Zelfbouw fijnstof filterunit

mans

Post veel
12 feb 2012
1.063
109
@WoodyBear, wel eens aangedacht dat het juist het zelf maken voor heel veel mensen hier het mooiste is.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Beste denkers, hebben jullie er al eens aan gedacht wat de kosten zijn van de onderdelen die je nodig heb om een goede filterunit te bouwen? een ventilator, een meerstanden schakelaar, een tijdschakelaar; een filtermat die in een 'behuizing' zit en die makkelijk te vervangen is dan de behuizing nog waar alles in geplaatst moet worden al dan niet met zwaluwstaartverbinding, dan moet je je nog afvragen het geluid hoe is dat in houten 'kist'? ik weet het niet het kan meevallen, maar ik doe het wel met mijn Microclene , werkt perfect. en eerlijk gezegd het is net als met veel zaken b.v. een motorfiets kopen een super machine kopen en dan oh verrek ik moet nog een helm die kopen we bij V&D o.i.d. vanwege de prijs, gewoon sparen en ff behelpen en iets goeds kopen en dat geeft ook weer voldoening en open deur dagen afwachten en kijken of je wat korting kunt bemachtigen, maar in alle gevallen SUCCES GEWENST!!!!!!!!!!
Hallo WoodyBear, het is wel veel leeswerk maar er zijn niet voor niets al 30 pagina's over dit onderwerp...samenvatting...het is leuk om te maken, goedkoper en bovenal van een aanmerkelijk hogere filter kwaliteit dan de kant en klare oplossingen. Maar ook die zijn beter dan niets:cool:
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.429
687
Emst
Ik weet wat ik aan onkosten kwijt was, namelijk ongeveer €125
En als bonus is hij zo mooi dat hij zo de kamer in zou kunnen.
Als ik in de schuur bezig ben kijk ik er met plezier naar.

Maar ieder zijn plezier, de één maakt hem en de ander koopt hem en beide hebben er plezier van.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.064
1.695
Terkaple
www.woodworking.nl
En wat houtenbeer misschien niet weet, Kor is van beroep filter engineer, hij ontwikkeld dit soort filters voor specifieke toepassingen en heeft zijn kennis en mogelijkheid om deze filters te kopen, met ons gedeeld. Helemaal precies waar dit forum voor is en dat doet een bericht als van de Haan me erg goed!

Ik heb zelf ook zo'n filter van Kor en toen recent een tiental mensen in de werkplaats bezig waren om een snijplank etc te maken, zagen, schuren (en vergaten de stofzuiger op de bandschuurmachine aan te sluiten) stond het in no time mistig van het stof, maar nog geen 10 minuten nadat we het filter aangezet hebben, leek het ook weer kraakhelder.

Ik hoorde bij Festool deze week dat dit soort filters ook in autoshowrooms etc geplaatst worden, om te voorkomen dat ze de auto's regelmatig moeten afstoffen.... het werkt dus echt!

jaap
 
Laatst bewerkt:

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
prachtig! zo te zien gebruik je hem voor meer dan alleen in de houtwerkplaats, hoe bevalt ie in zo'n (renovatie?) omgeving?
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
prachtig! zo te zien gebruik je hem voor meer dan alleen in de houtwerkplaats, hoe bevalt ie in zo'n (renovatie?) omgeving?

Ik heb hem nog niet zolang dus heb niet heel veel ervaring ermee. Maar ik werd er een beetje moe van om in een constante stofbende te leven. dus ik hoop dat dit het leed wat verzacht.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Kor,

Jouw filters staan bij mij al een tijdje te wachten op toepassing. We zijn verhuisd en aan het verbouwen, en er komt een houthok/houtloft voor mij. Ik was eigenlijk ook van plan de lucht naar buiten af te voeren, om zo onderdruk in mijn hok te creeren, zodat het stof niet het woonhuis ingaat. Maar terwijl ik dit typ bedenk ik hoe dom dit is, dan kan ik het ook ongefilterd naar buiten blazen.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Dag Kor,

De slang gaat niet naar buiten,maar ik blaas af over het zoldertje einde van
de kamer weer een opening voor de toevoer van de lucht in de kamer.

Met vriendelijke groet,
Peter

- - - Updated - - -

Dag Kor,

De slang gaat niet naar buiten,maar ik blaas af over het zoldertje einde van
de kamer weer een opening voor de toevoer van de lucht in de kamer.

Met vriendelijke groet,
Peter
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Mannen, i kzit ook te kijken naar een zelfbouw fijnstoffilter.
De filters zelf zullen geen probleem zijn, maar waar moet ik aan denken qua luchtverplaatsing.
Mijn garage is +/- 45m3. Hoe vaak per uur, moet de gehele garage gwisseld zijn.
Hoe sterk moet de motor zijn?

Ik zat zelf te denken aan een afzuigkap motor/blower. Ook de motor/blower van een huis centrale afzuiging heb ik nog liggen.
Maar als ik ga kijken hoeveel lucht grote pc ventilators verplaatsen (240m3/h) dan wordt de inhoud van de garage ook al 5x per uur gefilterd.
Ik snap dat dit ook afhankelijk is van het aantal en soort filters etc.
Maar misschien kan iemand hier een (simpel) antwoord op geven.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.429
687
Emst
Ik heb een 80 watt ventilator er in zitten en mijn schuurtje heeft ook ongeveer 50m3
Dit is zwaar zat.
Als je terugleest staan hier wel gegevens over.
 

PBT

Actieve deelnemer
Zoals viepert al vraagt, is een motor van een afzuigkap bruikbaar hiervoor? Ik heb namelijk nog een afzuigkap liggen hier en zou ideaal zijn als ik deze hiervoor zou kunnen gebruiken. Ik heb geen idee hoeveel m3 deze motor doet, enige wat ik kan vinden is een stikker met 260w erop.
Mijn werplaats is overigens 144 m3, kelder en zolder hierbij niet meegerekend.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ergens in dit draadje staat 10x per uur de volledige inhoud van de ruimte verversen. Dit mag dan de netto inhoud zijn. Voor 144 m3 zou dus minimaal 1000m3/h nodig hebben. 260 watt lijkt veel, als ik bij torin kijk voor 1200m3/h is dat vermogen een stuk lager
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.276
169
Halverwege Utrecht en Amsterdam
De meeste oudere afzuigkappen halen 200-300 kuub per uur terwijl de nieuwere dichter naar de 500-600 gaan, dit heeft vooral ook te maken met het feit dat voorheen 100mm buizen werden gebruikt voor de afvoer naar buiten en tegenwoordig steeds meer 120 of 150mm gebruikt wordt.
 

de.Schurk

Nieuw lid
17 mei 2016
4
0
Zou het niet handig zijn als alle informatie rondom deze zelfbouw fijnstoffilter ergens centraal te vinden is?
Ik wil in de winter hier ook mee aan de gang gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.