PDA

Bekijk Volledige Versie : Van boerenschuur tot werkplaats

Skybiker
22-11-16, 16:22
Na een flinke verbouwing aan een oude boerenschuur is het eindelijk zo ver, mijn eigen werkplaats.
Deze zou eigenlijk al in juni klaar zijn maar dat werd uiteindelijk 1 oktober.

De schuur bestaat uit 3 ruimtes waarvan er 1 mijn werkplaats is geworden met een vloer oppervlak van 28m≤.

55363

55364

55365

55366

55367

Op het moment ben ik druk bezig om alles binnen op orde te krijgen, met zo af en toe een kleine opdracht tussendoor.
Op deachtergrond ben ik bezig om het Jay's zaagstation te bouwen, maar daarover later wat meer.

wordt vervolgd.

Skybiker
22-11-16, 16:35
Dan ben je lekker bezig met je nieuwe zaagstation, gaat de telefoon met aan de andere kant een paniekerige jonge moeder
die overal te horen kreeg dat het steigerhouten cadeautje wat haar kleine zoontje voor zijn verjaardag wilde niet binnen 14 dagen
leverbaar kon zijn. Geen probleem mevrouw, wij kunnen dat overmorgen zeker klaar hebben en maar ff vlug aan de slag om die kleine
man gelukkig te maken.

(bijna) Resultaat, (helaas de laatste foto vergeten te maken)

55371

Onder het bouwen van het bureautje had mijn lieve boxer meisje Kara,

55370

haar deken half opgevreten dus ook maar ff een steigerhouten mand gemaakt, dus 2 blije gezichten.

55372

Nu maar verder aan me zaag station,

Blom3dd
22-11-16, 19:00
Mooie schuur. maar is een werkplaats van 28m2 niet veeels te klein.:D Er staat ook al een dikke brommer in.

Skybiker
22-11-16, 19:22
Mooie schuur. maar is een werkplaats van 28m2 niet veeels te klein.:D Er staat ook al een dikke brommer in.

Voorheen was het mijn schuur of in de tuin, ik denk dat 7x4 meter ruim zat is voor hobby, en de dikke brommer is eigenlijk een groot houtsnijwerk :cool:
voor op mijn schouw.

Viepert
22-11-16, 20:02
Goed bezig man, benieuwd hoe jij je miter station gaat maken.
Mooie Electra man, zelf eook meerdere HD's gehad met als laatst een Streetglide.

Skybiker
23-11-16, 05:09
Vorige week begonnen aan een project wat al lang op mijn lijstje stond, Het "Jay's Miterstation"
Na lang denken en plannen over de inrichting van de werkplaats toch maar besloten dat deze tegen
de achterwand komt te staan.

Ik lever zo wel wat ruimte in om lange lengtes te zagen maar hou wel veel meer bewegingsvrijheid
over in de rest van de werkplaats.

Helaas in mijn enthousiasme vergeten foto's te maken van het aller begin,
Het zaagstation is 4m breed en 80 cm diep en heeft straks 22 lades.

De kastjes zijn 18 mm populieren multiplex en voor het boven blad heb ik18 mm meranti gebruikt,
de lades zijn gemaakt van 15 mm meranti.

55399

55400

55401

Skybiker
23-11-16, 05:31
Ondertussen zijn de bovenkastjes ook gemaakt en geplaatst

55426

Vandaag ga ik eerst even tijd maken voor mijn beste maatje, daar ze gisteravond goed liet merken dat ik de laatste week veel weg was,
terwijl ze gewent is altijd aan mijn zijde te zijn, maar ik had veel zaagwerk en wilde dat die oortjes niet aan doen, al zitten die voor de
sier op een Boxer.

Voor morgen staat er op de planning om de werkbank rechts op de foto te demonteren zodat het bovenblad
gebruikt kan worden voor op de bovenkastjes en de lades op maat maken voor de rechter onderkast.

wordt vervolgd

lhoornweg
23-11-16, 07:46
mooie werkplaats! btw, je laatst bijlages kan ik niet zien:(

Skybiker
23-11-16, 09:52
mooie werkplaats! btw, je laatst bijlages kan ik niet zien:(

Nu waarschijnlijk wel, heb ze ff opnieuw geplaatst.

willem1958
23-11-16, 15:01
Zo luchtfietser, je hebt een mooie ruimte ter beschikking!
Benieuwd hoe het eruit gaat zien.
De hond is ook helemaal modieus met z'n steigerhouten hondemand.
Kan ie ook nog lekker op knagen trouwens......:)

simonklein
23-11-16, 20:50
Mooie ruimte! Hoe heb je die muren nu opgebouwd met isolatie?

Skybiker
24-11-16, 04:51
De verbouwing heb ik niet zelf gedaan, maar wel van dichtbij gevolgd, de muren hebben zo'n 20 cm isolatie.

Skybiker
24-11-16, 15:36
Vandaag mezelf maar ff druk gemaakt en een aantal lades gemaakt en geplaatst.

2 plaatjes verzaagt,

55432

En na 108 pockedholes ben je daar ook wel ff klaar mee, maar je hebt wel wat.

55433

En het resultaat,

55434

Geeft dan toch wel voldoening.

55435

wordt vervolgd,

Broertie
24-11-16, 16:04
Misschien trap ik nu een open deur in, maar waarom al die pocket holes en niet gewoon op de kopse kant een schroef erin?

Met vriendelijke groet,

Renger

Skybiker
24-11-16, 16:35
@ Broertie, pockedholes gaan sneller dan alles voorboren op de kopse kanten en is veel steviger.

PBT
24-11-16, 16:45
@skybiker er zijn ook zelfborende schroeven.
Daarbij vraag ik me zowiezo af wat nu het grote voordeel is van die pocketholes t.o.v. Schroeven (met zelfborende schroeven) op de kopse kant. Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad. Ik heb 3 lades met de voorraad schroeven die ik heb (en dat zijn nogal wat doosjes) erin, dus dat is een behoorlijk gewicht. Gewoon kops geschroefd.

cverkooyen
24-11-16, 16:48
Sowieso zijn nu de schroefvebindingen door het frontje straks niet meer zichtbaar. Dat vind ik zelf altijd wel mooi

Bert Vanderveen
24-11-16, 17:11
Omdat je met pocketholes onder een hoek schroeft, trekt de schroef meer aan. De vorm van de kop helpt daarbij ook, heeft groter aanslagvlak.

Je ziet ze heel veel bij amerikaanse houtbewerkers, die dan gelukkig vaak wel het benul hebben om ze buiten het zicht toe te passen. Ik vind ze wel handig. : )

Skybiker
24-11-16, 17:34
Tja waarom, ik heb nu eenmaal die Kreg pockedhole jig, heb ik van mijn lieve vrouwtje gekregen in het aller begin van mijn houtwerkers hobby,
toen ik nog stond te tobben met een gamma accutol en een deuvelsetje, ik laat je raden hoe dat er uitzag :rolleyes:

En inderdaad kan het ook goed met schroeven op de kopse kanten, maar op deze manier is het toch echt een stuk steviger, net als Bert al aangeeft.

Mark Moes
24-11-16, 18:42
En inderdaad kan het ook goed met schroeven op de kopse kanten, maar op deze manier is het toch echt een stuk steviger, net als Bert al aangeeft.

Is dat zo of lijkt dat zo? Met de pocketholes heb je maar 18mm maximaal waar je schroefdraad in grijpt, weliswaar haaks op de 'draad', maar toch. Anders kun je er ook nog langere schroeven in draaien als dat nodig mocht zijn, hoewel, drupje lijm doet ook veel. Wel mooi dat je straks de schroefgaten oom niet meer ziet inderdaad.

WR1944
24-11-16, 21:01
Met pocketholes vermijd je het schroeven in kops hout. Bij massief hout kan dat al een probleem opleveren maar dat is het zeker ik multiplex of MDF. Met de pocketholes omzeil je dat. En met wat lijm wordt het nog sterker.
Voordat ik naar Amerika ging had ik er als leek nog nooit van gehoord maar uit ervaring kan ik mededelen dat ik niet graag zonder deze methode aan houtbewerking zou willen doen. De Amerikaanse houtbewerker zweert er bij maar dat moet je niet als een doorslaand bewijs zien. ;)

cverkooyen
24-11-16, 21:48
En toch is de bodem anders gedaan?

Skybiker
24-11-16, 22:31
En toch is de bodem anders gedaan?

Yep , de bodem is anders gedaan, gewoon met schroeven door de kopse kanten, want die ga je toch niet zien.

Skybiker
25-11-16, 14:50
Na 3 jaar trouwe dienst gaat vandaag mijn eerste werkbank uit elkaar, ook deze is met pockedholes in elkaar gezet
en staat tot de dag van vandaag nog steeds als een huis.

55459

Helaas hebben we de ruimte en de onderdelen nodig,voor huidige en toekomstige projecten.

Het tussenblad doet voortaan zijn werk als bovenkant van mijn nieuwe zaagstation

55461

Blad gemonteerd rechter kastje van de lades voorzien en de ruimte rond de zaag afgemaakt, want dat rondvliegende zaagsel was ik echt wel zat.

55460

Morgen maar weer verder.

cverkooyen
25-11-16, 16:13
Mooi meubel wordt het

Skybiker
26-11-16, 16:08
Vanmorgen vroeg opgestaan om maar eens flink door te beunen in de werkplaats, oude werkbank geheel gedemonteerd,
laatste stukje plaat op maat gemaakt voor de bovenkastjes en al het resthout wat ik nog heb enigszins netje op de kastjes
geplaatst.

55522

Daarna maar eens flink aan het schuiven geweest om het geheel naar mijn zin te krijgen om zo efficiŽnt mogelijk te kunnen werken
zodat ik niet teveel heen en weer moet lopen.

55523

55524

55525

Ik denk dat dit aardig gelukt is, maar de praktijk zal het leren.

En nog een aantal foto's hoe het er nu uitziet.

55526

55527

55528

aat
29-11-16, 05:13
begint er knap uit te zien broertje! en dan te bedenken dat ie vroeger mij alles liet maken
omdat ie het zelf niet kon hahaha, grapjas.

Skybiker
29-11-16, 05:33
Waarschijnlijk was ik gewoon te lui om het zelf te doen :cool:

Athanor
29-11-16, 09:13
Dat gaat mooi man! Ik zie het er nog wel van komen dat er nog een mooie houtzolder boven komt;)

Complimenten! Fons

rmenkveld
29-11-16, 12:35
Mooie ruimte, genoeg potentie :)
Toch wel jammer dat ik een stuk minder ruimte heb :(

Skybiker
30-11-16, 15:57
Dat gaat mooi man! Ik zie het er nog wel van komen dat er nog een mooie houtzolder boven komt;)

Complimenten! Fons

Een hele zolder gaat niet echt lukken maar ik maak nog wel een halve zolder voor mijn opslag.

Skybiker
03-12-16, 17:42
Vandaag bezig geweest met het maken van het stopblok en het frezen van de t-tracks, ook de liniaal heb ik netjes verzonken
zodat het stopblok er niet constant langs schuurt. De T-tracks zijn de A T-tracks van Baptist, ik wilde eerst de B Tracks hebben
maar die waren niet op voorraad. (De A tracks gaan prima samen met een T-bout van kreg).

55876

Van een kregtool een vergrootglas geleend en in het stopblok geknutseld, wat niet echt meeviel daar dit vergrootglaasje tabs toeloopt
en ook nog eens uitstaande randen heeft waarmee het in de kregtool vastgezet kan worden, nu kan dit uitgewisseld worden.

55877

Een klein beetje geleerd van Viepert zijn stopblok en het vergrootglaasje aan de linkerzijde gemonteerd zodat het bij het zagen niet in de weg zit.

55878

Met als resultaat perfect zagen.

55879

Volgende stap, lade fronten maken en afwerken.

Atmoz
03-12-16, 19:53
Super gaaf!

Wordt echt mooi.
Ben benieuwd naar 't vervolg :o

Grtz,

Atmoz

Viepert
03-12-16, 22:40
Ziet er goed uit, ben nu ff bezig met een spoedje voor een buurman. Een mand voor 2 bully's. Zodra die klaar is dan ga ik de stopblok voor de 3de keer aanpassen :p

aat
04-12-16, 06:02
netjes broer,maar een vergrootglas? worden we al zo oud? haha tja moet tegenwoordig ook mijn leesbril er regelmatig bij pakken :cool:

Skybiker
04-12-16, 06:48
Ziet er goed uit, ben nu ff bezig met een spoedje voor een buurman. Een mand voor 2 bully's. Zodra die klaar is dan ga ik de stopblok voor de 3de keer aanpassen :p

Dit is ook mijn 4e stopblok die er nu op zit, de 3e was bijna perfect alleen had ik even geen rekening gehouden met de bolle kant van het vergrootglaasje, was wel even een domper:confused:

Skybiker
04-12-16, 06:53
Super gaaf!

Wordt echt mooi.
Ben benieuwd naar 't vervolg :o

Grtz,

Atmoz

Dank je Atmoz, ik zal de verdere bouw/inrichting van de werkplaats netjes documenteren op dit geweldige forum, ook ik leer hier veel.

Skybiker
04-12-16, 07:04
Mooie ruimte, genoeg potentie :)
Toch wel jammer dat ik een stuk minder ruimte heb :(

Ben ook erg blij met deze ruimte, ik begon ook in de tuin (soms onder een parasol) maar de buren begonnen toch zo af en toe aan te geven dat al dat dagelijkse gezaag en gefrees een hoop herrie gaf. Toen kwam ik een advertentie tegen voor het huren van een 20" container, eenmaal in gesprek daar had mijn huidige verhuurder het over de aanbouw van de ruimte waar ik nu in zit maar deze ruimte zou pas over een 8 weken klaar zijn, (dit werd uiteindelijk 6 maanden).

Als ik voor deze ruimte koos, dan mocht ik tijdelijk een leegstaande ruimt van 100m2 gebruiken i.p.v. de 20"container te huren, dit liet ik mij dan ook geen 2x vertellen en mijn keus was snel gemaakt.

Als er nog mensen zijn die ook een mooie ruimte willen in de omgeving Spijkenisse, laat het even weten daar er nog een ruimte van +- 40m2 vrij is in de zelfde boerenschuur waar ik in zit. Ik huur mijn ruimte btw vrij, (dit scheelt een jas), dit zal waarschijnlijk ook voor deze ruimte mogelijk zijn.

Skybiker
07-12-16, 19:27
En we zijn weer een stapje verder met het zaagstation, vandaag de ladefronten gezaagd, geschuurd en gemonteerd,

56151

De afwerkplinten heb ik gemaakt van mijn oude achterdeur die ik al netjes geschuurd en verzaagd had opgeslagen,

56152

De laatste laatjes wegen altijd het zwaarst, deze ga ik morgen maar even afmaken,

56156

en zal ik kijken of ik alvast een start kan maken om de handvatten te creŽren,

wordt vervolgd,

Janbronkhorst
07-12-16, 19:44
Netjes!!

Bert Vanderveen
07-12-16, 19:55
Ziet er goed uit!

Viepert
07-12-16, 20:47
Netjes man, ik ga morgen de frontjes maken. Nog ff een laatste nachtdienst draaien en dan hebben we weer weekend.

aat
07-12-16, 21:30
ziet er strak uit maar naar mijn idee te mooi om mee te werken ;-) ben ook een bank aan het maken voor mijn afkortzaag
maar die wordt niet zo gelikt als deze. persoonlijk ga ik meer voor degelijk en funktioneel en hoeft het er dan niet zo gelikt uit te zien.
en das dan weer het veschil tussen twee broers.

Baloo
08-12-16, 09:50
Wow, ziet er super uit!

Skybiker
08-12-16, 15:24
Netjes man, ik ga morgen de frontjes maken. Nog ff een laatste nachtdienst draaien en dan hebben we weer weekend.

Ik ben benieuwd Viepert, ik heb vandaag 3 soorten handvatten gemaakt en van geen van de drie ben ik tevreden, morgen weer een nieuwe (halve) dag.

fantic
08-12-16, 16:54
Buiten het feit dat dit er prachtig uitziet, even hetzelfde commentaar als ik Viepert heb gegeven, waarom niet aan de rechterkant van de zaag ook de rail doorlaten lopen?
Zelf ben ik rechts en als ik je zaag zie werkt het wel zo handig om die met rechts te bedienen. Als je dan een aantal stukken moet zagen van zeg 40-50 steek je de lat/plank/balk tot die 40-50 com rechts van de zaag door, je hebt het resthout links vast en je zaagt, maar hier gaat dat dus andersom?
Ik vind het persoonlijk een beetje onlogisch. :rolleyes:

Skybiker
08-12-16, 18:45
@fantic, dat is ook onlogisch maar ik ben nog niet klaar, er komt nog een stuk van 1 meter aan de rechterkant maar ik heb mij zelf
eerst op de linkerkant geconcentreerd zodat deze kant functioneel is om het werk voort te zetten.

aat
08-12-16, 19:06
handvatjes zij waardeloos je blijft er altijd aan hangen of tegenaan staan. in mijn ogen is gewoon een rondgaatje erin
zodat je worst vingertje er in past ;-) veel makkelijker. tis maar een tip

Viepert
08-12-16, 19:20
Ik zat ook al zoiets te denk mbt handvatten.
Ik ga wat proberen om een V-stuk uit te frezen of zagen uit het frontje.
Dan heb je geen handvatten in de weg maar kan de lade wel open.

Skybiker
08-12-16, 20:05
Gaten gaan het niet worden, maar ik kom er wel uit.

aat
09-12-16, 05:33
jullie proberen de dingen te mooi te maken! een werkplaats moet funktioneel zijn en geen vermogen kosten om te bouwen.
je moet niet vergeten dat je het ook een keer wil terug verdienen. anders beter naar de gamma of zo en handvatjes kopen
dan ben je goedkoper dan zelf maken want tijd is ook geld moet je denken.

Bert Vanderveen
09-12-16, 10:46
@aat Het is voor veel woodworkers geen noodzaak om 'het een keer terug te verdienen', maar een hobby waarbij het plezier in het maken vooropstaat. En als je dat plezier haalt uit het maken van een mooi afgewerkte werkplaatsinrichting, levert dat dubbel plezier op.

bhengeveld
09-12-16, 11:10
Tering jantje, mooi kast'je' :)

Skybiker
09-12-16, 15:03
@Bert, ik had het zelf haast niet beter kunnen zeggen, ik heb er het grootste plezier in om de werkplaats in te richten en alles zelf te maken.

@bhengeveld, nu je het zo zegt, :cool:

Skybiker
09-12-16, 15:30
Vandaag heb ik de handvatten gemaakt en gemonteerd en zo langzamerhand komt het einde in zicht van van de bouw van mijn zaagstation,
het hele zaagstation telt 22 lades waarvan de linker lades onder een afmeting hebben van 66x50x20cm, de 2 lades rechts onder zijn 85x50x40cm.
De linker lades boven zijn 60x50x17cm en de kleinere rechter lades boven zijn 45x50x17cm, al met al voorlopig genoeg ruimte om alles op te bergen.

Het hele zaagstation is 4 meter breed, 80 cm diep en 1.70 meter hoog. Aan de linkerkant van de zaag kan ik 2.5 meter zagen en aan de rechter kant 1.5 meter,
volgende doel is een Paulk werktafel op een vast onderstel en een goede vaste tafel voor mijn Frees.

Hier nog wat foto's,

Voor de handvatten,

56213

en een aantal met de handvatten,

56214

56215

56216

Voor de rechter lades onder ben k er nog niet uit wat ik ga doen, of grote fronten erop of ook de lades hoger maken,
maar dat is voor later, wordt vevolgd.

BasRonin
09-12-16, 16:35
Zeer impressed!

En waar komt je stofzuiger?

Skybiker
09-12-16, 19:36
De stofzuiger staat bij mij onder de werkbank, op deze manier kan deze overal bij.

Huib
09-12-16, 20:24
Mooi werkstation geworden en voorlopig hoef je je geen zorgen te maken over gebrek aan opbergruimte.

Artbij
09-12-16, 21:29
Mooi gedaan! Mooie inspiratie voor mijn eigen werkplaats over een jaartje :).

aat
10-12-16, 07:06
@Bert, tuurlijk bert dat snap ik maar zeg nou zelf zo een prachtig kassie tis gewoon zonde om het te gebruiken!
maar zoals ik al gezegt had twee broers twee gedachten. ik ben ook een zaag station aan
het maken dus zodra die klaar is post ik hem ook ff odat jullie ook mijn visie kunnen zien.

Atmoz
10-12-16, 08:02
Schitterend gewoon weer.
Echt een gave ruimte is dit :cool:

Grtz,

Atmoz

Skybiker
10-12-16, 10:51
Hier even wat foto's wat ik zo al maak,

Het leukste om te maken vind ik nog steeds kastjes en tafels, maar ook plantenbakken, loungebanken, hondenmanden tot broodplanken aan toe.

Met deze kast begon het allemaal, daar ik er anders ruim 600 euro voor moest betalen, dat was ik niet echt van plan.

56243

Daarna een bijpassende salontafel,

56244

met als gevolg een eettafel, dressoir en bureau (nog geen foto's van)

Toen had ik de smaak te pakken met een nieuwe hobby als gevolg.

Voor een kennis toen een kastje gemaakt voor hun dochter,

56245

En nog een tv-meubel met een iets meer creatievere look,

56246

En wat tafels,

56247

56248

56249

En de overgebleven stukken van onze oude schutting zijn verwerkt in een tuinkeuken waar de BBQ plus een oude gietijzeren gaspit in gebouwd zijn,
Helaas nog geen foto, dat deze helemaal klaar is.

56250

cverkooyen
10-12-16, 11:01
Mooi hoor

willem1958
10-12-16, 11:17
Zo skybiker, je zaagstation ziet er pico bello uit, lekker veel bergruimte ook, prachtig.
Ook de serie meubelen te beginnen vanaf de kast onder de tv zien er prima uit, leuk!

simonklein
10-12-16, 12:21
Zier er allemaal mooi uit, bedankt voor het delen.

Bert Vanderveen
10-12-16, 16:41
>>> volgende doel is een Paulk werktafel op een vast onderstel

Mag ik je dan aanbevelen de kit van Peter Parfitt te gebruiken voor het boren van de gaten (UJK via Axminster); ik wou dat ik die al had toen ik 'mijn' Paulk maakte.

Skybiker
10-12-16, 18:30
@ Bert, ja dat mag heb je een linkje daar naar toe.

edit,

Al gevonden maar is wel erg prijzig, waarschijnlijk zet ik het gewoon uit met een schietlijn.

Bert Vanderveen
10-12-16, 18:50
Al gevonden maar is wel erg prijzig, waarschijnlijk zet ik het gewoon uit met een schietlijn.

Voor een goede 20 mm freesboor ben je dat al bijna kwijt… En met een schietlijn wordt het niet zo precies. Ik heb mijn LR32 systeem gebruikt en dat ging redelijk goed, maar als je rond de 200 gaten boort wil de concentratie wel eens minder worden, waardoor ik een paar missers had. En die blijf je natuurlijk zien…

Skybiker
15-12-16, 15:54
Gisteren een mooie aankoop gedaan, Een Scheppach HBS 32 Vario die werkelijk in nieuwstaat verkeerd en als een naai machientje loopt.

56538

56539

56540

willem1958
15-12-16, 16:48
Ziet er tip top uit.
Veel zaagplezier ermee.

aat
15-12-16, 21:20
fijn masjientje, heb precies dezelfde.

Viepert
16-12-16, 02:24
Man, zo'n ding wilde ik nou ook.
Had je em net voor me weggepakt..... :)

Veel plezier ermee, maar dat gaat vast goed komen!!! :D

WR1944
16-12-16, 03:44
Ik kan weinig over de kwaliteit van de lintzaag zeggen maar als eerste viel mij de houten voet op. De voet lijkt me nogal wiebelig in de richting van voor naar achteren. Ik zie wat lijstjes op de onderste twee plankjes maar door wat aan het geheel te trekken en te duwen moet je een indruk kunnen krijgen van de stevigheid. Door een strip hout aan beide zijden net onder het bovenblad kun je al wat stevigheid aanbrengen.
Sorry maar mijn beroepsdeformatie raak ik nooit meer kwijt. ;)

Skybiker
16-12-16, 08:47
@WR1944, Wanneer je er zo naar kijkt krijg je wel dat idee, maar de zaag staat erg stabiel, de voor en achterwaartse beweging is minimaal.
Maar ter zijnentijd maak ik er een stevige kast onder met wat lades.

@Viepert, was jij de gene die over mijn heen had geboden? De verkoper had de zaag via de mail al beloofd dat deze voor mij was, Hij was vergeten de advertentie te reserveren zodat er over mijn bod was geboden, maar de verkoper hield zich netjes aan zijn belofte. Daar kunnen we alleen maar respect voor hebben.

@Willem1958, Bedankt en dat komt zeker goed, ik had er al een tijdje spijt van dat ik mijn eerste Scheppach had weggedaan voor een HBM profi., deze wordt een blijvertje.

Viepert
16-12-16, 17:03
Nee, ik had niet geboden. Zat er wel naar te kijken, stond wel al in me favorieten ;)

Skybiker
11-02-17, 16:18
En weer een kleine uitbreiding die ik al veel eerder had moeten doen.

Lang getwijfeld tussen de Rotex en deze schuurmachine en toen ik daar uit was moest ik ook nog even goed nadenken of het de 3mm of 5 mm uitslag moest gaan worden.

Uiteindelijk voor de machine met 5 mm uitslag gekozen en heb daar absoluut geen spijt van, deze schuurt met een korrel 120 mijn hout superglad zonder ook maar 1 schuurkringetje, Vuile gebruikte steigerplanken zijn schoon met een korrel 60 voordat je het beseft, pff had ik dat maar eerder geweten.

Al met al, een super schuurmachine die zijn geld dik waard is.

59906

Viepert
12-02-17, 00:17
Nice, ik van volgende maand die kleine vierkante bestellen. Ben de type aanduiding ff kwijt.
Met het voorjaar alle kozijnen gaan doen.

Skybiker
28-09-17, 16:34
Deze week maar de knoop doorgehakt en een Festool Kapex 120 gekocht. Dit ging niet helemaal naar de zin want eenmaal geplaatst bleek het bed van de zaag een afwijking van 3 mm te hebben van links naar rechts. Ja dan blijf je de boel afstellen in je zaagstation.

Ik had de zaag gekocht bij Kruis in Rotterdam en daar deden ze totaal niet moeilijk en de zaag kon gewoon omgeruild worden, ook al hadden ze nog nooit van zo'n grote afwijking gehoord, daar aan gekomen was er ook nog een vertegenwoordiger van Festool en die vond de afwijking ook wel serieus fout. Hij stond er op dat er een nieuwe moest komen. Dus al met al petje af voor Kruis en voor Festool.

Na het plaatsen ff lekker gezaagd en op alle standen perfect afgesteld uit de doos dus op naar mijn volgende project.

68776

word vervolgd,

Jimbo
29-09-17, 12:56
Die GlueBot :lol: !

ForwardLex
04-10-17, 14:43
Erg mooi geworden dat station, is de hoogte van je vorige zaag gewoon uitwisselbaar met die festool?

Skybiker
05-10-17, 06:53
Nee, ik moest wel even het blad verlagen waar de zaag op staat, tevens maar geheel vernieuwd en boven de zaag moest ik een stukje afweking van het station verwijderen.

Ik begrijp niet dat ik lang geleden deze zaag nog niet had gekocht, het verschil met mijn vorige zagen is haast niet uit te leggen.

Skybiker
22-12-17, 16:07
Na aanschaf van mijn nieuwe zaag, een Harvey HW-110SE-30,

71587

is het tijd geworden voor een beter afzuig systeem, hiervoor heb ik gekozen voor een HBM-200,
die direct maar omgebouwd moet worden naar een 2 fase systeem, dus ook maar een super dust deputy
bij Sander besteld.

71588

Eenmaal dit in huis begint de uitdaging pas echt, want als je van plan bent om in een paar dagen 5 jaar ouder te worden
raad ik je dit aan. De echte uitdaging is het vinden van passende koppelingen en verlopen, Van Imperiaal naar Metrische.

Wel had ik bij de cycloon de blikken verlopen mee besteld, maar de bovenste van 6 inch paste niet want deze is 15.2 mm i.p.v. 15.6 mm
daar hoorde nog een extra verloopring bij om het passend te krijgen.

Jammer genoeg koste deze ff 16 euro plus verzenden en de extra tijd die ik niet nodig vond, dus heb ik dit opgelost door een 160 mm pvc koppelstuk
over de lengte door te zagen en daar een stuk tussenuit gehaald en op de juiste maat weer aan elkaar gelijmd zodat deze netjes in de cycloon paste,
dit werkte perfect en was goedkoop.

71589

Nadat alle onderdelen verzameld waren kon het in elkaar zetten van het houten frame wat de afzuiger moet gaan dragen beginnen en na
een ochtend knutselen is dit het resultaat,

71590

Gelukkig had ik nog een mooie ton met deksel in de prachtige kleur "Gerard Joling Blauw" maar deze zal begin volgend jaar vervangen
worden door een stalen 100 L vat met klemring. Naast de ton ga ik nog een aantal lades maken of ik maak er een stukje opslag van
voor klein plaatmateriaal.

De stofzak zal ook worden vervangen voor een filter die ik waarschijnlijk aan de onderkant van de blauwe ring ga monteren want dan is het niet zo'n hoge toren.

Voor de afzuiging heb ik bewust gekozen voor 100 mm buis en slang, daar mijn hobby cave maar 7.5 m lang en 4.20 m breed is en de
stationaire machines ook ingangen van 100 mm hebben.

71591

Het plan is dat de zaagtafel, vlak van diktebank en de lintzaag vanaf ťťn zijde van de ruimte gevoed worden door de 100 mm zuiger en alle
hand tools en de afkort zaag straks van af de andere zijde worden gevoed door de starmix via 50 of 70 mm buis zodat alles makkelijk bereikbaar
goed en georganiseerd is.

De 100 mm flexibele slang heb ik hier besteld voor een hele nette prijs a €7.94 per meter, https://www.arestho.nl/light-flex-afzuigslang.html
Deze 100 mm slang is zeer stevig en glad aan de binnenkant.

Wordt vervolgd.

brt
22-12-17, 17:37
Wat is het nut van een dergelijke opstelling?? Ik begrijp perfect het gebruik van een cycloon bij het afzuigen van grote volumes met een stofzuiger met dure kleine zakken. Maar wat is het nut bij een spaanderafzuiger met goedkope zakken? Fijn stof ga je volgens mij op die manier niet vangen.... (de filterzak staat bij een dergelijke opstelling nog steeds in overdruk).

Skybiker
22-12-17, 17:45
brt, ik begrijp niet wat je wil zeggen, die stofzak wordt nog vervangen voor een filter, maar dat staat ook in mijn verhaal, stofzakken heb ik al 3 jaar niet meer in gebruik, dus ik heb geen dure kleine zakken, en ook geen goedkope grote zakken, ze blijven hier altijd netjes leeg.

brt
22-12-17, 17:48
Ik snap gewoon niet welk voordeel dit heeft t.o.v. de afzuiger van HBM zonder de cycloon.

Skybiker
22-12-17, 17:55
Ik snap gewoon niet welk voordeel dit heeft t.o.v. de afzuiger van HBM zonder de cycloon.

Het voordeel is dat alles de ton in gaat en de zak vrijwel leeg blijft en het filter flink bespaart wordt, ook wanneer er een goed filter opzit komt dit
de zuigkracht zeer ten goede.

Het fijn stof wat meekomt zal niet in de ton gaan daar dit in de luchtstroom blijft hangen die naar het filter geleid wordt en daar als het goed is in blijft hangen.

zo niet mag men mij verbeteren.

brt
22-12-17, 18:07
Ik vind het persoonlijk een ingewikkelde constructie met beperkt nut. Bij het normale gebruik van een dergelijke afzuiger, vallen de spanen in de zak (soort cycloonbeweging) en komen niet of nauwelijks in contact met de filter. Enkel het fijnstof gaat naar de filter, en door ieder spleetje naar de omgeving (is bij jouw opstelling nog steeds zo). verbetering van de zuigkracht denk ik zeker niet (integendeel: de weerstand van de cycloonconstructie komt erbij) Nadeel is dat je niet ziet wanneer je ton vol is, en dat je de ton iedere keer moet gaan leegmaken tenzij je een arsenaal tonnen hebt (hier staan na een wat groter klus wel eens een zak of 3-4 te wachten om weggebracht te worden). Zie ook niet onmiddellijk in of een ton nu zoveel makkelijker te ledigen is dan een zak...

Verder is het netjes gebouwd, en wens ik je er veel succes mee... Als het voor jou beter werkt zo is het een goede oplossing...

Wilmar
23-12-17, 11:46
Hi Skybiker, wat is de reden dat je gekozen hebt voor de Harvey hw-110se-30, ben je tevreden over de eerste resultaten.
Zit namelijk te twijfelen om deze zaag aan te schaffen.

Skybiker
25-12-17, 09:34
Hi Skybiker, wat is de reden dat je gekozen hebt voor de Harvey hw-110se-30, ben je tevreden over de eerste resultaten.
Zit namelijk te twijfelen om deze zaag aan te schaffen.

De keuze was niet erg moeilijk, allereerst heb ik mij zelf goed ingelezen hier op het forum en diverse filmpies gekeken van verschillende merken,
Jet, Hamer, Harvey, 1 van deze moest het gaan worden.

Ben gaan kijken bij de Jet en de Hamer voordat ik naar de Harvey ging kijken, de Jet wegens prijs/kwaliteit maar dit was het net niet voor mij en de Hamer's
lieten mij wel kwijlen maar bleken toch wel te groot voor mijn ruimte, dit door de loopwagen, hierdoor zou ik meer ruimte moeten inleveren dan ik wilde (heb).

Toen naar de Harvey gaan kijken en deze zaag is zeer solide, loepzuiver en kan alles waar ik een zaag voor nodig heb, dus de keuze was na enig logisch denkwerk
sneller gemaakt dan ik van plan was.

Na een paar dagen gebruik ben ik er super tevreden mee en vooral over het geluid dat meer zoemend overkomt dan de zeer luide Dewalt.

jantje1987
25-12-17, 09:47
hoi Skybiker

door welke filter ga je de stofzak vervangen?

ik zoek ook nog een vervanger voor de stofzak ...

groetjes jan

Skybiker
25-12-17, 09:54
hoi Skybiker

door welke filter ga je de stofzak vervangen?

ik zoek ook nog een vervanger voor de stofzak ...

groetjes jan

Ik ga gewoon voor het HBM filter en hoop dat deze het werk goed doet.

klusrob
25-12-17, 14:42
Nog even over je Harvey zaagtafel. Hoe moeilijk was het om hem in elkaar te zetten en alles af te stellen?
En dan vooral de zijtafels en de balk vooraan om de geleiderail over te laten lopen?
En krijg je de zaag met de wielen over een klein hobbeltje (drempel van een cm of anderhalf)?

Want ik ben ook op zoek naar een andere zaagtafel en zit te denken aan de Harvey, maar ik heb het probleem dat ik alleen een normale loopdeur in mijn schuur heb. Dus een breedte van een cm of 80 helaas. En omdat de schuur zelf ook niet zo groot is, zal de zaag een paar keer per jaar naar buiten moeten kunnen voor grotere projecten, waardoor ik er dan wat onderdelen tijdelijk vanaf zou moeten halen...

Rob

Skybiker
25-12-17, 15:08
In elkaar zetten was niet echt moeilijk, afstellen was alleen nodig voor de langs geleider, de rest stond zeer goed.

Ik denk dat een verschil van een cm wel gaat met de wielen, maar in en uit elkaar voor naar binnen en naar buiten, denk ik toch dat deze zaag er niet geschikt voor is.

3dmazter
25-12-17, 15:18
De zaag krijg je na montage NIET meer naar binnen of naar buiten.
Waar hij staat staat hij.
Daarom heet het ook stationair gereedschap.
Houdt hier rekening mee voor aanschaf.

avos
25-12-17, 16:09
Mooi opstelling. Herken er veel in, ik heb ook de Harvey zaag (destijds een van de eerste) en een cycloon afzuiger gebouwd. Wat ik je wel nog zou adviseren is een stukje slang tussen deksel en cycloon. Als je de ton nu wilt legen dan moet je de gehele cycloon optillen. En tevens is het wel makkelijk als die vrij staat om naar voren te halen.

71698

Skybiker
25-12-17, 16:18
En wat rolt er nu eigenlijk uit deze boerenschuur, meestal waren dit steigerhouten meubelen.

Zoals dit leuke TV-meubel,

71688

71687

71693

Tafels en tafelbladen,

Met Stalen poten

71689

Of van hout,

71690

Diversen salon of bijzet tafels,

71691

71692

Diverse kasten,

71694

Badkamer meubelen,

71695

En voor thuis doen we zo af en toe ook nog wat maken, onze keuken b.v.

71696

71697

enz, enz, dit ging de laatste 3 jaar lekker en vonden allen snel een weg naar een eigen plek bij blije klanten.

Maar nu hoop ik dat ik genoeg ervaring heb opgedaan en is het voor mij tijd geworden voor de volgende stap, en wil wat meer geavanceerde projecten met betere houtsoorten gaan maken.

Het aan[passen van mijn werkplaats is al begonnen met wat betere gereedschappen en wat meer veiligheid gebonden aanpassingen zoals afzuiging, gehoorbescherming e.d

Aanstaande week ga ik beginnen aan mijne nieuwe werk / uitvoertafel, dit moet een kruising van de Ron Paulk en de werkbank van Timothy "Benchworks" woorden, beide geniaal ontworpen in mijn ogen, maar deze krijgt door mij nog een kleine aanpassing naar mijn behoefte. Dus al met al plannen genoeg voor het aankomende nieuwe jaar.

wordt vervolgd,

Skybiker
25-12-17, 16:28
@Avos, de ton wordt nog vervangen voor een stalen vat, maar het had weinig zin om deze rond de feestdagen te bestellen,
en de afzuiging moest wel al zijn werk kunnen doen om de boel te klaren, ik zal er dan ook een stuk slang tussen maken al valt het
nu best wel mee om het vat eronderuit te halen.

Eigenlijk had ik het plan om een stop in het grote vat te maken om alles met de Starmix over te zuigen in een klein vaatje waar een kleine puin zak in zit,
daar het niet echt lekker is om zo'n grote zaak zaagsel er uit te halen. Maar moet nog even bekijken hoe dat in de praktijk gaat.

De Starmix heeft ook een kleine cycloon en een 60 liter vaatje die je makkelijk en handzamer kan legen.

Skybiker
26-12-17, 19:28
Vandaag nog even kunnen ontsnappen naar de werkplaats om te checken of of de afsluitkleppen al droog waren,
en een manier van het ophangen van de buis uit gevogeld. Nu hangt het eerste stuk goed stevig en zal de rest
niet veel moeite meer kosten.

71731

De eerste twee splitsingen zitten best wel dicht op elkaar, op de eerste aanvoer komt de vlak-vandiktebank, en op de tweede komt de Harvey zaagtafel die ik van af de zaag naar de afsluiter met slang verbind, zodat de slang aan de kant kan als de zaag niet gebruikt wordt.

71732

Op de stalen bint komt een vloer afzuigmond gevolgd door de lintzaag, daarna houd het afzuig systeem op zodat het lekker kort blijft en niet meer machines kwijt kan aan deze kant.

De andere kant word een buizensysteem van 70 mm aangesloten op een kleine cycloon die aan de Starmix hangt.
Hier komen de Kapex, schuurmachines, domino, Kreg freestafel e.d op en wat splitsingen zodat ik de stofzuigerslang door de hele werkplaats kan gebruiken.

Als dit allemaal gebeurt en werkend is, zal ik nog een fijnstof filter maken en ophangen en dan maar hopen dat het wat schoner en stofvrijer blijft.

wordt vervolgd,

aat
27-12-17, 07:42
goed bezig broer! mijn afzuiging is nog profesorisch hangt met plakband aan elkaar maar werkt wonderwel prima. gewoon cycloontje plastic vaatje starmixje plakband beetje 70mm pijp en wat slang van 70mm wat al jaren in de rommelafdeling in de tuin lag. werk toch voor 95% stofvrij hiermee. alleen voor de diktebank een apparte afzuiger maar ja die kreeg ik gratis bij de bank. ga het nog wel een keer goed doen maar eerst mijn boot ff restaureren.

Skybiker
31-12-17, 17:57
Nu de afzuiging doet wat deze moet doen is het tijd om mijn werktafel op maat te maken en aan te passen naar wat deze voor de komende tijd
moet gaan doen.

Een nieuwe zaag is leuk maar de Harvey is lager dan mijn werktafel, maar dit komt wel goed uit daar ik hierdoor eindelijk kan gaan doen wat ik al een
tijdje wilde doen maar er niet te tijd voor kon vinden door alle projecten die gedaan moesten worden.

Als eerste heb ik de werktafel 25 cm korter gemaakt om iets meer ruimte te creŽren en komt het MDf blad verzonken tussen de randen te liggen
waar ik t-track's in ga frezen zoals de werkbank van Bechworks, de top wordt voorzien van 20 mm gaten zodat ik gebruik kan gaan maken van
benchdogs.

De 25 cm verlies compenseer ik weer door tussen de zaag en de werktafel een aparte tafel van 50+ cm te maken die ik makkelijk kan
verplaatsen naar de kop van de werktafel, dus deze werkt straks als uitvoertafel voor de zaag en als verlenging van de werktafel en
als het uitkomt maak ik het zo dat mijn decoupeerzaag en kleine Makita frees er onder geklemd kunnen worden.

Op deze manier kan ik altijd makkelijk om de werktafel lopen zonder steeds de zaag te verslepen.

71947

Het is even behelpen maar het is niet anders, en tja soms is het aanpassen van de ruimte net zo leuk of soms leuker dan alle klussen die gedaan moeten worden.

71948

En met wielen, om er dan achter te komen dat je rolmaat is gekrompen in de kou, pffff 5 mm te hoog, tijd om naar huis te gaan om wat oliebollen te gaan nuttigen.

71949

Morgen weer een nieuwe dag om deze blunder aan te passen.

Wij wensen jullie allemaal een gezond en voorspoedig 2018 en dat iedereen maar lekker en veilig mag klussen.

Tot volgend jaar.

Skybiker
01-01-18, 14:28
De eerste klusdag van het jaar zit er weer op,

De montage tafel even op de goede hoogte en gebruik klaar gemaakt zodat ik morgen met de eerste klus van 2018 kan beginnen.

Verder even nieuwe messen in de Scheppach hm2 gezet en de boel aan de kant geruimd,

71957

en even voor het eerst de Harvey zaagtafel aan het werk gezet en deze doet perfect wat die moet doen, zaagt heerlijk loepzuiver en met gemak
een eiken balk in de volle lengte en op de hoogste stand (7.5cm) op maat. Ik kan deze zaagtafel dan ook iedereen aanbevelen. Ook de HBM 200
mot-afzuiger doet het heel goed, het nieuwe jaar begint gewoon nu al goed.

71958

Om de dag nog even goed af te sluiten voor dat ik op de bank ga hangen, nog even met mijn lieve Boxermeisie naar het strand.

71959

In de komende weken zal de Harvey flink gebruikt gaan worden en hoop ik dat ik mijn bevindingen hier op een goede manier kan beschrijven.

wordt vervolgd,

Richard81
01-01-18, 19:00
Veel klus plezier dit jaar maar moet lukken in zo een werkplaats! Wat word de eerste klus morgen?

Skybiker
01-01-18, 19:43
Veel klus plezier dit jaar maar moet lukken in zo een werkplaats! Wat word de eerste klus morgen?

De eerste klus wordt een eiken Tv-meubel.

aat
02-01-18, 06:23
aangezien je toch met je nieuwe zaag wil spelen zie ik wel wat broederliefde komen bovendrijven die ff een interieur voor mijn boot wil maken ;)

Skybiker
04-01-18, 16:31
De eerste klus van 2018 gaat dan maar een boomstam tafel worden i.p.v. een tv-meubel, gisteren kwam ik er spontaan achter dat er
1 km verderop bij mij een houthandel zit die meer had dan ik wist.

Ik was er nooit binnengelopen omdat ik er nooit iemand zag, maar er hangt een tel nummer en dan is er binnen 5 min iemand daar.
De hal is flink groot en lig helemaal vol met schaaldelen in alle maten, eiken, noten, padoek, essen, beuken en wat je maar wil, ook de prijzen zijn
zeer aangenaam, zo kost een eiken schaaldeel van 6 tot 8 cm dik 2.75 a 3 meter lang en zo'n 40 a 50 cm breed rond de 55 a 60 euro.

Al met al heb ik nu 5 eiken delen van 55 mm dik 210 mm breed en 2.75 m lang voor nog geen 150 euro waarvan 1 deel 400 breed is met schors voor
de zijkanten voor mijn tafel.

72114

1 plank al op maat gemaakt naar een dikte van 45 mm en een nog iets te ruime breedte wat niet echt meeviel op me scheppach hm2, en nummer 2
alvast 1 vlakke kant.

72115

De Harvey met een nieuw Ecotool's industrieel schulpblad had er zin in en dit ging als een heet mes door boter.

Morgen toch maar een aan en uitvoer tafel aan de scheppach bouwen om het mezelf wat makkelijker te maken.

wordt vervolgd,

leroy
04-01-18, 17:37
Hey hallo
Leuk dat je daar achter bent gekomen
Dan kom de brutale vraag wat is. Het adres van de hout handel of naam
Ik woon namelijk redelijk in de buurt maar ken hier alleen maar de Haagse fijn hout handel
Mvg Leroy

bsc
04-01-18, 17:39
dat ziet er goed uit. En ook niet duur voor voor 5 eiken delen.
Ze zijn wel goed gedroogd om te gebruiken al eettafel voor binnen?

Skybiker
04-01-18, 18:35
@ Leroy, de houthandel zit in Zuidland.

@ bsc, de delen die ik heb zijn goed droog, het percentage weet ik niet precies, volgens verkoper heeft het meerdere jaren
gedroogd maar binnenkort ga ik even een vocht meter halen om het te kunnen checken.

3dmazter
04-01-18, 20:50
Hoeveel tanden heeft dat ecotools zaagblad?
En heb je een link naar het betreffende zaagblad?

CSK
04-01-18, 21:47
Zaagblad ecotools bevalt mij ook uitstekend. Lange standtijd ook.

Skybiker
04-01-18, 22:09
Hoeveel tanden heeft dat ecotools zaagblad?
En heb je een link naar het betreffende zaagblad?

Bij ecotools, zaagbladen industrieel blad- 24 tand- diameter 250- as 30. moet je kunnen vinden.

3dmazter
04-01-18, 22:19
Ik zocht een 12 tands blad die zijn toch om te schulpen?
Het bijgeleverde blad is bij mij al 24T dus vervangen voor een ecotools blad heeft dan niet zo veel zijn.

fantic
04-01-18, 23:07
De houthandel zit in Zuidland.
Maar dat zegt nog steeds niet waar in Sland?

Skybiker
05-01-18, 05:07
Kijk even hier, http://www.houthandelkik.nl/ in Zuidland.

Ook de eigenaar is een sympathieke vent waar je ook nog mee kan onderhandelen, Bij het brengen van mijn hout kreeg ik nog
een fles wijn voor mijn vrouw erbij en als hij tijd had kwam hij nog el even een aanhanghertje van allerlei soorten hout langs brengen
zodat ik mij zelf daar wat bekend mee kan gaan maken, daar ik verteld had dat ik alleen steigerhout gebruikte en na wat anders wilde.

Skybiker
15-01-18, 17:43
Wat ik zoal creŽer in die boerenschuur, dit zijn (waren) vooral meubelen van gebruikt steigerhout, die ik op mijn manier
naar een wat hoger level probeerde te tillen door vrijwel geen schroeven te gebruiken maar door middel van pen en gat-
verbindingen, losse veren e.d te gebruiken.

Hieronder enkele voorbeelden van mijn laatste klus van 2017, een tv-meubel, ronde salontafeltjes, eettafel plus een bankje
wandmeubel en wandplank boven de tv.

De klant, een jonge dame, die haar eerste huisje ging inrichten heeft de rest gedaan door er een zeer leuke gezellige eigen plekje
van te maken, en is dan ook terecht apetrots op haar nieuwe meubelen.

72716

72718

72719 72720

72721

Skybiker
28-01-18, 15:06
Na een flinke reis van Maja158, staat de Hammer A3 31 nu bij mij in de werkplaats te glimmen, Jan had er goed over nagedacht over hoe en wat qua transpoort dus de machine uit de aanhanger en van de pallet afhalen was gewoon een makkie.

73325

De slang is niet echt bruikbaar voor het gemak van omwisselen van vlak naar vandikte daar deze best vrij stug is, dit was een keuze die ik eerder gemaakt had voor de Harvey zaag daar de slang dan op de grond ligt en wanneer je er op gaat staan deze dan stijf genoeg is en heel blijft.

73326

De hef-arm was ook totaal onverwacht, ik had een gokje gewacht op het marktplein, en daar kwam een reactie dat er 1 beschikbaar was, en nog maffer, het was net 100 meter lopen vanaf mijn werkplaats.

Straks maar even een stukkie soepele slang bestellen en ergens nog een verloop van 125 naar 100 mm zien te halen.

Al met al wordt mijn werkplaats nu snel een stuk volwassener, samen met de Harvey cirkelzaag tafel en een goede afzuiger.

73327

73328

De volgende stap is een goede lintzaag, en daarna een goede freesmachine.

Jan, bedankt dat je de moeite wilde nemen om hem te brengen, en ook jij straks veel plezier met de nieuwe A3-41.

wordt vervolgd,

Spaander
28-01-18, 16:08
Mooi spul Skybiker, het ziet er inderdaad professioneel uit.
Veel geluk en plezier ermee, oja en natuurlijk veilig werken hť.;)
Mvg, :).

trilliwilli
28-01-18, 16:32
Netjes hoor. Ga je veel plezier aan beleven. Wordt een mooie werkplek zo.

3dmazter
28-01-18, 16:38
die afzuiginstalatie ziet er goed uit.
Wellicht kun je de poten van de opvangzak inkorten en de motor laten zakken.
Er komt namelijk geen stof uit dat ding.
Heb de zelfde cycloon nu 1 jaar draaien en er zitten welgeteld 2 theelepels stof in de opvang zak.

maja158
28-01-18, 17:01
Graag gedaan Rob en veel plezier ervan, maar dat gaat lukken.
Ben ik van overtuigd.

Groet,
Jan

Skybiker
28-01-18, 17:10
Graag gedaan Rob en veel plezier ervan, maar dat gaat lukken.
Ben ik van overtuigd.

Groet,
Jan

Dat gaat zeker lukken Jan, toch nog een vraag, zie je PB.

bhengeveld
29-01-18, 23:45
Heeft Jan die schaaf wel gebruikt? :O

Ziet er zeer goed uit!

Skybiker
01-02-18, 15:42
En ineens weet je het!

Je maakt een massief eiken boomstam tafel met industriŽle X-Poten.

Tussen het aanpassen van mijn werkplaats en het investeren in wat betere machines is het toch nog gelukt om een mooie eiken boomstam tafel tussendoor te maken, vandaag nog even de laatste beetjes afgewerkt en dan kan deze de verkoop in.

73490

De tafel was een leuk en leerzaam project, daar ik hiervoor alleen met steigerhout werkte wat zich toch aanzienlijk makkelijker laat bewerken.

Ook natuurlijk mijn dank naar alle forumleden die mij van alle informatie voorzagen om dit tot tot een goed einde te brengen.

Op naar het volgende werkstuk, 2018 gaat leuk (hardhout) jaar worden.

Spaander
01-02-18, 16:54
Ziet er goed uit hoor, mooi gedaan.
Mvg,:).

CSK
01-02-18, 19:48
Mooi ding. Ga je vlot verkopen denk ik. Mits je de juiste prijs vraagt natuurlijk :p

jaap
04-02-18, 13:51
Mooie werkplaats! En ook een mooie tafel! En fantastisch zo die forummers onder elkaar ;).

jaap

Leroowj
05-02-18, 09:46
Via dit topic ook eens bij Kik langs geweest. Wat een ontzettend leuke, enthousiaste man.
Kwam voor wat eikenhouten planken voor een tafelblad en een eikenhouten balk voor een lamp. Hij vroeg of het gelijk op maat moest worden gemaakt en stuurde mij door naar een werkplaats in de buurt waar ze mijn hout keurig op maat hebben geschaafd en gezaagd.
Kreeg tevens ook wat mooi padoek en iroko mee, dat alles voor een hele mooie prijs.

Bedankt Skybiker :cool:

Skybiker
05-02-18, 15:17
Dat is mooi Leroy, ben benieuwd wat voor planken eiken je voor de tafel heb genomen, maat en lengte, en wat je voor de planken en het schaven kwijt was.

Mag ook in Pb, als je het niet op het forum wilt zetten.

Skybiker
10-02-18, 15:41
Afgelopen week even een 200 L vat gehaald daar het oude vat toch wel steeds snel vol was en het legen te omslachtig was met de bolle vorm.

Het nieuwe vat is aanzienlijk groter, en moest dan alles weer even verbouwen.

De oude situatie, die ook niet al te handig was om het vat er onder uit te halen.

73906

De nieuwe situatie met het grote stalen 200L vat,

73907

De opening tussen de 2 planken had ik daar gelaten om een haak te maken om de deksel vast te houden tijdens het legen maar
bleek niet nodig, nu zit de slang los op de flens aan de onderkant van de cycloon, deze kun je gemakkelijk er af schuiven en weer
terugplaatsen ,maar zit wel stevig en luchtdicht. Op dez manier kun je het vat makkelijk naar voren schuiven en dan de deksel er afhalen.

73908

De slang van de cycloon naar de buizen zit nog niet naar mijn zin, maar pak ik van de week even aan om het netter te doen.

Naast het vat maak ik nog een aantal lades, voor de koffie bekers e.d.

73909

wordt vervolgd.

Skybiker
09-10-18, 14:31
Het heeft even wat langer geduurd dan ik verwacht had, maar vandaag was het dan zo ver, De Hammer Lintzaag is er.

Na lang nadenken heb ik voor de N3800 op 400V gekozen, daar deze alles kan wat ik er mee wil doen en het ook weer
wat duiten scheelt.

Eenmaal aangekomen was het vrij makkelijk om de lintzaag alleen op het gemaakte plateau met wielen te zetten en het geheel
is nu zeer makkelijk verplaatsbaar maar met de wielen op de rem staat het als een huis, nu maar op Ian wachten voor de bestelde zaaglinten.

80334

Hier de A-31 en de N3800 nog even gebroederlijk naast elkaar, daar ik van de week begin met het maken van nieuwe werkbanken en een complete update in de werkplaats.

80335

Volgende stap, alles nakijken en eventueel afstellen en dan snel verder om me freestafel afmaken.

Erik van Voorst
09-10-18, 19:04
Gefeliciteerd, ik weet hoe het voelt.:cool:

bhengeveld
09-10-18, 22:45
Mooi spul man :)

Is het nog een idee om dat stalen vat op wieltjes te zetten? Zo'n vat vol zaagsel gaat toch iets wegen... Dan kan je evt. ook het vat naar buiten je werkplaats rijden om de zak te verwijderen. Komt toch vaak iets aan rommel mee naar buiten.

maja158
10-10-18, 08:33
Mooi hŤ, die kleurencombinatie, grijs met rood...
Succes ermee Rob!

Groet,
Jan

Skybiker
10-10-18, 13:47
@bhengeveld, had er ooit aan gedacht maar het is best goed te doen, laat het vat ook niet meer als 2/3 vol lopen.

@Jan, Ja die kleuren zijn helemaal goed, zit er al te denken om de zaag ook maar om te ruilen voor een Hammer, zo een die jij heb vind ik wel leuk.

Maar eerst staat straks de Hammer freesmachine op het verlanglijstje.

Petrolhead
10-10-18, 13:51
Leuk om te zien allemaal! Opteer je dan niet beter meteen voor een B3?

Skybiker
10-10-18, 13:59
Ja dat heb ik weer, ontbreekt van de onderste zaag geleiding de geleider die de rug van het lint ondersteund, en deze heeft een 12 mm as i.p.v.. 18 mm zoals de bovenste
en bij Hammer weten ze niet zeker of dit te verkrijgen is, alle losse die te koop zijn, zijn 18 mm. Dus wordt er voorlopig niet gezaagd.

Tijdens het niets doen dan maar even mijn Kreg, freestafel in een werkbank gedeelte gebouwd zodat ik een beetje normaal formaat freestafel heb, nog niet helemaal klaar maar dat zal niet lang duren,
daar ik voor het hele huis plinten moet gaan maken met een leuk profieltje.

80364

en een close-up, en ja alles ligt prima vlak op lijn.

80365

Morgen verder om nog 2 van zulke werkbankjes te maken, deze kan ik straks in de lengte en in de breedte koppelen zodat ik er ook 1 grote werk tafel van kan maken en 1 of 2 kan / kunnen er dan ook als uitvoertafel voor de zaag en de lintzaag dienen.

Vraagje,

Gebruiken jullie 18 mm of 22 mm plaat voor de festool gaten te maken ?

wordt vervolgd.....

Skybiker
10-10-18, 14:02
Leuk om te zien allemaal! Opteer je dan niet beter meteen voor een B3?

Daar ben ik nog niet uit Petrolhead, maar de zaag is echt nog wel toekomst muziek, een jaartje of 2 denk ik zomaar, daar de frees best wel een stevig prijsje heeft en de koppen ook niet echt goedkoop zijn.

Petrolhead
10-10-18, 14:23
Begrijpelijk! Had je die KREG freestafel al in gebruik? Ik heb deze week vastgesteld dat mijn kunststof inlegplaat is beginnen doorhangen, zo'n Chinees Axminster exemplaar. Dus ik ben op zoek naar een (beter) alternatief. Ik heb al een B3, maar sommige dingen doe ik toch nog steeds liever op de zelfbouw freestafel. Dat, plus het feit dat ik in het verleden een lot nieuwe KWO freesjes heb kunnen scoren :rolleyes:

Skybiker
10-10-18, 14:31
Dat Kreg freestafeltje heb ik al een aantal jaar, en gebruik het best veel, alleen om lange plinten te maken plus de hoogte als die op de werkbank staat heeft me doen besluiten om het nu zo te maken.

De hele tafel hangt in de mdf plaat, met m8 boutjes er onder om de vlakheid af te stellen, en wanneer het als werkbank moet dienen haal ik de tafel eruit om het uitgezaagde stuk mdf er weer in te leggen, dan maakt een beetje verf of zo niet uit.

Skybiker
15-10-18, 15:01
Vandaag even lekker bezig geweest om nog meer werkbank stukken te maken, en als je dan zover ben schroef je de wielen eronder,
en dan gebeurt er iets wat je niet verwacht van dure machine wielen, 2 wielen zakken door na dat ik er wat gewicht opgegooid heb, en nee niet te veel hahaha, en bij drie wielen vliegen die klepjes er af om ze op de rem te zetten.

Gevalletje, duurkoop is miskoop, dus die kunnen terug en dan maar de wat goedkopere van Toolstation halen, die doen het al jaren goed.

Helaas geen foto, want daar was ik te flabbergasted voor na al me harde werk, kan er nu wel mee lachen :cool:

Skybiker
18-10-18, 14:36
Omdat de ratten in mijn werkplaats al rondliepen in ketelpakjes, was het tijd om de bezem er even flink doorheen te halen, wat resulteerde in 3 vw polo ladingen aan hout stukjes en andere te lang bewaarde rommel naar de stort te rijden.

Normaal gooi ik niet graag hout weg maar heb besloten om straks weer helemaal leeg en schoon op te starten voor de volgende projecten, op wat lange balken na.

Ook direct begonnen om enkele updates uit te voeren om wat meer beweging vrijheid te krijgen.

Dit is de oude situatie met 1 grote uitvoer/ werk tafel, maar wel van een tijdje terug toen alles nog vrij opgeruimd was.

80633

Dit is de situatie nu, met 3 werkbank delen die ik weer makkelijk tegen elkaar kan zetten als ik een groter werkvlak nodig heb, plus ik kan er 1 gebruiken voor uitvoer tafel voor de Harvey.

Het kleine Kreg frees tafeltje heb ik in 1 deel ingebouwd, daar ik nog een projectje plinten te doen krijg, metertje of 100, de hele frees plaat kan er makkelijk uit als het als werkbank moet dienen.

80634

Aan deze kant gaat de Scheppach lintzaag zaterdag naar een ander forumlid en het tafeltje met de boor en schuurmachine krijgt ook nog een update en een andere plek, zodat de Hammer A31 een stukkie kan verschuiven en de Harvey dan ook een betere vaste plek kan krijgen.

80636

De hele afzuig installatie (zie eerdere foto's) haal ik waarschijnlijk weer uit elkaar en bouw ik weer terug naar de normale HBM stand daar deze nu best veel ruimte inneemt met de grote cycloon en 150+ liter vat (bijna 2 vierkante meter) die ik wel beter kan gebruiken, hier komt dan wel zo'n microfilter op. Dit doe ik wel pas na mijn mdf plinten project, en hoop daarna heel veel minder mdf te gaan gebruiken.

Morgen en het weekend verder met opruimen en schoonmaken, dan kan ik volgende week op zoek naar wat mooi hardhout voor een aantal snijplanken.

Wordt vervolgd,

brt
18-10-18, 15:17
Toffe werkplek.

Als je de afzuiger in z'n oorspronkelijke vorm op een karretje zet, en een stukje darm extra voorziet, kan je hem, als het niet te koud is, naar buiten rijden bij een 'vuil' werk, zoals zo'n MDF project. De afzuiger staat toch al naast de poort.... Als je hem moet ledigen idem...

Jurriaan
18-10-18, 16:14
Lijkt in de foto's een hoog schuin dak te zijn? Ik zeg: klein vlierinkje er in en afzuiger omhoog!

klusrob
19-10-18, 21:27
Tip voor de afzuiger: zet 'm niet op de originele plaatstalen plaat, maar op een stevige multiplex plaat, natuurlijk weer met wielen eronder. En als je iemand weet die kan lassen, laat die dan een paar stevigere poten lassen. Dan staat'ie meteen een stuk steviger en is hij makkelijker te verplaatsen. Scheelde bij mij in ieder geval een hoop ergernis, iedere keer als die aan de kant moest, had ik het gevoel dat ik alleen de bovenkant vasthad en dat de motor op z'n plek bleef staan... En dan kan je 'm eventueel ook anders indelen qua ruimte: motor onderop, plaat erboven om de zak te ondersteunen en daarop de zak met opbouw. Dan heb je minder vloerruimte nodig, en hoogte heb jij toch zat zo te zien. Moet je alleen wel ff stoeien met de slang van de motor naar de opvangzak.
Ook heb ik een paar ringmagneten gekocht met verzonken gaten, boutje met verzonken kop erdoor als handvat. Daarmee houd ik de zak op zijn plaats als ik de klemband eromheen vastmaak. Anders heb je handen tekort om alles tegelijk vast te houden is mijn ervaring.

Stinow
24-10-18, 14:23
Potverdikkie, ik zoeken naar je nieuwe invoer en uitvoer verhaal voor je HM2, staat er ineens zo'n dik bakbeest! Gefeliciteerd ;).

Leuk om te volgen overigens :)