PDA

Bekijk Volledige Versie : Risk salontafel

BossyRangs
07-12-16, 12:07
Hey,
ik verhuis binnenkort en had nog een salontafel nodig. Na een korte speurtocht op tweedehandssites al direct iemand in mijn stad gevonden die een massief eiken salontafel aanbood voor slechts 5 euro!
Het blad had wel enkele kringen, en ik wou het aanvankelijk schuren, maar de vernis deed het schuurpapier direct vollopen. Ik vond het een goeie gelegenheid om nog eens mijn schraapstaal te slijpen, en nog geen 5 minuutjes later was 2/3 al gedaan:
56137
Zo simpel en toch zo'n fantastisch stukje gereedschap! Ik kreeg daarna het idee om er iets op te branden, aangezien mijn vingers jeukten om de 2 pyrografietoestellen uit te proberen die ik van Edwin (hartvoorhout) voor een prikje gekocht heb. Mijn vrienden en ik spelen graag het gezelschapsspel Risk, en bovendien vind ik het spelbord nog decoratief ook, dus dit is het geworden:
56138
56140
Hiervoor heb ik de continenten afgedrukt en doorheen het papier gebrand. Voor de landsgrenzen heb ik het soldeerboutmodel gebruikt, en voor het fijnere werk het toestel met instelbare temperatuur. Aanvankelijk wou ik enkel de landen (eigenlijk zijn het gebieden) er in branden, maar ik had er zodanig veel plezier in dat ik nog wat extra's erop gezet heb, zoals de windroos en het piratenschip nabij de Somalische kust :)
56139
De meeste landen heb ik ingekleurd met op kleur gebrachte schellak. Daarvoor heb ik op aanraden van Massis een lederbeits gebruikt (Fiebing's)
http://www.woodworking.nl/showthread.php?19086-Shellac-kleuren-maar-hoe
Ik heb telkens meer kleur toegevoegd om donkerder te gaan. Afrika heb ik ingekleurd door de houtbrander op een lage stand te zetten.

Ik had graag nog jullie advies gehad betreffende de verdere afwerking. Het onderstel is niet meer zo hedendaags, dus ik dacht het volgende te doen om het wat op te frissen:
- het gegolfde gedeelte in de pootjes recht zagen in een hoek
- eventueel de uitstekende balk gelijk zagen (zodat de pennen niet meer uitsteken)
- het onderstel wit schilderen, omdat dit hier ook mooi uitkwam:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?18782-Televisiemeubel-Steigerhout&p=204902#post204902

Is dit een goed plan? Zijn er andere suggesties?

Om alles te beschermen zou ik Skylt original willen gebruiken. Als ik me niet vergis is daar een beetje wit pigment bij om geen kleurverschil te hebben met onbehandeld hout? Gaat dat geen problemen geven in combinatie met de zwarte lijnen? Ik zou sowieso een proefstukje doen voor ik aan het echte werk begin, maar als iemand me nu al kan zeggen dat dit niet gaat lukken kan ik me de moeite (en de vernis) besparen.

hartvoorhout.jouwweb.nl
07-12-16, 12:56
Hoi Bossy,

Gaaf, mooi om een tafel zo mooi te maken. Kunstwerk. :cool:

Ik zou hem wel behandelen zou zonde zijn als hij slijt van het vele spelen.
Onderstel wijzigen kan natuurlijk. Naar eigen wens . Wit maken hiervan haalt wel het blad naar boven.

Het piraten schip en de windroos zijn mooi geworden. Gaaf te zien dat er verschil in kleur is door verschil in brand temperatuur.

En ja,.... je hebt een vaste hand ;).

Gr Edwin

meron
07-12-16, 13:22
Ik vind hem erg tof. Respect!

Berm
07-12-16, 13:58
Prachtig gedaan. Veel speelplezier !

Skybiker
07-12-16, 15:37
Echt geweldig leuk en goed gedaan Bossy. Veel plezier ermee.

davepk
07-12-16, 15:41
Heel mooi! Weer eens wat anders dan de standaard schaakbord-tafels. Hij is nu wel meer dan € 5,- waard!
Voor de afwerking raad ik je Trae Lyx naturel aan. Drie lagen en je tafel is goed beschermd, terwijl het niet vergeelt. Je ziet niet dat het gelakt is.

techcom
07-12-16, 15:58
Die Trae Lyx is inderdaad goed spul! Heb onze eiken tafel onder de overkapping er ook mee gedaan. En zoals je zegt geen verkleuring en hij is wel beschermd.
En wat een super tafel!! ik krijg spontaan zin in een potje Risk!

korte
07-12-16, 16:28
Wat een prachtige speeltafel! Wow!

Ik heb er weinig verstand van maar ik denk dat je plannen mbt het onderstel de tafel nog meer tot zijn recht laat komen. Misschien hoef je het niet eens wit te maken, als je het onderstel al wat minimaliseert dan spreekt het blad voor zich, wat een goed gelukt project zeg! Prachtige tafel!

bhengeveld
07-12-16, 17:38
Nice, ik krijg direct zin om weer eens te gaan Risken!

Toxiq
07-12-16, 18:02
Tof !!! dat idee heb ik ook lang gehad voor de tafel in onze boot (nooit van gekomen)

Atmoz
07-12-16, 18:56
Erg mooi gedaan.
En dat voor € 5,- niet te geloven :cool:

Keep it up!

Grtz,

Atmoz

Hiertebreeddaartelang
07-12-16, 19:33
Nu 1 van Kolonisten van Catan :)

J.art
07-12-16, 19:36
Geen Riskspeler hier, maar wauw knap gemaakt! :)
Groetjes Jolien

willem1958
07-12-16, 19:56
Goed gedaan Bossy, voor weinig geld en nu een perfekte risktafel!
En de wereldkaart helemaal van deze tijd met dat schip, leuke humor!

Op de lak krijg je krassen als je erop gaat spelen, dan zou ik 'm in de olie zetten.
De poten wat smaller en iets verjongen misschien?
En een leuk randje aan de tafel frezen?
En inderdaad de pennen afzagen.
Op die manier maak je een wat verfijnde tafel ervan lijkt mij.
Eventueel om de wereldkaart met een 4 mm freesje 2 mm infrezen en een mooi contrasterend randje wenge erin of zoiets.
Geeft het helemaal een luxe uiterlijk van een speeltafel.

BossyRangs
07-12-16, 23:45
Bedankt iedereen voor de leuke reacties. De meesten lijken te bevestigen dat een verjonging van het onderstel wel een goed idee is, dus nu kan ik er met goeie moed aan beginnen.
@Dave: bedankt voor de tip van Trae Lyx. Heb nu wel net 2 liter Skylt besteld, dus die gaat het toch worden denk ik voor de afwerking. Maar wel eerst proefstukje om te zien of dat wel goed gaat door die verbrande lijnen. Olie gaat het niet worden, want ik ben bang dat er dan niet genoeg contrast meer gaat zijn tussen het bleke AziŽ en de achtergrond.

Iedereen welkom om een potje Risk te komen spelen. Ik plaats het bier al in de koelkast ;)

PS: een kolonistentafel lijkt me iets moeilijker, aangezien je een variabel spelbord hebt. Maar eventueel met ingefreesde 6-hoekjes? En met houten "kaartjes" met reliŽf die dan in die uitsparingen passen? Zou ik ook wel nog eens willen maken, maar eerst de verhuis, met een overdekte werkplaats :D Jeuj!

Willems Ontwerp
08-12-16, 09:27
Mooi gedaan en idd, het onderstel mag wel wat moderner.

davepk
08-12-16, 09:46
Op de lak krijg je krassen als je erop gaat spelen, dan zou ik 'm in de olie zetten.

Dat is juist het mooie van Trae Lyx, dat is geen afsluitende laklaag die krassen kan. Je ziet niet dat het gelakt is.

BossyRangs
08-12-16, 12:41
Goed om weten. Dat doet die Skylt original naar het schijnt ook, onzichtbaar beschermen. We zullen zien :-)

fantic
08-12-16, 14:50
Inderdaad Skylt doet precies hetzelfde. Maar voor je specifieke vraag, hoe het reageert op de gebrande stukken is echt een kwestie van uitproberen.

klaas0639
08-12-16, 15:27
Ik ben altijd vol lof geweest over de matte skylt. Werkelijk indrukwekkend. Je ziet het niet en lijkt tegen ""alles"" bestand. MAAR .... na een aantal jaren moet ik een kanttekening plaatsen: Er treedt op de meest gebruikte plekken een soort slijtage op waar het uiterlijk plaatselijk een ander karakter krijgt. Ik weet niet of Trae Lyx dat ook heeft.

(Mooi project overigens :))

mvg
klaas0639

BossyRangs
08-12-16, 16:43
Bedankt Klaas om je ervaring met Skylt te delen. We zullen zien na hoeveel partijtjes Risk er slijtage optreedt :)
Fantic, inderdaad gewoon eens uitproberen om te zien of het goed gaat. Ik toon jullie nog het resultaat.

BossyRangs
19-12-16, 15:56
Zoals beloofd toon ik jullie nog het resultaat van mijn gepimpte salontafel:

56738

56740

56741

Het blad heeft 3 lagen Skylt original gehad, en het is goed spul! Bij de eerste laag was er lichte paniek omdat er een witte waas ontstond, maar gelukkig droogde dit transparant op.
Het onderstel heb ik beetje verjongd door de gegolfde pootjes recht te zagen (vergelijk met foto's op p1), de uitstekende pennen gelijk te zagen en alles een likje verf te geven:

56739

Hier nog enkele detailfoto's:

56742

56743

56744

56745

hartvoorhout.jouwweb.nl
19-12-16, 16:01
Kijk..... dat ziet er mooi uit. Onderstel ziet er minder grof uit dan eerst.
Ik kan me goed indenken dat je dan schrikt als het opeens niet helder wordt met afwerken. Gelukkig wel helder geworden. Zelfs zo goed gelukt dat het lijkt als of je het niet behandeld hebt.

Prachtig hoor........ komt een mooie tijd aan voor vele uren Risk. ;-)

Geniet er van Ronny.

maja158
19-12-16, 16:04
Fantastisch mooi geworden!

Groet,
Jan

Leroowj
20-12-16, 09:31
Prachtig opgeknapt! Het pyrograferen is heel mooi gedaan!

Mvg, Leroy

Atmoz
20-12-16, 10:08
Erg mooi gedaan!
Ziet d'r super uit :cool:

Gr,

Atmoz

BossyRangs
20-12-16, 11:00
Bedankt! Ben zelf ook heel tevreden met het resultaat. En ik ben normaal niet snel tevreden over eigen werk :D Had je me vooraf 1 van bovenstaande foto's getoond, dan had ik gezegd dat het te hoog gegrepen is voor mij. Dat zijn de leukste projectjes, die waarbij je jezelf verbaast.

willem1958
20-12-16, 16:25
Da's een mooi voorbeeld van recyclen!
Goed geworden hoor.
En nou maar oorlog voeren.....:)

BossyRangs
21-12-16, 09:16
Bedankt, Willem. Ik kan niet wachten om mijn vrienden in de pan te hakken :)

trilliwilli
21-12-16, 09:41
Met deze afwerking kan ik me voorstellen dat je hier ook kistjes mooi kunt decoreren. Of de achterwand van je gereedschappenkast.

Het ziet er in ieder geval mooi strak uit.

BossyRangs
21-12-16, 11:34
Ik denk inderdaad om het houtbranden ook elders te gaan gebruiken, bv. bij kistjes. Vooral plantmotieven langs de randen vind ik mooi. Ook om handgemaakte dingen zoals lepels en snijplankjes te personaliseren lijkt het me uiterst geschikt.

willem1958
22-12-16, 14:06
Ik denk inderdaad om het houtbranden ook elders te gaan gebruiken, bv. bij kistjes

Bijv een leuk bijpassend kistje voor het risk spel?

Arthurdeboer
22-12-16, 14:16
is ie te koop? heel gaaf!

BossyRangs
23-12-16, 09:54
Haha, helaas niet te koop. Maar voor een mooi bedrag wil ik gerust 1 maken op bestelling ;)
Ik overweeg nu om er een lade onder te maken, zodat de speelkaarten, figuurtjes en dobbelstenen daarin kunnen. Een platte lade zou dus voldoen. Heeft iemand ervaring met een hangende lade aan een tafel, met houten geleiders?

willem1958
23-12-16, 17:37
Da's niet zo moeilijk hoor.
Een simpele manier is een lade op maat te maken van wat je nodig hebt met een front wat net iets uitsteekt als stop tegen de geleiders.
Je neemt twee balkjes in de lengte van de diepte van je lade min de dikte van het front zodat als de lade dicht is dat ze precies je lade over de hele diepte dragen.
Je zaagt in de zijkanten van de lade voor je de boel verlimt eerst een paar gleuven.
Dan zaag je op de zaagtafel de balkjes in een vorm zoals op deze wat simpele schets, ja kan ze ook freezen natuurlijk.
Je legt de tafel op z'n kop en legt de lade neer zoals je wilt dat hij eronder komt en legt de geleiders in de lade
Met potlood de contouren aftekenen en dan maak je de geleiders vast en geef die een paar mm speling zodat de lade niet klemt.
Je schroeft in slobgaten de geleiders in de tafel en met waxine invetten en dan de lade erin.

56986

BossyRangs
26-12-16, 15:27
Bedankt Willem! Op zich inderdaad niet moeilijk, maar heb toch paar keer je uitleg moeten lezen :D Je schets hielp daarbij enorm. Mogen de geleiders ook uit 2 aparte latjes bestaan, die aan elkaar gelijmd zijn? Of is het beter om ze in 1 stuk te maken? Goed ook dat je over slobgaten spreekt. Ik had er wellicht zelf niet aan gedacht dat het blad moet kunnen bewegen.

Pel
26-12-16, 15:40
@Bossy natuurlijk mogen dat twee latjes zijn die op elkaar lijmt, Willem is vergeten om er een streepje tussen te zetten:D.

Groet Pel.

57096

willem1958
26-12-16, 15:57
Dank je Pel, uiteraard was ik dat vergeten. :p
Misschien goed om nog even te vermelden dat een goed verlijmde verbinding sterker is dan het hout zelf.
Bossy; 2 manieren voor de lade:
of je maakt eerst de bak en later verlijm je het front op de bak of je deuvelt de zijkanten aan de voorzijde en het front aan de achterkant.
Breedte van je front maak je inclusief de geleiders, niet alleen als stop (begrenzing of stop voor geleiders) maar je ziet de geleiders ook niet meer op deze manier.
Je zaagt de gleuf voor de geleiders en gelijk ook de plankjes een cm van de onderzijde af inzagen zodat je gelijk een bodem van bijv triplex 6 mm erin kan liggen.
Als je eerst een schets maakt van je indeling kan je ook meteen de gleuven voor een vakverdeling zagen.
Succes