje is zwaarder dan de lijmconstructie aankan.
Bij vallen of wat ruwer gebruik is hij daar zwak.

J.art
05-01-17, 22:14
Leuke trein Jolien!
Ik had wel verwacht dat de fluit in een gat gelijmd zou worden.
Dat is sterker dan zo. Het gewicht van het treintje is zwaarder dan de lijmconstructie aankan.
Bij vallen of wat ruwer gebruik is hij daar zwak.

Bob, dit was inderdaad de bedoeling dat het in een gat gelijmd zou worden aangezien het inderdaad veel steviger is. Maar aangezien mijn kolomboormachine slingert kreeg ik er zo geen mooi gat in, en om met de hand te boren had ik schrik dat ik niet loodrecht zou boren, waardoor het pijpje scheef komt te staan. Maar als ik er nog maak, overweeg ik het sowieso toch om dit te doen, omwille van de stevigheid.

bobmartin
05-01-17, 22:29
Kun je de langgatboor niet gebruiken?

HBhout
06-01-17, 00:13
mooie trein Jolien. Mooi model zo met al die verschillende houtsoorten!

J.art
06-01-17, 21:38
Zo fijn toch al die positieve commentaren!
Bob, ik had inderdaad de langgatboor kunnen gebruiken. Is een minuut door mijn hoofd geflasht, maar toen dacht ik nee ik wil het snel afhebben haha. De fout van een impulsieve maker!

J.art
07-01-17, 22:40
En het eerste wagonnetje is klaar! Enkel en alleen de asjes nog afschuren morgen :).
57938
Er komt nog een touw rond de lading, zodat deze niet verloren gaat tijdens het rijden :).

Groetjes Jolien

3dmazter
07-01-17, 23:18
Prachtig.
En mischien een deuveltje in het pijpje maken.
Lang gat door het pijpje in de tank

J.art
09-01-17, 11:28
Dankjewel 3dmazter! Dat is een goede tip van een deuveltje door het pijpje!

J.art
09-01-17, 16:24
En al de wagonnetjes van mijn trein zijn klaar, dus ik verklaar de volledige trein als af :D.
58040

Voor mijn abonnees op youtube, filmpje van de wagonnetjes komt er eind deze week aan!

Groetjes Jolien

Pel
09-01-17, 16:33
Je hebt je fantasie weer de vrije loop gelaten zo te zien Jolien, hij is prachtig geworden.

Groet Pel

willem1958
09-01-17, 17:45
Wat een leuke trein is het zo bij elkaar geworden!

J.art
10-01-17, 10:23
Bedankt voor de positieve reacties!
Bob, of iemand anders die me kan helpen. Er werd gezegd van het pijpje dat dit zo geen stevige verbinding is.
Maar de rest van de locomotief en de wagonnetjes? Ik heb gebruik gemaakt van houtlijm en secondenlijm. Ik heb dan telkens een aantal minuten er klemmen op gezet. En ik heb dan horen zeggen dat de secondenlijm dan verder werkt als klem en de houtlijm voor de sterkte?
Het zit nu zo, mijn nicht wil graag ook zo een trein om cadeau te doen bij een geboorte, en dan gaat het broertje van bijna 2 jaar er mee spelen. Maar nu vraagt ze zich natuurlijk af als de trein ook valproof is? Nuja, ik wil mijn trein natuurlijk niet zo graag laten vallen om dit te testen :p
Maar wat denken jullie?

Dankjewel alvast!

Groetjes Jolien

rmenkveld
10-01-17, 10:54
Jolien, goedemorgen!
Ik kan je uit ervaring vertellen dat de meeste lijmverbindingen de krachten van tweejarige slopertjes meestal niet houden...
Gevolg is dat veel houten speelgoed een dagje uit de running is thuis om te drogen...

Grt. Ruben

BossyRangs
10-01-17, 11:57
Ik vrees ook dat je treintje niet stevig genoeg is voor een kleuter. Je lijmt namelijk vaak kops hout op langshout. Houtlijm werkt best met langshout op langshout. Dan is het zelfs sterker dan het hout zelf, mits goed geklemd gedurende een uur. Je zou bv. kleine deuvels kunnen gebruiken voor extra stevigheid.

Piet Groeneweg
10-01-17, 12:04
Gewoon een paar proefstukjes maken en er zelf mee gaan gooien :)
Dan zal je zelf zien dat wat er gelijmd is op kops hout waarschijnlijk allemaal losbreekt.

J.art
10-01-17, 13:18
Hm ja, wat ik zelf dus al dacht. Bij de locomotief zitten er vooral wel enkele kopshout op langshout verbindingen, wat het minder sterk maakt natuurlijk. Denk dat ik sowieso er kleinere deuveltjes in ga verwerken, extra sterkte kan nooit kwaad zeker? Maar maakt dat dan echt zoveel verschil? De plaatjes zijn 9mm dik, dus een deuveltje van 5mm ofzo, maakt dat echt een groot verschil?

Met mijn nicht intussen afgesproken dat het de eerste jaren nog als decoratie gebruikt zal worden, en dat ze er een autotje bijkrijgt wat wel tegen een stootje kan :)

Pel
10-01-17, 13:31
Een deuveltje is altijd sterker Jolien, je hebt dat een pen in gat verbinding, het schoorsteentje zou je wat korter kunnen maken scheelt ook al, immers hoe langer hij is, hoe breekbaarder. Als ik speelgoed maak hou ik altijd in mijn achterhoofd dat er mee gespeeld / gegooid kan worden. Zo gebruik ik voor het merendeel hardhout o.a. beuken en eikenhout, de assen voor bijvoorbeeld een auto, of iets dat moet rijden maakt ik meestal van draadstangen M 4 of M 6 met zelfborgende moertjes, zo kan het tegen een stootje. Alhoewel er gaat altijd wel wat stuk, dan is het een kwestie van repareren en er kan weer gespeeld / gegooid worden:D

Groet Pel.

bobmartin
10-01-17, 13:37
Ik heb nog even goed naar het filmpje gekeken en dat kops langshout verhaal valt best wel mee.
Het is allemaal maar relatief vrij klein.
Ik zou het prachtig vinden als ik vroeger zo iets gekregen zou hebben.
Ik zou het dan ook niet in mijn hoofd halen om er ruw mee om te gaan. Anders letten mijn ouders daar wel op.
Ik weet dat de tijd nu anders is.
Een deuveltje hier en daar kan natuurlijk nooit kwaad, maar ik kijk ook naar de productietijd.
Dat vlakke stuk bij voorbeeld, die gaat er nu aan gezaagd worden met de lintzaag. ��
Alleen die schoorsteen, of een deuveltje of gelijk het gat er in.
Voor de gehele trein ben ik best jaloers. Zoiets had ik als kleine jongen ok wel willen krijgen. ��

J.art
10-01-17, 13:44
Bob, hoe bedoel je het vlakke stuk gaat er nu aan gezaagd worden met de lintzaag?

En dankjewel voor het mooie compliment! Zou er vroeger ook heel blij mee zijn geweest :), nu nog steeds trouwens haha. Kan mijn ogen er niet van af houden!

bobmartin
10-01-17, 14:48
Zeg maar de stoomtank. Waar de schoorsteen opkomt.
Die doe je nu over de schuurband, maar met een malletje zaag je dat vlakke stuk er zo aan.
Ik moet toch wat bedenken om die lintzaag in aktie te zien.��

J.art
10-01-17, 16:46
Pel, het merendeel van mijn trein is ook uit beukenhout gemaakt. De onderplaatjes zijn dennenhout, en in de stoomtank het donker stukje hout geen idee welk soort.
Dan zal ik er inderdaad maar deuveltjes insteken, voel ik me zelf ook wat beter dan :). Als mensen iets bij je bestellen hebben ze er toch hoge verwachtingen van he, en wil je ze ook niet teleurstellen :).

Ach zo Bob! Ja, dat zou inderdaad gaan :D. Geen zorgen! De lintzaag zal al passeren in mijn volgende video! Van hoe ik de wagonnetjes maak! Hij zal zeker nog veel passeren in mijn filmpjes :D.

Nu een leuk simpel stuk speelgoed vinden om mijn project voor kerst 2017 mee te starten :D

bobmartin
10-01-17, 17:41
Heb je de instagrampagina van een van de mieuwste leden al gezien?
Daar staan een paar mooie trucks op.
https://www.instagram.com/toms_woodwork_delft/

J.art
10-01-17, 18:19
Ja was er net op aan het kijken! Heel mooie trucks gemaakt! Ferm!

Jan-Pieter
11-01-17, 12:14
Ik vind je wagonnetjes erg leuk geworden.

Wat ik wel jammer vind is dat ik nergens een verwijzing of bedankje zie voor je methode om op deze manier de stoomketel te maken. Zeker nu je gesponsord wordt en op tv gaat komen lijkt me dat bronvermelding iets is om aan te denken bij toekomstige projecten.

J.art
11-01-17, 13:22
Hier heb je helemaal gelijk in Jan-Pieter!
Heb dit dan ook rechtgezet door een opmerking op mijn video te zetten, en je linkjes in mijn videobeschrijving te zetten!
Sorry!

Jan-Pieter
11-01-17, 13:43
Bedankt Jolien :)

J.art
11-01-17, 14:53
Graag gedaan Jan-Pieter, je had helemaal gelijk :), heb de methode dan ook nog nergens anders zien verschijnen! Mijn excuses!

WR1944
11-01-17, 18:24
Met veel plezier lees en bekijk ik je resultaten. En ik zie ook dat je groeit in je ervaring. En als bonus maak je ook nog eens de kiddies blij.
Uit eigen ervaring weet ik dat speelgoed niet sterk genoeg kan zijn. In m'n kinderjaren, rond 1950, sloopte ik het weinige speelgoed dat toen beschikbaar was. En speelgoed was toen stukken degelijker. Dus een gooi-proef is hier zeker op z'n plaats. ;)
Ook het zoek raken van kleine onderdelen is een punt. Zo zie ik een soort van schalmachtig stukje hout als verbinding tussen de wagons. Dat kun je beter vastlijmen aan een wagon. Dan krijgt elke wagon een vrij pennetje en aan de andere kant een koppelstuk. Dan kunnen die kleine stukjes niet meer verloren gaan.

J.art
12-01-17, 11:16
WR1944, dankjewel voor het mooie compliment!
De kleine onderdelen, daar heb je een punt in, maar die heb ik intussen vastgelijmd, aangezien dit anders niet kindvriendelijk is :D.
De koppelstukken zijn al bevestigd zoals jij suggereerde! Toch bedankt voor de tip :D.

Groetjes Jolien

J.art
12-01-17, 12:06
Wat ik ook nog even kwijt wi: BossyRangs van hier op het forum, was zo goed om mij te helpen met mijn project! Hij maakt houten Boemerangs, maar ook mini-boemerangs uit plastiek voor binnen of bij windstil weer, en hij heeft mij er hier 22 van geschonken om ook uit te delen aan de kinderen afgelopen Kerst!
Dus een welgemeende merci!

BossyRangs
12-01-17, 12:24
Met veel plezier, Jolien!

J.art
13-01-17, 15:14
En hier is het filmpje dan van de wagonnetjes!
https://www.youtube.com/watch?v=xEw9_NpUjuM

Groetjes Jolien

SamPonette
13-01-17, 15:58
Bob, dit was inderdaad de bedoeling dat het in een gat gelijmd zou worden aangezien het inderdaad veel steviger is. Maar aangezien mijn kolomboormachine slingert kreeg ik er zo geen mooi gat in, en om met de hand te boren had ik schrik dat ik niet loodrecht zou boren, waardoor het pijpje scheef komt te staan. Maar als ik er nog maak, overweeg ik het sowieso toch om dit te doen, omwille van de stevigheid. Zeg Jolien,

Maakt het uit dat de pijp wat scheef zou staan? Of geeft dat wat extra karakter/zachtheid? ;) Probeer het anders eens he.

bobmartin
13-01-17, 20:37
Jippie, de lintzaag in werking!;)

Nu nog een stationnetje, anders komt de trein nooit aan.

J.art
15-01-17, 11:44
Inderdaad Sam, heb je gelijk in, zo erg zou het helemaal niet zijn!

Ja joepie, de lintzaag in werking, vind ik ook Bob haha :D. Hij zal nog veel tevoorschijn komen! Over dat stationnetje moet ik nog eens nadenken ;).

bobmartin
17-01-17, 13:39
Hier een filmpje van een betere manier om snel rondhout te maken.
Vooral de eerste. Dat werkt met een afrondfrees.

https://youtu.be/hGh77X2uGhM

J.art
17-01-17, 19:48
Dag Bob,
Dat zijn inderdaad zeer mooie methodes!!
Heb vandaag echter 66 stokjes gemaakt voor asjes uit te halen haha. Uit ieder stokje kan ik er 2 halen,als het goed gaat. Zullen er waarschijnlijk wel een aantal sneuvelen. Maar dat zijn dan toch over de 100 asjes :D.

J.art
24-02-17, 11:11
Bobmartin, Ik heb nog een trein moeten maken op bestelling, en dit keer heb ik het pijpje in de cilinder verlijmd! Zoals je zelf suggereerde met de langgatboor er een gat ingeboord, en dat ging prima! Dankjewel!

bobmartin
24-02-17, 12:34
Top!
Omdat je moet roeien met de riemen die je debt

Ik ben alleen benieuwd waarom die kolomboor die slinger geeft.
Als het aan het lagerwerk zou liggen, dan kan je met de hand de speling goed voelen, door de boorkop heen en weer te bewegen.
Als ik zo naar de beperkte beelden kijk, waarin ik de boorkop zie, dan lijkt mij dat niet.
Ik denk eerder dat het aan de boorstift ligt. En daar kun je wel een andere voor vinden.

J.art
05-03-17, 19:32
Hey Bob,
Sorry voor de late reactie!
Het ligt niet aan de 'boorkop' zoals mijn vader zegt, maar waarschijnlijk aan de as. Hij had al eens een andere boorkop meegebracht van op zijn werk, maar daarmee was het helaas niet opgelost.
Vandaag ook nog de tegenslag gehad dat de boor van mijn gatenzaagset is over gebroken haha.

Groetjes!