PDA

Bekijk Volledige Versie : grote hobby schuur in een kleine tuin.

evs
21-06-15, 16:22
Ik wil een nieuwe hobby schuur gaan bouwen. Hoofdzakkelijk om daar een Hammer B3, AF12 en A31 neer te zetten maar daarnaast ook nog 2 fietsen en de nodige andere rommel.
Nu heb ik een kleine tuin van van 4.5x7.5M waarbij de laatste meter, recht van overpad heeft. Nu wil ik een zo'n slim/handig mogelijke schuur maken die optimaal gebruik maakt van de beschikbare ruimte. Maar wel zo dat de tuin functie behouden blijft. En ik hoop dat jullie nog goede ideeen hebben.

Impressie van het ontwerp.

32237
32238
32239
32240

- In het midden van mijn tuin komt op ca 200cm hoogt een metalen balk waar ik een luifel op kan zetten en als ik zou willen zou ik daarmee mijn hele tuin kunnen overkappen.
- Boven de deur zit rondom een plank zodat je daar dozen op kan zetten.
- Fundering wordt met vorstrand. Bouw wordt houtskellet: 9mm underlayment, 69x44 balk met daarin 60mm PIR en als buitenlaag Fermacell HD.
- Electrische vloerverwarming tegen vorst en vocht.
- Deuren zijn 210x80 cm.
- De brede opening is naar mijn tuin. De kleine is naar het recht van overpad.

Ik hoor graag slimme ideeen.

MarcelG
21-06-15, 16:47
Dat is een aardige uitdaging...tuin is 4,5X7,5 en hobbyruimte wordt 4,5X2,3 (met uitbouw naar 4,5X5?). Dan heb je denk ik al een goed begin, alleen in de winter wil je je uitbouw beter dicht hebben?

Kan je en/of wil je de hoogte in of misschien een kelderachtige oplossing?

evs
21-06-15, 17:22
Dat is een aardige uitdaging...tuin is 4,5X7,5 en hobbyruimte wordt 4,5X2,3 (met uitbouw naar 4,5X5?). Dan heb je denk ik al een goed begin, alleen in de winter wil je je uitbouw beter dicht hebben?

Kan je en/of wil je de hoogte in of misschien een kelderachtige oplossing?

Een kelder oplossing is lastig, het is rondom behoorlijk bebouwd en kan er niet met grote machines komen. Ik denk dat het in de winter te koud is maar in het voor en najaar zat ik te denken aan tentdoek om het helemaal dicht te krijgen.

Jurriaan
21-06-15, 18:42
En hoe denk je dat je buren om gaan met het geluid dat al die mooie apparaten produceren?
Zeker als de uitbouw open staat?

Ik ken het probleem, en ben blij dat ik toen kon verhuizen....

Bijtel
22-06-15, 12:17
Zou nooit een ontwerp maken waarbij de deuren open moeten staan om goed te kunnen werken. Als de schuur eigenlijk te klein is, kan je beter ergens iets huren.

Denk er ook aan dat het volledig overkappen van je tuin (in NL) altijd vergunningplichtig is en meestal niet mag. Het maakt daarbij niet uit dat je het verwijderbaar is. Bij de meeste gemeentes is 50% het max.

Denk bij die grote deuren aan de inbraakwerendheid. En bij de dichte schuur aan daglicht.

evs
22-06-15, 14:07
Zou nooit een ontwerp maken waarbij de deuren open moeten staan om goed te kunnen werken. Als de schuur eigenlijk te klein is, kan je beter ergens iets huren.

Denk er ook aan dat het volledig overkappen van je tuin (in NL) altijd vergunningplichtig is en meestal niet mag. Het maakt daarbij niet uit dat je het verwijderbaar is. Bij de meeste gemeentes is 50% het max.

Denk bij die grote deuren aan de inbraakwerendheid. En bij de dichte schuur aan daglicht.

Om jullie een idee te geven. Een vergelijkbaar huis met een grotere tuin is ca 2x zo duur als mijn huidige woning, ik moet in een duurdere wijk gaan wonen. Ik heb ook gekeken naar de mogelijkheden van het huren van een schuur maar dan moet je aan 750 - 1000 euro in de maand denken of een schuur huren heeeeel veel uit de stad huren. Dat is ook niet functoneel. Daarom deze oplossing.

Athanor
22-06-15, 14:51
Ik zou me niet direct laten ontmoedigen en kijken wat binnen de mogelijkheden en wensen ligt. Als je nu als het ware twee open dozen maakt, waarbij de ene iets kleiner is dan de andere en die in zijn geheel er uitschuift. Bijvoorbeeld door die kleine doos op wielen er uit te rijden in een U-profiel, die je op een vorstvrij gestorte betonrand hebt bevestigd? Dan hou je een dichte werkplaats waar je hooguit na het uitschuiven nog iets extra's aan geluidsisolatie moet doen…. ik hoop dat je me wat kunt volgen:rolleyes:

Fons

houtenklaas
22-06-15, 15:04
Mooi idee Fons, zoiets als de uitschuifbare campers die kermisexploitanten gebruiken.

golddigger
22-06-15, 15:07
Mischien is meer handgereedschap gebruiken een oplossing? Vereist minder ruimte, goedkoper en geeft minder lawaai. Nadeel is dat het vaak trager is.
De kans dat de buren met een schuin oog gaan kijken is best groot. Als er eenmaal geklaagd word is dat vaak na X maanden ''overlast''.

Donvh
22-06-15, 15:57
Een kelder oplossing is lastig, het is rondom behoorlijk bebouwd en kan er niet met grote machines komen. Ik denk dat het in de winter te koud is maar in het voor en najaar zat ik te denken aan tentdoek om het helemaal dicht te krijgen.
De kelder oplossing is een goed alternatief en er is voldoende (klein) funderingsmaterieel om dit te realiseren. Deze kunnen door het huis gaan of eroverheen gehesen worden. Denk alleen niet dat dit de goedkoopste oplossing is.

Als je deze optie verder wilt onderzoeken kan ik je wel op gang helpen.

evs
22-06-15, 16:46
De kelder oplossing is een goed alternatief en er is voldoende (klein) funderingsmaterieel om dit te realiseren. Deze kunnen door het huis gaan of eroverheen gehesen worden. Denk alleen niet dat dit de goedkoopste oplossing is.

Als je deze optie verder wilt onderzoeken kan ik je wel op gang helpen.

een kelder zou wellicht een alternatief zijn. Alleen denk ik dat het wel echt heeel veel geld gaat kosten. ik denk zo meer dan 50k. Dat is wel heel veel geld voor een hobby schuur. Maar wellicht is het, het uitzoeken waard.

Athanor
22-06-15, 18:27
Mooi idee Fons, zoiets als de uitschuifbare campers die kermisexploitanten gebruiken.

Ja inderdaad, in die richting zit ik te denken:)

Ronald L.
22-06-15, 18:27
Prefab kelders worden duur als er een 500 tons kraan moet komen om deze plaatsen, een alternatief zou een afzinkkelder kunnen zijn, evt ter plaatse gestort. Deze kan op de belending ingegraven worden zonder talud of damwand.

Donvh
22-06-15, 19:25
een kelder zou wellicht een alternatief zijn. Alleen denk ik dat het wel echt heeel veel geld gaat kosten. ik denk zo meer dan 50k. Dat is wel heel veel geld voor een hobby schuur. Maar wellicht is het, het uitzoeken waard.
Maar wanneer je de kelder kunt verbinden met je huis heb je een multifunctionele ruimte gecreŽerd welke meer meerwaarde aan je huis toevoegt dan een schuur. Hiernaast behoudt je ook je tuin nog.

Heb je een luchtfoto om de situatie wat te verduidelijken?

Daniel
22-06-15, 19:51
Heb je al gekeken naar een grotere schuur, zodat de noodzaak tot openslaande deuren vervalt? Je mag in je achtertuin gaan tot maximaal de helft van de oppervlakte daarvan, in jouw geval dus 4,5 * 3,75. Bij deze maximale afmetingen heb je nog maar 7,5 - 1 - 3,75 = 2,75 meter tuin over, maar wat nu als je tot 3 meter bij 4,5 meter gaat? Dat is een ruimte waarbij je redelijk goed zou kunnen werken in combinatie met verrijdbare onderstellen onder je stationaire apparatuur.

Ik zou dan ook werken met veel glasoppervlakte. Oogt leuker vanuit je woonkamer dan een dichte gevel en werkt ook fijner.

Elektrische vloerverwarming zou ik niet zo snel doen. Het duurt erg (lees: te) lang voordat de schuur daarmee op temperatuur komt.

evs
23-06-15, 06:50
Ik ga wel een offerte aanvragen van hoeveel het plaatsen van een kelder kost. Enige suggestie van een gerenommeerd kelderbouwer in de randstad?

Als een kelder betaaldbaar is en zich een beetje verhoud met de waarde vermeerdering van mijn huis. Dan is het zeker een goede investeering. Maar dan wil ik hem ook onder mijn hele tuin hebben incl. uitbouw. (4.5x11m) Dan moet de uitbouw wellicht afgebroken worden en weer opgebouwd. Het is allemaal wel weer een puist werk en ik dacht dat ik bijna klaar was met het opknappen van mijn huis.

Athanor
23-06-15, 09:08
Dit gaat nu toch wel een heel interessant project worden:) ik ben benieuwd naar het vervolg, kun je een beetje gemakkelijk een graafmachine achter je huis krijgen?

Succes! Fons

evs
23-06-15, 09:57
Ik heb even nagebeld wat een kelder kost: ca 100.000 euro Casco. Dat is helaas te duur.

MarcelG
23-06-15, 15:13
Ik heb even nagebeld wat een kelder kost: ca 100.000 euro Casco. Dat is helaas te duur.

Dat ligt toch vooral aan de maatvoering, ik heb een paar jaar geleden gevraagd voor een kelder en kwam op vanaf 20.000 uit, zo uit mijn hoofd voor ongeveer 3X6.

Maar ik kan me voorstellen dat 4,5X11 een ander prijskaartje heeft. Is een meter verdiept bouwen en dan 2 lagen geen optie?

verdi
23-06-15, 16:11
Kelders zijn inderdaad duur, maar bestaan ook prefab, hetgeen de kostprijs zou moeten drukken.

kristiaan
24-06-15, 12:16
Kelders zijn inderdaad duur, maar bestaan ook prefab, hetgeen de kostprijs zou moeten drukken.

afhankelijk van de afmetingen natuurlijk.
Een prefab kelder van 4.5*11 verplaatsen (en over je dak krijgen) zal hoogstwaarschijnlijk duurder zijn dan mankracht die de kelder met de hand uitgraaft en ter plaatse bekist en giet denk ik.

Emilio
24-06-15, 17:26
Ter plaatse gieten gaat lastig worden ivm noodzakelijke bemaling en tijdelijke voorziening ter stabilisatie.

Een prefab afzinkkelder lijkt me de meest haalbare optie, echter vraag ik me af of de dit een substantiŽle meerwaarde zal geven aan de woning, aangezien de gebruiksmogelijkheden vrij beperkt zullen zijn.

evs
24-06-15, 18:53
Opmerkelijk hoeveel kelder experts er op een houtbewerkingsforum zijn.

De man die ik gebeld heb, die er op zit, gaf aan dat een afzinkkelder de voorkeur heeft ivm met de locatie, zeer dicht bebouwd. Denk ook dat, dat een grote factor is in de prijs. Maar hoe spijtig ook het ligt voorlopig allemaal echt buiten mijn budget.

Ik zit nog even de dubben met het idee om de gehele wand schuifbaar te maken(2.3 - 4.5 m). Waar ik me zorgen over maak is dat deze constuctie heel veel ruimte kost in de opberg functie van de schuur. Met name het schuifbare dak dat zie ik nog niet helemaal zitten. Daar denk ik nog even over na, wellicht iets van een harmonica systeem.

Athanor
24-06-15, 19:32
Hier een paar foto's die uitbeelden welk idee ik in gedachten heb.....

Fons

32356

32357

evs
25-06-15, 06:47
Hier een paar foto's die uitbeelden welk idee ik in gedachten heb.....

Fons

Fons dank voor het idee. Waar ik mee zit is: als je naar de eerste foto kijkt dan zie je hoeveel ruimte tussen het vast deel en schuivende deel zit. Dat is allemaal loze ruimte als hij ingeklapt is, dat vind ik zonde, want er moet ook nog het nodige rommel in.
De 2e foto heeft iets van tent doek als dak. Dat kan je alleen maar inrollen als het dak droog is anders gaat het in no-time schimmelen.
Er komen hele dure machines in te staan daarom wil ik hem vorst en vocht rij hebben. Dat maakt zo'n constuctie ook lastiger. Dat was eigenlijk ook de rede waarom ik voor de luifel constuctie gekozen had. Maar wellicht als ik de dragende constuctie van metaal maak(ipv hout-skelet) met sandwich-panelen zijn er nog mogelijkheden. dat denk ik nog even overna.

Athanor
25-06-15, 09:16
De zijwanden hoeven niet dik te zijn omdat je die weer inschuift, gaat dus voornamelijk om droog en windvrij te staan en het geluid te dempen. De bodemplaat is niet nodig, als je een terras aanlegt kan die als uitbreiding van de werkvloer dienen. Het plafond moet natuurlijk waterdicht zijn en afvoer hebben maar is voor de isolatie van de basiswerkplaats ook niet van belang. De voorwand is het belangrijkste omdat die na het inschuiven als vaste wand van je basiswerkplaats dient. In mijn gedachten zou je voor de zijwonden en het dak dan een frame moeten hebben met daartussen 5cm PU platen, deze licht afgetimmerd aan de buitenkant en zwaarder aan de binnenkant omdat dat je vaste eindwanden zijn in de "kleine" werkpaats. dus ja mogelijk een metaalframe maken van U-profielen? Leuk en uitdagend project!!

Succes! Fons

jan pranger
25-06-15, 10:54
Wel eens gedacht een kleine 2e hands zeecontainer te plaatsen. Leuk bekleden met isolatie erachter en twee lichtkoepels.
Vr.gr. Jan Pranger.

mcluma
25-06-15, 12:04
Ik geloof dat het al gevraagt was

plaats een luchtfoto. zodat we hier op het forum meer met de plaatselijk situatie bekend worden - er is ontzettend veel kennis hier, maar we moeten wel een goede kant opgaan.

klaas0639
25-06-15, 13:14
Is huren werkelijk zo duur? Ik huur een ruimte voor een fractie van wat jij noemt. OK, ik woon in een Groninger plattelandsdorp. Onvergelijkbaar. Toch zou ik in jouw geval de omgeving afspeuren op ogenschijnlijk weinig gebruikte ruimtes en de eigenaar ""brutaalweg"" benaderen. Zo doen wij dat hier :-).
Betrek in je overwegingen dat een frutseloplossing de waarde van je huis niet zal verhogen. En lawaai dat als overlast aangemerkt kan worden, kan een hoop last bezorgen.

mvg
klaas0639

Bijtel
26-06-15, 07:58
Eens met Klaas. Kijk ook eens naar garageboxen in de buurt of iemand met een grote (boeren)schuur.

Iets uitschuifbaars gaat niets worden. Gegarandeerd veel geld uitgeven voor een teleurstellend resultaat. Je wil een ruimte die in alle jaargetijden en weersomstandigheden te gebruiken is.

Daniel
26-06-15, 11:20
Heb je al gekeken naar een grotere schuur, zodat de noodzaak tot openslaande deuren vervalt? Je mag in je achtertuin gaan tot maximaal de helft van de oppervlakte daarvan, in jouw geval dus 4,5 * 3,75. Bij deze maximale afmetingen heb je nog maar 7,5 - 1 - 3,75 = 2,75 meter tuin over, maar wat nu als je tot 3 meter bij 4,5 meter gaat? Dat is een ruimte waarbij je redelijk goed zou kunnen werken in combinatie met verrijdbare onderstellen onder je stationaire apparatuur.

Ik zou dan ook werken met veel glasoppervlakte. Oogt leuker vanuit je woonkamer dan een dichte gevel en werkt ook fijner.

Elektrische vloerverwarming zou ik niet zo snel doen. Het duurt erg (lees: te) lang voordat de schuur daarmee op temperatuur komt.

Heb je nog nagedacht over de optie om gewoonweg een grotere schuur te bouwen?

evs
26-06-15, 11:41
Ja dat is geen optie! Als ik mijn schuur groter maak dan heb ik geen tuin fuctie en haal ik al de zon uit de tuin van de buren. Ik weet het deze oplossing niet ideaal is maar beter wordt het niet als ik niet uit de stad wil verhuizen.

mcluma
26-06-15, 13:31
aha,

dus je hebt de ruimte voor een grootere schuur, maar het is de hoogte dat een probleem is?

Donvh
26-06-15, 14:22
je zou ook nog een kelder onder je huis kunnen maken. Ligt er een beetje aan wat voor een fundering het huis heeft maar zou een goede oplossing kunnen zijn. Daglicht binnen krijgen is dan wel wat lastiger.

bert1991
07-07-15, 21:44
Ja dat is geen optie! Als ik mijn schuur groter maak dan heb ik geen tuin fuctie en haal ik al de zon uit de tuin van de buren. Ik weet het deze oplossing niet ideaal is maar beter wordt het niet als ik niet uit de stad wil verhuizen.

1 bouwlaag met plat dak neemt toch geen zon weg van de buren?
Als je een grote haag hebt staan rond de tuin zullen de buren er evenveel " hinder " van ondervinden.

SereN
07-07-15, 22:24

Dure kelders maken ze in Nederland... ?? Hier in BelgiŽ kost een betonnen gegoten kelder voor een eengezinswoning tussen de Ä15 en Ä25.000 ongeveer.

Onze kelder koste ongeveer Ä20.000 21%btw incl. Buitenafmetingen: 12,2m x 8,5m, hoogte 2,20/2,50m. Gewapende gepolierde vloerplaat van 35cm dik, wanden van 35cm dik.
32807

Een kelder die 4x zo klein is zal meer kosten dan die prijs /4, maar meer gaat het toch ook niet zijn. De moeilijke bereikbaarheid speelt een rol, maar is toch niet onoverkomelijk. Anders zou er hier in de steden niet veel gebouwd worden... Die bekistingspanelen kunnen ze wel een-voor-een door het huis dragen, de put kan met de hand gegraven worden, en een betonpomp die over een huis van 2-3 etages heen kan is toch ook niets speciaals. Mijn inziens moet er toch iets te doen zijn voor minder dan Ä10.000.

Donvh
08-07-15, 06:01
Dure kelders maken ze in Nederland... ?? Hier in BelgiŽ kost een betonnen gegoten kelder voor een eengezinswoning tussen de €15 en €25.000 ongeveer.

Onze kelder koste ongeveer €20.000 21%btw incl. Buitenafmetingen: 12,2m x 8,5m, hoogte 2,20/2,50m. Gewapende gepolierde vloerplaat van 35cm dik, wanden van 35cm dik.
32807

Een kelder die 4x zo klein is zal meer kosten dan die prijs /4, maar meer gaat het toch ook niet zijn. De moeilijke bereikbaarheid speelt een rol, maar is toch niet onoverkomelijk. Anders zou er hier in de steden niet veel gebouwd worden... Die bekistingspanelen kunnen ze wel een-voor-een door het huis dragen, de put kan met de hand gegraven worden, en een betonpomp die over een huis van 2-3 etages heen kan is toch ook niets speciaals. Mijn inziens moet er toch iets te doen zijn voor minder dan €10.000.
Ik denk ook dat € 100.000 wat hoog geschat is maar € 10.000 meer zal wat weinig zijn. Het grootste verschil is dat jij vrij hebt kunnen ontgraven en in deze situatie een grondkering benodigd is voor zover ik heb begrepen, dit alleen gaat waarschijnlijk meer dan € 10.000 kosten los van moeilijkere bereikbaarheid.

evs
08-07-15, 06:52
Ik denk ook dat Ä 100.000 wat hoog geschat is maar Ä 10.000 meer zal wat weinig zijn. Het grootste verschil is dat jij vrij hebt kunnen ontgraven en in deze situatie een grondkering benodigd is voor zover ik heb begrepen, dit alleen gaat waarschijnlijk meer dan Ä 10.000 kosten los van moeilijkere bereikbaarheid.

Ik heb random een telefoonnummer van het internet geplukt en die gebeld en gevraagd hoeveel het kost.
De kosten van een prefab kelder in een open veld is denk ik toch wel wat anders dan een afzinkkelding in een jare 30 woningen straat, waar niks onderheid is(denk ik). Maar collega, die er wel wat van weet,. vond het ook wat veel. Dus ik ga nog een andere bedrijf bellen kijken met welk bedrag zij komen. Mits betaalbaar heeft deze oplossing wel mijn voorkeur.

Rizz
08-07-15, 06:59
Je kan natuurlijjk ook bij het gemeente archief gaan kijken of de originele bouwplannen beschikbaar zijn. Zo zijn wij erachter gekomen hoe onze gefundeerd is.. Niet.. :) Die ernaast wel, maar die zijn verzakt. :confused: Kost je een paar euro als je er kopieŽn van wilt hebben. In waddinxveen kan je online kijken of er iets beschikbaar is en daarna evt. langsgaan..

evs
08-07-15, 09:05
De tekeningen van mijn huis zijn kwijt. Had ik al een tijd geleden opgevraagd.

Mocht iemand in de randstad goede ervaringen hebben met een (afzink)kelderbouwen laten me svp even weten.

Ronald L.
08-07-15, 09:34
http://multibouwsystemen.nl/producten.asp?section=afzinkkelder

Een paar keer met deze firma gewerkt.
Wat je wel moet uitzoeken is hoe je huis gefundeerd is, dus een stukje vrijgraven en een sondering. Als er geen originele is, dan een laten maken.

evs
08-07-15, 09:59
http://multibouwsystemen.nl/producten.asp?section=afzinkkelder

Een paar keer met deze firma gewerkt.
Wat je wel moet uitzoeken is hoe je huis gefundeerd is, dus een stukje vrijgraven en een sondering. Als er geen originele is, dan een laten maken.

Die heb ik dus gebeld en zij kwamen met het bedrag van 100.000 euro.

Emilio
08-07-15, 13:44
Kans is dat ze het veel te druk hebben op het moment en geen extra energie willen steken in een onzeker project. Een duidelijke tekening en omschrijving geeft aan dat men serieus is kan ook behoorlijk weerslag hebben op de prijs.

evs
12-07-15, 10:33
Het is vandaag regenachtig dus ik heb even zitten knutselen met Sketchup. Ik heb een overzicht tekening van een kelder en heb ook mijn kluschuur er in getekend.
Ik hem nog niet echt geluk met het vinden van een aannemer. Maar ik heb wel even zitten rekenen en ik kwam qua materiaal op ca 25.000 euro uit.

32916
De eerste uitsparing is de trap. Ben nog niet eroveruit of dat de beste plek is. En de 2e is luik/raam waar je grote spullen naar binnen kan tillen. Denk dat ik op natte zandgrond woon en dat alles niet onderheid is behalve wellicht mijn woonhuis.

32917
Dan zie je dat het best krap is allemaal. Je kijkt vanaf het zuiden. Als ik de schuur groter/hoger maak dan neem ik alle zon weg van mijn buren.

Athanor
12-07-15, 11:25
Alhoewel het volgende fotoverslag niet direct relevant is voor jou als oplossing, geeft het wel een idee wat een dergelijke klus kan betekenen:rolleyes: kijk ter lering en vermaak maar eens naar het filmpje in deze pagina van FWW:
http://www.finewoodworking.com/workshop/video/video-tour-of-richard-ciupkas-underground-workshop.aspx

Fons

SjoerdL
10-11-15, 15:11
Ik ben erg benieuwd of je nog een goede oplossing gevonden hebt!

Groet,
Sjoerd

evs
10-11-15, 15:25
Ik ben erg benieuwd of je nog een goede oplossing gevonden hebt!

Groet,
Sjoerd

Aardig dat je het nog even vraagt. Het korte antwoord is nee. Ik heb de hele kelder optie helemaal uitgewerkt maar dat wordt niet goedkoper dan 75k. Wat ik ga doen: In het voorjaar ga ik een schuur bouwen met een 3m breede deur die omhoog kan klappen zodat je eronder kan werken. Dus dan heb ik een droge werkplek van 3x4m. Dat is het beste wat ik kan verzinnen.