PDA

Bekijk Volledige Versie : Stanley nr. 4 omvormen tot houten schaaf

BossyRangs
20-07-16, 20:07
Een tijdje geleden heb ik een kapotte Stanley nr. 4 overgekocht van forumlid Mathieu. De zool was kapot en terug gelast, met als resultaat dat de 2 delen niet meer in hetzelfde vlak lagen. Moeilijk te herstellen dus met schuurpapier, omdat er toch een mm niveauverschil was. Maar geen bedrog van Mathieu's kant, want ik had specifiek gevraagd naar een kapotte schaaf met een projectje in gedachten:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?17385-Gevraagd-metalen-bankschaaf-met-kapotte-body&highlight=kapotte+stanley
Ik heb hem kunnen kopen voor een prijsje, waarvoor dank, Mathieu. Zoals beloofd post ik hier een bouwverslagje. Dit is dus de kapotte schaaf:
50525

Ik heb hem terug in tween geklopt met een hamer om het wat dramatischer te maken :D Sorry voor de gevoelige kijkers. Zoals de titel van deze topic doet vermoeden, gaan we er een houten body voor maken.

Daarom heb ik eerst mijn hout gekozen uit mijn voorraad: een beuken plankje en een meranti (denk ik?) balkje.
Belangrijk is dat de nerf naar beneden loopt van voorkant tot achterkant schaaf, omdat je dan geen uitbrekende vezels krijgt als je eens ergens aan hapert met de zool:
50529
Hier is alles al grof op maat gezaagd met zelfgemaakte zaagtafel (beuken plankje is dus al in tween). Hier krijg je dus al beetje een idee waar het naartoe gaat:
50527
Daarna heb ik alles glad geschaafd en op finale dikte:
50530
50531
Nog eens controleren of alles vlak en haaks is:
5053250533
Het is ook belangrijk dat voorste en achterste deel op gelijk niveau komen:
50534

Dit was het dan voor vandaag. Binnenkort meer.

rmenkveld
20-07-16, 22:16
Leuk! Ben benieuwd naar het vervolg!

mathieu
20-07-16, 22:32
Je moet maar durven om een Stanley kapot te slaan :D.
succes met je project.

BossyRangs
21-07-16, 09:12
Eigenlijk wel leuk om te doen. Als er nog iemand een Stanley op overschot heeft, sla ik ze gratis kapot :D De lasnaad was wel goed uitgevoerd, want er zijn meerdere tikken aan te pas gekomen n een stenen ondergrond.

usernaamvergeten
21-07-16, 09:38
Leuk, ben benieuwd!

mathieu
21-07-16, 10:24
Eigenlijk wel leuk om te doen. Als er nog iemand een Stanley op overschot heeft, sla ik ze gratis kapot :D De lasnaad was wel goed uitgevoerd, want er zijn meerdere tikken aan te pas gekomen n een stenen ondergrond.
Ben je zeker dat er een lasnaad was? Ik heb ze in die staat gekocht, een eventuele herstelling is niet door mij uitgevoerd. De schaaf heeft een vorig leven gehad in een technische school. Diegene waar ik ze van gekocht heb was leraar.

BossyRangs
21-07-16, 10:27
Kan ook zijn dat er geen lasnaad was hoor. Ik ging er eigenlijk gewoon van uit omdat de zool zo gebogen was, en bij oudere Stanley's zijn ze normaal wel behoorlijk vlak.

BossyRangs
21-07-16, 10:41
Volgende stap was om de pootjes van de kikker af te zagen:
50541
Dat lukt vrij goed met een ijzerzaag, omdat dit relatief zacht gietijzer is. Bedoeling is dat het zaagvlak en het reeds aanwezige gladde oppervlak in 1 vlak komen te liggen. Daarvoor laat je dus best wat extra materiaal staan, dat je dan wegvijlt:
50542
Dan ziet het oppervlak er zo uit:
50543
Dat is nog altijd te ruw en niet precies genoeg, dus schuren we het nog beetje bij met grove korrel (denk 80) op glasplaat. De markeringen met stift helpen om je vooruitgang te zien. Dit was het resultaat na paar keer heen en weer schuren:
50544
En na een minuutje of zo krijg je dit:
50545
Niet geheel perfect, maar zeker goed genoeg. Terwijl we toch bezig zijn kunnen we gelijk ook de andere kant van de kikker vlakken. Hiervoor heb ik gewisseld naar een fijnere korrel (220) omdat dit meestal al behoorlijk vlak is. Schuren lukt niet in 1 keer omdat de laterale hendel en Y-vormig dingetje in de weg zitten. Daarom schuur ik eerst paar in de breedte heen en weer:
50546
Daarna nog paar keer in de lengte langs beide zijden:
50547
Je bent klaar als het oppervlak mooi glimt:
50548
Merk op dat de bovenkant nog niet glimt, maar er is al meer dan voldoende steunvlak voor de schaafbeitel.

Het metaalbewerkingsdeel zit erop. Wordt vervolgd...

willem1958
21-07-16, 18:04
Leuk project man.
Blijf je volgen.

Wim56
21-07-16, 20:34
Dit lijkt mij een mooie schaaf te worden. Ben benieuwd.

BossyRangs
21-07-16, 21:56
Morgenavond vervolg :)

dopeling
22-07-16, 12:44
wat een origineel idee

BossyRangs
22-07-16, 20:47
wat een origineel idee

Nee hoor, volledig gepikt :o Ik kan nog niet zeggen van wie, anders verklap ik het eindresultaat.

BossyRangs
22-07-16, 20:59
Vorige keer hadden we dus de kikker onder handen genomen. Die zet je nu bij het achterste stuk (is 22 mm hoog trouwens) en je markeert de hoek:
50590
Die hoek zaag je nu mooi langs de lijn af. Ik heb het afgetekend met mesje, en dan met beitel kleine inkeping gemaakt om het zagen te vergemakkelijken:
50591
Dan heb je een ruw gezaagd oppervlak. Op die helling zal de schaafbeitel rusten, dus het moet precies in lijn liggen met de kikker. Daarom heb ik het verfijnd met een vijl:
50592
Een zweihaak ingesteld met behulp van de kikker wil hier wel helpen bij het controleren van de hoek:
50593
Hou beide tegen het licht, en zo weet je waar je nog wat verder moet vijlen. Als het goed is, monteer je de kikker met 2 dikke houtschroeven (de bouten van de kapotte schaaf kun je niet meer gebruiken):
50594
50595

BossyRangs
22-07-16, 21:06
Nu schroeven we tijdelijk de kikker er terug af, om het achterste stuk verder vorm te geven. Om het instelwieltje gemakkelijk te kunnen draaien heb ik een kuiltje gemaakt:
50596
Daarna ook een gat gemaakt om een handvat in te brengen, en de achterkant afgerond:
50597
Dit was het weer voor vandaag.

BossyRangs
24-07-16, 17:13
Hier ben ik weer. Bij het op maat zagen van het meranti balkje had ik overschot, dus dat heb ik in 2 gezaagd en aan elkaar gelijmd:
50636
Hieruit maken we het handvat. Als patroon heb ik het handvat van een Stanley gebruikt. Je zou natuurlijk dit handvat kunnen recupereren, maar ik wou er 1 die nooit meer zou loskomen, met een pen- en gatverbinding.
50637
Na uitzagen met de decoupeerzaag en pen op dikte maken:
50638
Daarna verder vorm geven met houtrasp:
50639
Ziet er dan behoorlijk ruw uit:
50640
Na wat verfijnen met vijl en schuurpapier ziet het handvat er al pak gladder uit:
50641
Tijd om het te lijmen in het achterste deel van de schaaf:
50642
Om het goed te kunnen klemmen, zaag je best een reststukje in de juiste vorm.

Later meer.

rendew
24-07-16, 17:18
Ben toch wel errug nieuwsgierig hoe dit eruit gaat zien dus kom op het is nu 18:00 effe door buffelen ;-)

rmenkveld
25-07-16, 07:25
Mooi werk! Ik zal mijn geduld bewaren en niet smeken om het eindresultaat ;)

BossyRangs
25-07-16, 15:40
Nu rest ons nog de voorkant en zijkanten van onze schaaf vorm te geven. Eerst benader ik de ronde vormen met een kapzaag en steek ik de hoekjes af met een scherpe beitel:
50647
50648
De 2 te zagen hoeken zijn 60 en 95:
5064950650
Nu zijn de zaagsnedes nog wat ruw, dus heb ik ze verder glad gemaakt met een nr.4:
50651
Dit ging heel goed, ondanks het feit dat er veel kops hout te schaven viel. De truuk is om de schaafbeitel niet te diep in te stellen en hij moet net geslepen zijn. De meranti liet zich goed schaven, dus dat zal ook wel een rol gespeeld hebben in het glad resultaat:
50652
De zijkanten zijn nog ietsje te lang, dus markeer waar je voor- en achterstuk komt (ik hanteer een schaafmond van 3,5mm) en verbind de 3 gemarkeerde hoogtes met een vloeiende lijn:
50653
De 2 zijkanten zijn dun genoeg om tegelijkertijd uit te zagen met decoupeerzaag, waardoor ze exact dezelfde vorm hebben:
50654
Nu zijn alle onderdelen af, en is het tijd om de boel te verlijmen. Ik zal jullie niet onnodig lang in spanning laten, dus vanavond al zie je verlijming en eindresultaat.

BossyRangs
25-07-16, 22:51
OK, de verlijming dus:
50687

Zoals eerder gezegd probeer ik een schaafmond van 3,5 mm te houden. Dit is ietsje minder dan een Stanley, maar beter te smal dan te breed. Dan kun je het nog altijd breder vijlen indien nodig. De lijm heb ik mooi opengesmeerd met de vinger. Daarna 2 klemmen op voor- en achterkant en zorgen dat er niets verschuift. Dan nog eens 2 klemmen erop:
50688

Merk op dat ik een glasplaat gelegd heb omdat ik dacht dat de onderdelen dan mooi in 1 vlak zouden liggen. Niet dus :-) Maar gelukkig scheelt het allemaal niet veel, dus die glasplaat kwam toch nog van pas om de zool te vlakken:
50689

Daarna ook nog eens met fijnere korrel en alle scherpe kantjes worden meteen ook afgerond:
50690

Dan ziet de zool er zo uit:
50691

De schaafmond is er ietsje wijder door geworden, dus gelukkig hadden we wat marge gerekend.

Ten slotte heb ik de zijkanten nog een afschuining gegeven met een spookschaafje:
50692

En dit is dan het finale resultaat, met een tungolie afwerking:

(tromgeroffel)

50693

rendew
25-07-16, 22:52
APPLAUS !!!!!!!
Enne nu effe de krullen showen !! filmpje filmpje filmpje !!!!

BossyRangs
25-07-16, 22:54
Hier nog foto van voor de olie:
50694

En om af te sluiten een filmpje. Blijven kijken, want op het einde gebeurt er iets vreemds:
50695

rendew
25-07-16, 22:58
Er is geen filmpje te zien :-( althans nog niet .

BossyRangs
25-07-16, 22:58
Ok, link dan maar:
https://www.dropbox.com/s/ufdawsoccrpsnio/500x281_image.gif?dl=0

O Peatey
25-07-16, 23:04
Hulde voor dit mooie project.
Geweldig gedaan.
Een mooi voorbeeld van upcyclen.

rendew
25-07-16, 23:08
Volgens mij is het een heel klein stukje van de film die in een lus zit er is niets vreemd te zien er kom ook geen einde aan het filmpje

animated gifje

rendew
25-07-16, 23:19
Het zijn hoe dan ook prachtige krullen !!!! Mooi gedaan !

Nerf
25-07-16, 23:57
Mooi gedaan! Waar ik wel benieuwd naar ben is naar hoe het 'voelt'. Je hebt al een gewone nummer 4, is dit nu 'lekkerder' schaven, en is de instelling net zo makkelijk als een gewone nummer 4?

MasaveHout
26-07-16, 07:39
Dat is echt tof ! Zal wel een stuk lichter zijn dan de reguliere nr 4

Jelte,89
26-07-16, 08:35
Dat ziet er goed uit!
Mag ik vragen wat je met het handvat en de knop van de oude No4 gaat doen? Ik heb nog een Record no4 liggen waarvan het handvat mist..

Wim56
26-07-16, 09:02
Knap gedaan en heel mooi geworden!!

rmenkveld
26-07-16, 09:36
*staan doet voor een staande ovatie: applaus*
Prachtig resultaat!

Nick18
26-07-16, 10:35
Nee hoor, volledig gepikt :o Ik kan nog niet zeggen van wie, anders verklap ik het eindresultaat.Nu het eindresultaat daar is mag ik het wel zeggen toch? Paul Sellers? Ik meen deze schaaf gezien te hebben in n van zijn filmpjes of blogberichten, ik kan het alleen niet meer terug vinden. Was dacht ik ook al even geleden. Mooi gemaakt! Ik ben benieuwd of het anders/prettiger schaaft dan een stalen nr 4.

BossyRangs
26-07-16, 10:40
Bedankt voor alle lof!

Volgens mij is het een heel klein stukje van de film die in een lus zit er is niets vreemd te zien er kom ook geen einde aan het filmpje

animated gifje

Hahaha, inderdaad, een gifje. Hoe lang heb je zitten kijken tot je het door had? ;)

Mooi gedaan! Waar ik wel benieuwd naar ben is naar hoe het 'voelt'. Je hebt al een gewone nummer 4, is dit nu 'lekkerder' schaven, en is de instelling net zo makkelijk als een gewone nummer 4?

De schaaf voelt veel lichter aan dan een nr.4 (hoewel die nu een lengte van een nr. 5 heeft) en hij (zij?) glijdt ook veel gemakkelijker dan een niet-geoliede nr.4. Je hebt ook veel minder weerstand bij het afnemen van dikkere krullen. Dus ja, ik vind hem beter schaven dan een metalen schaaf. Je combineert hier eigenlijk het beste van 2 werelden: het Stanley instelmechanisme en het hout-op-hout gevoel.

Dat ziet er goed uit!
Mag ik vragen wat je met het handvat en de knop van de oude No4 gaat doen? Ik heb nog een Record no4 liggen waarvan het handvat mist..

De kapotte schaaf van Mathieu had eigenlijk geen handvat meer, en de voorste knop heb ik gerecupereerd voor een Woden nr.4 waarvan de knop rot was. Dus ik kan je niet aan een vervangstuk helpen. Dit is wel een goeie uitleg om er zelf 1 te maken:
http://woodarchivist.com/558-replacing-hand-plane-tote/
Heb zelf ook al 2 handvatten gemaakt voor Stanley's, dus indien je problemen hebt mag je me altijd pb sturen.

rendew
26-07-16, 10:44
BossyRangs :Hahaha, inderdaad, een gifje. Hoe lang heb je zitten kijken tot je het door had?

Eeuh lang genoeg :-) zat te wachten op het vreemde maar alles was "normaal" enne het plankje bleef maar op de zelfde dikte enne da's niet normaal :-)

rmenkveld
26-07-16, 11:46
Eeuh lang genoeg :-) zat te wachten op het vreemde maar alles was "normaal" enne het plankje bleef maar op de zelfde dikte enne da's niet normaal :-)

De snelle lezer had in de link al kunnen zien dat het om een gifje ging ;)

Ulrich
26-07-16, 11:56
Nu het eindresultaat daar is mag ik het wel zeggen toch? Paul Sellers? Ik meen deze schaaf gezien te hebben in n van zijn filmpjes of blogberichten, ik kan het alleen niet meer terug vinden. Was dacht ik ook al even geleden. Mooi gemaakt! Ik ben benieuwd of het anders/prettiger schaaft dan een stalen nr 4.

Ik dacht hier ook direct aan. Ziehier de link (http://paulsellers.com/2015/03/making-a-fully-adjusting-wooden-bodied-plane/) naar het blogbericht, het fimpje waarnaar verwezen wordt is nooit publiek online gekomen.

BossyRangs
26-07-16, 12:50
Ik dacht hier ook direct aan. Ziehier de link (http://paulsellers.com/2015/03/making-a-fully-adjusting-wooden-bodied-plane/) naar het blogbericht, het fimpje waarnaar verwezen wordt is nooit publiek online gekomen.

Jup, ik heb inderdaad het plannetje van Paul gebruikt. Hij had zich op zijn beurt laten inspireren door een Marples woodbottom van de jaren 60:
50710

Waarom hij het filmpje nooit gepost heeft, daar hebben we het raden naar. Misschien gewoon andere prioriteiten? Maar het zou ook wel eens kunnen zijn om geen gedoe te krijgen met Irwin, het vroegere Marples.

Voor diegenen die zelf ook eens eentje willen maken heb ik nog gedetailleerde instructies op Instructables.com geplaatst:
http://www.instructables.com/id/So-You-Dropped-Your-No4-Hand-Plane/

Ik doe ook mee met de wedstrijd "Trash to treasure", dus als je even een secondje de tijd zou nemen om te stemmen (klikken op oranje vlaggetje naast titel), zou dat ten zeerste geapprecieerd worden. Daarvoor heb je wel een (gratis) login nodig, maar op http://www.instructables.com/ staan veel toffe zelfgemaakte dingen, dus die login zal zeker nog wel van pas komen. Ik heb ook nog een 3 maand pro lidmaatschap voor de eerste die het vraagt.

Ulrich
26-07-16, 13:50
Is er een reden voor de hoek van 95 op het neusstuk? Waarom niet 90, of zelfs minder.
Wat is de reden dat de zool aan de neus altijd korter is dan achteraan? Waarom staat de beitel niet in het midden?

Een zeer mooi resultaat, wat zeer inspirerend werkt. mijn stem heb je alvast

BossyRangs
26-07-16, 14:59
Lastige vragen die je stelt :) Ik heb er zo niet direct een antwoord op. Die 95 stond in het plannetje. Ik had wel eerst problemen met krullen die vastzaten in de mond, omdat er te weinig ruimte bleek te zijn tussen die 95 helling en de dekbeitel. Dat heb ik dan opgelost door met klein beiteltje beetje materiaal weg te hakken zonder de schaafmond te vergroten. Dus daarom zou ik bij een volgende schaaf het 95 stukje korter maken door langs de rode lijn te zagen:
50711

Wat het effect is van die hoek kan ik zo niet direct zeggen. De neus van de schaaf hoeft niet altijd korter te zijn, en is bij japanse schaven zelfs langer. Wat het effect daarvan is, kan ik ook niet zeggen.

Bedankt voor het stemmen!

Willems Ontwerp
26-07-16, 16:22
Mooie schaaf geworden !

Het lijkt me dat het contact-oppervlak met het hout de reden is waarom een westerse schaaf voorin korter is en de japanse achterin. Zou de beitel in het midden liggen dan kan de schaaf meedeinen met de golven (oneffenheden) in het hout.

BossyRangs
26-07-16, 16:49
Bedankt, Martijn. Kun je eens nader verklaren waarom er verschil is tussen westerse en japanse schaven? Wat is de reden waarom voorste of achterste deel langer is?

Willems Ontwerp
26-07-16, 17:02
Een westerse schaaf duw je van je af, de japanse schaaf trek je naar je toe. Bij een westerse schaaf druk je eerst de voorkant op het hout en verdeel je tijdens het schaven de druk naar met midden, voordat de beitel het hout verlaat zet je de druk volledig op de achterkant van de schaaf. Hierdoor voorkom je dat de schaaf "duikt" en je dus op het eind meer wegneemt als het begin. Dit kun je vergelijken met "snipe" van een vandikte bank.

De japanse schaaf is net ff wat anders maar in principe hetzelfde. Doordat je de schaaf trekt, dient het contact oppervlak met het hout aan de voorkant groter te zijn. Aan het eind van het hout maak je door het trekken automatisch een opgaande beweging wat deze 'snipe' tegengaat.

Misschien dat iemand met meer ervaring het beter kan uitleggen want ik sta nog in de kinderschoenen mbt schaven.

kootje007
26-07-16, 19:48
Mooie schaaf geworden zeg! Leuk project!

willem1958
27-07-16, 17:16
Zo Bossy, da's een mooie schaaf geworden.
Leuk ook die combinatie van metaal en hout.

BossyRangs
27-07-16, 17:21
Bedankt!

mathieu
27-07-16, 17:46
Dat ging vooruit!
Leuk dat een defect gereedschap toch nog bruikbaar geworden is.

usernaamvergeten
28-07-16, 23:49
Goed gelukt!

BossyRangs
29-07-16, 10:43
Bedankt iedereen!
Mag ik nog eens vragen om te stemmen?
http://www.instructables.com/id/So-You-Dropped-Your-No4-Hand-Plane/

BossyRangs
29-07-16, 13:07
Never mind, denk dat de stemming al afgesloten is ondertussen.