PDA

Bekijk Volledige Versie : 2x FS 1400/2-LR 32 aan elkaar zetten

zzoemie
11-04-16, 22:59
Hallo,
Heeft er iemand en goed en degelijk idee hoe de FS 1400/2-LR 32 het best aan elkaar gezet worden daar deze op de plaats waar ze gekoppeld worden, met de koppelstukken, niet de juiste tussenafstand van 32 hebben wat zeer vervelend is.

Groet
zzoemie

Klaas
12-04-16, 06:01
Ik heb er geen praktische ervaring mee, maar lukt het niet met de aanslagen die bij de LR32 set zitten? Die blokjes met de pennetjes eraan? Anders zou je een blokje moeten maken met 2 gaten waarbij deze hart op hart een afstand hebben van 64mm, daar 2 pennen in en dan aan elkaar.

Verder maakt het ook niet zoveel uit als er 66mm of iets tussen zit, zolang dit maar telkens op dezelfde plek is. Dus als je de linialen niet omdraait en alle panelen en deuren doet zonder de linialen los te halen, dan gaat het prima en sluit alles onderling aan op elkaar.

Huib
12-04-16, 06:41
Op deze manier koppel ik de rails. Wil je precies 32mm dan kan je er iets tussen leggen wat op dikte is gemaakt.

https://www.youtube.com/watch?v=a6F97WFYwkU&ebc=ANyPxKooNrSDGLLIaIFTa0Dnuu qZr7pMDpiQc3--w_XDnUmbUW4P16drO5xefA5n_7ghpAN1X6v6jG26gNLEIMxRLb UdnsjeWA

Toxiq
12-04-16, 07:19
Oef....dat is toch wel slordig van festool....nu is het het ergens wel logisch, 1400/32 komt natuurlijk nooit mooi uit
Voor liniaal FS 1400/lr32 #2 zou dat toch wel een upgrade zijn die op zijn plaats is

zzoemie
12-04-16, 08:02
Ik heb er geen praktische ervaring mee, maar lukt het niet met de aanslagen die bij de LR32 set zitten? Die blokjes met de pennetjes eraan? Anders zou je een blokje moeten maken met 2 gaten waarbij deze hart op hart een afstand hebben van 64mm, daar 2 pennen in en dan aan elkaar.

Verder maakt het ook niet zoveel uit als er 66mm of iets tussen zit, zolang dit maar telkens op dezelfde plek is. Dus als je de linialen niet omdraait en alle panelen en deuren doet zonder de linialen los te halen, dan gaat het prima en sluit alles onderling aan op elkaar.

Wel euh, wat doe je dan met een links - rechts paneel, dan komen de rijen niet meer overeen vanaf een bepaald punt hoor.

Blom3dd
12-04-16, 08:03
tjonge jonge jonge wat een overbodige uitvinding die betterly straight line connector. :confused:

zzoemie
12-04-16, 08:06
Oef....dat is toch wel slordig van festool....nu is het het ergens wel logisch, 1400/32 komt natuurlijk nooit mooi uit
Voor liniaal FS 1400/lr32 #2 zou dat toch wel een upgrade zijn die op zijn plaats is

Volledig mee eens, gezien de kostprijs van de "alu lat met gaten", want eigenlijk komt het hier op neer, zouden ze de upgrade gratis moeten geven,
of een tussenstuk, strookje in dezelfde vorm als de rail, gratis ter beschikking stellen.
Andere en betere oplossing, geleiders maken van 1408 ipv 1400 want 1408 = 44 x 32 en 1400 = 43.75 x 32
Ik vind het een zware fout dat een gekend DUITS bedrijf, met reputatie, zo'n fouten niet opmerkt vooraleer iets in productie gaat.
En als het bedoelt was voor panelen tot 1400mm waarom hebben ze hem dan koppelbaar gemaakt.

bobmartin
12-04-16, 08:17
46787

Dat van die rechts links niet uitkomen die snap ik niet. Kunt u mij helpen?

zzoemie
12-04-16, 08:30
Hoi, Huib, waar heb je die aangekocht?
In Europa?

groet
zzoemie

Athanor
12-04-16, 08:41
Ik heb dat onlangs opgelost met de gewone koppelstukken en daarna met en schuifmaat de afstand goed bepaald. Probleem was wel dat de maat weer veranderde als de rails niet exact in een lijn lagen, ze kunne nl. nog wat verbuigen t.o.v. elkaar. Daardoor moest ik ze bij elke gang weer uitlijnen en extra zekeren met een lijmtang:mad:. Best knullig ja!

Fons

bobmartin
12-04-16, 08:42
46788
Wat doet dat blauwe ding anders, dan dit ding wat Klaas al aangaf.

zzoemie
12-04-16, 09:40
Ik heb dat onlangs opgelost met de gewone koppelstukken en daarna met en schuifmaat de afstand goed bepaald. Probleem was wel dat de maat weer veranderde als de rails niet exact in een lijn lagen, ze kunne nl. nog wat verbuigen t.o.v. elkaar. Daardoor moest ik ze bij elke gang weer uitlijnen en extra zekeren met een lijmtang:mad:. Best knullig ja!

Fons

Fons,
Dat doe ik ook steeds doch telkenmale je ze los maakt moet je de volgende keer steeds diezelfde handeling herbeginnen.
Ik had daarom gedacht om een paar verbinders daarvoor te reserveren en op de verbinders een stuk alu van 2 mm te lijmen van de juiste afmeting zodanig dat de afstand altijd correct is.
Doch secondenlijm tussen alu en gechromeerd metaal dat houdt niet.
Groet
Dirk.

Huib
12-04-16, 10:12
tjonge jonge jonge wat een overbodige uitvinding die betterly straight line connector. :confused:

tjonge,tjonge,tjonge, wat een zinvolle bijdrage.:cool:

Hoi, Huib, waar heb je die aangekocht?
In Europa?

groet
zzoemie

'Oeps', vergeten te vermelden dat ik ongeveer dezelfde werkwijze aanhoud. De in het filmpje gebruikte materialen verschillen. Zelf gebruik ik een zuiver haakse metalen strip en/of een lange waterpas.

zzoemie
12-04-16, 10:22
tjonge,tjonge,tjonge, wat een zinvolle bijdrage.:cool:

'Oeps', vergeten te vermelden dat ik ongeveer dezelfde werkwijze aanhoud. De in het filmpje gebruikte materialen verschillen. Zelf gebruik ik een zuiver haakse metalen strip en/of een lange waterpas.

Die werkwijze gebruik ik ook maar dan met een lange alu lat.

bobmartin
12-04-16, 11:26
U werkt dus niet met dit ding

46791

https://www.festool.nl/Products/Accessoires/Pages/Detail.aspx?pid=496938&name=Gatenrijboorsysteem-LA-LR-32-FS

Klaas
12-04-16, 12:30
46788
Wat doet dat blauwe ding anders, dan dit ding wat Klaas al aangaf.

Dat was inderdaad exact wat ik bedoelde! :)

zzoemie
12-04-16, 13:23
U werkt dus niet met dit ding

46791

https://www.festool.nl/Products/Accessoires/Pages/Detail.aspx?pid=496938&name=Gatenrijboorsysteem-LA-LR-32-FS

Ja toch wel, maar dit is het stuk dat je vooraan op de rail steekt om te calibreren op 16 - 32 mm voor het eerste gat van de gatenrij.
9,5 is voor het boren van de bevestigingen in de panelen zoals rafix voor het monteren en demonteren van de kasten.

Klaas
12-04-16, 13:32
Klopt, maar zoals je op het plaatje kan zien, is hij ook voor het koppelen te gebruiken. Multifunctioneel! :)

(Het plaatje dat ik quotte dus :) )

zzoemie
12-04-16, 13:55
Klopt, maar zoals je op het plaatje kan zien, is hij ook voor het koppelen te gebruiken. Multifunctioneel! :)

(Het plaatje dat ik quotte dus :) )

Inderdaad, maar als je met de afstandshouder de afmeting tussen de twee gekoppelde rails onderling exact juist zet en je hebt niets om in de opening tussen de de twee rails te zetten, dan maak je volgens mij een zeer zwakke verbinding.

Klaas
12-04-16, 14:09
Inderdaad, maar als je met de afstandshouder de afmeting tussen de twee gekoppelde rails onderling exact juist zet en je hebt niets om in de opening tussen de de twee rails te zetten, dan maak je volgens mij een zeer zwakke verbinding.

Volgens mij begrijpen we elkaar niet. :D Als je de rails met de strips koppelt (de lange met 4 potschroeven), dan kan je met het afstandsblokje de naad tussen beide rails bepalen. Dus: strips erin (eenzijdig vastzetten), blokje in de gaten, rij langs de rug van de linialen, strips geheel vastzetten. Klaar!

Dan kan je daarna het blokje weer gebruiken waar 't ook voor bedoeld is, de beginafstand instellen. :)

zzoemie
12-04-16, 15:58
Volgens mij begrijpen we elkaar niet. :D Als je de rails met de strips koppelt (de lange met 4 potschroeven), dan kan je met het afstandsblokje de naad tussen beide rails bepalen. Dus: strips erin (eenzijdig vastzetten), blokje in de gaten, rij langs de rug van de linialen, strips geheel vastzetten. Klaar!

Dan kan je daarna het blokje weer gebruiken waar 't ook voor bedoeld is, de beginafstand instellen. :)

Klaas, ik begrijp je zeer goed, doch het feit dat de rail in het midden open is, omdat je hem op de juiste maat hebt ingesteld met de afstandshouder, maakt hem nog gevoeliger voor uitlijningsfouten.
Je hebt een stuk gedaan, je neemt de rail af en je legt hem op de volgende plaat.
Dan ben je volgens mij verplicht om de uitlijning in de lengte opnieuw te controleren.
De kracht die ontstaat op de alu rail als je hem wegneemt en verplaatst, zal volgens mij niet opgevangen worden door de 8 schroefjes in de verbindingsstukken.

Klaas
12-04-16, 16:08
True, een extra blokje zou dan uitkomst bieden zodat je die erop kan zetten voor het verplaatsen. Dit is overigens wel een inherent iets van 2 rails koppelen bedenk ik me nu, bij de reguliere linialen heb je dit (waarschijnlijk in mindere mate) ook. Al moet ik zeggen dat de 2 verbindingsstukken hun werk goed doen, ik zou het zeker testen als ik jou was.

De enige echte oplossing is dan een FS 2424/2-LR32. Beetje prijzig, maar wel recht. Ook naar verplaatsen.

PBT
12-04-16, 16:11
Daarom heb ik een fs2424/lr32 en mocht ik hem ooit nodig hebben komt er een fs1400/lr32 bij. Tot nu toe alleen nog maar kamerhoge kasten hoeven maken vandaar dat ik de fs1400 nog niet heb

zzoemie
12-04-16, 18:37
Het prijsverschil tussen de twee is echter enorm.
richtprijs FS 2424/2-LR 32 = 311.70 terwijl de richtprijs voor de FS 1400/2-LR 32 = 127.90 is, meer dan het dubbele dus en zelfs mathematisch niet te verantwoorden. 311.70/2424 = 0.1285 per mm terwijl 127.9 / 1400 neer komt op 0.0914 per mm.
Waar zit de logica. De productiekost van een rei van 1400 zal per mm zeker hoger liggen dan de productiekost van een rei van 2424.
En dat allemaal voor een beredeneringsfout van de fabrikant of een opzettelijke fout want een raillengte van 1408 was de oplossing. 1408 is een veelvoud van 32 en 1400 niet.
Schandalig voor een merk dat zo tuk is op prestige.

Klaas
12-04-16, 19:01
Het prijsverschil tussen de twee is echter enorm.
richtprijs FS 2424/2-LR 32 = 311.70 terwijl de richtprijs voor de FS 1400/2-LR 32 = 127.90 is, meer dan het dubbele dus en zelfs mathematisch niet te verantwoorden. 311.70/2424 = 0.1285 per mm terwijl 127.9 / 1400 neer komt op 0.0914 per mm.
Waar zit de logica. De productiekost van een rei van 1400 zal per mm zeker hoger liggen dan de productiekost van een rei van 2424.
En dat allemaal voor een beredeneringsfout van de fabrikant of een opzettelijke fout want een raillengte van 1408 was de oplossing. 1408 is een veelvoud van 32 en 1400 niet.
Schandalig voor een merk dat zo tuk is op prestige.

Ik vermoed dat de filosofie is dat je de korte voor keukenkastjes e.d. gebruikt en dat je wanneer je hoge kasten wil maken, je een FS 2424 koopt. Met dat in het achterhoofd is het koppelen en stellen met het blokje helemaal niet zo gek. Ik ben het overigens wel met je eens dat een 1408 of een 1280 optie beter was geweest. :)

De 2424 is overigens al vanaf 250,- verkrijgbaar en de 1400/2-LR32 vanaf iets meer dan 100,-. Nog steeds een vergelijkbaar verschil, maar een aanzienlijk lage prijs.

zzoemie
12-04-16, 19:26
Klaas, akkoord maar het prijsverschil is gewoon wraakroepend.
Prijs x 2.44 voor lengte x 1.73

Klaas
12-04-16, 19:32
Klaas, akkoord maar het prijsverschil is gewoon wraakroepend.
Prijs x 2.44 voor lengte x 1.73

't Is ook zo met de reguliere lange rails zie ik net, de FS2700/2 kost ook ongeveer €250,-. 't Zal waarschijnlijk komen omdat er aanzienlijk minder van verkocht worden.

zzoemie
12-04-16, 20:11
Inderdaad Klaas, ik hoop echt dat dit op de een of andere manier opgepikt wordt door festool en dat ze hun concept nog eens in vraag durven stellen.
Want volgens mij hebben ze hier, een fameuze fatale blunder geschoten.
Met de gap van 8 mm als je kalibreert met het eindstuk, riskeer je overigens een gat extra te boren als je rijboringen aan het maken bent op automatische piloot. T.t.z., palletje induwen, frees vooruit duwen en bij de volgende stop frees naar beneden duwen en sh.. niet op de juiste plaats. Ik ga die van mij in ieder geval rood kleuren aan de uiteinden, precies om dit te voorkomen en om mijn aandacht hierop te vestigen.

PBT
12-04-16, 20:24
Ik vermoed dat de filosofie is dat je de korte voor keukenkastjes e.d. gebruikt en dat je wanneer je hoge kasten wil maken, je een FS 2424 koopt. Met dat in het achterhoofd is het koppelen en stellen met het blokje helemaal niet zo gek. Ik ben het overigens wel met je eens dat een 1408 of een 1280 optie beter was geweest. :)

De 2424 is overigens al vanaf 250,- verkrijgbaar en de 1400/2-LR32 vanaf iets meer dan 100,-. Nog steeds een vergelijkbaar verschil, maar een aanzienlijk lage prijs.

ik heb er even uit mijn hoofd 195 voor betaald ex btw. in ieder geval niet heel erg veel meer. Dan zit er idd alsnog een groot prijsverschil tussen de 2, en waarschijnlijk is dit voor een hobbytimmerman een beetje overkill om beide rails te moeten kopen.

zzoemie
12-04-16, 20:28
ik heb er even uit mijn hoofd 195 voor betaald ex btw. in ieder geval niet heel erg veel meer. Dan zit er idd alsnog een groot prijsverschil tussen de 2, en waarschijnlijk is dit voor een hobbytimmerman een beetje overkill om beide rails te moeten kopen.

Inderdaad, net wat je zegt en niet te vergeten de plaats om dit op te bergen. 1500 kan overal staan 2424 daarentegen???

WR1944
12-04-16, 20:37
Er zit 9 mm "vlees" tussen het eerste gaatje en de rand van de lineaal. Dus met twee gaatjeslinealen tegen elkaar levert dat een hartafstand van 24 mm op. Dus als je een stripje van 8 mm tussen de linealen stopt en ze met verbinders vastzet ben je klaar. Met een lange waterpas tegen de rug heb je een extra mogelijkheid om de linealen in elkaars verlengde te hebben. Of de linealen tegen elkaar stuiten of een kleine tussenruimte maar voor de stabiliteit niets uit.
Dat teveel gaten boren als je op de auto-pilot zit is zeker niet denkbeeldig. Je kunt een stukje tape plakken waar je moet stoppen. Misschien is het stopje dat je op de rail kunt gebruiken breed genoeg voor de montagetafel van de frees.
http://www.shopfestool.com/festool-limit-stop-ts/?gclid=CjwKEAjwubK4BRC1xczKrZyj3mkSJAC6ntgrBAdfIVL 4ItJf2ZrT1q7LyGJ_FZj2hgy2QroEIyGRqBoCKybw_wcB

zzoemie
12-04-16, 20:45
Er zit 9 mm "vlees" tussen het eerste gaatje en de rand van de lineaal. Dus met twee gaatjeslinealen tegen elkaar levert dat een hartafstand van 24 mm op. Dus als je een stripje van 8 mm tussen de linealen stopt en ze met verbinders vastzet ben je klaar. Met een lange waterpas tegen de rug heb je een extra mogelijkheid om de linealen in elkaars verlengde te hebben. Of de linealen tegen elkaar stuiten of een kleine tussenruimte maar voor de stabiliteit niets uit.
Dat teveel gaten boren als je op de auto-pilot zit is zeker niet denkbeeldig. Je kunt een stukje tape plakken waar je moet stoppen. Misschien is het stopje dat je op de rail kunt gebruiken breed genoeg voor de montagetafel van de frees.
http://www.shopfestool.com/festool-limit-stop-ts/?gclid=CjwKEAjwubK4BRC1xczKrZyj3mkSJAC6ntgrBAdfIVL 4ItJf2ZrT1q7LyGJ_FZj2hgy2QroEIyGRqBoCKybw_wcB

Goed idee, dan moet je wel steeds stoppen en het eindstuk verplaatsen om van de ene rail op de andere te gaan, doch de aandacht wordt getrokken.

trilliwilli
12-04-16, 21:24
En met een setje koppelstrips van Makita zitten de rails aanzienlijk sterker aan elkaar gekoppeld:

http://www.makita.nl/accessoires/zaagmachine-accessoires/diverse-accessoires/geleiderails/

zzoemie
12-04-16, 21:55
En met een setje koppelstrips van Makita zitten de rails aanzienlijk sterker aan elkaar gekoppeld:

http://www.makita.nl/accessoires/zaagmachine-accessoires/diverse-accessoires/geleiderails/

Wiliam, wat is het verschil met de koppelstrips van Festool?

Groet
Zzoemie

WR1944
12-04-16, 22:38
Die koppelstrips van Makita zijn aanmerkelijk langer. Daardoor zit er minder beweging in als die in de groeven worden geschoven mits ze natuurlijk strak passen.
Ik denk er over om ze voor m'n Festool rails te bestellen. Voor $24 kun je niet zonder zitten.

Bert Vanderveen
12-04-16, 22:54
Het is simpel: je koppelt geen twee rails aaneen als je een langere rail kunt gebruiken. Dat die wat dineros kost? Zo gaat dat nu eenmaal.\

BTW Als 'amateur' kun je altijd nog je eigen rig maken. Heb ik ook gedaan met een plaatje acryl en precies uittekenen. Die boeken flikkeren echt niet avn de plank als je een halve mm ernaast zit met de plankdragers.

fantic
12-04-16, 23:02
Plus dat de makita strips uit 2 delen bestaan die door de boutje uit elkaar worden gedrukt, terwijl bij de Festool de boutjes direct in de liniaal drukken.
Links Makita en rechts Festool
46826

Ik zeg er wel bij dat ik zelf alleen de Makita heb maar dit had ik een keer in een review gelezen dat men dit toch een verbeterpunt vond voor Festool.

WR1944
13-04-16, 01:24
Plus dat de makita strips uit 2 delen bestaan die door de boutje uit elkaar worden gedrukt, terwijl bij de Festool de boutjes direct in de liniaal drukken.
46826

Ik zeg er wel bij dat ik zelf alleen de Makita heb maar dit had ik een keer in een review gelezen dat men dit toch een verbeterpunt vond voor Festool.

Dat is voor mij een goed genoeg argument. Ik ga ze bestellen. Bedankt voor dat laatste zetje. ;)

zzoemie
13-04-16, 05:48
Het is simpel: je koppelt geen twee rails aaneen als je een langere rail kunt gebruiken. Dat die wat dineros kost? Zo gaat dat nu eenmaal.\

BTW Als 'amateur' kun je altijd nog je eigen rig maken. Heb ik ook gedaan met een plaatje acryl en precies uittekenen. Die boeken flikkeren echt niet avn de plank als je een halve mm ernaast zit met de plankdragers.

Waar slaat dit nu weer op?

zzoemie
13-04-16, 08:57
46826

Hallo, over welk stuknummer van makita praten we hier?
Ik vind 2 soorten, P-20177 en P-45777.
Welke van de 2 is de correcte?

Groet
zzoemie

Sang
13-04-16, 10:01
Ik werd nieuwsgierig en heb even gekeken bij mijn Bosch FSN gaatjes rails.
Bij de bosch / mafell kan je wel 2 rails naast elkaar leggen. Het eerste en laatste gaatje zit dan 32mm HoH uit elkaar.
De rails is trouwens geschikt voor Festool bovenfrezen. helaas niet voor invalzagen.

zzoemie
13-04-16, 10:46
Ik werd nieuwsgierig en heb even gekeken bij mijn Bosch FSN gaatjes rails.
Bij de bosch / mafell kan je wel 2 rails naast elkaar leggen. Het eerste en laatste gaatje zit dan 32mm HoH uit elkaar.
De rails is trouwens geschikt voor Festool bovenfrezen. helaas niet voor invalzagen.

Leuk om weten.
Blijkbaar zijn zij vooruitziend geweest, en Festool niet.
Ik kan echter moeilijk mijn geleiders aan de kant leggen en nieuwe kopen juist daarom.

Spaander
13-04-16, 14:24
Ik zit zo ff mee te lezen en dacht waarom zagen jullie niet van één liniaal een stukje af.
Als ik goed gerekend heb volgens de opgave van WR1944 moet dat stukje dat eraf moet 23mm zijn.
Ik ga ervan uit dat de gaatjes 5mm zijn?
Mvg,:).

Toxiq
13-04-16, 15:07
Ik zit zo ff mee te lezen en dacht waarom zagen jullie niet van één liniaal een stukje af..

Waarom moet ik nou ineens hier aan denken :D

https://www.youtube.com/watch?v=t1lMZ9c7HlU

jaap
14-04-16, 14:23
Ik snap het probleem niet helemaal. Je boort de gaatjes voor de montage van de kast, dus de panelen liggen plat. Dan kun je de rail toch prima doorschuiven, dat doe ik met de invalzaag ook wel eens. In neem ook aan dat het in kasten gedaan wordt die deuren hebben, want in een open kast is het geen gezicht.

jaap

WR1944
14-04-16, 16:57
Leuk om weten.
Blijkbaar zijn zij vooruitziend geweest, en Festool niet.
Ik kan echter moeilijk mijn geleiders aan de kant leggen en nieuwe kopen juist daarom.

In de techniek staat dit fenomeen als het effect van de remmende voorsprong. Degene die voor het eerst uitkomt met een goed idee krijgt natuurlijk navolgers die op het origineel voortborduren. En natuurlijk kleine tekortkomingen verhelpen. Zoals daar is de lip van Makita aan de rails tegen het kantelen van de zaag en dan de mogelijkheid van Bosch en Mafell om twee rails tegen elkaar aan te kunnen schuiven met gelijkblijvende gatenafstanden. Dan staat degene die als eerste komt met een nieuw en goed idee te boek als een stumper omdat met die tekortkomingen in eerste instantie geen rekening is gehouden.

WR1944
14-04-16, 17:03
Ik snap het probleem niet helemaal. Je boort de gaatjes voor de montage van de kast, dus de panelen liggen plat. Dan kun je de rail toch prima doorschuiven, dat doe ik met de invalzaag ook wel eens. In neem ook aan dat het in kasten gedaan wordt die deuren hebben, want in een open kast is het geen gezicht.

jaap

De gaatjesrail doorschuiven is een vrij ingewikkelde manoevre. De gaatjes worden gebruikt als indexering voor de bovenfrees. Als je de rail wilt verschuiven zul je dat langs een vastgeklemde rail moet doen om uitgelijnd te blijven en zul je de frees met het bitje in een reeds geboord gat moeten houden om op de nieuwe plaats weer het registerpennetje in de rails te laten vallen.
Met gaatjes in open kasten heeft IKEA in ieder geval geen probleem. Het staat misschien niet sjiek maar als je een plank in een open kast wilt kunnen verzetten is een rijtje gaten wel zo prettig.

trilliwilli
14-04-16, 19:02

Groet
zzoemie

Het ene betreft 1 koppelstrip, de andere 2 strips. Voor de FS/2 rails heb je er twee nodig, de oude FS rails maar 1. Het is ook handig als je 1 strip kwijt raakt, dat je er niet gelijk twee hoeft te kopen. Het verschil zie je ook aan de prijs;)

fantic
14-04-16, 19:17

Groet
zzoemie

de P-45777 zie deze foto 46891
Hoewel.... deze set staat bij Makita niet meer op de site wel de 20177 en bij gereedschapscentrum staat weer deze foto voor de p20177:
46892
Dus beide zouden goed zijn.

WR1944
19-04-16, 15:54
Ik heb die koppelstrip van Makita binnen gekregen. De afbeeldingen van Home Depot waren in eerste instantie wat misleidend want je ziet twee strippen en wat stelschroefjes. De strip bestaat echter uit twee losse strips, een dikke en een dunne. De dikke strip is langer en heeft aan elk einde een kleine uitstulping. De dunne strip past hier tussen en in de gleuf van de rails kan die strip geen kant meer op. Met de stelschroefjes druk je beide strippen uit elkaar en zet je ze klem. Er komen geen beschadigingen meer aan de rals door de stelschroefjes van het Festool systeem. En ik heb de indruk dat ook door de grotere lengte het meer stabiel is. Ik merkte het al voordat ik de schroefjes aan draaide.
Een enkele koppelstrip bij Festool kost $18 en die van Makits $24. Ondanks het prijsverscil vind ik het de moeite waard en bestel er nog een setje bij.

zzoemie
20-04-16, 11:56
Ik heb die koppelstrip van Makita binnen gekregen. De afbeeldingen van Home Depot waren in eerste instantie wat misleidend want je ziet twee strippen en wat stelschroefjes. De strip bestaat echter uit twee losse strips, een dikke en een dunne. De dikke strip is langer en heeft aan elk einde een kleine uitstulping. De dunne strip past hier tussen en in de gleuf van de rails kan die strip geen kant meer op. Met de stelschroefjes druk je beide strippen uit elkaar en zet je ze klem. Er komen geen beschadigingen meer aan de rals door de stelschroefjes van het Festool systeem. En ik heb de indruk dat ook door de grotere lengte het meer stabiel is. Ik merkte het al voordat ik de schroefjes aan draaide.
Een enkele koppelstrip bij Festool kost $18 en die van Makits $24. Ondanks het prijsverscil vind ik het de moeite waard en bestel er nog een setje bij.

Heb jij ze gemonteerd op de festool geleiderails?
En passen ze zoals het hoort.

groet
Dirk

- - - Updated - - -

De gaatjesrail doorschuiven is een vrij ingewikkelde manoevre. De gaatjes worden gebruikt als indexering voor de bovenfrees. Als je de rail wilt verschuiven zul je dat langs een vastgeklemde rail moet doen om uitgelijnd te blijven en zul je de frees met het bitje in een reeds geboord gat moeten houden om op de nieuwe plaats weer het registerpennetje in de rails te laten vallen.
Met gaatjes in open kasten heeft IKEA in ieder geval geen probleem. Het staat misschien niet sjiek maar als je een plank in een open kast wilt kunnen verzetten is een rijtje gaten wel zo prettig.

Inderdaad

- - - Updated - - -

de P-45777 zie deze foto 46891
Hoewel.... deze set staat bij Makita niet meer op de site wel de 20177 en bij gereedschapscentrum staat weer deze foto voor de p20177:
46892
Dus beide zouden goed zijn.

Hartelijk dank.

WR1944
20-04-16, 16:54
De Makita koppelstrip past perfect en zelfs iets beter dan het origineel van Festool.

Feday
17-01-17, 20:58
Waarom legt niemand eigenlijk een normale rails onder de kolomboor en jast er zelf gaatjes in? Een keer goed pielen en je hebt precies wat je wil met 32mm hart op hart.

Alternatief 2: koop er een met gaatjes en al en kort hem een pietsje in zodat het wel uit komt?