PDA

Bekijk Volledige Versie : plug It Festool, maar dan anders

jelmer
28-12-15, 21:40
Ik heb een starmix afzuiger voor mijn elektrische apparaten. Ik heb deze via een lange slang aan mijn machines zitten. Omdat de slang langer is dan de meeste stroomkabels die aan mijn machines zitten, kon ik niet altijd de functie gebruiken dat mijn stofzuiger aangaat als ik de machine gebruik omdat mijn machine in een stopcontact zit ipv de stofzuiger. Nu heeft festool hier een mooi systeem voor met een stroomkabel die door de slang loopt. In je machine pluggen, slang aansluiten, en gaan...
ik heb me hier wat in zitten verdiepen, en wilde ook zoiets. Maar een losse plug van festool kost zo'n 20 euro (uit mijn hoofd) en voor 10 machines word dat prijzig. Ik heb naar alternatieven gezocht en gevonden. Neutrik powercon true1 connectors. http://www.neutrik.us/en-us/industrial/powercon/powercon-true1-cable-connectors/
Ze kosten ong. 6 en 7 euro per stuk voor mannentjes en vrouwtjes. Ze zijn erg makkelijk te koppelen en ontkoppelen. Ook waneer de stroom er nog op staat.
Ik heb nu al aan een aantal machines de koppeling gemaakt, en een losse kabel komt aan mijn stofzuigerslang vast dmv een sleeve.

Ik zal dmv fotos mijn verhaal verduidelijken,

Links het mannetje, rechts het vrouwtje
40546

Kabel er toch maar af
40547

aansluiten
40548

Klaar voor gebruik
40549

aan de slang. Nog zonder sleeve, die komt hopelijk morgen.
40550

Al een gedeelte van de machines aangepast
40551

En een hoop kabels over. Scheelt ook weer ruimte in de systainers.
40552

Ik denk dat dit systeem mij goed zal bevallen. Het is iig een stuk makkelijker voor mij om mee te werken.

CaPo70
28-12-15, 22:09
Ik weet het niet hoor...

matrex-online
28-12-15, 22:13
leuk alternatief. Ik moet ook nog een paar machines voorzien van festoolaansluiting...

CaPo70
28-12-15, 22:13
Neutrik is trouwens wel een bewezen merk ....

houtenklaas
28-12-15, 22:14
Beetje vreemde en inhoudsloze reactie CaPo70. Verklaar je nader?

houtenklaas
28-12-15, 22:20
Met 20A capaciteit ook geschikt voor al onze apparaten.

jelmer
28-12-15, 22:27
Ze worden veel gebruikt in licht en geluid. De stekkers zijn trouwens ook nog stofdicht.

trilliwilli
28-12-15, 22:28
Stekkers kleuren mooi bij je machines:D.

Neutrik stekkers zijn meest gebruikt bij professionele audio, dus kwaliteit zit wel goed.
Deze stekkers kunnen bovendien gekoppeld en ontkoppeld worden met de spanning er op, ook fijn.
Ik zou zo'n modificatie wel doen nadat je garantie voorbij is, want het is een wijziging aan de machine waarbij de garantie vervalt.

CaPo70
28-12-15, 22:29
Daar ken ik ze ook van ... Audio..

Mr. Yellow
28-12-15, 22:54
Grappig. Ik heb daar pas m'n stofzuiger mee uitgerust. Word veel gebruikt. Genoeg over te vinden of de Festool Ownersgroup en eerder ook op de Mafell Ownersgroup (maar die is verwijderd omdat ze daar niet achter het modificeren van Mafell machines staan, ofzoiets)

Je zou ook nog kunnen overwegen om i.p.v. de stekkers, inbouwconnectoren te gebruiken. Dat vergt wel extra werkt en dan kan je garantie wel helemaal vergeten ;)
(en moet ook passen natuurlijk)

http://d.pr/i/101je+

Daarna het kapje aangepast en nieuwe wielen :P

http://d.pr/i/1a5WT+

Gedaan omdat er geen fatsoenlijke opbergmethode is. Nou ja, die is er wel, maar ik vond het niets.
Heb er een accessoire bijgekocht zodat je er een (of meerdere) T-Stak koffers van DeWALT op kan klikken. En daar berg ik de slang + snoer en wat adapters in op.

jelmer
28-12-15, 23:44
Netjes gedaan met de inbouwconnector. Bij mijn stofzuiger vind ik dat niet nodig. Daar gebruik ik de normale stekker. Mijn stofzuiger blijft toch altijd op dezelfde plaats staan.

houtenklaas
28-12-15, 23:46
@CaPo70 Er komt iemand met een leuke oplossing, en het enige wat je weet op te merken is 'ik weet het niet hoor'.

Ik vind jouw reactie behoorlijk respectloos naar de Topicstarter. Die zoekt iets goed uit en komt met een leuke, maar vooral deugdelijke oplossing.

Dan vraag ik je om je nader te verklaren en dan ben jij 'er klaar mee'. Beetje jammer. De sfeer op het forum is uitstekend. Beetje jammer dat jij dat met dit soort lege en loze opmerkingen moet verzieken. Misschien een volgende keer even (net als ik deed) de informatie over de oplossing opzoeken en dan met een fatsoenlijke inhoudelijke opmerking komen.

Het enige wat ik na 3 berichten van jou weet is dat:
1. Je het niet weet
2. Je het merk een bewezen merk vind (op grond waarvan?)
3. Dat je het merk kent uit de audio wereld.

Als je informatiedichtheid zo blijft ben je ook senior member voor je het weet, ik meen dat je dat al bent na 100 berichten. Nog 64 te gaan voor je.

kitt1977
28-12-15, 23:54
Ik vind het goed gevonden .. ken het merk neutrik ook goed .. heb al wat XLR's gebruikt voor audio maar ook voor dc voeding .De vraag die ik me ook stel. Ik zou wss nie zomaar al mijn kabels doorknippen . Langs de andere kant zoals de TS het gedaan heeft kan je de originele kabel er nog terug aan doen ook volgens mij . ( handig vooor garantie of als je een toestel van de hand wil doen ) .Vermoed dat de TS ook wel een paar stroomkabels los voorzien heeft van zo een strekker ..tenzij hij die slang altijd mee neemt met die kabel aan :-)PS : ben blijkbaar ook senior member lol .. en ik kom hier nog maar enkele maanden ofzo ..btw bij farnel zijn die toch bijna 13-14 euri zonder btw .. benieuwd waar hij ze koopt ..http://be.farnell.com/neutrik/nac3fx-w/socket-powercon-true1/dp/1961424?ost=NAC3FX-W&selectedCategoryId=&categoryName=Alle+categorie%C3%ABn&categoryNameResp=Alle+categorie%C3%ABn

Wim Kluck
29-12-15, 00:00
Laten we ophouden met negatief te zijn. Je mag toch zeggen dat je het niet mooi vind. Ik vind het goed gevonden maar niet mooi. Hoeft ook niet als het maar functioneel is. Mijn eerste gedachte was kan dit het vermogen aan. Ik weet dat festool in het begin problemen hiermee had. 20a is voor mijn genoeg.
ik zou zeggen goed gevonden oplossing die waardevol kan zijn. Bedankt.

jelmer
29-12-15, 00:01
Ik vind het goed gevonden .. ken het merk neutrik ook goed .. heb al wat XLR's gebruikt voor audio maar ook voor dc voeding .De vraag die ik me ook stel. Ik zou wss nie zomaar al mijn kabels doorknippen . Langs de andere kant zoals de TS het gedaan heeft kan je de originele kabel er nog terug aan doen ook volgens mij . ( handig vooor garantie of als je een toestel van de hand wil doen ) .Vermoed dat de TS ook wel een paar stroomkabels los voorzien heeft van zo een strekker ..tenzij hij die slang altijd mee neemt met die kabel aan :-)PS : ben blijkbaar ook senior member lol .. en ik kom hier nog maar enkele maanden ofzo ..

Garantie heb ik niet meer op de machines die ik veranderd heb, maar toch een goed punt inderdaad!

Ik heb ook 2 losse kabels voorzien van een neutrik stekker. Dan kan ik de machine ook zonder stofzuiger gebruiken. En 1 kabel past nu op alle machines ;)

kitt1977
29-12-15, 00:12
Garantie heb ik niet meer op de machines die ik veranderd heb, maar toch een goed punt inderdaad! Ik heb ook 2 losse kabels voorzien van een neutrik stekker. Dan kan ik de machine ook zonder stofzuiger gebruiken. En 1 kabel past nu op alle machines ;)je haalt ze wss bij bax http://www.bax-shop.nl/stekkers/neutrik-nac3fx-w-powercon-true-1-kabeldeel-female

jelmer
29-12-15, 00:15
Klopt. Ik had ze ook bij conrad gezien, maar daar zijn ze aanzienlijk duurder.

Pine
29-12-15, 00:30
Blijft de stekker dan niet constant achter je materiaal hangen ?
Mijn collega heeft een oude invakzaag van festool opgestuurd na een kabelbreuk en daar hadden ze ook een losse connector opgezet 20 cm van de machine daarna hoorde ik hem alleen maar over klagen
Hoop dat het voor jouw beter uitpakt

jelmer
29-12-15, 01:02
De tijd zal het leren. Ik verwacht niet dat het blijft haken omdat de stekker aan de afzuigslang vast zit en er dus niet los bij bungelt. Ik heb een sleeve voor de slang en kabel hier besteld.
http://www.techflex.nl/algemeen-flexo-pet-c-41_46.html

kitt1977
29-12-15, 01:46
De tijd zal het leren. Ik verwacht niet dat het blijft haken omdat de stekker aan de afzuigslang vast zit en er dus niet los bij bungelt. Ik heb een sleeve voor de slang en kabel hier besteld. http://www.techflex.nl/algemeen-flexo-pet-c-41_46.htmlgraag wat plaatjes als je die hebt :)

MasaveHout
29-12-15, 07:31
Ik wist dat festool dit systeem had (heb namelijk zelf ook een machine met dit systeem). Persoonlijk ben ik hier geen fan van. Ik kan me echter voorstellen dat voor de vakman-op-locatie dit perfect is. Goed gevonden !!

mathieu
29-12-15, 07:50
Dit is een mooie oplossing, maar als je Festool machines hebt zit je met twee systemen die niet compactibel zijn.
Je kan het draaien en keren hoe je wil, maar een machine zonder snoer wisselen of opbergen is verdraaid handig.
Bovendien verminderd het risico op storingen behoorlijk omdat kabelbreuk veel minder gaat optreden (door te kort plooien in de opbergkoffer).
Maar nu is mijn vraag: zijn die plug-it stekkers uniek voor Festool, of zijn deze ook van een andere (originele) fabrikant verkrijgbaar?

handig18
29-12-15, 07:55
Als ik na de gegevens kijk bij de aanbieden zie ik een max stroomsterkte van 16ampere en geen 20.
Denk er wel aan dat je rekening moet houden met de aanloopstroom van sommige machines.
Deze kan soms aanzienlijk hoger zijn.
Ik weet niet of ze hier tegen bestand zijn.

Ronald L.
29-12-15, 09:54
Slimme oplossing, en beter betaalbaar als de festool variant.
Ter info: 16 Ampere is voldoende, in Nederland zijn de zekeringen voor 230 volt max 16 A.
Smeltpatronen kunnen korstondig meer hebben, de automaten kunnen er wat minder goed tegen.

trilliwilli
29-12-15, 10:19
Die 16 ampre is zoals bij alles met een veiligheidsmarge ontworpen. Aanloopstroom duurt ook meestal maar een paar seconden, daarin rook je echt zo'n stekker niet weg.

Voor zekerautomaten kun je zogenaamde C karakteristiek nemen. Die reageren trager.

matrex-online
29-12-15, 10:24
Ik vind het altijd leuk om mijn tools te verbereren. Dit kan voor mensen een goed alternatief zijn. Goed gevonden!

Bijtel
29-12-15, 11:09
Ik heb er ook wel eens last van dat het snoer aan het apparaat korter is dan de slang van de stofzuiger. Ik doe er dan gewoon een verlengsnoer tussen. Daar sluit ik dan meerdere apparaten op aan. Je hoeft dan alleen de slang te wisselen. De stofzuiger gaat bij elk apparaat aan.

40557

neel
29-12-15, 11:44
Ik gebruik de Festool Plug-it stekkers ook en heb enkele andere merken machines ook voorzien van de verloopstekkers.
Maar zoals eerder genoemd vormen beide stekkers nogal een blok en blijven continu ergens achter haken en de machine worden ook zwaarder aan het uiteinde bij verticaal werken.
Hetzelfde gebeurt met de ribbel zuigslangen die ik daarom allen heb voorzien van de nylon hoezen van TechFlex.

Festool voert de zwaardere machines dan ook niet uit met een Plug-it stekker omwille van de stroomdoorvoer (o.a. OF 2200, HK 85, Kapex).
Ik heb ook wel eens een systainer meegenomen naar een klus en daar bleek achteraf geen los snoer in te zitten en dan sta je daar met je mooie machine.
Sindsdien heb ik maar een aantal losse snoeren in de bus gelegd.

Sang
29-12-15, 12:14
Eigenlijk zou er een systeem moeten zijn dat de stroom via de stofzuiger aansluiting loopt :D
Dat zou helemaal makkelijk zijn

neel
29-12-15, 12:23
Zoals deze versies van Festool, de oude en nieuwe voorzien van een hoes met rits.
https://www.baptist.nl/uploads/images/producten/prod1_8869.jpghttp://www.gereedschappro.nl/img/896ec41c-a0c9-4157-bf41-1f42d0f1d9b5/cleantec-afzuigslang-plug-it-d27-en-d32-22x3-5-as-gq-nvf.jpg?w=500&h=500&q=70

jelmer
30-12-15, 21:55
graag wat plaatjes als je die hebt*

Bij deze. Gisteren de sleeve thuis gekregen en vandaag erom gezet. De stroomkabel zit nu de samen met de slang in de sleeve. Ik heb vandaag het geheel al merrdere malen gebruikt en het gaat prima. De slang is iets stugger geworden, maar nog steeds goed flexibel om vrijlijk te bewegen.
Ik ben tot nu toe nog nergens achter blijven haken. Dit komt misschien ook omdat mijn slang via het plafond loopt en dus niet snel over het werkstuk gaat slepen. Als ik de slang over de vloer had lopen, dan was dat veel eerder gebeurd.
Ik zal alleen bij een aantal machines de stekker wat dichter bij de machine plaatsen omdat er nu soms een kleine lus in zit. Niet ergerlijk, maar toch...

Plaatjes om het duidelijk te maken.

40678

40679

40680

en de losse kabel met connector die ik gebruik als ik een machine moet gebruiken waar de stofzuiger niet is.
40681

jelmer
30-12-15, 21:59
Zoals deze versies van Festool, de oude en nieuwe voorzien van een hoes met rits

Het schijnt dat de festoolslangen waar de kabel door de slang lopen voor schuren wel geschikt zijn, maar voor bijv een schaaf snel verstopt raken.

Pine
30-12-15, 22:08
Op deze manier omzeil je ook het probleem van vast blijven haken achter het materiaal
Netjes opgelost !

CaPo70
30-12-15, 22:13
Was te snel met mijn reactie, ziet er zeer goed uit !

mdamsma
30-12-15, 23:24
Jelmer
ziet er goed uit !!

welke diameter heb je precies besteld?

Menno

Pel
30-12-15, 23:33
Mooi systeem uit gevogeld Jelmer.

Groet Pel.

jjjlll
31-12-15, 00:27
Jelmer,

ik wil je complimenteren met je oplossing:
1. Hij is in verhouding betaalbaar, nooit weg in deze tijd
2. Die pluggen zijn werkelijk goed, als ik de specs zo zie.
3. Je oplossing is makkelijk te implementeren.

Ik zie graag meer van dit soort oplossingen / ideen, dus wie nog een idee heeft, en twijfelt om dit op het forum te publiceren,
ga je gang, publiceer het, de forumleden zullen je dankbaar zijn.

jelmer
31-12-15, 01:13
Jelmer
ziet er goed uit !!

welke diameter heb je precies besteld?

Menno

Via Neel hier op het forum kwam ik bij onderstaande site terecht. Ik heb een starmix stofzuiger met een slang van 44mm. Ik heb de sleeve van 44,5mm besteld. Deze kan uitrekken tot bijna 7 cm. Met de stroomkabel erbij door past het perfect. Zoals ik zei, de slang is iets stugger, maar nog prima mee te werken.

http://www.techflex.nl/algemeen-flexo-pet-c-41_46.html

@jjjlll

bedankt voor de lovende woorden. Ik ben ook erg blij met het systeem zoals ik het nu heb, ik hoop dat anderen er ook wat aan hebben, of juist denken, dit kan ng beter/anders wat voor hun situatie geschikt is.

kitt1977
31-12-15, 01:35
Ziet er goed uit ! Mss moet ik maar es zelf een "home made festoolslang" maken met plugit op mijn starmix ... vandaag gevloekt met de kabel en de slang op de ts55 ..Ik heb de rode en grijze slang op starmix vermoed 50mm .

jaap
31-12-15, 09:21
Mooie oplossing! Die sleeve is zeker handig, ook om van een Festool slang en snoer een handige eenheid te maken!

jaap

jelmer
31-12-15, 09:25
Ze zijn er zelfs in een festoolachtig kleurtje te krijgen om het compleet te maken.;)

jelmer
31-12-15, 09:57
Ziet er goed uit ! Mss moet ik maar es zelf een "home made festoolslang" maken met plugit op mijn starmix ... vandaag gevloekt met de kabel en de slang op de ts55 ..Ik heb de rode en grijze slang op starmix vermoed 50mm .

De grijze slang van starmix is 46mm. Ik neem aan dat de rode dat ook is.

janfest
02-01-18, 14:10
heb tijdens m'n vakantie een poging te doen om zo'n festool afzuigslang in zo'n flex netje te plaatsen. Probleem is dat - door de niet stijfheid van het netje - de slang blijft haperen tijdens het inschuiven van deze in het 'netje'. enige tips hoe ik het best de festool plug-it + slang in het net plaats ?

FredR
02-01-18, 14:40
Uiteindes vast tapen en dan de sleeve eromheen schuiven?

Fred

jelmer
02-01-18, 16:08
Stukje voor stukje. Niet meteen de hele slang en kabel erin willen duwen. Slang steeds een stukje opschuiven. Ik had het in 5 minuten klaar.

Misschien de kabel met tape aan de slang vastmaken op een paar punten. Dan kan je ze beide tegelijk doen.

berrybonzo
02-01-18, 18:57
Super handig!

Ik was laatst ook eens aan het kijken naar een manier en vond van deze slang klemmen, of zou dit minder goed werken als een sleeve?
72003

jelmer
02-01-18, 22:33
Het voordeel van een sleeve ten opzichte van de clips, is dat je bij een sleeve minder achter spul blijft hangen met de slang. Ik heb zulke clips ook gehad, maar vond het niet practisch werken. Vaak ging de kabel los van de clip, of ik bleef ergens achter hangen.
Bij een sleeve, zit de kabel er bij in, dus word het n geheel.

jelmer
02-01-18, 22:34
verwijderd wegens dubbelpost..