PDA

Bekijk Volledige Versie : Hulp keuze schaafbank

seb
25-10-14, 08:58
Hallo,
Ik heb een kleine schaafbank, maar zou mij nog een beetje willen verbeteren. Het is voor hobbygebruik, dus budget is ook redelijk beperkt. Ik heb al heel wat gegoogled, maar vaak zijn er geen prijzen terug te vinden. Ik heb een budget van +- 900 euro voor ogen dat ik liefst niet overschrijdt. Met het oog op nog een paar honderd euro voor mijn schaafbankje valt dit te doen.
Nu zag ik bij hbm machines de HBM200.

Zou dat wat zijn, of zijn er andere opties? Op tweedehands en dergelijke vind ik wel combinatiemachines (schaven, frezen, zagen) maar niet echt vlak - en vandiktebanken. Ik heb hier ook al een post gezet of iemand dergelijk toestel te koop heeft, maar daar heb ik ook geen reactie op gekregen.

Alvast bedankt!

simon
25-10-14, 13:52
Ik heb al jaren een HBM 200 al veel mee geschaafd en ben nog steeds tevreden .
Alle waar naar zijn geld.
Simon

seb
25-10-14, 21:42
simon,
trekt hij het hout mooi mee? Is het makkelijk overgaan van vlak naar vandikte?

bobmartin
25-10-14, 21:52
Kent u www.markplaats.nl al?

simon
26-10-14, 19:05
Beste Seb
Als het blad glad is (regelmatig even opwrijven met silverglass) dan neemt hij het hout zeker mee .
Echter de aanwijzing (dikte bepaling van het hout tijdens het dikte schaven) is niet geheel zuiver dus ik gebruik altijd mijn schuifmaat .
Verder moeten de messen scherp zijn maar dat geld voor iedere vlak/vandikte bank.
Ik ben gezien de aanschafprijs zeer tevreden.
Ook het overgaan van vlak naar vandikte is eenvoudig ,bladen omhoog zetten en afzuig omklappen klaar is de machine.
Sommige hobbyisten zeggen het is chinees dus ik moet het niet ,vergeet niet dat de meeste betaalbare machines uit China komen en soms in een ander land worden geacambleerd.
Ook de service bij HBM is goed (ik heb daar geen aandelen) alleen mijn beurs is niet altijd toereikend voor een duurdere machine.

Succes

Simon

seb
26-10-14, 19:41
@bobmartin, ik ken marktplaats, maar helaas zijn dat advertenties van over heel Nederland, ik ban van België, dus dicht bij de grens is al effe rijden, maar als het wat dieper in Nederland is, dan is het niet meer haalbaar.

Simon, ik heb geen probleem met iets dat van China komt, als de kwaliteit ok is, wat komt er de dag van vandaag trouwens niet meer van Indonesië, Taiwan of China? Als je denkt dat het bvb Belgische makelij is, met vermelding Made In Belgium, dannog heb je veel kans dat alle onderdelen naar Polen of Tsjechië gaan en dan als geheel terugkeren, wat moet je er dan nog van geloven...
Ik ben een beetje op de uitkijk, ik zie in een ander draadje dat er sprake is van Hammer, Felder, Jet enkel is niet van allemaal eenvoudig prijs te vinden. Mijn beurs is ook niet zo groot, maar ik ben al gierig geweest voor mijn eerste aankoop, nu wil ik wel iets degelijks, al moet er nog wat meer op tafel komen dan voor de hbm, het is dan wat langer sparen.

BenchWorks
26-10-14, 21:14
Hier een Robland 260 (http://www.2dehands.be/bouw/gereedschap-machines/houtbewerkingsmachines/robland-vlak-vandikte-schaaf-langgatboor-220v-209963259.html) voor €800 met langgatboor

En Hier de volledige combiné (http://www.2dehands.be/bouw/gereedschap-machines/houtbewerkingsmachines/robland-205224746.html) voor iets meer, dan heb je een frees erbij.

seb
26-10-14, 21:28
@benchworks, die vlak vandiktebank had ik ook al tegengekomen, ben zowat al het hele weekend op de compu aant speuren. Vond die plaat bovenaan die niet heel vlak is wat vreemd ogen... Toch bedankt voor de link!!

Ben bij toolmax op een scheppah plana 3.0 gebotst, is dat een deftig toestel? Ik moet in 230v blijven, netspanning. Ik kan mijn budget wat opkrikken als ik dan wel iets degelijks kan vinden, mijn italiaans dingske in de garage heeft afgedaan.
Sorry als ik veel vragen stel, gezien het maar een hobby is is de kennis ook niet op en top...

BenchWorks
26-10-14, 21:59
@benchworks, die vlak vandiktebank had ik ook al tegengekomen, ben zowat al het hele weekend op de compu aant speuren. Vond die plaat bovenaan die niet heel vlak is wat vreemd ogen... Toch bedankt voor de link!!

Die plaat is er volgens mij om de schaafmessen af te dekken wanneer je de langgatboor gebruikt, niets mis mee technisch gezien.
De HBM lijkt verdacht veel op de Robland, maar dat een 20 jaar oude Robland evenveel waard is als een nieuwe Chinees zegt iets over de kwaliteit.
Als je niet uitsluit om later te upgraden naar iets duurder, dan is een betere investering om een tweede hands te nemen van een goed merk, die kan je later doorverkopen vaak zonder verlies.

kreidler
26-10-14, 22:01
Welke plaat bedoel je?
Een kant is zaag,andere zijde is schaaf,die robland krijg je zomaar niet krom

seb
26-10-14, 22:14
Welke plaat bedoel je?
Een kant is zaag,andere zijde is schaaf,die robland krijg je zomaar niet krom

Die plaat die -zoals benchworks zegt- voor het bedekken van de messen zal dienen. Vond het een vreemd ding, nu ja, een afdekplaat... :eek: Zal es effe kijken wat een nieuwe robland kost om mij een idee te geven...

Rhynix
26-10-14, 22:20
Iedere schaafmachine heeft een bescherming op de vlakschaaf tegen de messen (of zou die toch moeten hebben).

Het voorkomt dat je er per ongeluk met je polsen of kledij tegen de messen zit. Het is niet meer dan een stukje aluminium of ijzer, en of het nu schuin hangt of niet, het heeft geen functie hieraan verbonden.

De combine dat benchworks toont is een zeer nette combiné, ben zoiets nog niet veel tegen gekomen.
Helaas is antwerpen te ver voor mij

BramDeBelg
27-10-14, 06:40
Die combiné is 380 , de OP moet op 230 blijven.

Ikzelf heb de HBM 200 ook en ben er héél tevreden over. Zoals eerder gezegd is de hoogteafstelling van het vandikte gedeelte waardeloos, maar voor de rest heel tevreden over prijs/kwaliteit.
Vervangmessensets zijn ook bijzonder betaalbaar bij HBM, en de service van HBM is ook goed te noemen.

Ik zou niet twijfelen persoonlijk.

kreidler
27-10-14, 13:57
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-overige-machines/m862896541-hbm-vlak-van-dikte-bank-tafelmodel.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

seb
27-10-14, 22:07
Die combiné is 380 , de OP moet op 230 blijven.

Ikzelf heb de HBM 200 ook en ben er héél tevreden over. Zoals eerder gezegd is de hoogteafstelling van het vandikte gedeelte waardeloos, maar voor de rest heel tevreden over prijs/kwaliteit.
Vervangmessensets zijn ook bijzonder betaalbaar bij HBM, en de service van HBM is ook goed te noemen.

Ik zou niet twijfelen persoonlijk.

Ik heb nu een soort van "combiné", merk isetta ofzo, als je dat googled is er niets van terug te vinden, kan vlak - vandikte schaven en er zit een zaag op, onlangs een nieuw setje messen willen kopen en tja... blijkbaar superare messen, er zitten 4 gaten ingeboord en dat is blijkbaar niet standaard, ben bij een slijperij geweest voor de messen en het uitlaseren van de 4 gaten kost mij al 168 euro excl btw, met de messen erbij zit ik al aan een 250 euro, vandaar dat ik een andere wil, ook krachtiger, maar zowiezo, die messen... als ik ze een paar keer moet vervangen heb ik een nieuwe machine (van hbm)!
Doordat mijn eerste machine, goedkoop en duurkoop is, ben ik nu wat sceptisch...
Hoe lang heb je je hbm al? Wat voor hout schaaf je er meestal mee?

seb
27-10-14, 22:21
Mensen, ik wil jullie niet aan het lijntje houden, maar ik zie nu net dat er bij hbm "actieprijzen" zijn, de hbm 300 ziet er mij net een tikkeltje degelijker uit dan de 200 (het model lijkt me toch wel veel te voorkomen in verschillende kleuren). Gezien de lovende woorden over hbm... Zou ik dan iets even kwalitatief te pakken hebben als die oude robland... of droom ik luidop?
Die dikteregeling die suckt, zou dat niet te verhelpen zijn met zo'n digitaal metertje op het toestel? Heb het al tegengekomen voor zo'n 50 euro... Lijkt me dat eenmaal het gekalibreerd is het probleem opgelost zou zijn?

BramDeBelg
28-10-14, 17:58
Ik schaaf er voornamelijk vuren , europese eik en ik heb er zelfs al Grenadillo opgelegd :cool: Met dat laatste zijn je messen wel zo bot als een 100 jarig ongeslepen keukenmes , maar dat is met elke machine zo.

Robland zal in mijn bescheiden mening nog een niveau beter zijn, maar goed ... als het schaaft schaaft het ...
Zo'n Wixley meter kan je er volgens mij absoluut makkelijk opkrijgen, dus dat is een degelijke oplossing.

Rhynix
28-10-14, 19:34
Die actieprijzen van hbm op de vlak-vandiktebanken staan er al een jaar op. Ik hou het al een tijdje in het oog.

De dikteregeling, natuurlijk moet je dat kunnen afstellen: dat is het lintje met de metrische schaal op gewoon vervangen of verplaatsen, of je wijzertje beter afstellen. Dat moet je bij elk merk doen, zelfs bij felder.
Maar het lijkt idd een goede schaafbank te zijn, waar ik zelden negatiefs over hoor.

Eigenlijk, hoor je vooral negatief commentaar over HBM van de mensen die zelf niets van hbm in huis hebben.
Ik vertrouw eerder de commentaar van de mensen die WEL iets van hbm hebben gekocht, zoals BramDeBelg ;)

seb
28-10-14, 19:59
Bedankt voor de reacties! Ik neig naar de hbm 300, heb al wat meer uitleg gekregen van de firma, de messen zitten er bij voor die prijs, er zit een hulpstuk bij voor het stellen van de messen, nu nog een beetje info over een stofafzuiging, mijn tt950 van tendotools zal het anders toch niet ophalen vrees ik (950m³ per uur) ik zie dat er bij hbm voor een schappelijke prijs (250euro) al een afzuiginstallatie is met 2500m³ per uur, als ik dit vergelijk met de prijs van m'n tendotools, die zuigt toch veel meer voor enkele euro's extra...
Jammer dat ik niet van bij het begin wat extra geld in de machines gestoken heb, moet nu opnieuw machines aankopen, was goedkoper geweest in 1 keer iets degelijks te kopen :mad:.

seb
28-10-14, 20:00
Die actieprijzen van hbm op de vlak-vandiktebanken staan er al een jaar op. Ik hou het al een tijdje in het oog.

De dikteregeling, natuurlijk moet je dat kunnen afstellen: dat is het lintje met de metrische schaal op gewoon vervangen of verplaatsen, of je wijzertje beter afstellen. Dat moet je bij elk merk doen, zelfs bij felder.
Maar het lijkt idd een goede schaafbank te zijn, waar ik zelden negatiefs over hoor.

Eigenlijk, hoor je vooral negatief commentaar over HBM van de mensen die zelf niets van hbm in huis hebben.
Ik vertrouw eerder de commentaar van de mensen die WEL iets van hbm hebben gekocht, zoals BramDeBelg ;)

Ah, zo zit het ... "actie-prijzen":rolleyes:

simon
29-10-14, 22:17
Seb,
Als je toch langer kan sparen dan zou ik voor de hammer gaan.

simon

seb
30-10-14, 20:40
Seb,
Als je toch langer kan sparen dan zou ik voor de hammer gaan.

simon

Welk type? Weet je toevallig een richtprijs?
Ben nog even aan het afwachten en aan het speuren... lijkt me dat ik goedkoper aan een mooie tweedehands combiné geraak dan aan een tweedehands vlak - vandiktebank.

- - - Updated - - -

Ik bekijk namelijk beide opties, nieuw / tweedehands

simmeke
30-10-14, 22:57
Seb,
Vorig jaar een Hammer A3-26 gekocht. Met tafelverlenging en wieltjes onder de machine kwam ie op 1800 Eur. Ik durf ook soms wel een gokje wagen bij een nieuwe aanschaf maar niet bij een vlak-vandiktebank. Die moet op de mm juist schaven.
En ja, betalen deed een beetje pijn maar wel een mooi degelijk machientje rijker.

seb
31-10-14, 22:54
Seb,
Vorig jaar een Hammer A3-26 gekocht. Met tafelverlenging en wieltjes onder de machine kwam ie op 1800 Eur. Ik durf ook soms wel een gokje wagen bij een nieuwe aanschaf maar niet bij een vlak-vandiktebank. Die moet op de mm juist schaven.
En ja, betalen deed een beetje pijn maar wel een mooi degelijk machientje rijker.

Lijkt me inderdaad een hele mooie machine! Heb mij aangemeld en een offerte aangevraagd. Ziet er echt deftig uit! Dank voor de tip! Mag ik nog even vragen wat voor afzuiging je daarop aangesloten hebt?

seb
31-10-14, 22:55
Hopelijk voor mij zijn die tafelverlenging en wieletjes van jou héééééle dure opties :o

simmeke
01-11-14, 00:03
Voorlopig werk ik nog zonder stofafzuiging... das voor later... Die opties waren iets van een 320 Eur. Maar ik zie nu wel dat ik de prijzen zonder btw aan het doorgeven ben... Is geen drama, waarschijnlijk krijg je toch korting door hun herfstaktie (was bij mij toch het geval).

seb
01-11-14, 16:32
Voorlopig werk ik nog zonder stofafzuiging... das voor later... Die opties waren iets van een 320 Eur. Maar ik zie nu wel dat ik de prijzen zonder btw aan het doorgeven ben... Is geen drama, waarschijnlijk krijg je toch korting door hun herfstaktie (was bij mij toch het geval).

Aiaiai, het begin van jou reactie gaf me een warm hart, toen ik verder las kwam de klop van de hamer... Hopelijk toch een korting van zo'n 21% met de herfstactie! Ik heb mijn lesje ondertussen wel geleerd, zo ben ik ook voor zoveel mogelijk houtbewerkingsmachines aan het overstappen naar Festool, ik spaar dan ook liever nog wat door voor de aanschaf van de schaafbank. Die langgat boorinstallatie ziet er ook wel leuk uit...
IS het wisselen van de messen echt zo eenvoudig als in het filmpje op de site? Ik zie ze op geen moment de hoogte van de messen instellen... Het ziet er ook wel eenvoudig uit om over te gaan van vlak naar vandikte.
Ik zie dat je ook zo'n spiraalschaafmes kunt krijgen... Is dat dan zoveel beter dan gewone messen?

seb
01-11-14, 16:40
Nog een vraag, die hammer... Is dat de rolls , de Mercedes, of de gewone citroën van de schaafbanken? Persoonlijk lijkt het mij al een vrij professioneel toestel met groot gebruiksgemak...

Renault
01-11-14, 17:38
Die hbm is de citroen, de hammer de Mercedes en bijvoorbeeld een martin http://www.martin-usa.com/products/?type=planing&filter=combination-surfacing-thicknessing (zoek de prijs maar op in Amerika of uk) een rolls

Rhynix
01-11-14, 19:05
Yup, hammer is een goede middenklasse, ik vergelijk ze altijd met de Jet.

simmeke
01-11-14, 20:14
Eigenlijk wou ik eerst een Jet kopen tot ik een zeer negatief filmpje zag van een ongelukkige koper (hij kreeg de bank niet juist afgesteld). Kan bij elk merk gebeuren maar voor zijn probleem was er geen oplossing. Zoiets zal je niet overkomen met merken als Festool, Hammer of Veritas. Die hebben hun naam hoog te houden...
(Toch is mijn zaagtafel puur Chinees en een echt mmmmm lekker machientje.... Harvey. Kan dus ook eh)

De messen wisselen is echt ZO eenvoudig. Hoogte instellen hoef je niet te doen.
Overgaan van vlak naar vandikte: 45 seconden of minder
Spiraalschaafmes heb ik niet, geeft minder lawaai bij het schaven en mooier schaafbeeld maar ja, zo kun je blijven kopen eh...

seb
01-11-14, 22:05
Eigenlijk wou ik eerst een Jet kopen tot ik een zeer negatief filmpje zag van een ongelukkige koper (hij kreeg de bank niet juist afgesteld). Kan bij elk merk gebeuren maar voor zijn probleem was er geen oplossing. Zoiets zal je niet overkomen met merken als Festool, Hammer of Veritas. Die hebben hun naam hoog te houden...
(Toch is mijn zaagtafel puur Chinees en een echt mmmmm lekker machientje.... Harvey. Kan dus ook eh)

De messen wisselen is echt ZO eenvoudig. Hoogte instellen hoef je niet te doen.
Overgaan van vlak naar vandikte: 45 seconden of minder
Spiraalschaafmes heb ik niet, geeft minder lawaai bij het schaven en mooier schaafbeeld maar ja, zo kun je blijven kopen eh...

Bwah, met mijn gehoorbescherming van 9 euro zal ie ook wel minder lawaai maken :cool:! Ik ben ondertussen al van een budget van 900 euro naar 1200 euro gegaan en nu naar ... ben de offerte afwachtende, maar waarschijnlijk 1800 euro. Zoals je zegt, je kan voortdurend blijven verder gaan... . Vind het systeem van de messen wel leuk, zeker je nu bevestigd dat het zoals in het filmpje is ... Het vervangen van mijn messen gaat ook in een handomdraai ... als je er het uur regelen in de hoogte niet bijrekent :rolleyes:

seb
01-11-14, 22:07
Die hbm is de citroen, de hammer de Mercedes en bijvoorbeeld een martin http://www.martin-usa.com/products/?type=planing&filter=combination-surfacing-thicknessing (zoek de prijs maar op in Amerika of uk) een rolls

Dank je, voor een leek als mij is dat een grote verduidelijking!

seb
05-11-14, 19:25
Heb de offerte van de Mercedes ontvangen (de hammer), met een totaalprijs met wielen van +-2200 euro exclusief levering à 200 euro, dit in herfstpromo, is het een beetje tegengevallen... nu ja, ik rij ook al 12 jaar met citroën..:p

seb
25-11-14, 14:05
Net op de valgreep van de herfstpromo van hammer toch nog beslist om voor de a3-26 te gaan. Ondanks positieve reacties over de hbm... Op internet kon ik heel wat terugvinden over de hammer, terwijl de hbm nogal spoorloos was. En gezien mijn eerdere ervaringen met "goedkopere" machines toch de knoop doorgehakt. De aanbetaling is ondertussen in orde, nu nog zo'n 10 weken wachten om hem in huis te hebben... Is het standaardmodel geworden. Nog 10 weken tijd om verder te sparen :cool:.

Tinker55
25-11-14, 15:10
Net op de valgreep van de herfstpromo van hammer toch nog beslist om voor de a3-26 te gaan. Ondanks positieve reacties over de hbm... Op internet kon ik heel wat terugvinden over de hammer, terwijl de hbm nogal spoorloos was. En gezien mijn eerdere ervaringen met "goedkopere" machines toch de knoop doorgehakt. De aanbetaling is ondertussen in orde, nu nog zo'n 10 weken wachten om hem in huis te hebben... Is het standaardmodel geworden. Nog 10 weken tijd om verder te sparen :cool:.

Gefeliciteerd met je aankoop; daar ga je heel veel plezier aan beleven!

Rhynix
25-11-14, 15:11
Ik twijfel ook nog om hem te kopen.

Ik heb nog tijd tot 12 januari 2015, tot dan staat hij nog aan 1.929,95 euro incl. btw. Zal een duur kerstcadeautje worden...

Tinker55
25-11-14, 16:07

Ik heb nog tijd tot 12 januari 2015, tot dan staat hij nog aan 1.929,95 euro incl. btw. Zal een duur kerstcadeautje worden...

misschien helpt dit met de keus :-)))

2253122530

Rhynix
25-11-14, 16:22
Het is mede dankzij jouw vorige foto's (en nu ook deze natuurlijk :rolleyes:) van jou werkplaats en machines, dat het kwijl hier op mijn papieren druipt...

Wat heb je gebruikt voor de muurafwerkingen? En is dat radiata pine multiplex dat je voor het uitbekleden van het dak hebt gebruikt?

Jammer dat Drenthe zo ver van mijn deur ligt :p

simmeke
25-11-14, 17:58
Goeie keus Seb, echt wel.

Tinker55
25-11-14, 18:29
Het is mede dankzij jouw vorige foto's (en nu ook deze natuurlijk :rolleyes:) van jou werkplaats en machines, dat het kwijl hier op mijn papieren druipt...

Wat heb je gebruikt voor de muurafwerkingen? En is dat radiata pine multiplex dat je voor het uitbekleden van het dak hebt gebruikt?

Jammer dat Drenthe zo ver van mijn deur ligt :p

Ik beloof dat ik geen foto's meer zal posten; jullie hebben het nou wel gezien neem ik aan (maar ja, ben d'r ook best wel groots mee..)
De wanden zijn van doodordinair vezelplaat (zat er al in); het plafond is een 'nette' underlayment; ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.

seb
25-11-14, 19:30

Waar heb je die prijs gezien? Ik moest mij nog haasten om hem te bestellen voor 14/11 anders verloor ik de herfstactie en die kost mij €1996,50 incl btw, korting inbegrepen!!!! Geven die mannen een korting 'à la tête du client' misschien?

BenchWorks
25-11-14, 20:30
De acties verschillen van land tot land, mogelijk om de fabrieksproductie optimaal te gebruiken.
Maar ik had eens gevraagd naar een frees die niet in de folder stond, en ze vertelden mij dat daarop toch een actie was. Misschien was het wel "à la tête" en het is gelukt want ze is in bestelling...

Rhynix
25-11-14, 21:00
Die prijs is gewoon van op hun kerstfolder.

Deze week in mijn mailbox gekregen.

FF de link opzoeken...

....

Ah, hier is hij:http://fms.felder-group.com/Aktionen/WA/Hammer-Beilage/be/Winteraanbiengen%20van%20HAMMER_BE/

seb
25-11-14, 22:08
Die prijs is gewoon van op hun kerstfolder.

Deze week in mijn mailbox gekregen.

FF de link opzoeken...

....

Ah, hier is hij:http://fms.felder-group.com/Aktionen/WA/Hammer-Beilage/be/Winteraanbiengen%20van%20HAMMER_BE/

Rhynix, bedankt voor de link, ik zal er toch een woordje over plaatsen tegen die mannen.

seb
26-11-14, 12:17
Ik ben blij met mijn beslissing over te gaan tot de aankoop, maar voelde mij er toch niet zo goed bij dat net na mijn aanbetaling het toestel nog goedkoper aangeboden wordt. Bij deze heb ik deze voormiddag een mailtje gestuurd naar de mannen van Tema om mijn ongenoegen uit te drukken.
Terwijl ik het onderwerp "help mijn raam valt er uit" aan het typen was (als je een oplossing hebt trouwens, graag reageren), kreeg ik al een telefoontje van hen. Wel, ik ben blij dat ik bij hen besteld heb, want die hadden volle begrip voor de situatie en hebben er ook een oplossing voor bedacht waar ik zeker mee kan leven.
Ik zou de dus zeggen, een goed product met een goeie service!