Zelfbouw fijnstof filterunit

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
IMG_20150712_152443.jpg20150711_164642.jpg
De voorkant voorzien van een geklemd lijstje, de uitblaasopening voorzien van een stukje gaas, voor het geval een nieuwsgierig persoon er z'n vingers insteekt. Op oorhoogte en als ik erachter sta, produceert de ventilator 60 dba, gemeten met de fnv decibel app. Veel? De radio mag dus wat harder maar gehoorbescherming is niet nodig.
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Heren,
Misschien weer een stomme opmerking van mezelf... maar dat fijnstof moet toch uw mond en neus passeren op weg naar de fijnstof filterunit? Ik werk altijd met stofmasker (halfgelaat, geen prullen van karton :) ) met type 3 filters, als ik dat niet doe, hoest ik me echt kapot de volgende dag, zelfs in de buitenlucht met afzuiging...

Akkoord, het gehalte zwevende particels zal drastisch afnemen tegen geen filter, maar je staat toch altijd aan je toestel als je hzet hout bewerkt, dus wanneer het meeste stof vrijkomt...

of zie ik het verkeerd!
bedankt voor de verheldering, want mijn shop zit in de kelder, met gelimiteerde verluchting... dus interessant topic dit!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
heb je alle 29 pagina's al gelezen ? er zal vast wel iets over geschreven zijn

Ikzelf heb ook een filter bij machinaal werken zet ik hem aan en laat hem nadien nog een uur doordraaien
Ook draag ik een half gelaat masker
bij handwerk zet ik hem niet aan
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Uiteraard :) Nog iemand stelde de vraag, maar was niet echt een antwoord op...
Het zal inderdaad wel helpen als je hem laat aanstaan zodat je je de volgende dag niet nog eens kapot hoest bij het betrede van de ruimte
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Heren,
Misschien weer een stomme opmerking van mezelf... maar dat fijnstof moet toch uw mond en neus passeren op weg naar de fijnstof filterunit? Ik werk altijd met stofmasker (halfgelaat, geen prullen van karton :) ) met type 3 filters, als ik dat niet doe, hoest ik me echt kapot de volgende dag, zelfs in de buitenlucht met afzuiging...

Akkoord, het gehalte zwevende particels zal drastisch afnemen tegen geen filter, maar je staat toch altijd aan je toestel als je hzet hout bewerkt, dus wanneer het meeste stof vrijkomt...

of zie ik het verkeerd!
bedankt voor de verheldering, want mijn shop zit in de kelder, met gelimiteerde verluchting... dus interessant topic dit!

Klopt, het moet eerst je neus en mond passeren voordat het in de filter gaat maar... als het uit je neus en mond is gaat het naar de stoffilter en blijft het daar, wanneer je dat filter niet hebt zal het weer terug komen in je neus en mond en weer en weer en weer... totdat je neus en longen zo vol zitten dat je levensverwachting met de nodige jaren is verkort... het zal zeker effect hebben en zo ver ik lees zijn de reacties van de gene die een filter hebben gebouwd en getest lyrisch.

Zojuist maar ff een PB gedaan aan kor voor de huidige prijs, ben nu nog jong, nu zal het echt nog zin hebben om er aan te beginnen, over 20 jaar ben ik te laat.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Ik ben ondertussen al helemaal fan van de filterunits! Ondanks dat ik nog geen afzuiging heb bij m'n nieuwe machine, meen ik nu al verschil te merken aan mijn luchtwegen. Ik heb een Torin 700 kuub afzuiger geïnstalleerd in een kast van net geen 60 cm diep. De filterunits zitten direct tegen elkaar en worden door het frame aan de voorzijde tegen een lijstje aan de binnenzijde van de kast geklemd. Het eerste filter steekt drie millimeter buiten de kast uit. In de lijst zit een sponning van 2mm. Omdat het eerste filter iets groter is dan het fijnstoffilter, brengt dit het voordeel met zich mee dat de kast heel iets 'oversized' gemaakt kon worden. Vervangen van een van de units is een kwestie van een paar schroefjes loshalen en klaar. De puzzel van de maten was het meeste werk.

De kast is gemaakt van een oude zweefdeur (15mm hardhout multiplex) die de vorige eigenaar in de schuur had gebruikt. (hier nog in oude staat te zien). De achterzijde van een stuk van een voorgegronde plaat die ik een tijd terug uit een afvalcontainer heb gevist :D Meer basic wordt het niet qua kast, maar het functioneert. Ik heb nog geprobeerd om een roostertje voor de uitgang te maken, maar dat helpt de functie compleet om zeep.

De unit is vrij stil, ook wel fijn!

IMAG0086.jpg

IMAG0087.jpg

Kor; mighty bedankt voor de uitstekende en snelle levering, ook namens mijn longen!
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Ik heb dezelfde gebouwd. Zal straks ook even een foto plaatsen. Wat mij nog wel wat tegenvalt is het geluid. Op het moment dat er andere machines aanstaan is het geen punt, maar het geluid is wat te hard om continu aan te laten staan. Ik heb ook een 700m3 afzuiger. Zal eens meten wat het qua DB doen. Wellicht leuk om eens te vergelijken? Hij blaast bij mij flink. Had nog een apparaatje wat een soort van frequentie regelaar is. Daarmee kan ik de ventilator mooi rustig laten draaien en waar nodig wat harder laten draaien, maar dan bromt de motor weer flink. Weet dus niet of dit kan/schadelijk is. Zal ook hier zo even een foto van plaatsen.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Ik heb het appje 'sound meter' uit de Android playstore geïnstalleerd op mn HTC one M7 en kwam op een meter afstand van de achterzijde op max 52dB (wel uit de directe luchtstroom gehouden anders gaat de microfoon suizen) een gesprek voeren is geen probleem.
Zal eens meten wat het qua DB doen. Wellicht leuk om eens te vergelijken?
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Ik zal het ook eens met de FNV app proberen, want dat verschil is fors. (Geluidsdruk is bijna driemaal zo hoog, op een grotere afstand) Kan mogelijk ook aan de microfoon liggen, dus ik zal het ook met mijn werktelefoon proberen.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Ik heb ook gemeten, bij mij komt het op zo'n 66 Db. Net onder gehoorhoogte. Filterunit hangt ook op zo,n 2.50m. Je hebt er geen gehoorbescherming bij nodig, maar is wel storend om continu aan te hebben staan. Tevens waait deze vrij hard, dus heb gekeken of ik de motor wat kan vertragen. Had daar een apparaatje voor, die geloof ik officieel voor een vijverpomp bedoelt is. Motor vertraagd wel goed, maar bromt nogal. Zie filmpje. Dus ook niet echt een oplossing. Wellicht de kast van binnen nog wat isoleren, iemand daar ervaring mee?

IMG_3258.jpg

IMG_3261.jpg

IMG_3262.jpg

 
Laatst bewerkt:

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Persoonlijk vind ik het geluid beslist niet storend. Ik heb ook de indruk dat mijn kast stiller is dan het filmpje. Is dat ook een Torin ventilator avos?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Voor zover ik weet wel, maar de uitvoering was net weer iets anders als op het plaatje van de wegshop. Heb er nog wel aan zitten denk om een model van 500m3 te kopen. Conform de berekeningen zou 750m3 wel nodig kunnen zijn, maar vind het geluid te storend om lang te hebben draaien als ik er ben. Althans als er geen andere machines aan staan. Nog even puzzelen dus. Verder wel fijn hoor, want de lucht een stuk zuiverder houden is natuurlijk erg welkom.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Het scheelt ook wel dat ik het grootste deel van de tijd met een fijne set oorkappen op rondloop als ik de schuur aan het prutsen ben. En dan is de unit geheel onhoorbaar. :D
 

Timberframe

Actieve deelnemer
3 dec 2013
86
4
Soesterberg
Wie kan me vertellen hoe ik de ventilator aan moet sluiten; er zit een kroonsteen aan en ik weet dat groen/geel de aardedraad is maar de blauwe en de bruine zal ik ook nog ergens aan vast moeten knopen lijkt me.....image.jpg Wie kan me vertellen welke kleur in welk gaatje moet (sorry voor de foto, ik krijg hem op de ipad niet rechtop gedraaid....)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Geel groen aan geel groen
Blauw aan blauw
Dan heb je bruin of zwart over, en die moet aan de zwarte die naar de motor en condensator gaat.
De kroonsteen waar bruin bruin in zit, daar sluit je niets op aan.

Edit: in principe maakt de positie van de blauwe en de zwarte draad uit het aansluitsnoer in de kroonsteen niet uit, als de stekker er andersom inzit wisselt de fase en nul ook.
 
Laatst bewerkt:

mans

Post veel
12 feb 2012
1.063
109
Geel groen aan geel groen
Blauw aan blauw
Dan heb je bruin of zwart over, en die moet aan de zwarte die naar de motor en condensator gaat.
De kroonsteen waar bruin bruin in zit, daar sluit je niets op aan.

Edit: in principe maakt de positie van de blauwe en de zwarte draad uit het aansluitsnoer in de kroonsteen niet uit, als de stekker er andersom inzit wisselt de fase en nul ook.
je ziet gauw genoeg of het blauw/zwart moet wezen, of blauw/bruin, bij een van de beiden draait de boel de verkeerde kant uit.
 

WoodyBear

Nieuw lid
12 nov 2015
10
0
Beste denkers, hebben jullie er al eens aan gedacht wat de kosten zijn van de onderdelen die je nodig heb om een goede filterunit te bouwen? een ventilator, een meerstanden schakelaar, een tijdschakelaar; een filtermat die in een 'behuizing' zit en die makkelijk te vervangen is dan de behuizing nog waar alles in geplaatst moet worden al dan niet met zwaluwstaartverbinding, dan moet je je nog afvragen het geluid hoe is dat in houten 'kist'? ik weet het niet het kan meevallen, maar ik doe het wel met mijn Microclene , werkt perfect. en eerlijk gezegd het is net als met veel zaken b.v. een motorfiets kopen een super machine kopen en dan oh verrek ik moet nog een helm die kopen we bij V&D o.i.d. vanwege de prijs, gewoon sparen en ff behelpen en iets goeds kopen en dat geeft ook weer voldoening en open deur dagen afwachten en kijken of je wat korting kunt bemachtigen, maar in alle gevallen SUCCES GEWENST!!!!!!!!!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.